reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla: co vězí za jejím úspěchem a proč ještě nezbankrotovala?

7.10.2021, Milan Šurkala, článek
Tesla: co vězí za jejím úspěchem a proč ještě nezbankrotovala?
Společnost Tesla Elona Muska vzbuzuje velké kontroverze. Co však stojí za jejím úspěchem? Někteří by řekli, že to jsou jen dotace. My se ale zkusíme podívat na to, zda za tím není i něco jiného.
Dalším střípkem do celé skládačky je samotný Elon Musk. I jeho osobnost stojí za úspěchem Tesly a tím, že neskončila jako spousta jiných startupů, které se marně snažily o vývoj elektrického auta. V čem se tedy Musk tak moc liší od ostatních? Jednoduchá odpověď. Znáte CEO jiné automobilky? Třeba již zmíněného Volkswagenu? Je jím Herbert Diess, a to jméno jste možná už slyšeli, pokud se více zajímáte o auta. Ale to, že Teslu vede Musk, bude vědět nepochybně mnohem více lidí. Proč zrovna u Tesly víme, kdo ji vede, a proč je to tak důležité?
 
Elon Musk
 
Za prvé, Musk je velmi kontroverzní osobou, ať už svým záběrem, tak třeba svým chováním (především na Twitteru). Zatímco jiné automobilky většinou vedou manažeři, kteří sice mnohdy mají úspěšnou konstruktérskou minulost, ale nijak zvlášť nevyčnívají. Zpravidla netweetují a neodpovídají na tweety. Musk má za sebou historii v Zip2, lidé ho znají z PayPalu, obojí pomohl přivést k úspěchu, má pod palcem i SpaceX. A právě zde si myslím, že je velmi důležitý detail, proč Tesla má tu image, kterou má. SpaceX je dle mého názoru dost důležitou součástí úspěchu Tesly.
 
V automobilovém světě jsme sice měli legendy, které založily slavné automobilky, ale ty jsou většinou už dávno po smrti, a automobilky po nich pojmenované slaví století existence. Z nedávné doby jsme sice mohli zaslechnout o některých šéfech, jako je např. Bob Lutz z GM (ten se rád navážel do Tesly), Carlos Ghosn (z Nissanu stíhaný za podvody) nebo Sergio Marchionne (sloučil Fiat s Chryslerem, mnozí mu nemohou přijít na jméno kvůli potopení Lancie), ale žádný z nich není všeobecně známý. Podobně to bude platit i o Ferdinandu Piëchovi z koncernu VW, který pro tento konzervativní koncern prosadil několik hodně zajímavých vozů (např. Veyron).
 
Pojďme ale zpět k Muskovi. Ten se vymyká tím, že přišel z jiného světa než výše zmínění. Je to vidět i na přístupu k autům. Není takový důraz na auto jako mechanickou pohybující se věc, ale na jeho ekologii, softwarové funkce. Je to spíše počítač na kolech než auto s multimediálními schopnostmi. Mladší generace žije s telefonem, jinak přemýšlí o životním prostředí, jinak komunikuje. A Tesla je auto pro moderně smýšlející.
 
Nicméně jak už jsem naznačil, za velmi důležitou věc pro Teslu považuji SpaceX a znovu chci podotknout, že v USA se prodá asi 55 % Tesel, takže jde pro firmu o extrémně důležitý trh, který kvůli jeho velikosti pro tuto kapitolu vezmeme separátně. Pojďme si vysvětlit, proč může být SpaceX důležitou součástí úspěchu Tesly.
 
SpaceX
 
Je 20. červenec 1969 a Američané vstupují na povrch Měsíce. Dodnes jde o událost, na kterou jsou Američané z celé své historie asi nejvíce hrdí. Jenže o několik desetiletí později není vidět žádnou vizi o rozšíření vesmírného programu, i ten Měsíc vypadá jako nereálný cíl, do Vesmíru se létá raketoplány a později tam USA nelétá vůbec. USA zdaleka nevypadají jako vesmírná velmoc, což umocňuje nehoda raketoplánu Columbia a fakt, že od roku 2011 bylo létání ze strany USA ukončeno. Spojené státy využívaly služeb Rusů a dovedete si představit pro Američany něco potupnějšího, než to, že vesmírné cestování, které je číslem 1 na žebříčku jejich úspěchů, jim teď zajišťují právě Rusové?
 
Jenže nyní tu máme Muska. I když není Američan, přece jen jsou jeho společnosti americké. Samotná Tesla zabrnkala na národní strunu, protože je to právě USA, které má jako první na světě pořádnou automobilku vyrábějící výhradně elektromobily. Nicméně vize toho, že Musk posílá USA zase do Vesmíru, a nehodlá se zastavit jen na ISS, dokonce ani na Měsíci, ale doletět až na Mars, to už není jen brnkání na americkou národní strunu. To už je spíš rockový koncert. A pokud nejste Američané, nahraďte si "Američany" za "lidstvo" a máte tu člověka, který po několika desetiletích chce dostat lidstvo opět do hlubšího vesmíru a nemyslím tím oběžnou dráhu Země.
 
