Galerie 2
Švédská univerzita prezentovala 500kW bezdrátové nabíjení s vysokou účinností
Aktualita Ostatní

Švédská univerzita prezentovala 500kW bezdrátové nabíjení s vysokou účinností

Milan Šurkala

Milan Šurkala

16

Vývoj technologií jde kupředu a na švédské Chalmers University se podívali na bezdrátové nabíjení. Povedlo se jim vyvinout takovou technologii, která zvládne nabíjecí výkon 500 kW, a to navíc s poměrně malými ztrátami.

Reklama

Moderní technologie a materiály způsobují, že se nám daří překonávat dříve nemyslitelné. V posledních letech např. dochází k významnému pokroku v technologiích pro bezdrátové nabíjení. Navýšení výkonů a účinností umožňuje hned několik poznatků. Jedním z nich je využívání karbidu křemíku (SiC), který elektronice dovoluje dosahovat větších napětí, teplot, ale i spínacích frekvencí, se kterými má klasická křemíková elektronika u bezdrátového nabíjení problémy. Většina bezdrátových systémů dosud fungovala při frekvencích okolo 20 kHz, což např. najdeme u klasické indukční desky na vaření. Nejde ale o moc kompaktní a efektivní řešení. Nicméně s novými materiály se dá dosáhnout asi 4násobné frekvence a u nových řešeních se nezřídka používají hodnoty přes 80 kHz. Indukce pak začíná být ještě mnohem zajímavější.

Švédská univerzita prezentovala 500kW bezdrátové nabíjení s vysokou účinností

Vysoké frekvence ale nevoní klasickým měděným drátům. Zjistilo se však, že když se vytvoří jakási "měděná lana" např. z 10 tisíců extrémně tenkých 70-100 mikrometrů tlustých drátků (zhruba tloušťka lidského vlasu), vše se rázem mění. Takové materiály jsou ale dostupné jen několik posledních let. Výsledkem je, že na ploše 2 metrů čtverečních lze vytvořit obří bezdrátové nabíječky pro těžkou techniku, která by mohla dosáhnout 150 až 500kW nabíjecího výkonu a až 98% účinnosti na vzdálenost 15 cm.

Jedno ze zamýšlených nasazení může být např. elektrický městský trajekt v místech, jako je třeba pobřeží Švédska. Loď by se mohla sama nabíjet na vybraných zastávkách v době, kdy nastupují cestující, takže by k částečnému nabíjení mohlo docházet třeba 30-40krát denně. Další možností by mohly být autobusy, ale kvůli rozměrům to vidí spíše na těžkou autonomní důlní techniku nebo zemědělství (případně by s menšími rozměry byl výkon nižší).


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama