Steam OS již podporuje API Vulkan, nejlepší ovladače má zatím NVIDIA
23.2.2016, Jan Vítek, aktualita
Společnost Valve oznámila, že její SteamOS již podporuje zbrusu nové API Vulkan, které Khronos nedávno vypustil do světa ve verzi 1.0. Společnost NVIDIA přitom už nabízí ovladače pro všechny hlavní operační systémy, a to zatím jako jediná.
Vulkan 1.0 byl skupinou Khronos vypuštěn na trh v minulém týdnu společně s potřebnými nástroji pro vývoj aplikací a her. Toto API staví na práci, kterou odvedlo AMD při vývoji svého Mantle, takže trošku překvapivě je v tuto dobu na Vulkan nejlépe připravena NVIDIA. Ta již nabídla podporu tohoto API ve všech hlavních operačních systémech, mezi něž můžeme počítat Windows, Linux a Android. Ovladače firem ARM a AMD jsou navíc ve stádiu zkoušení a přezkoumávání, zatímco pouze ovladače firem NVIDIA, Intel a Qualcomm jsou nabízeny jako "conformant drivers". Nicméně i když NVIDIA v tomto závodu zatím vede, nepřináší jí to téměř žádný praktický užitek, leda prestiž. Vulkan si můžeme prakticky vyzkoušet, pokud je mi známo, pouze ve hře The Talos Principle, která je navíc dostupná jen v betaverzi.
Dnes tedy operační systém SteamOS již oficiálně a plně podporuje Vulkan a z výše uvedeného je jasné, že k tomu zatím potřebujeme grafiku od firmy NVIDIA a na ovladače AMD a Intelu se stále čeká. AMD sice poskytlo základ pro Vulkan, ovšem NVIDIA je samozřejmě také členem skupiny Khronos a navíc spolupracuje od roku 2013 na vývoji SteamOS, který spoléhal na OpenGL. Již před čtyřmi měsíci tak NVIDIA poskytla podporu svých karet pro SteamOS a Vulkan, takže není divu, že je nyní napřed, když v oné době dokázala prostá GeForce GTX 950 porazit i AMD Radeon Fury X. Spolupráce inženýrů Valve a NVIDIA tedy přinesla své ovoce, zatímco na dostupné ovladače AMD stále ještě čekáme. Na druhou stranu se nedá říci, že by grafická divize firmy AMD spala, jen se zaměřila na akutnější záležitosti, mezi něž závod o co nejrychlejší vývoj ovladačů pro zatím neexistující hry evidentně nepatří.
Raja Koduri, šéf grafické divize AMD, také poznamenal, že jeho firma pochopitelně spolupracuje v rámci skupiny Khronos na vývoji Vulkanu a označil specifikace Vulkan 1.0 za obrovský krok dopředu. Jenže to dle něj platí pro vývojáře a zatím ne pro spotřebitele. Nové API je tedy tu, můžeme si je vyzkoušet a poznat, že NVIDIA v této době nabízí kvalitnější ovladače a širší podporu operačních systému. Zatím to ale pro nás jako koncové uživatele ještě vůbec nic neznamená, ovšem všechny zmiňované firmy se shodují, že ve Vulkanu je obrovský potenciál, který v porovnání s ním nevýkonné OpenGL postrádalo
Zdroj: wccftech
Dnes tedy operační systém SteamOS již oficiálně a plně podporuje Vulkan a z výše uvedeného je jasné, že k tomu zatím potřebujeme grafiku od firmy NVIDIA a na ovladače AMD a Intelu se stále čeká. AMD sice poskytlo základ pro Vulkan, ovšem NVIDIA je samozřejmě také členem skupiny Khronos a navíc spolupracuje od roku 2013 na vývoji SteamOS, který spoléhal na OpenGL. Již před čtyřmi měsíci tak NVIDIA poskytla podporu svých karet pro SteamOS a Vulkan, takže není divu, že je nyní napřed, když v oné době dokázala prostá GeForce GTX 950 porazit i AMD Radeon Fury X. Spolupráce inženýrů Valve a NVIDIA tedy přinesla své ovoce, zatímco na dostupné ovladače AMD stále ještě čekáme. Na druhou stranu se nedá říci, že by grafická divize firmy AMD spala, jen se zaměřila na akutnější záležitosti, mezi něž závod o co nejrychlejší vývoj ovladačů pro zatím neexistující hry evidentně nepatří.
Raja Koduri, šéf grafické divize AMD, také poznamenal, že jeho firma pochopitelně spolupracuje v rámci skupiny Khronos na vývoji Vulkanu a označil specifikace Vulkan 1.0 za obrovský krok dopředu. Jenže to dle něj platí pro vývojáře a zatím ne pro spotřebitele. Nové API je tedy tu, můžeme si je vyzkoušet a poznat, že NVIDIA v této době nabízí kvalitnější ovladače a širší podporu operačních systému. Zatím to ale pro nás jako koncové uživatele ještě vůbec nic neznamená, ovšem všechny zmiňované firmy se shodují, že ve Vulkanu je obrovský potenciál, který v porovnání s ním nevýkonné OpenGL postrádalo
Zdroj: wccftech