 
Šéfové ostatních automobilek takové vize nemají, ti jsou pro veřejnost abstraktními manažery, které si abstraktně bezejmenně spojí maximálně tak se skandály ohledně falšování emisí. Ale koupit si auto od někoho, kdo chce dostat lidstvo na Mars? Někoho, kdo má i reálné výsledky, a jehož rakety k dopravě nákladu na ISS využívá dokonce samotná NASA? Někoho, kdo překonal tradiční letecké společnosti, které nedokázaly snížit náklady a nepředvádí vizuální koncerty v podobě přistávání raket zpět na plovoucích plošinách. Vzpomeňte na legendární přistání dvou raket Falconu Heavy v roce 2018. Takové úspěchy i vize budoucnosti dokážou v hlavách hodně lidí vyvolat fanouškovství (nezřídka velmi slepé), které lze pak mnohem jednodušeji přetavit v úspěchy prodejní. Jak už bylo řečeno, úspěch Tesly je do značné míry daný lidskou psychikou a ne technikou. Pak se snadno prodává i nedokonalý produkt.
 
Když si toto dáte dohromady, dostanete výraznou ikonu ve vedení dvou velmi významných firem, které boří desítky let trvající statuty quo. Pak se nelze divit tomu, že lidé mají o Tesly zájem, i když třeba ví, že jejich zpracování není dokonalé. Akcie SpaceX si sice koupit nemohou (nejde o veřejně obchodovatelnou společnost), ale mohou si koupit akcie Tesly, nebo firmě pomoci koupí auta.
 
 
To ale současně neznamená, že Musk udělal vše správně. Jeho tweetování je něčím, čím se přibližuje lidem, ale v minulosti to už také několikrát přepískl a spíše svým firmám i ostatním ublížil. Šrám si způsobil (ne)slavným tweetem o převzetí Tesly do soukromých rukou i tweety ohledně kryptoměn v posledních měsících. Především akceptování Bitcoinu významně (a také oprávněně) nahrálo do karet lidem, kteří Muska nemají rádi. Pokud se Musk snaží o ekologickou budoucnost, jak může podporovat něco tak plýtvajícího elektrickou energií, jako je Bitcoin? Vždyť těžba Bitcoinu spotřebovává násobně více elektřiny než všechny elektromobily na světě. Není divu, že to později zrušil, ale tohle byl nemalý šrám a jizva už zůstane.
 
Otázkou nyní je, zda se něco podobného vztahuje např. i na Richarda Bransona a Jeffa Bezose, kteří také koketují s vesmírnými lety (Virgin Galactic, resp. Blue Origin). Oba však létají jen k hranici vesmíru (Branson kousek pod ní, Bezos kousek nad ní). To sice dostává Američany vysoko nad zem, ale zdaleka to není ISS nebo Měsíc, natož Mars. Aerolinkám Virgin Atlantic by "vesmírné" lety k propagaci trochu pomoci mohly. Bezos nicméně v podstatě nemá žádný fanklub, působí hodně odtažitě, přísně a těžko si představit, že kvůli Blue Origin bude nějak zásadní skupina lidí kupovat na Amazonu. Navíc dnes už ani není CEO Amazonu a fanoušky Tesly jistě namíchne neustálým podáváním žalob na různé projekty Elona Muska. Tím je spíše jen utvrdí v obdivu k Elonu Muskovi. Naopak ale může získat sympatie u jeho odpůrců.
 
Proti Muskovi působí Bezos podstatně jinak, byť musíme také uznat, že mnoho představitelů těch největších firem jsou lidé nepříjemní ke svému okolí, Muska nevyjímaje. Často jsou velmi hrubí, s neurvalým chováním a s extrémními požadavky na své zaměstnance. Když si přečtete životopisy Elona Muska, Billa Gatese nebo Steva Jobse, budete mít pocit, že potřetí čtete tutéž knihu (Bezosův životopis jsem ještě nečetl).
 
Steve JobsSteve Jobs, podobný neurvalec jako mnoho ostatních včetně Muska, autor: matt buchanan, CC BY 2.0, přes Wikimedia Commons
 
Všichni mají podobné osobnostní rysy. To je ale v podstatě také důvodem, proč uspěli. Někdo jiný by měl jen těžko takový "tah na branku", aby dosáhl svých cílů. Je to podobné jako s uměním. Člověk má větší problém stát se opravdu umělcem, zpravidla se může stát velmi dobrým řemeslníkem v umělecké oblasti, ale podstatně těžší to má jako umělec s vizemi a koncepty, kteří ostatní nevidí. Většina umělců i velkých vizionářů má nějakou duševní poruchu (sám Musk přiznal Aspergerův syndrom, který mají či měly osobnosti jako Tim Burton, Nikola Tesla, Anthony Hopkins nebo Dan Aykroyd, často se předpokládá i u Andyho Warhola, Alberta Einsteina i u již zmíněného Billa Gatese a Steva Jobse).
 
Zpět ke SpaceX. SpaceX pomáhá Tesle i v jiných oblastech, a to konstrukci. Procesy, které se využívají u stavby raket, využívá také Tesla u svých vozů. Jde např. o některé typy svarů, díky čemuž mohou být karoserie velmi pevné a přitom lehké. Ostatně to jde vidět i na hmotnostech aut. Např. Model 3 je překvapivě lehký na to, jak má velkou baterku, přitom vítězí snad ve všech crashtestech (navíc zdaleka nemá v konstrukci tolik hliníku jako Model S a X).
 
Když se podíváte na hmotnosti modelu 3 a např. BMW 3, zjistíte, že tam jsou rozdíly spíše v řádech desítek kg (a ne stovek) a pokud bychom to náhodou chtěli srovnat s naftou, je Model 3 dokonce lehčí než dieselová trojka podobného výkonu. A dokonce i bez dotací je u nás o více než 200 tisíc Kč levnější. V USA je bez federální dotace (která už neplatí) Tesla levnější o 7700 USD, s případnými lokálními dotacemi se ale rozdíl může snížit. Třeba v tomto konkrétním případě stesky na předražené těžké elektromobily nejsou úplně na místě (obecně to ale pravda je).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama