Prosim opravte si to opravdu to taha za oci. Bezne uzivany cesky vyraz je aerodynamicky kryt.
Odpovědět2 0
"obě se vrací zpět na zem rychlostí kolem 10.000 km/h"
Neexistuje hypersonický padák který by v zemské atmosféře něco takového dokázal. Při rychlosti Mach 8.5 by se každý ve vteřině roztrhal na kusy. Curiosity měla padák, který byl na zemi testován při Mach 1.5 a už to byl velký ořech.
Faktem je, že kryty se samozřejmě zabrzdí hlavně třením o atmosféru, jak klesá, tak se tření zvyšuje vlivem hustší a hustší atmosféry a padáky to v podstatě jen dobržďují.
Koukněte se např. na Felixe, když skočil
https://youtu.be/vvbN-cWe0A0?t=228
Je vidět jak v řídké atmosféře akceleruje na maximum cca 1300km/h pak ale vstoupí do hustších vrstev, které ho jen třením zpomalí na prakticky stabilních cca 200km/h. Pak v cca 4:26 otevře padák.
Každý objekt má tzv. terminální rychlost pádu (free fall terminal velocity)
"For a skydiver with parachute closed, the terminal velocity is about 200 km/h."
Tipuju že pro aerodynamický kryt který bude padat podobně jako list ze stromu to bude ještě méně.
Takže ne, padát to opravdu nezpomalí z vesmírných 10k kmh , většinu zařídí tření o atmosféru.
Odpovědět0 0
Různé velikosti padáků, různá rychlost sestupu, loď chytí jeden, uklidí ho do podpalubí a pak přiletí druhý...
Odpovědět0 0
Cokoli do toho krytu přidají, tak ubírá váze užitečného nákladu, takže to musí být co nejlehčí tak, aby to ještě fungovalo.
Odpovědět1 0
není to zrovna drobek... celý kryt má průměr 5.2m, délku 13.9m a váží 1900kg
"It consists of an aluminum honeycomb core with carbon-fiber face sheets fabricated in two half-shells."
Takže je to hliníková voština potažená uhlíkovou tkaninou
Odpovědět1 0
aha, díky, to jsem nevěděl, z čeho to mají.
Odpovědět0 0
i při různé rychlosti sestupu nevěřím, že by to stihli uklidit, to snad jedině, že by to byl jeřáb automat, který to někam položí, hned se zvedne zpět a nebudou tam jiné manipulace, reálnější se mně zdá, kdyby měla loď dvě sítě.
uvidíme, bude to zajímavý :-)
Odpovědět0 0
Hlavně nevěřím, že by mohly obě půlky spadnout na stejné místo. Oddělují se až nad aktivní atmosférou, co si tak vzpomínám na start Falcoen heavy, tak v té době byla rychlost někde kolem 10000 km/h. Podle mě je to po rozdělení zanese dost daleko od sebe. Respektive, aby se dostaly k sobě, tak by to asi chtělo relativně výkonné motory, tudíž těžké. Nemluvě o tom, že půlka krytu není aerodynamická ani omylem, takže někde pod 10 km výšky to bude na tom padáku docela "vyvádět". Oproti tomu, starší vyřazenou loď koupíte za cenu železa. A když umíte postavit raketu, tak si tu loď asi v pohodě zrekonstuujete dle svých potřeb. A není problém jich mít víc.
Odpovědět0 0
"uklidí ho do podpalubí a pak přiletí druhý... "
... a ten loď prorazí a potopí...
Odpovědět1 1
Co je na krytu tak drahého? Že by hodně uhlíkové tkaniny?
Už se těším na video zachytávání krytu :-) Plánují dvě lodě?
Odpovědět0 0
Vývoj a opravdu malosériová výroba.
Každý díl, který bude zachráněn a znovu použitelný, snižuje náklady dalšího letu a to o hodně $.
Tímhle směrem Elon míří.
Odpovědět0 0