Zpět na článek

Diskuze: Tesla chystá novou platformu, náklady budou poloviční proti Modelu 3/Y

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 10. 2022 07:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No vzhledem k těm kapacitám výroby i tomu že by část zákazníků co mají předobjednávky nebo se rozmýšlejí nad současně vyráběným model by přešla na tuto levnější variantu chystaného "lidového autička" si myslím že by Tesla musela postavit ještě aspoň jednu další gigafab,
a to nemluvím o tom že chtějí začít vyrábět nákladní auta Semi, pickup Cybertruck a údajně ještě ty dodávky... Takže spíš postavit ještě aspoň 2 další Gigafab

jirka-77
jirka-77
Level Level
26. 10. 2022 23:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem zvědavý co vyrobí. Mohlo by to být rychlejší než v době vývoje cybertrucku a semi.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
26. 10. 2022 20:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takže malé nanic-auto za cca milion :) Super info :D

cernakus
cernakus
Level Level
26. 10. 2022 21:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@asip80 To máš fuk, je obrovský trh mOvcí, které by rády potěšily svého boha, ale 1,4 mega na nejlevnější Tesličku nemají. Ovšem kdyby byla nějaká jiná, klidně i debilní, malá a bez dojezdu, za polovic, to by se na to vzmohly, i kdyby se na 10 let zadlužit měly.

Navíc jsou státy, které ti na elektromobil dají klidně i 200 tisíc korun a odpustí daň (to víš Milane, když tak hájíš "bezdotační" Teslu, že ty dotace jsou i ve formě minimální až nulové daně, zatímco na spalováky je klidně i 100%, například Dánsko). To už pak nebečí jen mOvečky, ale i běžná populace. Bééééééééé, bééééééééééé, spalovací auto špatné, elektro auto dobréééééé, bééééé.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
26. 10. 2022 21:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "když tak hájíš ​"bezdotační​" Teslu, že ty dotace jsou i ve formě minimální až nulové daně, zatímco na spalováky je klidně i 100%, například Dánsko"

Já nehájím žádnou "bezdotační" Teslu. Jen nemám rád, když se měří dvojím metrem. Dotace, daňové úlevy a podobné nijak nevysvětlují úspěch elektromobilů Tesla vůči elektromobilům jiných značek. Na jiné elektromobily jsou dotace (nebo daňové úlevy) stejné. Takže pokud se chceme bavit o dotacích na elektromobily, jak jsou dobré či špatné, tak naprosto nechápu, proč se do toho tahá jen Tesla jako ta špatná, když se ty dotace týkají úplně stejně všech ostatních. To není žádné hájení Tesly.

Blaazen
Blaazen
Level Level
26. 10. 2022 22:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Je taky fér zmínit, že Dánsko má tu daň na auta už od roku 1910 a nedávno jí snížili ze 180% na 150%.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
26. 10. 2022 22:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus i na elektro? ;)

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
26. 10. 2022 23:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Všeobecně se řeší elektromobilita i dotace a je celkem logické, že pod článkem kde se probírá Tesla, tak se budou řešit dotace pro Teslu.

Faktem je, že i Musk to chtěl zabalit = bez dotací by k tomu s velkou pravděpodobností došlo mnohem dřív. U velkých koncernů, které mají obří příjmy z prodeje ostatních vozů/služeb to už platit úplně nemusí, protože si na to v podstatě vydělají a mohou tak lépe optimalizovat daňe.. Navíc jejich přístup je dosti vlažný/rozvážný a pořádně se do toho začínají opírat až v poslední době a už jsou schopni nabídnout v mnoha ohledech pokrokovější vozy jak Tesla, která si nechává ujet vlak a pokud nepřijde s nějakou překvapivou technologií, tak její obliba bude klesat. (hádám, že zlomová bude její budoucí baterie, která to rozsekne a posune ji do výšin a nebo postupně z hypu do šedivého průměru s pár speciály typu cybertruck apod.)

Faktem je, že nebýt dotované infrastruktury a jiných dotací/pobídek + znevýhodňování ICEV, tak by pravděpodbně nebyl o BEV takový zájem, ať jde o jakoukoliv značku. Úplně jednoduše by došlo k nasycení trhu mnohem rychleji..

vilcoo
vilcoo
Level Level
27. 10. 2022 06:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus tie auta so spalovacim motorom stoja zdravotne systemy (verejne zdravotne poistenie) ovela viac ako je ten 100percentny registracny poplatok v dansku.........

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 10. 2022 20:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "Všeobecně se řeší elektromobilita i dotace a je celkem logické, že pod článkem kde se probírá Tesla, tak se budou řešit dotace pro Teslu."

No to chápu, ale co nechápu, je to, že dotace na elektromobily platí pro všechny značky víceméně stejně (a např. pro Teslu a pár automobilek v USA dokonce méně než pro ostatní), ale idioti se dělají jen z majitelů Tesly a firmy jako takové. Všichni se tváří, jako by dotace a daňové úlevy dostávala jen a pouze Tesla a její zákazníci, a jakoby nikdy dotace a daňové úlevy nedostaly automobilky i pro výrobu ICE.

Jen tak pro info, pokud bereme dotace a daňové úlevy pro firmy (a ne její zákazníky), tak. např. GM letos dostalo v jednom megadealu na EV 1,76 mld. USD, celkově jen na dotacích v USA to bylo letos 1,87 mld. USD. Ford letos dostal 375 mil. USD, Stellantis (Chrysler) pak 187 mil. USD. Poslední podobná přiznaná dotace pro Teslu v USA je z roku 2020 pro texaskou továrnu ve výši 64,5 mil. USD. A pokud chcete argumentovat proporcí dotací k velikosti automobilky, tak by bylo dobré si uvědomit, jak velká už ta Tesla je a že už to opravdu nejsou řádové rozdíly. Celý koncern GM a Stellantis (12-16 značek podle toho, jak to dělíte) jsou méně než 5krát větší, Ford je větší jen 3krát.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
27. 10. 2022 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "ale idioti se dělají jen z majitelů Tesly"

jen? :D Nikdo je z nich dělat nemusí oni si dost často svým fanatismem vystačí sami ;)

Tesla automotive divize má mnohonásobně méně zaměstnanců jak ostatní velcí výrobci a taky toho méně vyprodukuje ..nižší přímá dotace má tedy svou logiku (pokud neznáme přesné podmínky). Navíc toky financí se netýkají jen přímých dotací a prakticky jsem si jist, že celosvětově více na daních odvedou právě velké koncerny a uživatelé jejich produktů ..

wrah666
wrah666
Level Level
28. 10. 2022 03:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Plus, když tu fabriku teprve stavíte, nebo rozšiřujete, tak k tomu bývají dost podstatné nefinanční výhody. Sice obvykle nebývají vlády tak šílené, aby kvůli tomu rušily aktivní letiště v ceně miliard, ale dávají se pozemky, dávají se zjednudušené postupy, jak získat různá povolení a podobně.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "Nikdo je z nich dělat nemusí oni si dost často svým fanatismem vystačí sami ;​) "

Nejste Vy úplně stejně takový fanatik v tom, jak Teslu nenávidíte? Fakt mi není jasné, jak se fanoušek Tesly liší v čemkoli od fanouška jakékoli jiné značky. A kolik jich vůbec mezi těmi zákazníky je?

