A zase...
"......Každopádně situace, za které nehoda nastala, je pro kamerové řešení dost problematická. Noc a déšť včetně spousty odlesků na silnici dokážou takový systém hodně potrápit...."
Prostě bez těch radarů/lidaru to nepůjde., říkám to pořád 🤷🏻♂️🤣
Odpovědět0 0
Je možné že by lidar, nebo radar pomohl, ale taky vím o nehodě, kdy sáček letící přez dálnici aktivoval nouzové brzdění. Načež byl ten brzdící osobák sešrotován v zadu jedoucím kamionem.
Každý senzor může generovat falešný signál. Jde o to, aby systém dokázal tyto signály bezpečně identifikovat a vyloučit. To je úloha značně problematická.
Pokud byl systém přehlcen odlesky není samozřejmé že další informace navíc by mu pomohla.
Odpovědět1 0
Pokud je systém přehcen, pak by měl prostě a jednoduše dát uživateli najevo, třeba staré dobré hlášky "sorry vole error" aneb je nutné, aby jste za těchto podmínek "sofort" převzal řízení....
Odpovědět1 0
podobne sa mi stalo pred dilataciou na vozovke, na to zelezo prave svietlo slnko tak silno ze moj Pašik to vyhodnotil ako prekazku a mali sme stastie ze neslo za nami nic, isiel uplne na nulu z 50tky ale tak ze nas pasy dobreze nerozrezali...
Odpovědět0 0
"to se vymstilo majitel" chybí ti tam "i"
Odpovědět0 0
Díky, opraveno.
Odpovědět0 0
To se stane. Nicméně se dá čekat, že si Musk autonomní taxi tak jako tak prosadí, má na to Trumpa. A když náhodou někdo zemře, tak to nebude poprvé, kdy auto v autonomním režimu někoho zabilo. Případů zabití/zranění bude málo a odškodnění vyřeší problémy.
Odpovědět0 0
Co s tím má co dělat Trump? Autonomní taxi jsou v USA už roky běžnou součástí silnic ve státech, které to dovolují.
Odpovědět1 1
To je zvláštní, jak ten systém zareagoval. Jestli to z fotky vidím dobře, tak si místo objetí překážky zleva v jízdním pruhu zvolil objetí zprava po chodníku? :-o Opravdu divné. :-/
Odpovědět0 2
Přečtěte si článek,
Systém se nazařadil do levého pruhu, když pravý pruh končil.
Následovala jízda přímo po chodníku, náraz do sloupu na pravé straně vozu (tedy nesymetricky).
Asymetrie s setrvačnost způsobí rotaci celého vozu po nárazu. V tomto případě ve směru hodinových ručiček.
To pak vyvolá dojem, že vůz sjel ze silnice, ale tak tomu zřejmě nebylo, protože by vůz musel být vyrotovaný mnohem více.
https://www.youtube.com/watch?v=D3D8YNYpoKI
Odpovědět1 0
No a co jsem napsal jiného? :-o Do levého se z nějakého důvodu nezařadil a překážku objížděl zprava, kde je chodník a kandelábr. :-/
Odpovědět0 2
On ji neobjizdel... jel rovne a narazil
Odpovědět2 0
Jasně, v jízdním pruhu bude sloup. :-o Jízdní pruh končil zátarasem, možná stavební práce na komunikaci, a vůz z nějakého nepochopitelného důvodu nepřejel do levého pruhu. Prosím, používejte selský rozum, ne jen se řídit zvláštním překladem "... pruh končil, přičemž na jeho konci byl sloup". Nejenže je něco takového z hlediska bezpečnosti nepřípustné, ale ani v původním článku není nic o "sloupu na konci". Sloup je na chodníku a, jak to z fotografie vypadá, je to nejspíše sloupek spojený s přechodem pro chodce.
Odpovědět0 1
Pouzitie len kamier tu nevidim ako ten zasadny problem(hoci lidar by ten stlp videl). Aj clovek ma "len" kamery. Tu zlyhal primarne SW.
Co robi clovek v takychto horsich podmienkach? Jazdi pomalsie/opatrnejsie. Cakam, ze Tesla ma tie kamery a SW na takej urovni, ze vie zistit horsie podmienky. Celko mslusny fail je ze auto neodhalilo konciaci pruh a ani stlp.
Odpovědět3 2
Ano, preto by sa tam mal davat radar, aby mohol predist nehodam, ktorym ani clovek nemoze predist. Aby to bolo bezpecnejsie. Ak chcel musk spravit auto, ktore je rovnako "hlupe" ako bezny vodic, tak potom gratulujem, podarilo sa mu to.
