reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.2.2018, Jan Vítek, aktualita
SpaceX odstartovalo praktickou část projektu Starlink na pokrytí Země vysokorychlostním připojením k Internetu z nízko obíhajících satelitů. To ale zahrnovalo i něco jiného, a sice pokus chytit aerodynamický kryt nákladu pomocí lodě se sítí.
Pitris (17) | 25.2.201810:30
Prosim opravte si to opravdu to taha za oci. Bezne uzivany cesky vyraz je aerodynamicky kryt.
Odpovědět2  0
Jan Vítek (3360) | 26.2.20188:21
ok
Odpovědět0  0
kokyn1 (93) | 24.2.201813:04
"obě se vrací zpět na zem rychlostí kolem 10.000 km­/h­"

Neexistuje hypersonický padák který by v zemské atmosféře něco takového dokázal. Při rychlosti Mach 8.5 by se každý ve vteřině roztrhal na kusy. Curiosity měla padák, který byl na zemi testován při Mach 1.5 a už to byl velký ořech.

Faktem je, že kryty se samozřejmě zabrzdí hlavně třením o atmosféru, jak klesá, tak se tření zvyšuje vlivem hustší a hustší atmosféry a padáky to v podstatě jen dobržďují.

Koukněte se např. na Felixe, když skočil
https:­/­/youtu.be­/vvbN­-cWe0A0?t=228

Je vidět jak v řídké atmosféře akceleruje na maximum cca 1300km­/h pak ale vstoupí do hustších vrstev, které ho jen třením zpomalí na prakticky stabilních cca 200km­/h. Pak v cca 4:26 otevře padák.

Každý objekt má tzv. terminální rychlost pádu ­(free fall terminal velocity­)
"For a skydiver with parachute closed, the terminal velocity is about 200 km­/h.­"
Tipuju že pro aerodynamický kryt který bude padat podobně jako list ze stromu to bude ještě méně.

Takže ne, padát to opravdu nezpomalí z vesmírných 10k kmh , většinu zařídí tření o atmosféru.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 23.2.201823:33
Různé velikosti padáků, různá rychlost sestupu, loď chytí jeden, uklidí ho do podpalubí a pak přiletí druhý...
Odpovědět0  0
T_xy (67) | 24.2.20183:53
Cokoli do toho krytu přidají, tak ubírá váze užitečného nákladu, takže to musí být co nejlehčí tak, aby to ještě fungovalo.
Odpovědět1  0
kokyn1 (93) | 24.2.201813:14
není to zrovna drobek... celý kryt má průměr 5.2m, délku 13.9m a váží 1900kg

"It consists of an aluminum honeycomb core with carbon­-fiber face sheets fabricated in two half­-shells.­"

Takže je to hliníková voština potažená uhlíkovou tkaninou
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1108) | 24.2.201813:56
aha, díky, to jsem nevěděl, z čeho to mají.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1108) | 24.2.201813:54
i při různé rychlosti sestupu nevěřím, že by to stihli uklidit, to snad jedině, že by to byl jeřáb automat, který to někam položí, hned se zvedne zpět a nebudou tam jiné manipulace, reálnější se mně zdá, kdyby měla loď dvě sítě.
uvidíme, bude to zajímavý :­-)
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 24.2.201818:17
Hlavně nevěřím, že by mohly obě půlky spadnout na stejné místo. Oddělují se až nad aktivní atmosférou, co si tak vzpomínám na start Falcoen heavy, tak v té době byla rychlost někde kolem 10000 km­/h. Podle mě je to po rozdělení zanese dost daleko od sebe. Respektive, aby se dostaly k sobě, tak by to asi chtělo relativně výkonné motory, tudíž těžké. Nemluvě o tom, že půlka krytu není aerodynamická ani omylem, takže někde pod 10 km výšky to bude na tom padáku docela ­"vyvádět­". Oproti tomu, starší vyřazenou loď koupíte za cenu železa. A když umíte postavit raketu, tak si tu loď asi v pohodě zrekonstuujete dle svých potřeb. A není problém jich mít víc.
Odpovědět0  0
danton (24) | 25.2.20188:11
"uklidí ho do podpalubí a pak přiletí druhý... ­"
... a ten loď prorazí a potopí...
Odpovědět1  1
Jirka-77 (1108) | 23.2.201817:30
Co je na krytu tak drahého? Že by hodně uhlíkové tkaniny?
Už se těším na video zachytávání krytu :­-­) Plánují dvě lodě?
Odpovědět0  0
Cemada (1210) | 24.2.201817:59
Vývoj a opravdu malosériová výroba.
Každý díl, který bude zachráněn a znovu použitelný, snižuje náklady dalšího letu a to o hodně $.
Tímhle směrem Elon míří.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.