"Tesla automotive divize má mnohonásobně méně zaměstnanců jak ostatní velcí výrobci a taky toho méně vyprodukuje ..nižší přímá dotace má tedy svou logiku"

Takže třeba Tesla a Ford. Znovu upozorňuji, že Ford vyrobí jen 3krát více aut než Tesla.
Počet zaměstnanců: 99 vs 183 tisíc, v samotném USA má Ford pak 88 tisíc (co je podle Vás mnohonásobně?)
Příjmy: 21,5 vs 39,4 mld.
Zisky: 3,3 vs -0,8 mld. (kdo zaplatí více na daních z příjmu?)
Dotace v USA (přímé i nepřímé, tedy dotace i daňové úlevy) za poslední 3 roky: 64 vs 1717 mil. USD

Např. GM má 157 tisíc zaměstnanců (94 tisíc v USA), za poslední 3 roky mělo v přímých i nepřímých dotacích 2715 mil. USD. Znovu podotýkám, Tesla měla v USA 64 mil. Fakt nevidíte, že Vám to kulhá na všechny nohy? GM, které vyrobilo 5krát tolik aut, má v USA odhadem tak dvojnásobek zaměstnanců (Tesla přesný počet zaměstnanců v USA nezveřejňuje, jen v továrnách jich je přes 22 tisíc), dostala v USA 42krát více dotací. Ford, který vyrobil 3krát tolik aut, dostal 27krát více dotací (přímých i nepřímých).

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 09:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus nižší daně, fiktivní základ, tajekty, moasty, registrační poplatek, nabíjení bez DPH, u hybridů se bude omezovat podpora, dotace na výstavbu infrastruktury i pro bytové domy atd. atd. .. takže na jedné straně zvýhodňují elektromobilitu a na druhé straně brutálně šlapou po jiných konceptech pohonu a od roku 2023 už mají odklepnutý další balíček dotací a změn, takže možná si to uvědomují, ale zatím šlapou hlavně po fosilech ;)

btw cca 1/2 uvažuje o koupi pouze v případě, že budou dotované a drtivá většina uvádí, že jsou BEV příliš drahé

Průser opravdu začne, až příjde utlumování dotačních programů, tak elektromobilita bude nepěkně drahá sranda a skokový nárůst cen elektromobilů a TOC lidé ponesou velmi nelibě..

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 10:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Co se mi to snažíte podsouvat :D Ne nejsem a nevidím důvod Teslu nenávidět. Zase jste nějak vypustil ten začátek "jen?" ;) a opravdu musím u článku o Tesle např. zmiňovat Mošeše, aby to vyhovovalo všem, že jsem se vyjařil dostatečně komplexně :D

-Tesla nevyrábí jen auta ;)
- více zaměstnanců = více odvodů
- více prodaných aut = více zaplacených daní z prodeje + více daní z provozu
- kolik se vybere jen na palivech v USA cca 1,2+ bilionu korun? kolik vynáší provoz EV?
- Tesla za posledních cca 8 let dostala více jak $300 mil.(bez Federálních půjček, záruk atd.) a víc jak 6x tolik lokálních dotací...a mění to něco na mém tvrzení?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "Tesla nevyrábí jen auta ;​) "

Nevyrábí, ale tvoří 87 % příjmů. Takže to nic zásadního nemění. Navíc ani ty automobilky, o kterých mluvíme, nefušují jen do aut.

"více zaměstnanců = více odvodů "

Znova, ten rozdíl ani řádově neodpovídá rozdílům v dotacích.

"více prodaných aut = více zaplacených daní z prodeje + více daní z provozu "

Totéž, ani zdaleka to neodpovídá rozdílům v dotacích.

"kolik se vybere jen na palivech v USA cca 1,2+ bilionu korun? kolik vynáší provoz EV? "

Z elektřiny se daně neplatí?

"a mění to něco na mém tvrzení? "

Ostatní tyto dotace jako nedostávají nebo co?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 20:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Tvoří 87% příjmů koho? Státu? Těžko ;)

Taky to není jediný rozdíl ..

takže na jedné straně dotovaná elektromobilita, kdy se na jeden vůz obvykle doplácí(BEV) z veřejných zdrojů a na druhé násobně více prodejů(ICEV), které nejsou pobízené do záporu a plní kasu >> ano to opravdu neodpovídá ;)

dobrá zkusím to jinak např. na ČR, kde je daň za 10 kWh elektřiny 0 až cca 30 haléřů dle sazby >> snad vám dochází rozdíl ve zdanění a pak si zkuste vymodelovat kolik odvedete majitel BEV a kolik majitel ICEV při cca stejné ujeté vzdálenosti. Hádám, že to samé by se dalo aplikovat na USA, kde nebudou moc velké rozdíly odhadem max cca 2x násobek našeho zdanění 60-80 háleřů/10 kWh a nebo "pár" procent (tam se to liší Stát od Státu) > velice snadno by se dal vyčístlit rozdíl při současném zdanění rozdíl ve výnosech a v podstatě by byl naprosto bezvýznamný v neprospěch BEV ;)

ano za určitých okolností se daň neplatí (pardon, vyjímky ze zákona atd.)

Tvrdím někde, že ostatní nějakým způsobem neprofitují z nějaké formy dotací?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 20:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "Tvoří 87% příjmů koho? Státu? Těžko ;​) "

Tak asi Tesly, když se bavíme o tom, že nevyrábí jen auta, ne?

"takže na jedné straně dotovaná elektromobilita, kdy se na jeden vůz obvykle doplácí​(BEV​) z veřejných zdrojů a na druhé násobně více prodejů​(ICEV​)"

Pořád totéž. Bavíme se snad o elektromobilitě. Ostatní automobilky vyrábí elektromobily za stejných dotačních podmínek jako Tesla. Ale jen z Tesly se dělá firma, která je živena dotacemi a daňovými úlevami, zatímco se úplně přehlíží fakt, že ostatní automobilky na podporu elektromobility dostaly řádově větší prostředky. Třeba ten Ford dostal loni 1,3 mld. USD na továrny na baterky. Tesla za Texaskou továrnu na EV dostala 64 mil. USD v daňových úlevách. Opravdu tam nevidíte ten nepoměr?

"Tvrdím někde, že ostatní nějakým způsobem neprofitují z nějaké formy dotací? "

Viz výše. Na podporu elektromobility dostávají prostředky všichni. Ale jen Tesle se to vytýká. Ptám se posté, proč ten dvojí metr?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 21:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus a co mi je do příjmů někaké firmy, když se řeší, že obdržela nějaký balík z veřejných financí, tak bych rád veděl jednu drobnost a to jakou měrou na ten balík příspěla ;)

to možná děláte vy :) že Tesla přežila krické období a došla do dnešního stavu a to hlavně díky dotacím snad nelze rozporovat. Troufnu si taky tvrdit, že byznys Fordu v globálu nasypal do "státní" kasy řádově více prostředků jak Tesla motors ;) ..pořád nechápete ten rozdíl?

Přibližně jsem vám vyčetl kolik jen v USA dostala Tesla vy se pořád točíte na jednom plivanci do moře, když ani nemáme spočítán reálný přínos/výnos atd.

