reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Nabíjení elektromobilů je velkým tématem. Na půdě USA k řešení přispěje řetězec Walmart, který chce významně rozšířit počet nabíječek u svých obchodů a vytvořit tak ze svých parkovišť jakési nabíjecí huby pro většinu Američanů.
honza1616 (3605) | 13.4.20238:49
Celkem rozumné řešení takto motivovat zákazníky a profitovat z toho budou jak zákazník tak i prodejce.
Bude celkem fajn když třeba každé druhé parkovací místo bude mít svůj nabíjecí stojan
Odpovědět1  0
alien105cz (119) | 11.4.202321:03
Odpovědět0  0
nephilim (46) | 12.4.20237:25
Tak trochu střelba do vlastní nohy. Coby obecný příklad řešení zcela mimo realitu.
Odpovědět2  0
vaclav2211 (338) | 11.4.202320:01
Len taka malickost, uz teraz je problem zaparkovat, ked su vyhradene miesta pre telesne postihnutych, pre rodiny a este vyhradzovat parking pre ele, to bude sranda zaparkovat potom :P
Odpovědět0  1
Jardadoma (1487) | 11.4.202320:14
V čem je problem? Za par let budeme všichni ele. Z nařízení EU.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4373) | 11.4.202320:36
Tak to už záleží na konkrétním obchodním domě a jeho velikosti parkoviště. Většina z nich ­(alespoň tady­) má parkoviště hodně předimenzované a problémy jsou spíše v období Vánoc.
Odpovědět1  0
snajprik (1541) | 12.4.20236:55
Robili sme pripojku na stopshop, jedno trafo šlo na celu budovu a 2 trafa na autonabijačky a aj to len pre 4 auta, proste spotreba autonabijačky je šialena cca jedno auto je ako 100 rychlovarnych konvic = 1000A
Ja vôbec netušim od kial to chceme nabijať, lebo mame 80% energie s atomoviek a teraz sme hodili sankcie na Ruske Plutonium a Rusi vyravaju 98% palivovych člankov vo svete. O chvilu touto pošahanou EU sprostosťou nebudeme mať čim svietiť a nie to ešte o 500% zvyšiť elektricku spotrebu kôli nabijaniu elektro aut...
Odpovědět1  5
Milan Šurkala (4373) | 12.4.20237:43
"spotreba autonabijačky je šialena cca jedno auto je ako 100 rychlovarnych konvic = 1000A ­"

1000 A? To tam máte nejrychlejší autonabíječku na světě? Supercharger od Tesly má 615 A. Nelítá Vám tam zase jedna nula? Na parkovišti žádné superrychlé nabíjení přece není potřeba. A pokud ho tam narvete, tak zase zajistíte, že se Vám nikdy nebude nabíjet výrazně velký počet aut najednou ­(zjednodušeně, protože než tam přijede další, to první je nabité­). Je to docela jednoduchá matematika.

"O chvilu touto pošahanou EU sprostosťou nebudeme mať čim svietiť a nie to ešte o 500% zvyšiť elektricku spotrebu kôli nabijaniu elektro aut­"

Nelítá Vám tam zase jedna nula? 500 %? Tak si to spočítejme. Slovensko spotřebuje 30 TWh elektřiny ročně. Vy tedy říkáte, že se to zvýší o 500%, o 150 TWh. Osobní doprava dělá asi polovinu spotřeby, takže osobní auta by to tedy zvýšila o 75 TWh. Máte tam cca 3,2 mil. osobních aut. To by znamenalo spotřebu 23,4 MWh na auto ročně, tedy 23400 kWh na auto.

Průměrné osobní EV má v Evropě spotřebu 17,6 kWh­/100 km dle SM a po započítání 33% ztrát ­(přenos, nabíjení,...­) to máme 23,4 kWh­/100 km. 23400­/23,4*100 = 100 000 km. Vy nám tady tvrdíte, že průměrný Slovák najede osobním autem 100 tisíc km ročně? Průměrný Slovák najede 274 km denně? Průměrný Slovák, obyvatel EU, najede cca 8krát více km ročně než průměrný obyvatel EU, do níž Slovensko patří? Kam to tak zběsile pořád jezdíte? Zase Vám tam lítá jedna nula. V takových číslech byste se pohyboval, pokud byste to chtěl nahradit e­-palivy.

Odpovědět4  0
leppard (163) | 12.4.202313:36
Tak on tam ma tech nesmyslu vic, treba ten vtip s 98% podilem Ruska pri vyrobe paliva do JE:

"Ja vôbec netušim od kial to chceme nabijať, lebo mame 80% energie s atomoviek a teraz sme hodili sankcie na Ruske Plutonium a Rusi vyravaju 98% palivovych člankov vo svete.­"

https:­/­/forbes.cz­/ruske­-jaderne­-palivo­-zavislost­-nehrozi­-evropa­-se­-obejde­-i­-bez­-nej­/

....a jeste teda to plutonium... :­-­)­))
Odpovědět3  0
Jardadoma (1487) | 11.4.202319:22
Nevim jak v USA, ale u nas to neutáhnou elektrárny ani distribucni sit.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4373) | 11.4.202319:51
Tak plnou elektromobilitu by dnes neutáhl skoro žádný stát na světě. Jenže než se k té plné elektromobilitě dopracujeme, to potrvá ještě hodně dlouho ­(a je velkou otázkou, jak ten čas využijeme­). To, že v roce 2035 zakážou prodej spalovacích aut, neznamená, že tu budeme mít v roce 2035 plnou elektromobilitu. Jen tak pro info, v Norsku už se téměř prodávají jen ty elektromobily ­(80+ % nových aut bylo v elektrických, v březnu skoro 87 %­), a přesto tam je elektrické zhruba jen každé 5. auto na cestě. To prostě trvá, než se to všechno nahradí.

Uvědomte si, že po českých silnicích jezdí přes 6 milionů aut a ročně jich prodáváme cca 200 tisíc ­(tedy cca 3 % vozového parku­). Asi si dokážete sám spočítat, jak dlouho těmi 200 tisíci nových aut ­(kdyby byla všechna elektrická v takovém počtu, jako dnes ICE­) ročně budete nahrazovat 6 milionů ­(něco se nahradí elektrickými ojetinami, ale zase na druhou stranu některá elektrická auta budou nahrazovat stará elektrická, takže se počet EV na silnici úplně každým nově prodaným EV nemusí změnit­). Za další, čím více aut nabijete v noci, kdy je nadbytek elektřiny ­(alespoň prozatím­), a na které ta distribuční síť dle samotného ČEZu stačí už dnes, tím méně ji budete muset nabíjet přes den.
Odpovědět3  0
tombominos (1222) | 11.4.202320:30
Mne prijde vtipne, kdyz se resi ­"svata krava­" elektromobilita, ktera nema zadny zasadni vliv na uhlikovou stopu, jako jina odvetvi. Prijde mi to podobny fanatismus EU, jako byl Chruscov ­'posedly­' setim kukurice a velky Mao, tavenim zeleza v kade druhe vexnici v Cine, coz byl jeden z dusledku, ktery vedl pak ke hladomoru.
Nicmene EU neinvestuje vubec do ­'neobnovitelnych­' zdroju energie, vyrabet vsechno a vsude vetrnyma a solarnima elektrarnama je nesmysl. To bude hezke, az se pak v roce 2035 EU najendou probudi a rekne,..soudruzi asi jsme udelali nekde chybu...
Docela by mne napr zajimalo, jakou uhlikovou stopu vytvari napr klimatizace v celosvetovem mertitku, ktera hlavne v tropicky a subtropicky krajich jede jak pominuta a co jsem koukal tak u nas nejslapsi klimky jsou 1KW..
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4373) | 11.4.202320:45
"ktera nema zadny zasadni vliv na uhlikovou stopu, jako jina odvetvi­"