Odpovědět1 3
přesně tak, chtěli ušetřit za senzory. Pokud vím za použití lidaru a odrazů mohlo auto umět vidět částečně i za roh. Takto degradovali jeho schopnosti na to co umí člověk
Odpovědět3 2
Možná chtěli, ale stejně by mě zajímalo jestli někdo provádí studie na rušení jednotlivých metod, v momentě kdyby je používalo každé auto na silnici. Lidar i radar jsou "vysílače" pokud je použije jedno auto v okruhu tak je to v pohodě, pokud každé, mohou se také stát nepoužitelnými. V takovém případě je úvaha vystačit si pouze s pasivními kamerami (jako člověk) docela opodstatněná.
Odpovědět3 0
a víte o tom že většina komunikace se dá zašifrovat nebo od sebe odlišit? Takže je jedno kolik zdrojů je. Nebo už jste viděl jeskyni plnou nabouraných netopýrů kteří zachytili signál od kolegy?
Odpovědět1 1
Chudáci netopýři.
Signál od kolegy :o)
Odpovědět0 0
To máte pravdu, ovšem téměř nefunkčních WiFi v prostředí dalších WiFi a příslušenství na 2,4Ghz už jsem několik potkal.
Odpovědět1 0
to sice ano, ale problém je že auto si nestluče někdo doma na koleně. Ale wifi router si nastaví každý kdo nic neví sám a po vzoru je třeba aby vysílal co nejvíce a do širého okolí.
Odpovědět0 0
Jde vidět že fsd funguje velmi dobře. Chyba se stát může i při samořízení, je přeci velmi normální že auto nechtíc nabourá čelně do sloupu. 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
klidně se to může použít jako autonomní taxík. (to se přeci stane i normálnímu řidiči, když řídí a má vypíchnuté obě oči)
Odpovědět1 3
"Nehody částečně autonomních vozidel zatím nejsou tak časté, aby se o nich kvůli jejich množství už nepsalo."
Takže vlastně jsou dost časté na to, aby se o nich dostatečně psalo. :0) Bo představa, že by byly tak časté, že by to všichni brali za normální a přestalo se o tom psát mně dost děsí...
Odpovědět1 1
"že by byly tak časté, že by to všichni brali za normální a přestalo se o tom psát mně dost děsí."
No jak se to vezme. Třeba jen v USA je 6 milion nehod ročně. Pokud by autonomní auta (při stejném počtu aut v budoucnu) bourala za stejnou dobu třeba milionkrát, tak určitě by se nepsalo o každé. Bylo by to na jednu stranu děsivé množství, na druhou stranu 6krát lepší, než když to řídí člověk. Takže bylo by to dobře nebo špatně?
Odpovědět3 3
To záleží jaké nehody to budou. Pokud to bude jen podmnožina těch 6 milionů, tak je to ok. Pokud bude většina takových, že je člověk neudělá, tak je to problém.
Odpovědět2 0
"To záleží jaké nehody to budou."
Jasně, to naprosto souhlasím. Mně jde o to, jestli to bude také děsivé v případě, že to globálně bude bezpečnější, ať už množstvím nehod, dopady, menším počtem zranění, mrtvých,... Třeba v EU ročně (v drtivé většině kvůli lidské chybě) zemře na silnicích cca 20 tisíc lidí. Když plně autonomní auta zabijí 10 tisíc lidí za rok, bude to děsivé nebo na oslavu?
Odpovědět1 2
Desive je, kdyz opevovana technologie udela fatalni chybu v ocividne situaci. Zrejme asi ne kamerovidne...
Mmch, myslim, ze dokud je ridici system jen pomocnikem, ktery zabrzdi a zabrani stazce, muze mu stacit rozeznavani objektu, napr. dle kamer ci sensoru. Jakmile to ale zacne ridit samo, tak by mel byt algoritmus chytrejsi -kdyz neuvidi a nerozpozna cistou silnici, nemeklby tam pokracovat v jizde.
Jestli tomu dobre rozumim, tak soucasny system tesly kdyz neco nevidi, tak to pro nej nej neexistuje. Zaver pro me je ten, ze auta rizena temito systemy jsou jak nerizena strela, protoze obsluha (ridic) nestihne zareagovat na chybu. Meli by v autonomnim modu mit majak, aby ostatni vedeli, ze to nikdo neridi. Navrhuji ruzovy.
Odpovědět4 0
nevím kdo snad mercedes už má nějaké světlo, dle mého by podobné světlo mělo mít i mnoho řidičů, bo výsledek je stejný. Auto je skoro neřízené i když sedí za volantem
Odpovědět0 0
Schopnosti lidského a počítačového řidiče jsou různé. Lidský řidič může selhat v situaci, která je pro software očividná, a naopak. Otázka byla, pokud se celkový počet nehod a jejich závažnost sníží, je to děsivé?
Odpovědět0 0
A vy myslíte, že třeba u nás se píše o každé nehodě, kterou zavinili řidiči? :-o
Odpovědět2 2