Jste si jistý, že už si pro více nesáhne a není to jeden z důvodů proč se teď soustředí více na další produkci v USA? Navíc dotace pobírá skoro po celém světě, takže pořád je nesmysl tvrdit, že jsou pro ní bezvýznamné

Takže když např. napíšu, že bez dotací by Tesla pravděpodobně už nebyla(rozhodně ne v této podobě a formě), tak vyčítám dotace jen Tesle? Pokud se někdo podívá do historie mých příspěvků, tak celkem pravidelně rozporuji všechny dotace, které elektromobilita polyká nezávisle na značce ;)

wrah666
wrah666
Level Level
29. 10. 2022 06:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus BTW: Berete též v úvahu, (při dohadování se o ceně a dotacích) to,. že pomalu půlku ceny benzínu či nafty způsobuje DAŇ? (pravda, u nafty je trošičku nižší, ale trošičku) Já jen, že je to další forma "dotace" respektive spíše pokřivení cenypřirozeně levnějšího a výhodnějšího produktu ve prospěch dražšího. Bez toho, co vás okrade stát by stál benzín nějakých 20-25 kaček (25 při ceně ropy 140 usd za barel) a nafta je na tom cca stejně. Nebýt tohoto, tak o elektromobilu snad nikdo neuvažuje.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 09:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "když se řeší, že obdržela nějaký balík z veřejných financí, tak bych rád veděl jednu drobnost a to jakou měrou na ten balík příspěla"

Tak má řádově stejný počet zaměstnanců (vyšší desítky tisíc v USA) jako automobilky, o kterých mluvíte. A dostává na ně podobné dotace jako ostatní. Má zisky na rozdíl např. od Fordu, takže např. platí i daně z příjmu (naopak Ford má díky ztrátovosti úlevy)...

"Tesla přežila krické období a došla do dnešního stavu a to hlavně díky dotacím snad nelze rozporovat."

Stejně jako všechny jiné americké značky. Do kterých bylo na jejich záchranu nasypáno mnohem více peněz.

"Jste si jistý, že už si pro více nesáhne"

A co to s tím má společného?

"Takže když např. napíšu, že bez dotací by Tesla pravděpodobně už nebyla​(rozhodně ne v této podobě a formě​), tak vyčítám dotace jen Tesle?"

Tohle snad souvisí s prvním příspěvkem cernakuse, který se tváří, že Teslu si kupují jen mOvce, a celá ta firma se veze jen a pouze na dotacích.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus - takže opět klička :D

- takže např. FORD T byl dotovaný? :D aha

- hodně :)

- a neveze? Však by bez nich nebyla ..rozhodně ne v této podobě ..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
31. 10. 2022 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Aha, takže to, že Tesla přežila, posuzujeme podle budoucích dotací? Zajímavé. Vskutku zajímavé.

Tesle dotace jistě pomohly (i když u produkčního pekla u TM3 je to diskutabilní), ale to pomohly i těm ostatním automobilkám, a o to mi jde. Tesla není jediná, kdo využívá dotace, a ostatní ICE automobilky těch dotací (a různé další pomoci) měly ještě více. Nebo jste zapomněl na záchrany GM a Chrysleru? Těch 80 mld. USD, ze kterých se stále ještě část nevrátila, to nic není? Na brutální pomoci státu se svezlo GM a Chrysler (a to mnohem větší). Ford dodnes nesplatil půjčku z roku 2009, Tesla ji vrátila s několikaletým předstihem.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
31. 10. 2022 20:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus když přežila je asi čas budoucí :D ...ale no tak

- když i s dotacemi to chtěl zabalit(v podstatě aktivně hledal cestu), tak bez dotací by se dělo asi co .. tohle není potřeba nijak okecávat

zbytek jsme probírali výš ..

wrah666
wrah666
Level Level
27. 10. 2022 17:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@asip80 Řína dodá i v podobě elektromobilu za půlku nebo méně. A o "ne"kvalitu bych se nebál. Díly nebudou spasované méně než u té Tesly... (1cm žádná míra)

cernakus
cernakus
Level Level
26. 10. 2022 19:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No pokud teprve "chystá" platformu, tak se bavíme o horizontu 7 let (běžná doba vývoje automobilu od podlahy). V případě Tesly bych ještě přidal, když se podíváme na její poslední "revoluční" automobily (Cybertruck, Semi, Roadster) a jak dlouho se s tím mrcasí :-D

vilcoo
vilcoo
Level Level
27. 10. 2022 06:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus ano,,,a rychlejsie to ani nebude,lebo na taky lacny model (predpokladane predaje) budu potrebovat vyrazne vyrobne kapacity, ktore zatial postavene nemaju

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 10. 2022 08:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Ten vývoj samozřejmě trvá,
ale když zmiňuješ konkrétní modely aut, tak konkrétně za tím stojí především nedostatečná kapacita výroby, vem si že prototyp tahače i pickupu jsme viděli už před několika lety a ne jen jeden model ale různé modely, které mají úpravy a vylepšení, za tu dobu už určitě mají platformu vyvinutou, jen to není kde vyrábět, ??‍♂️
viz množství předobjednávky a čekací doba a žádné auta skladem k okamžitému dodání

A pořád dokola omílaná negativa, především cena? , dojezd ?️ a degradace baterie↘️
Vraťte se do hluboké minulosti, kolik lidí si mohlo dovolit vlastnit první benzínové auto, jak efektivní byl motor a jaký byl dojezd ?
O pár desítek (možná sto) let později má běžná rodina 2 i 3 auta, protože se vyvinula potřebná technologie a zefektivnila výroba.
Rozumíme???
Někdo prostě ten vývoj musí zaplatit, z něčeho se musejí postavit továrny a zaplatit lidé kteří pracují na nalezení řešení největších problémů.
Až vývoj skončí a budou postavené i potřebné továrny, tak automobilky budou generovat obrovské zisky a pokud nebudou muset sypat miliardy do vývoje a bude prostor na slevy, tak začnou padat ceny aby to přilákalo lidi

‼️‼️A to je taky důvod proč Tesla cíli na úplně jiné zákazníky než je průměrný český občan který si může dovolit maximálně ojetinu z bazaru za 100tis,
kdyby Tesla vyráběla od začátku malé levné autíčka, tak by neměla žádné zisky a tedy ani neměla finance na další investice,
Proto cíli především na bohatou klientelu‼️

Teslu prodražují především baterie, pokud se celý automobilový průmysl a nejen ten se zaměří na výzkum bateriových článků, jistě se za pár let dočkáme elektromobilu s cenou i dojezdem srovnatelným s dnešním konvenčním spalovákem (minimálně ten dojezd už některé prototypy mají)
https://www.garaz.cz/clanek/zajimavosti-americka-firma-uspesne-otestovala-baterii-s-dojezdem-1200-km-21007481
...a nejen ta, stačí dát do vyhledávání na googlu elektromobil 1000km.....
a životnost baterie už přežije i samotné auto bez nutnosti jediné výměny pokud si 2. případně i 3. majitel vystačí s degradovaným akumulátorem na 80-90%

pietrolbc
pietrolbc
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 10. 2022 09:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Tak první u nás vyráběné auto NW Präsident (1897) dojelo na jednu nádž cca 150 km ;) V tomhle ohledu při rozdílu víc jak 100 let bych raději elektromobily nesrovnával :D To že si ho nemohl skoro nikdo dovolit a bylo jich málo, nedej bože byl neefektivní opravdu souviselo s tím že to byl technický pokrok a počátek vývoje. Nicméně tady porovnání s elektromobily opět kulhá na obě nohy, protože EM těží z víc jak 100 let vývoje spalováků ;) Jediné co se opravdu musí vyvíjet pro EM jsou baterie (konstrukce vozu je ze spalováků, elektromotory jsou dokonce starší než první auto) Rozumíme?? ;-)