No já nevím, ale zhruba 17 % uhlíkových emisí pro silniční dopravu mi nepřijde zas tak málo. A nevím, kde jste přišel na to, že se řeší jen a pouze elektromobilita. Četl jste někdy alespoň náznakem ten Green Deal? Jen tak pro info, týká se např. energetické účinnosti budov, lokálního pěstování potravin ­(tzn. minimalizace dovozu zaoceánskými loděmi­), řeší životnost a opravitelnost výrobků ­(právo na opravu­), recyklaci, hromadnou dopravu, hnojiva, čistotu půdy, sázení lesů, biologickou rozmanitost, vzdělávání,...
Odpovědět3  0
tombominos (1222) | 11.4.202321:57
Pokud se nepletu, EU se podili 8% na celkove uhlikove stope. Kolik z toho podle Vas delaji ta auta v EU? Ja Vam to reknu..prd.
Proc se neresi lodni kontainerova preprava , ktera se podili snad okolo 30% na uhlikove stope v celosvetovem meritku.
K te elektromobilite..Vy si myslite, ze takova Cina, Indie a jine velmi lidnate zemi, 2035 ­'zakazi­' spalovaci motory, aby si politicky udelali doma pruser? :­)

"Četl jste někdy alespoň náznakem ten Green Deal?­"
.. ne necetl, ale znam lidi, co to maji v popisu prace to cist a vsechny co znam, tak maji z toho ­'migrenu­'.
Odpovědět1  1
vilcoo (85) | 12.4.20236:55
pisete stale rovnake zavadzajuce argumenty,.. prva a najdolezitejsie vyhoda elektromobility su minimálne lokalne emisie. asi si to nevsimate, ale naklady na zdravotnu starostlivost sposobenu lokalnymi emisiami z vyfukov v mestach su velke a nijako nie su zohladnene v cene fosilnych zdrojov. kontajnerova preprava sa nepodiela 30percentami na uhlikovej stope,cela lodna doprava sa podiela 1,7 percentami. https:­/­/ourworldindata.org­/emissions­-by­-sector
cina spalovacie motory globalne nezakazala zatial,ale vyrazne elektromobily kvoli lokalnym emisiam podporuje.. proste prestante citat vymyslene blbosti a venujte sa overenym faktom a zdrojom..
Odpovědět3  1
Milan Šurkala (4373) | 12.4.20238:20
Když Vy máte pořád naprosto špatná data, to se pak nedivím, že máte takové názory, jaké máte. To bych je měl s takovými nesprávnými čísly asi také.

1­) ­"Kolik z toho podle Vas delaji ta auta v EU? Ja Vam to reknu..prd. ­"

https:­/­/www.europarl.europa.eu­/resources­/library­/images­/20220603PHT32170­/20220603PHT32170_original.jpg

Doprava v EU dělá 28,5 % všech emisí GHG. Silniční doprava z toho dělá téměř tři čtvrtiny ­(72 %­), což znamená celkem 20,5 %. Obvykle se tato čísla udávají mezi 15­-21 %, nejčastěji vidím kolem 17 %. To mi jako ­"prd­" nepřijde, je to pětina veškerých GHG emisí. Loďky tam vychází na 3,6 %.

https:­/­/i0.wp.com­/transportgeography.org­/wp­-content­/uploads­/greenhouse_transport_sector.png?resize=1536%2C636&ssl=1

Ji­ný zdroj k témuž. Doprava 20 % emisí, z toho silniční 34+40%, tedy 74%. Pronásobením 0,2*0,74 = cca 15 %. Loďky tam mají 11 % z dopravy ­(a doprava dělá 20 %­), to máme 0,11*0,2 = 2,2 %.

2­) ­"lodni kontainerova preprava , ktera se podili snad okolo 30% na uhlikove stope v celosvetovem meritku. ­"

Viz výše. Jeden zdroj říká 3,6 %, druhý 2,2 %. Jak může mít kontejnerová lodní přeprava 30 % emisí, když tolik nemá ani veškerá doprava? Lodě mají velké emise oxidů síry, to ano. Ale ne uhlíku. A ta síra se řeší, viz bod 3.

3­) ­"Proc se neresi lodni kontainerova preprava­"

Jak neřeší? Emisní norma IMO 2020 snižující emise síry je co? FuelEU Maritime, která má snížit emise oxidů dusíku, CO2 a methanu, je co? Green Deal, který má zajistit větší potravinovou soběstačnost, aby sem ty loďky ­(byť i s přísnějšími emisními normami­) vůbec nemusely plout, to je co? Jen mezi lety 2000 a 2020 došlo ke 4 změnám emisních norem u lodí pro emise oxidů síry a ty se řádově snížily ­(a to jak globálně, tak i ve vybraných pobřežních oblastech­). Tak jak neřeší?

4­) ­"Vy si myslite, ze takova Cina, Indie a jine velmi lidnate zemi, 2035 ​­'zakazi​­' spalovaci motory, aby si politicky udelali doma pruser? :​­)­"

2035 asi ne, ale o trochu později ano.

Začněme Čínou. Některé provincie chtějí ICE zakázat dokonce už 2030. Čína chce na celostátní úrovni od roku 2035 zakázat ICE, ale jen částečně. V podstatě by tam nemělo být nehybridní vozidlo a 50 % má být NEV ­(100% EV, plugin hybrid, vodík­). Jen tak pro zajímavost, NEV mají už dnes 30 % čínského trhu a EV něco málo přes 20 %.

