reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Star Citizen alfa 3.0: vývojový milník přišel, jaký je?

31.1.2018, Jan Vítek, článek
Star Citizen alfa 3.0: vývojový milník přišel, jaký je?
Čekání na Star Citizen ve veřejné verzi Alfa 3.0 skončilo krátce před loňským Štědrým dnem, který se nám Cloud Imperium Games tak snažili zpříjemnit. Na tuto verzi jsme přitom velice dlouho čekali, neboť slibovala výrazný pokrok. Jaká je?

Delamar a stanice Levski

 
Cesta přes 850 tisíc kilometrů zabere pár chvil i kvantovým pohonem, ale aspoň se přitom můžeme pokochat efektem, při němž pomalu za zády mizí planeta Crusader a menší Delamar se pak rapidně vynoří a přiblíží jako ve sci-fi filmu. Cestování je zde prostě daleko efektnější než v takové Elite: Dangerous, kde prostě jen dokola koukáme na ten samý efekt. Na druhou stranu zde stačí prostě jen stisknout tlačítko a čekat, až se loď vynoří ve svém cíli a není tu žádná "minihra" při níž si musíme hlídat rychlost, abychom nepřeletěli cíl právě v jako E:D. 
 
 
Právě u Delamaru si můžeme uvědomit více než kde jinde, jaké nebývalé technické zpracování nám Star Citizen nabízí. Dohledová vzdálenost je tu totiž obrovská a v podstatě neexistují hranice. Z povrchu můžeme snadno vidět veškeré asteroidy desítky až stovky kilometrů vzdálené a z oběžné dráhy zase vidíme struktury na povrchu měsíce a pokud se k nim vydáme, opravdu tam jsou.  
 
stanice Levski na povrchu Delamaru a jeho velkého pole asteroidů - klikněte pro zvětšení - 
 
Co se týče detailů a provázanosti jednotlivých lokací, to nám ukáže třeba právě stanice Levski, obrovské bludiště s rafinérskými věžemi a jinými strukturami. 
 
  - interiér stanice Levski se sochou z pohledu zvenčí - klikněte pro zvětšení - 
 
Poblíž přistávacích plošin je sráz, který si můžeme dobře prohlédnout přímo z lodi. Když se spustíte dolů, můžete se podívat přímo do útrob stanice, což však není jen nějaký zjednodušený model, který se pak po vstupu do ní načte celý. Jde opravdu o její interiér se vším, co se v něm odehrává, takže pokud máte uvnitř kamaráda, může vám klidně zamávat. Screenshot ukazuje sochu a obchod z názvem Liberty Maintenance. 
 
 přistávací plochy stanice Levski - klikněte pro zvětšení - 
 
Vydáme se tak opět nahoru a najdeme si přistávací plochu, k čemuž nám pomůže reflektor samotné lodi. Pokud zrovna na dané místo nesvítí slunce, je okolí opravdu černé a velice těžko se v něm orientuje. Tvůrci se tak snaží přiblížit realitě, což přinese další herní možnosti, jak hrát s ostatními na schovku. Vesmír je prostě převážně tmavé místo a my se často budeme ocitat v situaci, kdy bude světlejší obloha než země.
 
tento pokus o nakládku malé buginy nevyšel - klikněte pro zvětšení - 
 
Občas můžete narazit na zapomenutou techniku, jako je třeba tato bugina Greycat, která je sama o sobě malinká, ovšem nákladový prostor Avengeru je bohužel ještě menší. Kdyby ovšem nebyl, snadno by šlo buginu ukrást, čili jednoduše s ní najet do lodi a odvézt si ji kamkoliv. Hra v tomto stavu je přitom schopna si pamatovat, že máme buginu na palubě lodi, a pokud si tu řádně uložíme v hangáru některé stanice, o buginu nepřijdeme. 
 
hlavní hala stanice Levski se sochou a zmíněným obchodem - klikněte pro zvětšení - 
 
Pak už se můžeme vydat do útrob stanice Levski, kde najdeme výše zmíněnou sochu i obchod. I zde si pak můžete nakoupit pomocí k tomu určené modré konzole, ale je třeba si dát pozor, aby nám systém přijal loď do hangáru. Je třeba přistát na příslušné plošině, což nám poté ohlásí dispečer a alespoň prozatím je to řešeno tak, že je naše postava prostě přenesena do stanice a loď z plošiny zmizí. Pak už nám bude umožněno do jejího nákladového prostoru nakoupit zboží a poté si ji nechat pomocí oranžové konzole přistavit. Dojít k ní a nasednout už ale musíme zase sami, abychom se vydali třeba na krátkou návštěvu měsíce Yela. 
 
 

Zmrzlá Yela s prstenci

 
Yela je prototyp měsíce v podobě zmrzlé koule, na němž můžeme najít kouzelné pohledy. Už jeho tenounká atmosféra, skrz kterou prosvítají paprsky hvězdy Stanton, vypadá velice hezky. 
 
sestup na Yela - klikněte pro zvětšení - 
 
Yela má ale také své prstence, v nichž najdeme nepočítané množství těles, jež jsou i zde viditelná i z povrchu měsíce. A opět, co vidíme, k tomu opravdu můžeme přiletět a prozkoumat zblízka. 
 
povrch měsíce Yela - klikněte pro zvětšení - 
 
Na uvedených screenshotech jste měli možnost pozorovat, jakou snímkovací frekvenci je třeba při testování alfaverze 3.0 Star Citizenu snést. Je třeba říci, že pokud jde alespoň o 20 FPS, je to ještě dobré pro účely prozkoumávání a obchodování. Zde nejde přitom o to, že daná počítačová sestava postrádá výkon. Jde o zpomalení dané tím, že jde o síťovou hru, což jsem si již ověřil. Bylo totiž možné s využitím Cheat Enginu docílit toho, aby hra běžela v offline režimu, kdy tak bylo možné poletovat systémem Stanton stejně jako online, jen samozřejmě bez ostatních lidských hráčů. V takovém případě se FPS pohybovaly mezi 40 a 60, takže hra byla naprosto plynulá. Oficiální stanovisko CIG je ale už dávno takové, že tímto se porušuje licenční ujednání. Vedle toho bychom ale tak poškozovali i sami sebe, neboť alfa je o vychytávání zásadních chyb a problémů a kdyby hrál offline každý, postrádalo by její testování smysl.
 
V každém případě, snímkovací frekvence kolem či rovnou stále pod 20 FPS nám znemožňuje dogfight. Pokud nám hra neposkytne alespoň 30 FPS, budou jakékoliv vesmírné souboje esencí frustrace, zvláště když se plynulost zhoršuje pravidelně zrovna v momentě, kdy se tomu pirátovi už konečně dostanete za zadek, abyste mu nažhavili koudel. Takže zatím má smysl zkoušet průzkum, obchod a sem tam nějaký kontrakt, čili quest a pouštět se do soubojů bych v zájmu zachování duševního zdraví zatím nedoporučoval. Ostatně pro tyto účely dobře poslouží Arena Commander, kde se můžete vyřádit dostatečně. Zabíjením protivníků v aktuální alfaverzi stejně žádného pokroku nedosáhnete a pokud je prostě zatím slabý výkon, nemá cenu se trápit. 
 
Každopádně alfa 3.0 představuje velice slušný pokrok, nedá se říci, že by v mém případě často padala a spíše má problémy s menšími bugy, které se v mém případě týkaly především chaotického ovládání lodi, které se umí přímo zcvoknout. A co bude dále? 
reklama