reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Steam: vývoj platformy, která změnila svět her

26.6.2017, Jan Vítek, článek
Steam: vývoj platformy, která změnila svět her
Steam je důvod, proč herní studio Valve už dávno nezapadlo do propadliště dějin. Postupným vývojem se z ní stala naprosto dominantní platforma pro distribuci her na PC, která změnila tento svět. Jaký byl její vývoj a co můžeme čekat do budoucna? 
Není pochyb, že společnost Valve má na elektronickou distribuci her pro PC v podstatě monopol, což ostatně samotná firma uvedla již dříve a z toho vyplývá i vývoj Steamu v posledních letech. Konkurence v podstatě neexistuje, neboť GoG distribuuje výhradně hry bez DRM, do čehož se vývojářům AAA titulů zpravidla nechce (u nich je pravidlo spíše využití Denuva), pak tu máme obchody jako Origin vlastněné jednotlivými vydavateli, které už ze své podstaty nemohou Steamu konkurovat a nakonec tu je Microsoft Store, jenž by se musel nejdříve podstatně změnit, aby jej hráči přijali. 
 
Výsledek obrázku pro steam monopoly
 
Můžeme se tak ptát, co Valve se svým monopolem dělá, čemuž jsme se už také dříve věnovali. Z dosavadního povídání mohlo vyplynout, že Valve dělá mnohé pro to, aby Steam vylepšoval, odrazoval nepoctivé vývojáře a umožnil zákazníkům si lépe vybrat. Jenže pak sděloval, jak to pomohlo počtu zobrazovaných upoutávek na hry a jejich konverzi v prodané kopie, což ukazuje, že za tou vší snahou je především záměr tvořit zisk. 
 
Nicméně Valve a Steam mají obecně nálepku hodné firmy a kvalitní služby, což je částečně spojeno i s tím, že jde o milovaného tvůrce her jako Half-Life nebo Portal. Pokud jde ale o Valve jako o obchodního partnera, zvláště malí a nezávislí vývojáři mohou mít zcela opačný dojem, což mapuje server Polygon v článku "Valve není váš přítel a Steam není hraní prospěšný". Se závěry jeho redaktora nemusíme souhlasit, ale není pochyb o tom, že Steam pro Valve znamená především stroj na peníze a není divu, že tomu odpovídá jednání firmy, kterou dnes už téměř nemůžeme považovat za herní studio jako dříve.
 
Nejde ale pouze o to, jak se Valve chová či nechová ke svým partnerům, ale i o nás zákazníky. My totiž tvoříme důležitou část celkové hodnoty Steamu, který má na 125 milionů aktivních uživatelů, kteří mají navíc společné zájmy, s nimiž se s Valve rádi podělujeme kvůli tomu, aby nám mohl Steam nabízet relevantní hry. Dnes už se nikdo ani neptá, jestli chceme Steam využívat. Pokud si chcete zahrát legálním způsobem hru, kterou nenajdete v jiném obchodě, nemáte jinou možnost, ale málokdo o Steamu přemýšlí podobně jako třeba o Originu od EA. Když ti vydali Battlefield 3, hráči si k němu prostě museli nainstalovat Origin, za což si EA vysloužili hromy a blesky. Jenže to samé provedli Valve při vydání Half-Life 2, jen jsou dnes v tomto ohledu o mnoho dále než EA, což ukazuje, že Steam už je obecně viděn jako výchozí platforma pro distribuci her a EA Origin a ostatní (Blizzard, Ubisoft) jako obtížný hmyz, který se nám firmy snaží vnutit a jejž nikdo nepotřebuje, když je tu Steam. 
 
Valve tak má o nás a našich herních návycích, schopnostech utrácet a dalších osobních informacích dobrý přehled a na druhé straně si u autorů her účtuje velkorysých 30 % za každý prodaný titul, který ani nemáme šanci vrátit stejným způsobem, jako kdybychom si jej zakoupili v krabicové verzi. Steam nabízí pouze 2 hodiny na vyzkoušení a jak už bylo řečeno, to je zoufale málo na to, abychom mohli spolehlivě zjistit, zda nám hra vyhovuje a především zda je kvalitní a nejde o nedodělek, což je v dnešní době stále ožehavější téma.
 
Jedním z probíraných témat je tak nárok na vrácení peněz během 14denní lhůty, čemuž by měla společnost Valve dle evropských pravidel vyhovět, ale tyto snahy obcházela. Jistě, pokud by akceptovala bez jiných podmínek vrácené hry i po 14 dnech po prodeji, byl by to velice snadno zneužitelný systém, ale to neznamená, že si Valve může stanovovat čistě vlastní pravidla prodeje. Reakcí na to bylo, že Valve evropským zákazníkům uznává právo na vrácení peněz do 14 dní, ale zároveň je nutí k tomu, abychom se tohoto práva samotnou koupí produktu zřekli. Aktuálně tak platí 14denní lhůta, ale za podmínky, že ve hře nestrávíme více jak 2 hodiny, což by už mělo být v pořádku, ale to také platí až od poloviny roku 2015.
 
Výsledek obrázku pro gabe newell
 
A pak je tu známý Steam Workshop otevřený v roce 2011 pro ty, kteří by chtěli přispět svou píli a talentem a vydělat si nějakou tu zlatku tvorbou pro hry jako Dota 2, Team Fortress 2 nebo i Counter-Strike GO. Autorům bylo slíbeno 25 % z prodeje jimi vytvořeného zboží, což je sice daleko méně než 70 % pro autory her, ale i tak šly do kapes samostatných autorů celkově desítky milionů dolarů. 
 
Pro Valve jde o výborný obchodní model, v němž získají tři čtvrtiny zisku od lidí, kteří udělají veškerou práci a ani neví, jestli ta se jim vůbec vyplatí. A pokud lidé získají dohromady desítky milionů, do kapsy samotného Valve jdou stovky. Co se ale stalo, bylo to, že Valve chtěli ještě více. Původních 25 % se smrsklo na pouhých 5 až 7 %. Ze slibu, že si šikovný autor bude moci za tvorbě digitálního obsahu založit živnost, tak nezbylo téměř nic a pokud jde o slibovaný podíl autorům z přeprodeje jejich obsahu na Steam Market, z toho nezbylo už vůbec nic. 
 
Valve tak dělají slušnou práci za účelem toho, aby Steam fungoval, ovšem tím si vcelku přirozeně chrání především vlastní byznys a vlastní zisky. Ale nemysleme si ani sekundu, že by se jiná společnost na jejich místě chovala jinak. 
Kupujete hry na Steamu?
V anketě šlo hlasovat od 26.6.2017 do 22.6.2018. Počet hlasujících: 55
Běžně55 %
Výjimečně25 %
Uplatňuji v něm pouze jinde zakoupené kódy5 %
Kupuji hry pouze jinde (GoG, Origin, ...)4 %
Hry nekupuji11 %
reklama