reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Steam a ti ostatní

14.8.2013, Pavel Kovač, článek
Steam a ti ostatní
Když si dnes chcete koupit hru pro PC, s největší pravděpodobností zavítáte na Steam. Kamenným obchodům s hrami odzvonilo a Steam k tomu přispěl nemalou měrou. Jak jsou na tom ti ostatní a vlastně celý softwarový průmysl?
Kapitoly článku:

Mimo bublinu her


Ale DRM není jen u her. Sice jsme se na ně zaměřili primárně, ale pořád je DRM všudypřítomné. Můžeme si celou dnešní situaci demonstrovat na jednom velikánovi. Co třeba Adobe?





Když se řekne bitmapový editor, téměř všem se vybaví Photoshop. Tento nástroj pro úpravu fotografií, retuš, webovou grafiku a kdo ví co ještě, je mezi grafiky takovým evergreenem. Valná většina z nich ho používá a ten, kdo chtěl někdy přejít ke konkurenci, obvykle zjistil, že vlastně není kam. Není téměř úniku. Gimp a jemu podobní zkrátka zaostávají. Jsou sice slušní, ale ne tak dobří. To všechno píšu jen pro nastínění situace.

Jak to má ovšem Adobe s licencemi? Do nedávné doby měl celý balík firmy Adobe svůj vývojový cyklus. Vždy byla nová verze, kterou šlo samostatně nebo jako upgrade zakoupit. Museli jste sice provést aktivaci, ale poté již to fungovalo po neomezenou dobu. Letos však přišlo Adobe s "moderním" řešením ve stylu Cloud. Celý Creative Cloud (CC), jak se jeho program pro distribuci a prodej jeho programů jmenuje, má sice název po Cloudu, ale moc s ním společného nemá. Co je zajímavé, je systém "prodeje". Nyní si totiž již daný produkt vůbec nekupujete, ale jen půjčujete na dobu určitou. Jakmile přestanete platit, produkt již nelze používat a nebude fungovat. Dokud budete platit, máte přístup k nejnovější verzi, která se aktualizuje automaticky. Nemusíte tedy kupovat nové verze. Zcela zásadní problém je ten, že pokud nechcete využívat nové funkce, nemáte možnost využívat starší produkt. Pro začínající grafiky to může být velký problém. Ti často nemají prostředky na pravidelné roční/měsíční platby za aktuální produkt. Klidně by vydrželi třeba se tři roky starým Photoshopem. A to si právě Adobe uvědomuje. Jejich produkty z řady CC totiž mnoho novinek nepřinesly a donutit si koupit opět celý balík by bylo pro stávající zákazníky takřka nemožné. Skoro to zní jako: "Nevíme, co do produktů dodat nového, tak jej přestaneme prodávat a budeme jej pouze půjčovat. Zisk bude opět velký."





A nyní si to srovnejte s DRM na Steamu. Stáhnete, aktivujete a hrajete po neomezenou dobu, co Steam bude fungovat. Krásná volnost, že? Ani často nenáviděný Autodesk nepřistoupil na tak razantní změnu podmínek jako Adobe. Sice mají nastavené prodeje tak, že je lepší si udržovat Subscription, než jednou za čas kupovat nový produkt, ale pořád máte možnost využívat poslední zakoupenou verzi po neomezenou dobu.





Opravdu se vám pořád zdá DRM u her tak omezující? Je potřeba si uvědomit, že komunita kolem her nejvíce křičí a snaží se vše označit za: "Oni jsou ti zlí." Nemusí to samozřejmě být vždy takové, ale vždy je dobré si uvědomit, co se děje kolem nás i za hranicí našeho zájmu. Zkrátka otevřít oči a rozhlédnout se.
reklama