A ty dojezdy no ... papír snese všechno ... taková C4 1,6 BlueHDi 100 na papíře zvládne na 60litrovou nádrž 1800 km :D a to není žádný prototyp ale sériovka nemluvě o tom že po těch reálně řekněme 1400 km stačí 2 minuty u stojanu a dalších 1400 km je v nádrži ;)

A nakonec ta cena. Podle webu se nákupka od Panasonic, LG Chem a CATL dostala pro Teslu na $142 / kWh, tzn taková T3 75 kWh v základu za 1,5 mega má v té baterce míň jak 300k ;) Tedy bych v baterii nehledal ten nejzásadnější / jediný důvod vysoké ceny... Prostě to vyrábí jako luxusní zboží a za to se holt platí (taky by dokázali vyrobit levný a o dost hůř vybavený modely), něco jako apple ...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 10. 2022 18:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "Prostě to vyrábí jako luxusní zboží a za to se holt platí ​(taky by dokázali vyrobit levný a o dost hůř vybavený modely​), něco jako apple ..."

Myslíte? To by ta Tesla musela být o třetinu dražší než konkurence, jenže ona je na poměry své třídy cenově docela příznivá. Musíte to hodnotit v kontextu dané kategorie. Příklad, základní Model 3 se 491km dojezdem je za 1,37 mil. Kč. Ioniq 5 začíná na 1,15 mil. Kč, ale s podobným dojezdem 476 km je za 1,32 mil. Kč. Za čtyřkolku dáte u Tesly 1,54 mil. Kč, u Hyundaie začínáte na 1,56 mil. Kč, dojezd 602 vs 454 km.

Nebo Model 3 vs BMW i4. Základní zadokolka u BMW za 1,35 mil. Kč, tedy opět cena plus minus u Tesly a obávám se, že výbava bude výrazně chudší (u BMW se připlácí snad za vše). Čtyřkolka Model 3 Performance 1,72 mil. Kč, BMW i4 M50 za 1,9 mil. Kč.

Já nevím, ale nějak tak ten "Apple" nevidím. Ono je spíše otázkou, proč jsou ti ostatní tak drazí.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Tak BMW má úplně jinde jizdní vlastnosti, podvozek, interiér, odhlučnění, tažné a v TM3 se navíc cítím jak sardinka (cca podobné jedničkové verzi BMW - trochu lepší)

Prostě papír snese vše a je lepší si dané vozy projet a nesrovnávat jen na papíře ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 12:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Jenže tohle se netýká jen BMW. Viz ten Hyundai nebo jiné elektromobily jiných automobilek, které nejsou zásadně levnější, ale přitom jsou o třídu níže, výrazně slabší, s výrazně kratším dojezdem... Ta Tesla opravdu není vůbec drahá.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 10. 2022 20:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Jenže i ty obvykle nabídnou "poctivější" a komfortnější vůz. Chápu, že koníky na papíře vypadají dobře, ale troufnu si tvrdit, že v momentě kdy má vůz např. lepší tažné zařízení (vyjímky se v prémiovém segmentu najdou), tak má automaticky i vyšší jmenovitý výkon a nejen ten maximální papírový, který pro uvedení v papírech nevažaduje tak přísné testy

Vezmu to z druhé strany. Jaký dojezd a za jakou cenu by nabízela Tesla svůj vůz, kdyby nabízela obdobný komfort, kvalitu zpracování, velikost atd. jako konkurence. Ano při měření papírových draků vše vypadá dobře, ale realita je trochu jinde ;)

Chtěl byste např. na dlouhé cesty jezdit vykuchaným závodním speciálem a nebo jezdit "usedlejším" vozem, který vám pokryje vaše potřeby a zároveň nabídne velmi dobrý komfort? Kde je ta limitní hranice výkonu kW/váha? Osobně to mám na cca 1kW na cca 12 kg váhy a posádka bude obracet obsahy žaludků, ale vím, že bohatě stačí méně a hlavně např. ICEV nabízí obvykle mnohem vyšší jmenovitý výkon jak BEV, takže je opravdu záruka toho, že ho poskytne dlouhodobě skoro kdykoliv za jakékoliv situace od 0 do 100% naplnění nádrže

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 09:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 " ICEV nabízí obvykle mnohem vyšší jmenovitý výkon jak BEV, takže je opravdu záruka toho, že ho poskytne dlouhodobě skoro kdykoliv za jakékoliv situace od 0 do 100% naplnění nádrže "

Tohle jsme si snad už ukazovali. S výjimkou extrémní jízdy na okruhu se k tomu limitu nemáte v podstatě šanci dostat. Umělý problém, se kterým se 99,9999...% lidí nikdy nesetká. Ale Vy to pořád budete vytahovat do zblbnutí.

cernakus
cernakus
Level Level
30. 10. 2022 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Tak já jsem se s tím umělým problémem setkal, když jsem na služebku ze Stuttgartu do Frankfurtu dostal Teslu Stovku. A protože jsem zvyklý na říšských dálnicích valit dvě kila, tak můžeš hádat dvakrát, jestli jsem dojel. I s posranou základní naftovou oktávkou Teslu a prakticky jakýkoliv elektromobil natřeš pokud jedeš svižněji dál než 200 km. Takže bych nepoužil pojem jmenovitý výkon, protože ten má BEV obvykle i vyšší nežli ICEV, ale využitelný výkon ICEV je úplně někde jinde, nežli v případě BEV. A čím rychleji člověk jede, tím žalostněji to pro BEV vychází. Taky proto je ten brutální tlak na zpomalování dálnic. Ekoteroristé a elektroheadi by nejraději viděli limit 100 km/h všude. Ekoteroristé proto, že týrání lidí je jejich životní poslání a eketroheadi proto, že by nevypadali jako až takový blbci, co naletěli marketingu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 12:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 No a o to právě jde. Jde o problém, se kterým se na celém světě v běžném provozu setkají jen řidiči v Německu na dálnicích bez limitu, kteří jezdí přes 200 km/h. Což je opravdu globální überproblém takového významu, že na Teslu (a elektromobily) budeme házet špínu horem dolem. Jen bych připomenul, že ten trvalý výkon by měl stačit na rychlost cca 180-190 km/h a s problémem byste se neměl setkat. Nikdo přece netvrdí, že to auto je ideální na všechno, ale je blbost to kvůli tomu shazovat, kde to jen jde, a dělat z řidičů Tesly idioty.

wrah666
wrah666
Level Level
30. 10. 2022 12:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 BEV je v zásadě fajn na krátké jízdy po městě. Táhne od nulové rychlosti, neprodukuje na místě žádné emise, a pokud potřebujete jet řekněme 30 nebo 40 km maximálně, tak je pro vás baterka s dojezdem 150 km (s rezervou) bohatě dostatečná. Oproti tomu je ICEV nevýhodné v tom, že produkuje emise, při rozjezdu má dost neekonomick´ý provoz, a vyšší rychlost a dojezd nevyužije. Jenže BEV má jeden dost podstatný handycap. Váhu baterky. Nemá cenu se dohadovat nad konkrétním modelem, ale vždy je značná. A to u levnějších baterií platí dvojnásobně. A čím větší je auto, čím má mít delší dojezd, potažmo čím má mít vyšší rychlost, tím je ten poměr horší a horší. A každé kilo navíc se objeví na takových maličkostech jako je spotřeba, opotřebení pneumatik, silnic a podobně.