Indie. Tady to potrvá déle ­(pokud jste byl v Indii a zažil tu jejich elektrickou síť...­). Přesto jsou indické státy, které se k banu chtějí připojit ­(zda tak učiní, to se uvidí, osobně bych na to moc nesázel­). Nicméně, už dnes­(!­) mají EV nadpoloviční většinu prodejů v 3kolové kategorii ­(která je pro dopravu v indických městech zásadní­). Už dnes!
Odpovědět4  0
tomasjerry (203) | 12.4.202310:47
Rad by som reagoval na tieto ­"upravene cisla­" aby to vyslo a ukazalo sa ako osobna zoprava je zla a treba jednoznacne razantne zasiahnut a v 2035 pardon v 2030 ­(pre podnikatelov­) zakazat spalovaky.
1­) Kolko emisii z pozemnej dopravy pripada na kamiony ­/ dodavky nad a do 3,5 tony. = vsetci pocas korony dosli na to, ze podiel kamionov ako predsunute sklady je nehorazne vysoky a nieje trend to smenit, lebo netreba.
2­) Ako toto budu riesit firmy, hlavne take ako napriklad poruchova sluzba. Co oravy pripojku a potom ta poziada, ze ci si moze nabit auto u teba, lebo ma 7 % baterky a k dalsiej poruche uz nedokaze prist, tam je iba 1 auto ktore sa pouziva stale. Kto zaplati dalsie 2 ­- 3 predrazene elektro auta, aby sa dalo jazdit? Pripadne ked bude kontrolovat stav vysokeho napetia ­(ano tu na SVK sa toto este stale robi rucne a ak potrebuje pozriet presne tak vytiahne dron­). To vase parkovisko je oplotene z velmi dobreho dovodu. Ked sa nasa marginalizovana ­"stale sa prisposobujuca­" komunita zisti, ze z coho je ten kabel do auta tak to sa budete divit. Krasny priklad unas v Bratislave meska cast dubravka. Parkovisko s cca 80 miestami a 4 slovom STIRY nove pripojky kazda ma neuveritelnych 7,5 KW max vykon. a co sa stalo, ked sa pripojili 4 auta ??? Vyrazilo poistky !?!?!?!??! Takze nie pokrok nedas tak rychlo opropti je parkovisko cez cestu s cca 150 ­- 200 miestami ­(zalezi ako sa auta naskaladaju­) kde je plan postavit parkovaci dom na papiery uz cca 10 rokov a nikdy nebude = ludom sa akosik nepaci ze 1 a 2 poschodie zrazu nebude mat slnko a vlastne ani poriadne svetlo, lebo medzi parkoviskom a domom je 5 m miesta. Tam je rovna 0 nabijaciek a takychto parkovisk mame kopec. Infrastruktura vysokonapetova vo vnutroblokoch a sidliskach nieje sranda. Taktiez samosprava nema prachy na to lebo nasa skvela vlada jej teraz zobrala dalsich 800 milionov EUR ­(si preratajte­) Dalsi mitus je zlepsienie kvality ovzdusia. Zakazali spinave smradlave nafaky v nemeckych mestach. Nakoniec merania dokazali, ze sa kvalita ovzdusia nezlepsila = chyba zelen ako filter a zachytavac tychto castic. Naozaj si myslite, ze toto nasilne elektrifikovanie nas niekam dostane. Nie lebo kamiony ostavaju nezmenene. Nie lebo budeme mat problem s dodavkov tovarov. Pytal som sa chlapika, ktory kazde rano dovaza rozky do nasej malej predajne v dedine. Jeho oruh ma 450 km. U kazdeho zakaznika stoji cca 5 max 10 min, casto aj kradsie.
Ako sa nabije?? Ak budem at dodavku do 3,5 t ktora bude mat real dojazd 500 km kolko bude prazdna vazit ?? 3T Kolko tovaru do nej naprace ? teraz ma to auto cca 2 T. s tazkymi baterkami to bude ako ?? Kto potom bude jazdit, neverim, ze si ludia zacnu masivne robit mega drahe vodicaky do 7,5T lebo budu moct jazdit iba 4,5 hodiny v kuse potom prestavka, nik nechce si robit kartu vodica a chodit pravidelne na skusky? Tam to EU zabila. Ja by som to povedal takto, ked EU povie elektro auta tak preco potom nepovie elektro lietadla ??? Najvaccsima znecistovatelom z hladiska vypustanie CO2 su na tom lietadla najhorsie. Vypustaju CO2 tam kde sa ho prirodzene nachadza malo v hornych vrstvach atmosfery !!! Nejde o to kolko celosvetovo vypustia ale dolezite je, ze kde ho vypustia. Je dokazany efekt letiadiel na teplotu. Dokazali vedci po 11.9.2001 ked bola zakazana vsetka letacka doprava nad USA. Teplato za 3 dni padla o 1,5 stupna, preco asi? CO2 je tazka molekula. Preto ma tendenciu sa kopncetrovat v spodnej casti atmosfery. Ale toto EU nevidi ­(nechce vidiet­) tak naco sa tu hrame. Odskaceme si to my stredne trieda, spadneme do chudoby ako Nemci. Tam uz prestava stredna trieda existovat a to znaci ze sme pekne v prdely :­( U nich su caste demonstracie, je otazka casu ked to prerastie v nepokoje a to nas neake elektricke auta uz nebudu musiet zaujimat.
Odpovědět1  1
tomasjerry (203) | 12.4.202311:11
PS.: Totalne som zasbudol na UPS, DLH a podobnych kurierov, tak to naozaj neviem ako toto budu riesit, lebo su na ceste v klude aj 8 ­- 10 hodin, nakolo su to zvacsa zivnopstnici ty nebudu mat na 50 ­- 80 tisicove dodavky aby mohli mat elektro. Tam takisto si neviem predstavit ako sa to bude nabijat. Dalsi velky otaznik su TAXI, sanitky, poziarnici, a samozrjeme Zelene zabky, ty ako budu mat vynimku a kto im doda auta. Nezabudnime, ze SVK a aj CR bude srotoviskom, uz teraz mame priemerny vek aut 14 korov ak zavedu ciste elektriku tak mozno budme ako na Kube jazdit na 50 + autach.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202311:53
Tak zrovna UPS a podobné služby jsou pro elektromobil ne tím nejhorším, ale spíše přesně opačným extrémem. Jsou to služby, které na elektriku přejdou nejdříve. A ostatně už přechází. Nevím jak u Vás, ale u nás jsou dodávky kurýrů těmi nejčastějšími elektromobily na silnicích.

Cituji z několika zdrojů:

"Průměrně kurýr najede kolem 100 až 180 kilometrů, to je typické pro většinu regionů. Ale někde na Šumavě nakroutí za směnu klidně 320 až 350 kilometrů. V Praze a větších městech, kam se pravděpodobně elektrododávky dostanou nejdřív, 40 až 50 kilometrů­"

"Ve velkoměstech jako je Praha najedou za den často jen zhruba 30 kilometrů, maximálně přibližně dvojnásobek, po krajích zhruba 120 až 150. „Jezdil jsem jako kurýr DHL v Praze, 65 kilometrů byl maximální nájezd za den, 120 jsem měl při jízdě po Středočeském kraji,“ vysvětluje Petr Ullmann­"

Kurýr z Dáme jídlo: ­"V průměru byl týdenní nájezd převážně 600 městských kilometrů. ­" ­(tedy 120 km denně­)

"Z analýzy dat od zvoleného poskytovatele KEB služeb vyplývá, že průměrný denní nájezd na řidiče je 154 km, přičemž minimální průměrný denní nájezd na řidiče je 133 km a maximální 185 km.­" Zajímavou informací je i toto: ­"stráví řidič 4,8 hodin ze své pracovní doby předáváním balíků příjemci nebo v parcel shopu nebo přijímání balíků od odesílatele­" Kolik km tak asi to auto najede za zbývající 3,2 hodiny? Aby stihlo vybít baterii s 300km dojezdem za 3,2 hodiny, musela by jeho průměrná rychlost mezi rozvezenými balíky být 94 km­/h.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202311:41
1­) Však to tam máte, doprava cca 22 %, nákladní okolo 34 % z toho. Tedy cca 7,5 % veškerých emisí, což je pro jednu oblast poměrně velké číslo.
2a­) Poruchová služba. A tam je problém jako jaký? Asi nepojede auto poruchové služby z Bratislavy do Košic, ne? V oblasti Košic to bude asi řešit nějaké košické auto stejně jako v Bratislavě to bratislavské, ne? Ty výjezdy se moc přes 50 km asi dělat nebudou, ne? Třeba tu mám data kladenských hasičů, průměrný výjezd 8,75 km, nad 20 km naprosté minimum z nich. Další údaje hasičů, průměrný výjezd 7 km, 60 % z nich méně než 5 km, nad 20 km jen 5 % případů. Průměrný výjezd odtahového speciálu 15,3 km,... V depu to auto může být na nabíječce připojené v podstatě pořád a při každém výjezdu být plně nabité nebo téměř plně nabité.
2b­) Jaké moje parkoviště? Já tu žádné oplocené parkoviště nedával.
2c­) Vyrazilo poistky? 35 kW vyrazí pojistky? 35 kW? Ekvivalent nějakých 20 rychlovarných konvic na několik paneláků? 10 elektrických trub? Nebude problém spíše v naprosto zmršené instalaci než ­"přílišném odběru­"?
2d­) ­"Naozaj si myslite, ze toto nasilne elektrifikovanie nas niekam dostane..­" Já ale neříkám, že to máme násilně elektrifikovat. Já pro násilnou elektrifikaci také nejsem. Jen a pouze upozorňuji na nesmysly, které se tu šíří, a je jedno, zda mají elektromobilitu propagovat nebo naopak.
2e­) ­"Pytal som sa chlapika, ktory kazde rano dovaza rozky do nasej malej predajne v dedine. Jeho oruh ma 450 km.­" Tak jste našel jeden případ, kdy to bude problém. Co ty stovky, kdy to problém nebude?
2f­) ­"Ak budem at dodavku do 3,5 t ktora bude mat real dojazd 500 km kolko bude prazdna vazit ??­" Limity na béčko by se měly celoevropsky posouvat na vyšší hmotnosti ­(je tu taková tendence­). Tato data budeme zdát ke konci roku, až se začne prodávat eSprinter
2g­) ­"Najvaccsima znecistovatelom z hladiska vypustanie CO2 su na tom lietadla najhorsie.­" Nesmysl, viz ty obrázky výše.
Odpovědět1  0
tomasjerry (203) | 12.4.202312:05
Neviem ako u vas, ale ja som volal poruchovu sluzbu k uniku vody v Malackach a prisla z Bratislavy ­(40 ­- 50 km­) pokial viem tak este aj dedina na nami Zavod parti podv Bratislavsku vodarensku to je cez 60 km vzdialene. Opacna strana vychadza rovnako. Auto nestoji ale maka, vzdy ked stoji tak prichadzas o prachy, takze neviem kedy to chces nabijat. Parcel servis ma depo v BA na letisku a bezne vodi do Malackiek a sirokeho okolia = aj Rohoznik. To je uz slusnych 50 km len tam do Rohoznika dalsich 15 km. Co sa tyka UPS tak som mal kamosa, co to robil a povedal mi, ze Rano nalozil a iba jazdil ­- inak na youtube najdete vela videi ktore o tomto hovoria a nieje to take ako uvazdate naozaj len jazdia a jazdia. Volalo sa to packetsklaven napriklad a je to aktualny pribeh z vyspeleho nemecka. Vravel mi ze nebol problem dat min 400 km denne nakolko casto sa stalo, ze sa musel vratit lebo zakaznik tam nebol v dany cas ale neskor. Nakolko bol pateny od balika nie od hodiny tak to otacal pomerne casto. Neviem ako v CR ale u nas su ludia, ktory cely den iba rozvazaju. Posunutie limitov to je skvele pre bezpecnost. Len tak dalej, som dost proti, aby mi niekay debil z EU diktoval, co mam alebo nemam pouzival nakolko vlak ­/ autobus je na SVK cista katastrofa na denne dochadzanie do prace. Takze nech zije green deal. Zakoncim to vyrokom, ktory vsetci ponzaju: ­"Chce se mi zvracet­"
PS.: Tie lietadla neberiem = zmysel to ma ak nechape odporucam navstivit chemicko technologicku tam ti vo v 3­-ch prednaskach dost odbre osvetila preco globalne zvysovanie teploty maju na svedomi hlavne lietadla a veci, ktore su nad 9 km vysoko a produkuju CO2. Fyzika nepusti.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202312:13
"to je cez 60 km vzdialene. Opacna strana vychadza rovnako­"

