reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Steam: vývoj platformy, která změnila svět her

26.6.2017, Jan Vítek, článek
Steam: vývoj platformy, která změnila svět her
Steam je důvod, proč herní studio Valve už dávno nezapadlo do propadliště dějin. Postupným vývojem se z ní stala naprosto dominantní platforma pro distribuci her na PC, která změnila tento svět. Jaký byl její vývoj a co můžeme čekat do budoucna? 
V druhém desetiletí nového tisíciletí už byl Steam zavedená platforma, která se začala potýkat s přesně opačnými problémy, než s jakými začínala. Najednou bylo her v nabídce až příliš, a to kolem tisícovky v roce 2010, jak ukazuje následující graf. A toto číslo mělo začít raketově růst. 
 
 
Steam tak v roce 2011 reagoval představením nových funkcí, které nám pomohly se v nabídce orientovat. Šlo především o doporučování her na základě toho, co máme v knihovně a o co se zajímáme. S touto funkcí Valve bojuje dodnes a hledá, jak by mohla co nejlépe fungovat s ohledem na fenomén falešných her, ale o tom si povíme později, neboť tehdy ještě nešlo o tak ožehavý problém. 
 
Jemu předcházel jiný, a sice kradení účtů spojené s obvyklým způsobem, jak se do nich nabourat, a sice s phishingem. Objevil se tak Steam Guard jako dvoustupňový způsob přihlašování s využitím e-mailu a později mobilní aplikace.
 
Steam dále bobtnal, a to nejen díky novým hrám, ale také díky DLC (stahovatelný obsah), které si výrobci her velice oblíbili, až to občas není hezké. Začaly se tak rozlišovat hry a pouhý DLC, který má dnes fialovou pásku, díky čemuž lze tento obsah filtrovat. Můžeme říci, že kdyby nebylo Steamu a jemu podobných platforem, nerozrostly by se tolik ani DLC, na nichž se prodejci snaží dále vydělávat a tahat z nás peníze. To by bylo v pořádku, kdyby se někteří z nich nesnažili hry kouskovat a zavádět silně neoblíbené tzv. day-one DLC, čili dodatečný placený obsah nabízený k plné hře hned od prvního dne jejího prodeje. 
 
Jako další novinka byla v roce 2012 zavedena Steam Wallet, čili virtuální peněženka, z níž si můžeme platit za veškerý obsah. Jde ale i o to, že můžeme aplikovat někde získané kódy, které nám doplní finance a ty můžeme získávat i prodejem na společném Komunitním trhu (Marketplace), což mohou být třeba unikátní předměty z her. A když se podíváte do nabídky, zjistíte, že jde i o velice drahé virtuální zboží, za něž se platí i stovky dolarů. To jen přispívá k roztáčení peněz v rámci samotné platformy, z čehož těží i Valve. 
 

Rok 2013 přinesl díky rozvoji operačního systému SteamOS také podporu klientu Steam na linuxových systémech a ten aby dobře vypadal i na obrazovce televizoru, přibyl mu celoobrazovkový režim (Big Picture), který je určen pro ovládání gamepadem. Valve se totiž s využitím SteamOS pokusil přesunout PC hráče od stolu na gauč, a to s využitím platformy Steam Machines a příslušného ovladače. Jak se ta vyvíjí, na to se podíváme v příští kapitole. 
 
Ve stejném roce se objevila i funkce Sdílení knihovny (Family Sharing), která umožnila sdílet naše knihovny s hrami v případě, že je zrovna nevyužíváme, takže jde o obdobu půjčování her kamarádům. To ale funguje pouze v rámci celých knihoven a ne jednotlivých her. 
 
Rok 2014 přinesl velký rozmach streamování her pomocí služeb jako Twitch, na což Valve reagovalo vlastní funkcí, která umožní sledovat online, jak zrovna hrají vaši přátelé. Rodiče zase dostali do rukou funkci Family View, čili rodičovskou kontrolu, aby mohli svým ratolestem určit, co mohou a nemohou hrát. 
 
Na konci roku 2014 už Steam prodělal velkou aktualizaci, tzv. Discovery Update, která určuje jeho vzhled a funkčnost i dnes. Hlavní stránku zaplavila nabídka doporučených her na základě našeho osobního vkusu i preferencí komunitních správců. Pak přibyla také hardwarová sekce pro podporu hardwaru Steam Controller, Steam Link a Steam Machines a později i VR. Vypadá to, že Valve je zatím spokojeno s tím, jak Steam vypadá, ale ne s tím, jak pracuje, což bude téma pro další vyprávění. Dříve se ale zaměříme na pokus o prosazení počítačů Steam Machine.
reklama