A ještě dodám, že zatím jsou elektromobily poměrně vzácné a (poměrně logicky) kupují je lidé, kterým tyto jízdní vlastnosti vyhovují, tak je lze provozovat poměrně ekonomicky. Ovšem průšvih bude, až si nekoupíte nic jiného a tím pádem se budou muset BEV použít i na nevhodné nasazení. V nejlepším případě si na ty služebky koupí káru co to ujede... A jelikož s ní budou jezdit (logicky) i běžně po tom městě, budou neustále tahat řekněme půl tuny zubytečné zátěže navíc. Na prachy se to nakonec možná i vyplatí, (do doby, než státy začnou elektřinu coby palivo danit jako dnes daní jiná paliva) ale vyřváváme, jak se chováme ekologicky a šetrně... A je mi líto, ale ani ekologické, ani šetrné, udržitelné a podobně to není. A tím spíše nebude.

cernakus
cernakus
Level Level
30. 10. 2022 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 U nás se plánuje zrychlení na 160 km/h.
Rychlost, kterou v ČR vcelku běžně jezdím, pokud to podmínky na dálnici dovolují. Pro elektromobil je toto už také problém. Tesla 100 ujede při 200 km/h cca 160 km, při 160 km/h cca 240 km. Toto je má osobní zkušenost. Nejsem zvyklý co půl druhé hodiny někde zevlovat 40 minut. A víš co se stane, když se rozhodneš kvůli rychlosti "tankování" a životnosti baterie nabíjet 20-80%?! V tomhle režimu je utrpení i předpisové mimoměsto, protože Tesla S100 s klímou má 24kWh/100 km a ty máš přitom k "dispozici" jen něco pod 60 kWh. V podstatě se z toho stane jen lokální vozítko (poloměr 150km), zejména pokud jedeš pracovně. A Tesla 100 má extrémní baterku. Ioniq 5, i když je o dost efektivnější, než Tesla S100, tak při 20-80% je ten dojezd ještě žalostnější (poloměr 120km).

Jako v praktickém životě se to nedá používat, pokud se nestaneš otrokem BEV. To znamená, že neplánuješ výjezdy a schůzky jak ty nebo tvoji partneři chtějí, ale jak tvoje BEV chce.

Tyto moje zkušenosti byly nabrány v DE v oblasti okolo Stuttgartu, kde bylo už fakt hodně nabíječek. Když mi můj stávající zaměstnavatel nutil služebáka BEV, tak jsem mu řekl, že to raději tento "benefit" nechci a budu jezdit vlakem a taxíkem. Vyjde mně to časově stejně, výrazně levněji a budu moci na cestě i pracovat. Nakonec jsem tedy dostal PHEV superba. Nicméně, zhruba polovinu služebních cest jezdím vlakem. během toho mého trucování jsem si na to zvykl a Superb mně tak obvykle vozí jen pokud to není dál než 200km a na nádraží ve vedlejším městě (tam jezdím za elektřinu).

Řidiči Tesly idioti nejsou, majitelé, tam už to není tak jednoznačné :-D
Jde o to, že na ježdění do města je to velké, na dálkový provoz to má výše zmíněné bolístky. Jenže idiocie není příslovečná jen pro Teslisty. Co si myslet o babě(a jejím muži), která na ježdění po městě vyšoustá z manžela Audi Q7?! Velké je to jako hovado, pěstěná pipka z toho nevidí (viz případ té krávy, co rozjela dvouleté dítě na odrážedle v obytné zóně, protože neviděla 9 metrů před auto), neumí s tím parkovat, spotřebu to má jak dodávka a po většinu času to vozí jen vzduch. Takovou "rodinu" bych nejraději ekologicky zlikvidoval.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 14:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "Pro elektromobil je toto už také problém. Tesla 100 ujede při 200 km​/h cca 160 km, při 160 km​/h cca 240 km. Toto je má osobní zkušenost."

Tak o čem se tu teď bavíme? O trvalém výkonu nebo dojezdu? Pokud jde o trvalý výkon, tak ten není pro naprostou většinu lidí problém. U Tesly to např. odpovídá trvalé jízdě rychlostí cca 185 km/h. Přičemž nezapomínejme, že konkurence je většinou už dokonce i elektronicky omezena na 160 nebo 180 km/h. Takže ano, ta Tesla pro minoritní počet lidí jezdících 200km/h+ po německých dálnicích sice problém bude, ale už stačí jet ne 200, ale třeba 185 a problém nenastane. Jak říkám, umělý problém. Postihuje to minimum lidí podstatě v jedné zemi na světě (legálně) a řešení vyžaduje relativně malé omezení (navíc ta Tesla přesto bude rychlejší než drtivá většina ostatních elektromobilů, které se ani na tu rychlost, při které by to za stejných podmínek nastalo, kvůli omezovači na nižší rychlost nedostanou). Uvědomme si, že kdyby Tesla srazila maximálku na 180 km/h jako u mnoha ostatních značek, tak tímto omezením by problém s "nízkým" trvalým výkonem vymizel, protože by ho v podstatě nebylo možné trvale dosáhnout.

Pokud jde o dojezd, zde souhlasím. To je problém. Ale znova, to, že to auto neexceluje v jedné disciplíně, z toho ještě nedělá špatné auto. Dělá to z něj nevhodné auto pro tuto situaci. Krátká Fabie je také dost blbé auto na rodinnou dovolenou, ale to ještě neznamená, že je to automaticky špatné auto, když jednu funkci nezvládá moc dobře.

"Jako v praktickém životě se to nedá používat, pokud se nestaneš otrokem BEV. "

To pochopitelně záleží na tom, jak a kam člověk jezdí. Vím o lidech, kteří v EV nalítají 50-70 tisíc km ročně přes celou republiku a nemají s nabíjením vůbec žádný problém. Jen s tím nejezdí jako s ICE, což ale neznamená, že jsou otroky BEV.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Takže se zbytkem souhlasíte. :D

"S výjimkou extrémní jízdy"

- zase nepravda a nadržování BEV. Jelikož mám hojné zkušenosti např. s Leafem, tak i při naprosto poklidné jízdě pod limit na spotřebu (tedy žádný extrém) se dá velice snadno dostat na limity.. Pokud považujete za exrtrém jízdu v BEV, tak to potom vrhá na celou debatu jiné světlo :D :D

Druhý příklad je trochu extrém, protože i u TM3 jsem zažil varování a to jen při pár minutovém projíždění serpentýn svižnějším tempem, takže pohon taky poddimenzováný více než je zdrávo. Hlavní je, že papír snese vše.. a co jsem slyšel/četl/shlédl, tak TMS je na tom prý ještě výrazně hůř

- navíc jsme tu řešili rozdíly mezi vozidly a jejich cenovou paritu a tohle jeden z několika pádných důvodů, kdy na papíře to vypadá dobře, ale v reálu je to bída a když mi někdo nabídne super auto na papíře, ale utáhne jen např. tunu a druhé BEV 1,6 tuny za podobný peníz, tak už mám tucha, že bude mít lépe dimenzovaný pohon s udržitelným vyšším jmenovitým výkonem..