A to je při dojezdu přes 300 km jaký problém?

"Co sa tyka UPS tak som mal kamosa, co to robil a povedal mi, ze Rano nalozil a iba jazdil ​­- inak na youtube najdete vela videi ktore o tomto hovoria a nieje to take ako uvazdate naozaj len jadia a jazdia.­"

Nějak mi uniká smysl kurýrní přepravy, kde kurýr jen jezdí a jezdí a nepředává balíky ­(tedy to auto nestojí­). Nebo to vyhazuje z okýnka za jízdy? Nevím jak u Vás, ale tady ve městě s kurýrem rozvážejícím balíky skoro dokážu držet krok pěšky. Vždyť i kdyby se za celou dobu nezastavil a jen celou 8hodinovou směnu kroužil po městě 50km­/h rychlostí, nebyl vůbec žádný provoz, nikdy nechytil červenou, tak za těch 8 hodin nemůže ujet více než 400 km.

"Vravel mi ze nebol problem dat min 400 km denne nakolko casto sa stalo, ze sa musel vratit lebo zakaznik tam nebol v dany cas ale neskor. ­"

Může se stát v odlehlých oblastech. Ve městských naprosto nemožné z výše uvedených důvodů. Průměrná rychlost ve městě je cca 25­-35 km­/h ­(tedy 200­-280 km za 8 hodin­), ale to když někam jedete a nestojíte kvůli předávání balíků. Kurýr více než polovinu času stojí, opět se dostáváte někam ke 100 km.

"Takze nech zije green deal.­"

Doporučil bych Vám si ten Green Deal nastudovat. Vůbec bych se nedivil, kdybych se Vás zeptal, co byste tedy chtěl řešit, že byste mi tu vyjmenoval půlku Green Dealu.
Odpovědět0  0
tomasjerry (203) | 12.4.202312:30
Aha taky kurier nechdoci na dedinu nakolko tam neziju ludia, chapem. Ak z BA do MA ides mas tam poceste kopec dednin. Ano unas kuriery nepreberaju baliky beznych ludi. Casto som pouzival postoveho kuriera = jeden roznasa druhy zbiera. Stalo sa mi, ze pred domom mi rano stal iny clovek co mi daval balik a poobede ho iny preberal. Kde je problem v poruchovej sluzbe, nuz to ze auto prejde 60 km na poruchu a tam ju odstrani, ide hned na dalsiu poruchu a takto cely den a noc. Auto nestoji iba sa vymenia ludia, ktory to riesia. Skusali ste elektro auto, lebo tu trepete debiliny. Ja som musel volat odtah, lebo ma nedoviezlo a to som siliel ID5 z BA do ziliny a smola nedosiel som. Vonku ­-2 zacpa a zima mi bola tak som kuril. Stala sa nehoda a zaostali sme stat. Pri spalovaku ziaden problem zlezies dole a natankujes a u mna smola ukazoval 10 % a potom zrazu pri zoslapnuti plynu nic vsetko zhaslo. Tolko k teme ­( inak vyrazal som z 85% baterky­) Nemozes sa spolahnut, ze to ukazuje 100% dobre. Real skusenost, nedal som si pozor a smola. Stacilo 2 hodiny stat a si v prdely :(
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202313:16
"Aha taky kurier nechdoci na dedinu nakolko tam neziju ludia, chapem.­"

Ale jezdí, proč by nejezdil? Drtivou většinu jízd kurýrů ale zvládnou už dnešní elektrická auta ­(kdyby to nezvládala, tak by se asi v tak velkém počtu, v jakém se už dnes ve městech používají, nepoužívala­). Snad každá kurýrní společnost se s těmi dalšími předhání, jak moc elektromobilů nakoupila a jak velké zastoupení už mají. Na vesnice to ještě není, ale Vy už víte, jaké dodávky se budou vyrábět v roce 2035­-2040?

"Kde je problem v poruchovej sluzbe, nuz to ze auto prejde 60 km na poruchu a tam ju odstrani, ide hned na dalsiu poruchu a takto cely den a noc.­"

Opravdu máte ten pocit? Pokud je to tak, jak říkáte, se divím, že mají vůbec lidi a spalovací auta na to, aby to zvládali. A hlavně moc nerozumím, proč by jezdila poruchová služba ze sousedního krajského města někam, kde mají vlastní poruchovou službu.

"Real skusenost, nedal som si pozor a smola.­"

Takže tady pramení ta Vaše nenávist k EV.

Odpovědět1  0
tomasjerry (203) | 12.4.202313:38
Pretoze ju v Malackach nemame, tak ako nemame v Malackach detsku pohotovost? Takze ak dieta potrebujem rychlo sa dostat k doktorovy tak leti sanitka z kramarov az do Malaciek a potom rychlo s5. Toto je slovensko vela veci by tu malo byt ale to jednoducho zrusili. Ano Galanta ani Komarno nema poruchovu sluzbu to vsetko riesi BA. Byvaly kolega v praci potreboval spravit novu pripojku vody na dedine, Nevedeli kadial presne ide potrubie ­(ved naco by obec mala pravne mapy­), takze ho hned trafili a 2 hodiny trvalo pokial dosla poruchova sluzba a zavrela vodu ­(inak aniisla z BA cca 45 km­). Ziadne iluzie pohotovost pre deti bola zerusena v MA, teraz sa musis teperit do BA, alebo do holica ­(iba do 22:00­). Ak si z dedin za tak rovnako. Poruchova sluzba Plyn je v Malackach, ale zase elektrikary nie. Takze zase BA alebo dokonca az Skalica na slovensku. Nevidel by som to tak super. Nehovoraic o tom, ze som sa teraz pozeral a pohotovost je iba do 22:00 v mestach ako je Holic Galanta, Dunajska streda, takze ak sa ti nieco stane potom tak smola BA­-kramare, parada, ze. Elektrosanitka ani nedojde.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202314:17
Proč by to tam propána nedojela? Dívám se teď na některé sanitky, které se používají ­(z těch větších ­- Sprinter, Transit,...­). Máme tu 87 kWh ­(150­-200km naměřeno v reálném nasazení­), 96kWh ­(177km­), 105 kWh ­(274km­), 120 kWh ­(274km­).

