Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Tesla Bioweapon Defense: filtry prodlužující život

, , aktualita
Tesla Bioweapon Defense: filtry prodlužující život
Společnost Tesla vyzkoušela schopnosti filtrovacího systému vozu Model X v silně znečištěném prostředí, aby poukázala na jeho schopnosti. Jedná se o systém s hrozivě poetickým názvem Bioweapon Defense Mode.
Tesla Bioweapon Defense: filtry prodlužující život
Tesla chtěla především poukázat na to, že Bioweapon Defense Mode je tak účinný, že už po dvou minutách vytvoří v prostředí vozu i v nejsilněji zamořeném městě dýchatelný a zdravý vzduch. Navíc se ukázalo, že automobil dokáže i čistit vzduch kolem sebe, neboť Tesla zkoušela filtrovací systém s automobilem Model X umístěným do velké nafukovací bubliny. Po dvou minutách byl vyčištěn vzduch uvnitř vozu a pak už začaly hodnoty znečištění padat i uvnitř bubliny.





Dle informací firmy Tesla nám znečištěný vzduch ve městech zkracuje život i o dva roky, takže pokud někdo stráví hodně času v městském provozu, filtrovací systém v Model X by mu rozhodně měl prospět. Vedle těchto vozů se instaluje také do sedanů Tesla Model S. V bublině se filtrovací systém musel vypořádat s opravdu velkým znečištěním. Dovnitř byl totiž napumpován vzduch s 1000 mikrogramy pevných částic PM 2,5 na metr krychlový. Jde o částice o velikosti pod 2,5 μm, které dokáží silně ohrozit naše zdraví. Dle EPA je přitom vrchní limit pro ještě dobrou kvalitu vzduchu 12 mikrogramů PM 2,5 na kubický metr. U nás je celoroční průměr nejčastěji mezi 12 a 25 mikrogramy a v silně zamořených oblastech (Ostravsko) je to přes 30.





Filtrace vzduchu ve vozech Tesla nastavená na režim Bioweapon dokázala uvnitř auta do dvou minut dostat úroveň znečištění na pouhých 10 mikrogramů, jak můžete vidět díky grafu a jeho modré křivce. Po cca čtyřech minutách začalo klesat i znečištění zbylého vzduchu v bublině (šedá křivka) a to se do dvanácti minut snížilo na 60 procent původního stavu.

V Tesle využili HEPA filtrovací systém, který je navržen tak, aby veškerý vzduch nasávaný do kabiny vozu byl zcela prost pylů, bakterií a jiných pevných částic a zároveň se pochopitelně filtruje i vzduch, který už uvnitř kabiny byl. Ve výsledků jde dle firmy o filtrovací systém, který je mnohosetkrát efektivnější než standardní automobilové filtry. Výsledky testu tomu rozhodně odpovídají.





Ve vozech Tesla najdeme krom tohoto výkonného režimu filtrace také dva další, které jsou obvyklé: recirkulace a prosté větrání přes běžné filtry. Na serveru Gizmodo se ale k filtrovacímu systému Tesly vyjádřili i odborníci na biologické zbraně, a to především kvůli tomu, že Elon Musk se chlubil i tím, že ve voze Tesla bychom mohli přežít i biologický útok. Pochopitelně se tím snažil spíše zaujmout a zdůraznit efektivitu filtrovacího systému. Nicméně si vysloužil reakci, že většinu nebezpečných bakterií by systém sice zachytil, ale rozhodně ne viry. Pokud by tak řidič projel mrakem virů neštovic, použitý 0,3mikrometrový filtr by jej nezachránil, protože ty jsou veliké mezi 200 a 300 nanometry.

Je ale pochopitelné, že jde především o filtraci vzduchu s ohledem na vytvoření zdravého prostředí než o přípravu na biologický konflikt. Dle Tesly nám Bioweapon Defense Mode nejvíce pomůže ve městech jako Peking, Mexico City, Hong Kong, Berlín, Los Angeles, v Paříži a Londýně. Ani v nich ale není roční průměr znečištění částicemi PM 2,5 tak velký, aby se jen přiblížil úrovni z testu. Pohybuje se totiž mezi 56 mikrogramy na krychlový metr (Peking) 16 mikrogramy (Londýn). A právě v Pekingu mají lidé výhled na to, že současná úroveň znečištění jim v průměru zkrátí život o 23 měsíců.

Zdroj: Extremetech
reklama