"ale je blbost to kvůli tomu shazovat, kde to jen jde"
-ale to není jen tohle, ale vícero věci, že si vyzobnete jednu věc z mnoha a stavíte na tom své konstrukty, tak to už je váš problém a podobné vyzobávání používají fandové a zase jsme skončili u toho, že se obhajuje horší tím, že lepší není potřeba, tak tomu říkám pokrok :D Takže když se tu vytahují papírové koníky, tak je to vlastně super, protože na papíře vypadá BEV úžasně, ale když se vytáhne reálný jmenovitý výkon, který vrhá na BEV stín, tak je to zase špatně ...

- btw když se pořeší i věci okolo, měniče, baterie, brzdy atd., tak tohle vypadá nadějně https://www.mahle.com/en/news-and-press/press-releases/mahle-develops-the-most-durable-electric-motor-91264

"Pokud jde o trvalý výkon, tak ten není pro naprostou většinu lidí problém. "
- tak a jsme u toho, že pro většině lidí by stačil maximální výkon cca 40-80 kW, takže stovky kW jsou naprosto nepotřebné a není důvod je řešit ani na základě výkonu řešit cenu, tak to je dobré vědět, že už to není relevantní argument ;)

"Vím o lidech, kteří v EV nalítají 50​-70 tisíc km ročně přes celou republiku a nemají s nabíjením vůbec žádný problém. Jen s tím nejezdí jako s ICE, což ale neznamená, že jsou otroky BEV. "

znám lidi, kteří tvrdí, že nalítají více i méně km jak 50-70 tisíc a to i s horšími vozy(např. s menší baterií) jak Tesla a ano tvrdí, že je to nijak neomezuje, ale pak ty kecy "mezi" řádky, že není problém se někde zastavit max. na pár desítek minut, dobít atd. v podstatě se sami přiznávají, že se stali "otroky" BEV a ani si to neuvědomují.. respektive museli kvůli BEV změnit radikálně svoje návyky a více "přemýšlet/plánovat"

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 10. 2022 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "Jelikož mám hojné zkušenosti např. s Leafem"

To je sice pěkné, ale zrovna Leaf je asi jeden z nejhorších běžných elektromobilů na trhu.

"utáhne jen např. tunu a druhé BEV 1,6 tuny za podobný peníz, tak už mám tucha, že bude mít lépe dimenzovaný pohon s udržitelným vyšším jmenovitým výkonem"

Co jsem se tak díval, tak s přívěsem se Tesla dostane tak na trvalých 25-30 kW. Dostat se trvale přes 65 kW nebude jednoduché. By mně zajímalo, zda se např. Model 3 a Y nějak liší v trvalém výkonu.

"protože na papíře vypadá BEV úžasně, ale když se vytáhne reálný jmenovitý výkon, který vrhá na BEV stín, tak je to zase špatně"

Jenže jde o to, že přesáhnout trvalý výkon je v praxi velmi zřídkavé. Na dálnici to znamená valit 200+ co to jde (což jde legálně v jedné zemi, takže mi to nepřijde jako globální problém, když 180 by to už mělo zvládat trvale).

"takže stovky kW jsou naprosto nepotřebné a není důvod je řešit ani na základě výkonu řešit cenu"

Je rozdíl bavit se o maximálním a trvalém výkonu. Vy pořád nevíte, jaký je mezi těmi dvěma veličinami propastný rozdíl? S Modelem 3 je velmi lehké dosáhnout max. výkonu přes 200 kW v běžném provozu, ale je velmi těžké (rozumějte velmi málo časté) dosáhnout trvalého výkonu 65 kW.

"respektive museli kvůli BEV změnit radikálně svoje návyky a více ​"přemýšlet​/plánovat​" "

A proč by nutně museli zastavovat na desítky minut? Potřebujete nabít tak, abyste s rezervou dojel tam, kde na nabíjení nečekáte. Záleží na tom, kam jedete, za kým,... takže to může, ale také nemusí být problém. Že se s BEV jezdí jinak než s ICE, ještě neznamená, že je to špatně.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
31. 10. 2022 01:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 - a?
a) Zase jsem u toho vyzobávání toho, co se vám zrovna hodí do krámu! TM3 je taky nejhorší BEV? To může být tolik nejhorších BEV? :D
b) nic to nemění na tom, že se nejedná o extrém a navíc Leaf nemá zanedbatelné prodeje ¨

- rozdíl tam pravděpodobně bude, ale jen malý (už jen kvůli tomu, že nabízí velmi podobné parametry, ale Y je výrazně těžší) >> jmenovitý výkon v podstatě není ani potřeba uvádět, protože kapacita baterie je tak malá a dobíjení tak pomalé, že i v momentě překročení se člověk málokdy dostane na limit a o to smutnější je, že i u takhle drahých vozů se člověk dostane přes limit maixmálního výstupu kw/hodina, který se obvykle uvádí..

- zřídkávé ≠ neproveditelné + stačí nějaký "nestandard" (počasí, terén, zátěž) a na limity se dosáhne raz dva a nemusí jít ani o jízdu 200 km/h, což občas jezdím i v ČR

- propastný rozdíl je v tom, že jiné vozy jsou lépe dimenzované na poskytnutí vyššího jmenovitého výkonu a to něco stojí, takže srovnávat papírové draky, když je celkově konstrukce horší a ohánět se cenou, tak to chce koule ;)

- věřte, že těch 200+ kW nedosáhnete v běžném provozu(není řeč o peaku či při 0 otáčkách, což je stejně regulované ) a navíc kdyby ano, tak tu bude bouraček jak naseto :D

- to se zeptejte jich ;) Nevím proč musíme čekat desítky minut a ještě to považovat za normální (někdy kvůli dojezdové vzdálenosti, někdy kvůli tomu, že je plno atd.) a proč to ostatní považují za výhodu, taky netuším, kdybych si měl pokaždé dát kafe nebo jídlo, tak budu za chvilku bez peněz a ještě morbidně obézní ..prostě se to děje a berte to jako fakt >> musí se více podřídit chca nechca ;) ... neříkám, že je to špatně, ale je to regrese a 5-10 MW nabíjení OA nebude nikdy (aspoň doufám, protože si to neumím ani představit) a swapovací stanice taky nebude nic masového(taky zbožné přání, protože by to byla v potřebném měřítku šílenost)

- ano s ICEV se jezdí svobodněji (nemusí se přemýšlet/plánovat/šetřit), prostě slouží .. kdyby někdo vyrobil xEV, který ujede aspoň vyšší desítky tisíc km bez nutnosti dobíjet/měnit zdroj energie, tak to by se dalo považovat za ohromný pokrok, ale takhle se děje jen to, že se silou tlačí něco, co prohrálo souboj před 100 lety a přitom to má fakticky stejné neduhy i přednosti..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
31. 10. 2022 17:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "navíc Leaf nemá zanedbatelné prodeje"

No to nemá, ale zase na druhou stranu nějakých 600 tisíc za 12 let je od "lidového" elektromobilu trochu málo vzhledem k tomu, že toho předraženého Modelu 3 se za 5 let prodalo asi 2,5krát tolik (cca 6krát vyšší roční prodeje než Leaf, a to i se započtením počátečního produkčního pekla, bez něj by to byl 10násobek). Tady jde ale spíše o něco jiného. Leaf zejména v prvních generacích přinášel velmi malou baterku, což zvýrazňovalo většinu nejvíce vytýkané neduhů elektromobilu - malý dojezd, s tím související mizerná životnost, nic moc teplotní management, ne moc chytré funkce,...