Dokonce jsou i data z reálného nasazení některých těch sanitek. Tak třeba ta první vyjela během 229 dní k 1235 případům ­(v průměru 5,4 případu denně ­- nevím, nějak nemám pocit, že by sanitka u případu běžně strávila 5 hodin, aby byla pořád v provozu­) a ujela 20784 km, tedy v průměru 16,8 km na případ, denně tedy 90,7 km. Další data z Anglie. Průměrný výjezd měl 5 km, nejdelší 58 km. V USA, mediánová vzdálenost 8,2 km, 75 % případů do 16,7 km, 95 % případů do 50 km, 99 % případů do 90,8 km, nejdelší výjezd 124 km. Na 50kW nabíječce už jen 15 minut stání nabije dalších 25 km.
Odpovědět1  0
tomasjerry (203) | 17.4.202320:04
Lebo je to su vyspele krajiny, nedavno to bolo aj v spravach, ze na sanitku cakali 30 ­- 50 minut, lebo je ich malo. Stale su niekde takze nestoja ako v anglicku. Toto nieje anglicko cele zdravotnictvo skolabovalo v roku 2000 na slovensku. Nemas prachy = skap. nemozete nas provnavat s krajinami, kde to funguje. Slovenske zdravotnictvo je na urovni Rumunska. Ved vsetci sa stazuju ze rakovinu liecime liekmy z roku 1970. Moja mam bola krasnym prikladom a to bola PharmDR. ­( doktorka farmacie­) a vravela mi, ze ju liecili liekmi, ktore sa ucila na vyske. un nas za zevraj neatestovali ­(to znamena, ze sa nemozu pouzivat­) nove lieky or roku 2000. Ked mi rodila zena tak mi povedali, ze nemaju pre mna zachranku mam si ju odviest na kramare sam. Takze real skusenost stara 7 rokov.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4373) | 18.4.202318:18
Takže tomu mám rozumět tak, že když má Slovensko na prd zdravotnictví, tak se má celý svět vykašlat na snižování uhlíkové stopy a elektromobilitu? Když se na elektromobilitu vykašleme, budou na Slovensku záchranky? Podle Vašich slov tam nejsou ani dnes s ICE. Nebude ten problém zakopaný někde jinde než v elektromobilitě?
Odpovědět0  0
tombominos (1222) | 12.4.202312:17
Ok, mozna jsem si zamenil u kontejnerove dopravy uhlikovou stopu s necim jinym. Nicmene primarni je celkova uhlikova stopa EU, ktera je 8%..ve srovnani napr s cinou, ktera je 30% ­(opet, jdou to cisla, ktera mam v hlave a je to uz nejaky mesic, zpatky, takze se muzu plest­). Nicmene stale plati, ze osobni doprava v EU ma minimalni vliv na celkove skore a videl jsem nejake citace ze studii, ktere ukazovali, ze celkove ekologicka zatez u lektromibility preshuje jeji benefity. Samzozrejme kazda studie a statistika je natolik dobra, nakolik jsou korektni jeji predpokladu, ze kterych vychazi, coz plati i o oficialnich EU studiich. V momente, kdy hrozi blackouty v Evrope, o kterych se naprosto serizone vedou diskuse, mi prijde, ze tlaceni elektromobility, aniz pritom EU zredukuje podstatne pocet pouzivanych elektroaut, coz ve vysledku bude znamena obrovske omezovani osobni svobody, je na urovni Sci­-Fi a nikdo si to nechce ­(z tech kteri to tlaci­) pripustit.
Podle mne se zacina uplne na spatnych mistech. Fanaticka elektirfikace je stejny zaslepeny fanatismus, jako cokoliv jineho.
Muj nazor na Cinu je naprosto opacny nez Vas. Ve vysledku Cina udela to, co bude povazovat politickuy pro sebe ze lepsi. Stejne jako to dela nakonec kazda velmoc, kdyz dojde na lamani chleba a je uplne jedno, k cemu se kde papirove zavazala.
Odpovědět1  3
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202312:39
"Nicmene stale plati, ze osobni doprava v EU ma minimalni vliv na celkove skore­"

O jakém minimálním vlivu to pořád mluvíte? Vy pořád předpokládáte, že jde jen a pouze o EU a jen a pouze o osobní dopravu. Znova, silniční doprava dělá cca 17 % všech uhlíkových emisí, a to je hodně vysoké číslo. Na elektromobily zdaleka netlačí jen Evropa, kde na takové blbosti pořád chodíte? Podívejte se, co se děje v USA, Kanadě. Podívejte se, co se děje v té Číně, Indii. V Číně jsem byl 6 let zpátky a už tehdy tam byl tak obrovský počet elektrických motorek, že jsem byl z toho úplně paf. Padne zelená, rozjede se několik desítek motorek a... ticho. Čína má už dnes 20% zastoupení v EV, což ji řadí odhadem někam na 15. pozici ve světě. Plány na ban ICE opravdu nejsou jen a pouze v EU. Opravdu nejsou. Totéž se děje skoro po celém světě.

"Podle mne se zacina uplne na spatnych mistech. Fanaticka elektirfikace je stejny zaslepeny fanatismus, jako cokoliv jineho.­"

Na tom se shodneme. Ta technologie by se tolik tlačit neměla. Ale to neznamená, že si kvůli tomu budeme vymýšlet lži.

"a videl jsem nejake citace ze studii, ktere ukazovali, ze celkove ekologicka zatez u lektromibility preshuje jeji benefity.­"

A přečetl jste si pořádně tu studii? A přečetl jste jich na toto téma více? Aby to nebyla taková studie, jako ten slavný případ Hummer vs. Prius, kde jsem v těch 500 stránkách přišel na to, proč jim to vyšlo tak, jak jim to vyšlo. Priusu naprojektovali třetinovou životnost, takže srovnávali výrobu a spotřebu jednoho Hummer proti 3 Priusům. Případ Tesla vs BMW podobně. Hodilo se to do země, která vyrábí elektřinu v podstatě výhradně z uhlí a ještě se pro jistotu vzala Tesla S proti základnímu BMW 3, tedy menšímu o dvě třídy.
Odpovědět2  0
tombominos (1222) | 12.4.202313:08
"V Číně jsem byl 6 let zpátky a už tehdy tam byl tak obrovský počet elektrických motore­"
.. nezlob tes se, ale pobavil jste. Myslite elktromotorky ala ­'moped­", ktere vystridaly kola? No vidite, Ja byl v Indii v roce 2017 a bylo tam totalni kulove. Byl jsem v Hyderabad, coz je jedno z ­'menisch­' outsorsovacich center v Indii. Takze kdo ma pravdu? :­)

Jinak ne, nejde jen o osobni dopravu. Ta je technologicka aspon castecne zvladnutelna, aspon v tomhle omezenem meritku. Co bude az se rozsiri vic, netusim. Jen tak pro zajimavost, jak budete nabijet Trucky?

Co se tyce studii..osobne neverim ani jedne studii, pokud neznam ty co ji delali a nebo nejsem obeznameny s podminkami za jakych vznikala. Stejne tak neverim apriori studiim, ktere si nechava delat EU, pokud opet clovek nezna presne jak dane studie vznikali.

