reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Vývoj technologií jde kupředu a na švédské Chalmers University se podívali na bezdrátové nabíjení. Povedlo se jim vyvinout takovou technologii, která zvládne nabíjecí výkon 500 kW, a to navíc s poměrně malými ztrátami.
Eskymak (1056) | 14.3.20239:43
A jaký problém to řeší?
Odpovědět1  1
Jardadoma (1501) | 14.3.20239:45
že nemusíš vzít do ruky nabijeci kabel a ze se ti neopali jeho kontakty
Odpovědět1  0
Eskymak (1056) | 14.3.202319:19
Ruční manipulace s napájecím kabelem je nějaký problém? Jeden by si myslel, že je to bezpečnější a čistější než manupulace s tankovací pistolí u čerpací stanice, což jsem jako problém doposud neregistroval... A o jakých opálených kontaktech hovoříte? Proč by mělo docházet k jejich opalování? Stačí pouze nezapojovat­/neodpojovat spotřebič při zátěži, což je třeba u EV řešeno zcela automaticky.

Když se nabíjí elekrobus z troleje, taky nikdo do ruky žádný kabel brát nemusí. Na střeše má výsuvný sběrač. U osobních automobilů je tohle řešitelné kontakty na spodní části vozidla.

Jinak už tu byly pokusy s připojováním EV k nabíječce pomocí robotického manipulátoru.
Odpovědět3  0
SamanCZ (7) | 18.3.20237:33
Třeba u těch trolejbusů je řešení, nemusejí bejt všude dráty nahoře, ale stačí na zastávkách indukční cívky pod místem kde daný parciální trolejbus zastavuje, takže estetická záležitost, najdi si na YouTube videa s heslem OLEV, v Korei to takto provozují přez 10 let na několika linkách

Takovej vrchol tohoto je indukční dálnice, kdy jeden vnější pruh je vybavený indukční má civkama a můžou se na něm napájet auta za jízdy, a tím že na zem dosáhnou logicky všechny auta, může se tak nabíjet jak náklaďák či autobus, tak i osobák, což u trolejí nejde
Odpovědět0  0
Simik (356) | 14.3.20238:06
Vážně se pochlubili tím, že ­(znovu­) objevili skinefekt?
Odpovědět0  0
Jardadoma (1501) | 14.3.20239:46
a taky vf lanko
Odpovědět0  0
mrmysak (106) | 14.3.202316:08
Skin efekt u takto nizke frekvence neni problem, spise myslim to ze je to pomerne vsevyzarujici. S rostouci frekvenci je to vice smerove, druha vec jsou vykonove spinaci prvky.
Odpovědět1  0
Simik (356) | 14.3.202317:48
80 kHz mi nepřijde jako nízká frekvence z hlediska skinefektu­(vyšla mi hloubka vniku 0,23mm­). Zejména s ohledem na vysoké výkony a tudíž extrémní potřebu malých odporů.
Odpovědět0  0
mrmysak (106) | 14.3.202318:37
Na proudy ktere tam jsou jsou stejne lana jako prase. Nedokazu posoudit jak se bude realne chovat nikoliv plnej drat, ci trubka. Na vojne bylo vedeni u VF radaru tvorene trubkou s postribrenym povrchem.
Odpovědět0  0
mrmysak (106) | 14.3.202318:50
Jen dotaz netusite jak velke smerovosti lze dosahnout u takto nizke frekvence? Co jsem zkousel pocitat tak mi to prijde dost siroky lalok.
Odpovědět0  0
Savitur (36) | 13.3.202320:47
Celkom by ma zaujimalo aky vplyv na ludske zdravie buda tato technologia mat na tych, ktori budu pravidelne blizko takejto nabijacky ­- urcite nie pozitivny. Podla mna negativny, uz len zalezi do akej miery ­(parametre EM ziarenie, vzdialenost od zdroja, atd­).
Odpovědět0  0
Jardadoma (1501) | 13.3.202322:00
Zkuste se k tomu přiblížit s kusem železa v ruce :o)
Odpovědět0  0
Jardadoma (1501) | 13.3.202318:05
Hlavně nesmí být vlny. Jinak se těch 15cm bude špatně dodržovat. Nesmí to houpat.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1568) | 13.3.202318:24
Náhodou, tohle by mohlo být fajn i u nás, nebude možné uříznout a oholit kabely a prodat je do sběrny druhotných surovin.
Odpovědět0  2
LangAl (7) | 13.3.202318:56
to sice ne, ale budeme vídat lidi s cedníkem napojeným na dráty a s taškou na kolečkách s akumulátory.
Odpovědět2  3
Jardadoma (1501) | 13.3.202321:59
nebo s hrncem a vařečkou
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.