" i u takhle drahých vozů se člověk dostane přes limit maixmálního výstupu kw​/hodina, který se obvykle uvádí"

Tohle je právě to vyzobávání si toho, co se Vám hodí, které se mi nelíbí. Vy na jedné věci, která postihne 0,0...% uživatelů, shazujete celé auto. Ano, trvalý výkon může být omezení. Ale je to takové omezení, které se drtivé většině uživatelů nikdy nestane a navíc ani neznamená, že to auto najednou přestane jet. Jen tak pro info. Formule E, která má 250kW max. výkon, při závodě průměrně vykazuje cca 70-80 kW už i s odečtením rekuperace. Trvalý výkon 65 kW neznamená, že se nedostanete přes 65 kW, přestaňte si už plést trvalý a max. výkon.

"věřte, že těch 200+ kW nedosáhnete v běžném provozu"

Při každém sešlápnutí pedálu plynu na podlahu (od nějaké relativně malé rychlosti). Např. při nájezdu na dálnici, předjíždění,... Poměrně běžná situace.

"netuším, kdybych si měl pokaždé dát kafe nebo jídlo, tak budu za chvilku bez peněz a ještě morbidně obézní"

Píšu to posté, potřebujete dobít, abyste dojel s rezervou do cíle, ne, abyste odjížděl z nabíječky s 80%+.

wrah666
wrah666
Level Level
31. 10. 2022 18:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Jen k té poslední větě dodám: pokud potřebujete jet jen pár kiláků přes maximální dojezd, potom je to v pohodě. (a tam máte jak dobít, takže zpátky vyrazíte zase s plnou) Ale v okamžiku, kdy je to třeba 3x maximum, tak už jde o DOST nepříjemný opruz. Při najíjení 20-80 si hodíte cestou hned 4 půlhodinové přestávky. Prodloužení cesty o 2 hodiny, možná víc, pokud bude někde pomalejší nabíječka, nebo pokud budete muset čekat, až se uvolní po předchozím uživateli. A hopkat řekněme 1000 kilometrů po 150km úsecích (odpovídá nabití 20-80% při nějaké rozumné cestovní rychlosti) je vysloveně utrpení.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
31. 10. 2022 20:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 - taky v této cenové hladině exituje více modelů různých značek, takže je celkem logické, že ty prodeje nebudou takové a navíc v této cenové hladině jsou BEV spíš znouze cnost, takže kdo na to má, tak si obvykle připlatí, ale to nemění nic na tom, že jen hloupě kličkujete :D

- lepší je lepší, takže co chcete okecávat? Když je lepší na papíře, tak je cena adekvátní daným parametrům, ale když je lepší v reálu, tak už to neplatí? Tuhle vaši logiku prostě nemohu akceptovat. To je jako s některým HW.. na papíře super a pak se při testech zjistí, že to má problém po SW/FW stráne a dokonce i problematický HW, ale na papíře super a pak se něktěří uživatelé nestačí divit, když narazí na limit..

- kde shazuji celé auto? Prostě je horší a nelze podle papírových parametrů odvozovat cenovou "výhodnost" ve srovnání s konkurencí, když v praxi ten papírový drak po vypuštění vypadá v reálu jinak ...

- jasně jsem napsal, že trvalý výkon je díky malé kapacitě v podstatě obvykle nepodstatný, což je další z mhoha mínusú ;)
btw které BEV má trvalý výkon 65 kW to by bylo na "běžné" BEV docela hodně ..obvykle je to o dost méně

- kdo sešlapává pedál na podlahu? Je to běžné? Ne není a stejně to nedovolí omezovač, asistenti .. to by bylo kvanta bouraček, kdyby tam pustil plný výkon např. při najíždění na dálnici ... chápu, že nejste moc velký praktik

- mě je jedno, co si tam domýšlíte, ale jen vám sděluji to, čím argumentují BEVkaři, kteří mají naježděno desítky tisíc km ročně .. veškeré negativa s nutnou "odstávkou" vozu řeší delší pauzou a obvykle ji spojují s občestvením (jídlo, pití)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
31. 10. 2022 21:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "v této cenové hladině jsou BEV spíš znouze cnost"

Takže na této z nouze cti shodíme všechny elektromobily. Zajímavé.

"chápu, že nejste moc velký praktik "

Když chcete předjíždět, tak se přece nechcete zabít a ideálně podřadíte a sešlápnete pedál až na podlahu, ne? Vy předjíždíte a nechcete to udělat tak, aby to bylo provedeno co nejrychleji? To jste hodně odvážný. Když jste na dálnici v levém a blíží se k Vám nějaký střelec, tak tam dál trůníte? Ne, sešlápnete plyn na podlahu (a někteří i podřadí) a klidí se z cesty. Běžná situace.

Celou dobu tu tvrdíte, že TM3 je blbé auto, protože nedá trvale 65 kW, což znamená hodinu jet 200+ po dálnici, možná nějaká šílená serpentinová trať, což je záležitost, do které se dostane 0,0...% řidičů. Ale najednou tu úplně otočíte a nelíbí se Vám argument, že šlapání na plyn není běžné? A dokážete mi tedy vysvětlit, jak jste bez výrazného šlapání na plyn v těch serpentinách odvařil tu TM3?

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
1. 11. 2022 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 - psát pravdu = shazování BEV? :D

- opět dokazujete, že nejste praktik. Zkuste si vzít něco opravdu silného a deaktivujte všechny asistenty(pokud to půjde) a využijte maximální možný výkon a velkou pravděpodobností skončíte jak zmačkaná plechovka nebo ve škarpě a i s aktivními asistenty/omezovačí se málokdy jezdí na "kickdown"

- na dálnici jsou běžně flegmatici, kterým je jto jedno a klidně vám neuhnou a jedou si svých 110 km/h a nebo v lepším případě se táhnou 90 km/h za kamionem a pak vám to tam bez blinkru střihnou před čumák, protože si najednou po 1/4 hodně uvědomí, že loudání už je nebaví :) .. jako kdyby to fungovalo, tak jak popisujete, tak by byl svět hned hezčí, ale to je spíše rarita na našich dálnících..

- ale jízda není jen o šlapání na plyn, ale mj. i šlapání na brzdy a ano tak jak to prezentujete není běžné ;)

- kde jste vzal to, že "běžné" BEV mají jmenovitý výkon 65 kW?