A porad se tocime v kruhu, prootze EU se podili 8% na uhlikove stope, takze Vam opet napisu, ze by se melo zacinat jinde a jinak.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4373) | 12.4.202313:21
"No vidite, Ja byl v Indii v roce 2017 a bylo tam totalni kulove­"

Také si osobně moc nedokážu představit, jak to tam v té Indii chtějí udělat. Ale to, že tam jsou ty tendence také, to je prostě pravda. Nejde jen o EU. A to, že více než polovina prodejů 3kolových vozů je v Indii už dnes v elektrice, je také pravdou.

"Jen tak pro zajimavost, jak budete nabijet Trucky? ­"

Tak třeba v EU se většina výrobců trucků spojila v joint venture Milence a do roku 2027 má být v Evropě 1700 rychlonabíječek.

"Stejne tak neverim apriori studiim, ktere si nechava delat EU, pokud opet clovek nezna presne jak dane studie vznikali. ­"

Právě proto vycházím z většího množství různých údajů.

"takze Vam opet napisu, ze by se melo zacinat jinde a jinak. ­"

A to kde?
Odpovědět1  0
tombominos (1222) | 13.4.202312:06
"A to kde?­"
.. ja bych videl princip trochu jinde. Proc se neinvestuje masivne do mestske­/primestske hromadne dopravy a infrastruktury? Vem te si mensi mesta, vesnice v okoli vetsich mest a podobne..bez auta ani ranu nebo tak komplikovane, ze si to auto jednoduse koupite. Zadny rozvoj zeleznic jakozto nejekologictejsi dopravy ­(vyjma rychlotrati­). Naopak, rusi se, co se da. Kdyz vezmete ted jen pripad ceske posty..­(jakoz to modelovy priklad­)..zrusi pobicku ve vesnici..lidi budou muset jet na postu vedle do vesnice nebo do mesta..jak to udelaji, opet autem, atd. Takhle v principu narazite,ze vsechno ta ­"racionalizace­" co se dela ve vysledku zatezuje vic a vic zivotni prostredi.

Jeste i k tem truckum..
jak tluste budou kabely, aby se to dalo vubec nabit a jak dlouho to bude trvat?

Trosku off topic
Dneska se resi zavislost na zemnim plynu a rope na Rusku, hledaji se drazsi nahrady ­(viz zkapalneny plyn z US, mimochodem naprosto neekologicky­), ale pritom pro vyrobu vsech tech baterek, budete zavisly zase na zdrojich potrebnych pro jejich vyrobu. Atd...

Posledni vec, kterou jsem zminoval..je samzorejme ekologicka zatez spojena jak s vyrobou, tak naslednou recyklaci..nevim, zatim mne nic nepresvdcilo, ze to nebude jen dalsi pruser v rade a ve vysledku mozna i horsi reseni nez spalovaky nebo nejake hybridy­/vodiky a spol.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4373) | 13.4.202313:28
"Proc se neinvestuje masivne do mestske​­/primestske hromadne dopravy a infrastruktury?­"

Součást Green Dealu

"Kdyz vezmete ted jen pripad ceske posty­"

Tak na to má EU docela malý vliv. Chápu, co tím chcete říci, ale tohle zas takový problém být nemusí. Ono v dnešní době je už mnohdy zbytečné vůbec na tu pobočku chodit, ať je kdekoli. Takže tohle si myslím, že bude v dlouhodobém horizontu naopak krok ke zlepšení, nikoli zhoršení životního prostředí ­(spousta věcí se dá řešit elektronickou cestou, posílání balíků už lze dávno provádět přes boxy, jen bude trvat nějakou dobu, než si na to lidé zvyknou­). Některé lidi to dotlačí spíše k digitalizaci než k tomu, aby jezdili na pobočku, která je dál. Pochopitelně zdaleka ne všechny.

"jak tluste budou kabely, aby se to dalo vubec nabit a jak dlouho to bude trvat?­"

Mělo by to být dost krátce na to, aby se to stihlo během povinné pauzy. Nezapomínejte, že se přechází na vyšší napětí, což znamená menší proudy a ztenčování kabelů. Já nevím, ale Vám ty kabely přijdou nějak dramaticky tlusté?

300 kW https:­/­/www.bp.com­/content­/dam­/bp­/business­-sites­/en­/global­/corporate­/images­-jpg­-png­/news­-and­-insights­/press­-releases­/bp­-pulse­-schwegenheim­-emma­-delaney.jpg.img.1175.medium.jpg
480 kW https:­/­/electrek.co­/wp­-content­/uploads­/sites­/3­/2021­/08­/GAC­-Aion­-480­-Charger.jpg?quality=82&strip=all
600 kW https:­/­/www.gizmochina.com­/wp­-content­/uploads­/2023­/03­/Huawei­-600kW­-EV­-charger.jpg
600 kW https:­/­/b2232832.smushcdn.com­/2232832­/wp­-content­/uploads­/2022­/09­/Geely­-1­-VREMT.jpg?lossy=1&strip=0&webp=1

"ale pritom pro vyrobu vsech tech baterek, budete zavisly zase na zdrojich potrebnych pro jejich vyrobu­"

Jak u kterých. U levnějších elektromobilů je vidět citelná snaha přecházet na LFP baterie a ty nejsou surovinově větší problém. Železa je poměrně dost všude. NCM baterie zůstanou vyhrazeny spíše dražším autům, ale ­"lidová­" elektromobilita se bude dělat na základě LFP, a na to máme poměrně slušné zásoby surovin i zde ­(nemluvě o tom, že se lithium začíná nahrazovat sodíkem­).

"ekologicka zatez spojena jak s vyrobou, tak naslednou recyklaci..nevim, zatim mne nic nepresvdcilo, ze to nebude jen dalsi pruser v rade a ve vysledku mozna i horsi reseni nez spalovaky nebo nejake hybridy​­/vodiky a spol.­"

To je správnou otázkou. Jenže se nesmíte dívat jen na to, co bude vyrábět navíc ­(baterie, elektromotor, elektrické příslušenství­), ale také o co méně bude vyrábět ­(co vše Vám v BEV zmizí­). Nespálíte za životnost auta 10­-25 tisíc litrů paliva ­(které musíte vyrobit­), nespotřebujete 60­-100 litrů motorového oleje ­(kterého se také musíte zbavit­), nemáte tam celý spalovací motor a spoustu jeho příslušenství ­(tak velkou převodovku, výfukový systém s katalyzátorem ­(tam je také několik ­"veselých­" prvků­) a další drobnosti. Vodík je energetický nesmysl. Je fajn např. pro přebytky OZE a pak na to jezdit s nějakým omezeným počtem aut ­(stejně tak e­-paliva, fajn pro omezenou výrobu z přebytků­), ale je nesmysl to mít jako primární palivo. Ta energetická zátěž je tam docela šílená. Kde na to chcete vzít dostatek elektráren? Už u baterkových elektromobilů se zmiňuje nedostatek elektráren, energie a blackouty, a to chcete přecházet na paliva, které té enegie potřebuje zhruba 2­-3krát ­(vodík­), resp. 6­-8krát ­(e­-paliva­) tolik na stejný počet km? Není lepší v ČR postavit 2 Temelíny než 15, do každého kraje jeden?
Odpovědět1  0
tombominos (1222) | 14.4.202310:41
"Součást Green Dealu ­"
.. asi se divam blbe, ale jedine co zatim vidim, je honeni si pindiku ve firmacjh kdo ma ­"ekologictejsi susenky­" a elektromobilita. Bydlim na okraji Prahy a za ty roku co tu jsem, se doprava z centra spise o neco zhorsila. O pul hodiny zkratili posledni ­"nenocni­" autobusy a clekove nemam pocit, ze spoju oproti treba pred 10 lety pribylo a to ani ve spicce. I tak je doprava porad velmi dobra. Jakmile jste ale v prvni vesnici za Prahou, tak se dostupnost rapidne zhori.

"Vám ty kabely přijdou nějak dramaticky tlusté? ­"
.. vite jak vypadaji kamionacke odpocivadla? Vite treba, ze na tech vetsich mzue byt i nekolik desitek kamionu najednou? Nevim, nejak si neumi predstavit, jak to resit elktromobilitou.