- nejsem ten, co tu srovnával cenovou nabídku na základě papírových draků, takže vysvětlení dlužíte spíše sám sobě ;)

- kde jsem otočil a kde tvrdím, že je TM3 blbé auto? Když jsem stále konzistentní ve svých postojích? Prostě vy se snažíte vzbudit dojem, že se dá vůz hodnotit pouze na základě papírových parametrů a od toho odvíjet i cenotvorbu, ale tak to prostě nefunguje.
ano když nedá těch 65 kW trvale, tak reálně to bude o dost méně .. k tomu si přičtěme proměnné jako je počasí a zátěž a ani těch 65 kW nemusí vždy stačit .. a jsme zase u toho, že se spoláháte na to, že je spoleh na papírové parametry a nepřipouštíte si jinou možnost :)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 11. 2022 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "Když jsem stále konzistentní ve svých postojích? "

Konzistentní? Tvrzením přesně protichůdných tvrzení? Takže si to shrňme. Celou kritiku TM3 jste založil na nízkém trvalém výkonu, neboli omezování max. výkonu po nějaké době náročné jízdy (které je dle Vás běžné). Najednou tu tvrdíte, že tento max. výkon vlastně není vůbec potřeba, protože se nejezdí kickdown a není to běžné (a vypsal jste tu několik situací, kterými se snažíte rozporovat potřebu max. výkonu).

Tak pokud to není běžné a nikdo ten max. výkon nepotřebuje, jaký je tedy problém s tím omezováním výkonu?

Nechtěl byste se už alespoň konečně rozhodnout, co si vlastně myslíte? Tak buď je problém s běžným omezováním výkonu a pokud to tedy je takový obrovský problém, jak tvrdíte, pak tedy uznáváte, že je tento výkon běžně potřeba, protože jinak by to problém nebyl (což přímo odporuje tomu, co jste začal tvrdit později) nebo naopak.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
1. 11. 2022 17:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 ". Celou kritiku TM3 jste založil na nízkém trvalém výkonu, neboli omezování max. výkonu ..."
lžete!
"Tak BMW má úplně jinde jizdní vlastnosti, podvozek, interiér, odhlučnění, tažné a v TM3 se navíc cítím jak sardinka ​(cca podobné jedničkové verzi BMW ​- trochu lepší​) "
"Jenže i ty obvykle nabídnou ​"poctivější​" a komfortnější vůz. "
"Vezmu to z druhé strany. Jaký dojezd a za jakou cenu by nabízela Tesla svůj vůz, kdyby nabízela obdobný komfort, kvalitu zpracování, velikost atd. jako konkurence."

- k omezování pravé dochází, i když nevyužíváte maximum .. a vy jste ten, který se točí na papírovém maximu a obhajuje na jeho základě cenu vozu..

- u TM3 jsem jasně uvedl, že se jedná o extrém, takže zase nevím o čem točíte :D

- problém s omezováním je právě ten, že k němu dochází a tím pádem může dojít k velmi nebezpečné situaci např. při tom vašem předjíždění, protože očekáváte nějaké standardní chování vozu a on vám prostě nedodá dostatečný výkon, který je závislý na více faktorech a může se odvíjet i od stavu baterie při naprosto poklidné jízdě = žádný extrémní styl jízdy

- vy jste prostě začal zrovnávat neporovnatelné a ještě mi lživě podsouváte své konstrukty a to od vás není hezké

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 11. 2022 18:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "Jaký dojezd a za jakou cenu by nabízela Tesla svůj vůz, kdyby nabízela obdobný komfort, kvalitu zpracování, velikost atd. jako konkurence."

No však jsme si tu vzali např. Ioniq 5, když se Vám nelíbí to BMW. Nebo co třeba takový Mustang-E? To není kvalitativně zrovna německá trojka. Zadokolka u Fordu od 1,55 mil. Kč, u Tesly Model Y od 1,5 mil. Kč. Čtyřkolka s cca 600km dojezdem, Ford 1,75 mil. Kč, Tesla 1,75 mil. Kč. Sportovní verze Ford 2,12 mil. Kč, Tesla 1,87 mil. Kč. VW ID.4 GTX 1,77 mil. Kč. Model Y AWD 1,75 mil. Kč. Kde je ta Tesla tak strašně dražší? Snad jen Enyaq je výrazněji levnější a i ostatní se motají plus minus někde kolem ceny té Tesly.

"tím pádem může dojít k velmi nebezpečné situaci např. při tom vašem předjíždění, protože očekáváte nějaké standardní chování vozu"

Pořád mi tu v posledních příspěvcích tvrdíte, že člověk při předjíždění nešlape pořádně na pedál a nechce max. výkon. Takže se ptám znovu, jak může omezení výkonu člověka omezovat, když ten výkon podle Vašich slov nechce? Tak chce ho nebo ne? Já už opravdu nevím, co vlastně chcete říci. Chvíli je problémem omezování výkonu, kdy člověk neustále nedostává max. výkon, který očekávává, aby za chvíli bylo problémem to, že podle max. výkonu nemá smysl nic posuzovat, protože ho vlastně ani nikdo nepotřebuje a nikdo ho nevyužívá (navíc si tu ještě vytáhnete nějaké vypínání asistentů - to jako jdete předjíždět, tak si schválně předtím budete manuálně vypínat asistenty?) Tak chce ho nebo ne? Já už fakt nevím.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
1. 11. 2022 21:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 - koukám sebereflexe nula bodů :D

- A zase jsme skončili u toho papíru :D
Tak Mach-E míří trochu jinam a i tak má lepší interiér, vyšší komfort vč, odhlučnění a FORD celkově ty podvozky umí .. to si chce to těch aut aspoň sednout, ale i tak bych Y/X+ E namixoval dohromady ..

- Pořád tam cpete maximální papírový výkon, ale o tom nepíšu. Když očekávám nějaké standardní chování a ono se to nepředvídatelně standardně nezachová, tak to může vyústit ve velmi nebezpečnou situaci .. .. pořád mi podsouváte vaše podivné konstrukty :D

- to vypínání mělo pousloužit k tomu, abyste pochopil jak se chová opravdu silný vůz, když se mu snažíte "nadávkovat" maximální výkon aniž by do toho někdo hodil vidle (v podstatě obdoba FPS lock dle Hz) ;) ano nevíte a je to vidět :D

wrah666
wrah666
Level Level
1. 11. 2022 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Počítám, že se většina řidičů snaží "kickdownu" vyhnout, jelikož v takovém okamžiku auto žere jak nezavřené. Takže plyn zadupnou až na doraz patrně v okamžiku, kdy mají pocit, že je to vážně potřeba. A pokud se rozhodnete předjíždět a auto najednou bez varování přijde o podstatnou část síly motoru, jde o dost rizikovou situaci. Brždění z prudkého rozjezdu hrozí smykem a havárkou, čelní střet při vysoké rychlosti je pravděpodobně smrt a další možností je vytlačit předjížděného z vozovky, což je také moc moc fajn. ICE tohle udělá jen v případě poruchy, elektromobil naprosto v klídku plánovaně.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
1. 11. 2022 21:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 "Brždění z prudkého rozjezdu hrozí smykem a havárkou"

Co to je podstatné? Auto při omezení výkonu začne brzdit? Nesníží se jen výkon, tedy to auto bude stále zrychlovat, ale pomaleji? Souhlasím s tím, že tohle je nepříjemná věc (proto také moc nemám rád průběh točivého momentu dieselů a elektromobilů, kde se akcelerace postupně zhoršuje), ale zase se netvařme, že to padá najednou na desetinu výkonu.

shall
shall
Level Level
27. 10. 2022 08:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Jenomže oni s tím vývojem nezačli včera. O tomhle se mluví už roky. Původní plán sériové výroby pro menší Teslu byl 2024. Ikdyby měli zpoždění, tak je možné, že ho do pár let minimálně představí.

Reklama
Reklama