Mozna je vodik energeticky jeste horsi varianta, nebudu se hadat, nemam k tomu data. Vicemene jsem chtel poukazat na to, ze k cili vetsinou vedou nejaka kombinovana reseni. Green deal mi prijde jako fanataicka jednosmerka a zatim mne nepresvedcilo nic, ze to neni pravda. To si odmyslim veci, jako zakulisni bussines, ktery na tom je 100% rozjety a vse co s tim souvisi.
Nenivestice do zlepseni technologii neobnovitelnych zdroju energie, mi prijde taky kompletne spatna, vzhledem k okolnostem, kolik a jak se daji vyuzit zdroje obnovitelne.

A na zaver zopakuji opet, ze EU se podili na uhlikove stope 8%..slovy OSMI PROCENTY..pritom se bude mlatit zelenyma lopatkama. Jestli tohle neni vtipny, tak uz nevim co je..
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4373) | 16.4.202318:53
"asi se divam blbe­"

Asi ano. Cituji ze stránek Green Dealu:

čistý vzduch a vodu, zdravou půdu a biologickou rozmanitost
renovované, energeticky účinné budovy
zdravé a cenově dostupné potraviny
hustou síť veřejné dopravy
čisté energie a špičkové čisté technologické inovace
výrobky s delší životností, které lze opravit, recyklovat a opětovně použít
moderní pracovní místa a odbornou přípravu vedoucí k dovednostem, které budou pro transformaci potřeba
globálně konkurenceschopný a odolný průmysl

Opravdu máte pocit, že ve výše zmíněných bodech je jen a pouze baterková elektromobilita? Já fakt nevím, kde ve zdravé půdě nebo cenově dostupné potravině máte baterkový elektromobil. Přečtěte si už ten Green Deal konečně.

"vite jak vypadaji kamionacke odpocivadla?­"

A co s tím mají společného dnešní odpočívadla? Uvědomte si už konečně, že se Vám tady úplně mění poskytovatel služeb. Odpočívadlo­/nabíječka je nyní součástí služeb nabízených k trucku. To u ICE neplatí. Odpočívadlo pro BEV má výrazně odlišný potenciál než odpočívadlo pro ICE.

"Vicemene jsem chtel poukazat na to, ze k cili vetsinou vedou nejaka kombinovana reseni.­"

No a Green Deal snad není kombinované řešení nebo co? Proč máte pořád pocit, že v GD je jen a pouze baterková elektromobilita? GD v rámci pohonu řeší baterkovou elektromobilitu, vodík, amoniak, methanol, e­-paliva ­(navíc u nich chce výrobu z přebytků, ale ne jako primárního zdroje, protože to je děsně, ale opravdu děsně neefektivní­).

"A na zaver zopakuji opet, ze EU se podili na uhlikove stope 8%­"

A já Vám posté opakuji, že tohle zdaleka neřeší jen EU.
Odpovědět1  0
tombominos (1222) | 16.4.202319:45
"Opravdu máte pocit, že ve výše zmíněných bodech je jen a pouze baterková elektromobilita? Já fakt nevím, kde ve zdravé půdě nebo cenově dostupné potravině máte baterkový elektromobil. Přečtěte si už ten Green Deal konečně. ­"
..jak znamo papir stejne jako power pointova prezentace snese vsechno, ze.. ale libi se mi vase nadseni z pismenek

"..Uvědomte si už konečně,.­"
.. no mozna by to chtelo zkusit vykouknout z teorie a zacit se koukat trochu po praktickem vyuziti

"A já Vám posté opakuji, že tohle zdaleka neřeší jen EU. ­"
.. a mi se libi Vase naivita, ktera by se dala krajet :D
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4373) | 17.4.202316:45
"jak znamo papir stejne jako power pointova prezentace snese vsechno, ze.. ale libi se mi vase nadseni z pismenek ­"

A proč tedy z ­"prezentace­" děláte takové haló u elektromobility, když je to ze stejného dokumentu? Proč se elektromobilita v GD počítá a všechno ostatní ne?

"no mozna by to chtelo zkusit vykouknout z teorie a zacit se koukat trochu po praktickem vyuziti­"

Buduje snad Mercedes, MAN, Scania, Volvo,... čerpací stanice a odpočívadla pro náklaďáky? Možná někde ano, ale nevím o tom, že by se tak nějak dělo obecně. Ale tyto společnosti budují nabíjecí stanice a odpočívadla pro BEV. To nemůžete srovnávat. Firma, která nechává stavět odpočívadla pro ICE trucky, není tatáž, která je staví pro BEV. Tady jde o úplně jiného poskytovatele. A co může být pro výrobce trucku lepšího, než prodávat nejen auto a servis k němu, ale také ­"pohonné hmoty­"? Z odpočívadla, které je u ICE nutným zlem, které je třeba nějak vybudovat, ale nenese žádný výraznější byznys model ­(a tak se do toho nikomu logicky ani moc nechce­), je odpočívadlo pro BEV pro automobilky vynikajícím zdrojem příjmů za prodej ­"paliv­", což se u ICE neděje. To je pro ně velká příležitost.

"a mi se libi Vase naivita, ktera by se dala krajet :D­"

Jaká naivita? Neřeší to snad jiné státy? https:­/­/www.rfi.fr­/en­/business­-and­-tech­/20230327­-the­-countries­-phasing­-out­-internal­-combustion­-engines. Takže Norsko, které není v EU, to chce 2025. Británie, která není v EU, to chce zakázat v roce 2030. Stejně tak v roce 2030 to plánuje Izrael a Singapur ­(také nevím o tom, že by byli v EU­). Čína, ta chce 50%+ NEV v roce 2035, některé čínská města už dnes­(!­) úplně zakázala prodej spalovacích dvoustopých vozidel. USA ve 2030 chce být na 50%+, státy Kalifornie, New York chtějí ban 2035 stejně jako v EU. Opět ale nevím o tom, že by tyto státy byly v EU. Kanada chce stejný ban také 2035. Ani Kanada není v EU. Japonsko od 2030 hybridy a dál. Indie v roce 2030 hodlá být na 30%+. Chile chce zákaz 2035 stejně jako EU. Ani Chile není v EU.

Elektromobilita přinese spoustu průšvihů, to se asi dá čekat. Tisícům truckerů se vybijí trucky na dálnicích, někde zůstanou stát miliony řidičů s vybitými elektromobily. Stovky aut shoří od lithiových baterek. Těch průšvihů bude hodně. Ale nemusíte si kvůli tomu vymýšlet blbosti.

Zkusím jiný příklad. LCD displeje. Představte si, že jsme v 90. letech a EU nařídí prodej jen LCD a žádných CRT kvůli spotřebě. Pro většinu uživatelů by to byl horší displej než CRT ­(stejně jako dnes je pro většinu řidičů BEV horší než ICE ­- znova podotýkám, ani já nesouhlasím s tak násilným protlačováním­). Měli jsme se ale kvůli tomu vykašlat na další vývoj LCD? Jasně, že jsou skupiny, kterým LCD v počátcích brutálně nevyhovovaly ­(grafikům kvůli mizerným nezřídka jen 6bitovým barvám, příšerným pozorovacím úhlům, desítkám mrtvých pixelů, hráčům kvůli příšerně dlouhým odezvám, duchům,...­). Ale podívejte se, kde jsme dnes. Chtěl byste mít na stole 32­" 4K monitor v CRT? Jak obrovské by to bylo? Kolik by to vážilo? Nesežralo by to ročně elektřiny jak dva elektromobily?
Odpovědět0  0
tomasjerry (203) | 17.4.202319:46
Mate to krasne nastudovane, ale viete prd. Vcera nas dosiel pozriet kamart z Danska, zije tam uz od vysky a teraz riadne pracuje. Podla jeho slov to Danska vlada dokazala doviest do dokonalosti. Aby zabranila dovozu aut tak dan z dovozu aut je 150%, platite dan z emisii za velkost motora a emisnu triedu. Samozrejme spalovaky su riadne zatazene danami, aby sa dobre nepredavali. Elektricke auta sa u nich olatia, ale sorry, cena za 1 kWH je cca 1,1 az 1,9 eur, takze urcite si budete nabijat auto doma. Nemaju problem zo 4 ­- 9 ­- 12 poschodia supnut dole predlzovacku a napijat auto pomaly zo zasuvky. Podla jeho slov bezny jav, to, ze sa potom zabijes za bieleho dna na ulici je vec druha. Teraz je to lepsie lebo cena isla hore. Takze aj na priek tomu, ze tvrdia google, ze priemerny vek aut v dansku je 9 rokov realita pre bezneho Danaj je polo s 1,0 TSi rok vyroby 2015 ako super auto. Povedal mi, ze on plati 1­/2 rocne 150 ecok ekodan za 1,2 TSI ibizu 2016. Starsie auta este viac, ale nakolko su new auta drahe, tak bezny smrtelnici maju stare rarohy, tretia a druha generacia pola ­(golf je u nich brany ako super luxus­), pasat je pre nich ako u nas ferrary. Vacsinou to tahaju firmy, ktore davaju casto ako bonus auto ­(samozrejme riez 1,0 ekoboost ­), alebo pozicovne. Pytal som sa ho, ako je to s nabijanim na dialniciach a pred barakmi ­(to uz som spomenul ako sa na nich vysrali­) a ze nieje jedina nabijacia stacica na dialnici, po ktorej chodi do prace. Samozrejme ide iba 55 km do roboty ale aj tak. Ak si turista tak musis prespat. Rychlonabijacky moc zname niesu, okrem hlavneho mesta. Takze asi tak, spodina ­(teda skoro vsetci­) na slovensku bude chodit peso a managery dostanu sluzobaky a bohatym je to jedno. Nemci to tiez nechcu, vela mi povedalo, ze ako druhe auto do rodiny super ­(ktory na to maju­), ale vascina na to nema a nechce sa spoliehat. Su ludia, ktory denne spravia aj 400 km. Su kolegovia, ktory chodia pomaly peso, lebo to maju blyzko. Vzdy to tak bolo, ale cely tento humbug vnimam ako politicke rozhodnutie. Inak green deal a pravo na opravu = akoze mat v NTB vsetko naletovanie vratane RAM a SSD je ake pravo na opravu. Sam som pisal nasim europoslancom,a co vysrali sa na mna. Dalej sa mi pokazila mraznicka a najivne som si myslel, ze orpavim. Na diel som cakal 3­/4 roka a samozrejme cela mobo sa menilo, voli jednemu chrobaku ktory ro nedal. Inak mrazak sa pokazil o 1­/2 roka na to. Opravar mi povedal, ze to nema zmysel opravovat, lebo diel sa uz nevozi. Takze ake pravo na opravu?? Toto je to, co vidim, ze nazozaj pre mna green deal iba zdrap papiera a mega lobing za pauta na drahe a neekologicke baterky.
PS.:Prosim Milan Šurkala napiste mi kto skutocne recykluej baterky tak, ze z nich dostane ten kobalt a litium. a nie ze spravy ciernu zmes na dalsie recyklaciu. Ja nepoznam jedinu firmy, ktora by realne extrehovala tieto kovy z bateriek. Lebo je to energeticky mega narocne a nebezpecne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4373) | 18.4.202317:01
"Nemaju problem zo 4 ​­- 9 ​­- 12 poschodia supnut dole predlzovacku a napijat auto pomaly zo zasuvky. Podla jeho slov bezny jav, to, ze sa potom zabijes za bieleho dna na ulici je vec druha.­"

A nějaká fotka k tomu, která by nebyla fotomontáží? Nebo zase jen výplod nějakého hatera elektromobility?

"Rychlonabijacky moc zname niesu, okrem hlavneho mesta.­"

Zajímavé, že jen samotná Tesla tam má 13 Superchargerů otevřených elektromobilům všech značek po celém Dánsku. 18 i s těmi exkluzivními. A kupodivu žádnou v hlavním městě. Ionity dalších 8. Clever dalších cca 50, viz níže.

https:­/­/clever.dk­/ladekort?lat=55.8630216&lng=9.519881&zo­om=7&location&filter=rapid&status=ava­ilable,unavailable,out_of_order

"ce­na za 1 kWH je cca 1,1 az 1,9 eur­"

Zajímavé, že jsem proklikal několik poskytovatelů a obvykle jsem na rychlonabíječkách našel ceny 4,9 až 6,2 DKK za kWh ­(tedy O,64 až 0,83 EUR­/kWh­).

"Su ludia, ktory denne spravia aj 400 km.­"

No však také nikdo neříká, že dnešní elektromobil je ideálním vozem pro všechny skupiny lidí. Vy byste se ale měl ptát, jak takový elektromobil a infrastruktura budou vypadat, až ta elektromobilita nastane. Uvědomte si, že v roce 2035, až se budou prodávat jen a pouze elektromobily, ty budou na silnicích mít ­(u nás­) tak 15­-25% zastoupení. Ne 100 %. A jestli prodáváte 200 tisíc aut ročně, tak si konečně spočítejte, za jak dlouho takovým tempem vyměníte 6 milionů aut. O jakž takž plné elektromobilitě např. u nás můžeme mluvit tak v roce 2050­-2055.

"Toto je to, co vidim, ze nazozaj pre mna green deal iba zdrap papiera a mega lobing za pauta na drahe a neekologicke baterky. ­"

Vidíte blbě. GD prostě není jen o autech. A právo na opravu? Chápete, že ten GD se uvádí do praxe? Uvádět něco do praxe neznamená, že se změní něco, co už existuje, ale to, co teprve existovat bude. I ten povinný USB­-C bude mít platnost až od příštího roku.

"Na diel som cakal 3​­/4 roka a samozrejme cela mobo sa menilo, voli jednemu chrobaku ktory ro nedal.­"

Totéž, jak se na tom mohl projevit GD? Tu lednici jste jistě měl už nějakou dobu, sám říkáte, že jste dlouho čekal na díl, takže jistojistě byla vyrobena dávno před GD. Takže jaký vliv na tu Vaši lednici měl ten GD jako mít???

"napiste mi kto skutocne recykluej baterky tak, ze z nich dostane ten kobalt a litium. a nie ze spravy ciernu zmes na dalsie recyklaciu­"

Tak třeba Apple to používá pro výrobu svých telefonů, byl tu o tom článek ­(https:­/­/www.svethardware.cz­/ekologie­-u­-applu­-do­-roku­-2025­-prejde­-vyhradne­-na­-recyklovany­-kobalt­/59329­). Když je v těch produktech používá, tak je asi také nějak extrahuje, ne? Černou hmotu do těch baterek asi necpe. Černou směs by měl od letoška zpracovávat např. Revolt, funguje už Umicore, a jistě znáte takovou společnost, jako je Tesla. Takže pár firem by se našlo.
Odpovědět0  0
tombominos (1222) | 13.4.202312:13
A jeste k tem energrtickym stitku a barakum...
Jednak to zvysuje naklady na stavbu, aspon podle toho, co vim a druha vec..mate barak, mate stitek a hodite si do toho 2kW klimu..ha ha, ekologie kompletne v zadku. A tak se da pokracovat dal a dal...
Odpovědět1  2
tombominos (1222) | 11.4.202322:05
Dal jsme Vam naprosto realny priklad klimatizaci. Je s podivem, ze EU ­"vyresila­" vysavace, pritom klimatizace,m ktere bezi ne 15­-20m ale hodiny a dny, tak nikdo neresi a jejich spotreba jde u jednotliveho kusu az do jednotek Kw. Ono to neresi vlastne zatim nikdo...pritom by se tohle nabizelo okamzite.
Ono asi soudruzi v Bruselu a jinde nechteji, aby jim bylo horko, kdyz schuzuji ;)
Odpovědět1  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.