Tesly jsou fajn ale ne na autonomní řízení. To bude nehod🤣
Nedávno jsem koukal na několika hodinové video z používání nejnovějšího verze FSD, ani za nic bych si to neaktivoval, problémy v může, problémy na křižovatkách,🤣 třeba odbočování vlevo na viceproudové křižovatce si to Tesla střihne skoro až do protisměru.
Osobně si stále stojím za názorem, že když spoléhají pouze na kamery tak je to chyba, to stejném říkají i kluci na kanálu
https://m.youtube.com/@jirkazima1126
Odpovědět0 0
"Osobně si stále stojím za názorem, že když spoléhají pouze na kamery tak je to chyba, to stejném říkají i kluci na kanálu"
Více různých senzorů může být vždy více užitečných dat, na druhou stranu se to někdy docela "bije". Ono je možné, že se k nim Tesla přikloní později, až budou ty lidary rychlejší a ještě levnější (pro SAE Level 2/3 je to příliš drahá legrace, pro 4/5 to možná bude nutnost). Prozatím vidíme trend se od lidarů spíše odvracet a to nejen u Tesly. Jejich vývoj zrušil Mobileye, do svých aut je jako prozatím zbytečné a příliš drahé přestal montovat XPeng.
Odpovědět1 0
“Osobně si stále stojím za názorem, že když spoléhají pouze na kamery tak je to chyba, to stejném říkají i kluci na kanálu.”
Je naprosto neuvěřitelné že člověk dokáže řídit auto ať už na závodní dráze, šíleném provozu, nebo za velmi špadných meteorologických podmínek.
A má k tomu všehovšudy jednu polohovatelnou stereokameru (oči) stereomikrofon (uši) akcelerometr (střední ucho) a haptickou odezvu.
K tomu odezva lidské reakce je tragicky pomalá a spotřeba “počítače” pouhých cca 25W
Odpovědět3 0
Pri zdieľanom vozidle by ma zaujímalo, ako sa bude riešiť čistota interiéru. Pretože ako zákazník mám nárok na určitú kvalitu služieb. A čo ten človek, čo to auto zdieľa. Bude potrebovať ho dať do poriadku, skontrolovať, vyčistiť. Bude mať vybitú batériu a vidím, ako pôjde vo veľkej aglomerácii na opačný koniec mesta (možno aj 20-30 km). Auto sa samo asi nenabije.
Odpovědět0 0
"Pri zdieľanom vozidle by ma zaujímalo, ako sa bude riešiť čistota interiéru."
Jestli je to flotilové vozidlo, tak na tom si firma obvykle provádí podobnou údržbu sama (stejně jako to dělají s elektrickými koloběžkami), případně si zaplatí externího partnera, který se o to stará. Cena za to se promítne do pronájmu. V případě jednotlivce platí víceméně totéž, buď to bude dělat sám (což je časově náročné), nebo si na to najme nějakou firmu. To také záleží, kolik aut chce takto sdílet. Také to promítne do ceny pronájmu.
"Auto sa samo asi nenabije."
Sdílená (lidmi řízená) elektrická auta už dávno existují a nabíjení je vyřešené. Při vrácení se obvykle nechává na nabíječkách (např. pokud je stav nabití pod určitou hodnotou).
V případě autonomních aut to bude jednodušší. Auto si na tu nabíječku zajede samo. Proč by se samo nenabilo? Nezapomínejte, že ty Tesly mají bezdrátové nabíjení, takže tam, kde to Tesla zavede, rozmístí také bezdrátové nabíječky, když to má být jedna z výhod jejího řešení. V případě jednotlivců, kteří to budou chtít provozovat v jiných oblastech, to bude chtít mít vyřešenou nabíjecí infrastrukturu v oblasti, tam to může být složitější.
Odpovědět2 0
Vždy se u podobných článků ptám, zeptám se i teď.
Kdo nese právní zodpovědnost za havárii a případná úmrtí u autonomních vozidel?
Odpovědět0 0
no už to má mít pod sebou co jsem slyšel automobilka, takže asi to bude tak že přijde šéf na směnu. En, ten, tý, ky ty si půjdeš sednout na doživotí za zabití. Já bych třeba do auta bez řidiče nesednul. A pak nevím kdo by půjčil své auto na práci. Ale vždyť přeci víme z vlastních zkušeností, že vše půjčené je v naprosto perfektním stavu. A kdo tě pokárá za to že si odřel dveře, když to auto bude bez řidiče. Ale pokud vím američani jsou na to prdlí dost
Odpovědět0 2
"A pak nevím kdo by půjčil své auto na práci."
Takoví lidé se najdou. Už nyní existuje několik platforem, kde lidé mohou sdílet (půjčovat) svá auta, a to i u nás, např. HoppyGo. Když to auto k zákazníkovi i samo přijede a oba se nemusí starat vůbec o nic (tzn. odpadá obvyklé osobní předání, i když ani to není už dnes nutné, a zkracuje se minimální doba zápůjčky), může to mít více zájemců z obou stran.
Odpovědět2 0
"A kdo tě pokárá za to že si odřel dveře, když to auto bude bez řidiče"
a toto? Já třeba před obchody parkuji tak aby vedle mě nikdo nestál, vlastní zkušenost z předchozím autem, kdy někdo točil volantem moc brzy a né odřel ale sebral mi celý zadek. A před vánoci jdu kolem cesty a pink jedoucí auto ulomilo zaparkovanému zrcátko a to dopadlo přede mě, a co udělal řidič? Jel dále!!!!! Takže dal majiteli předvánoční dárek za 5-10k. Takže co cestujícímu zabrání před obchodem jebnout tveřma do druhého auta? Když žádná slušnost neexistuje?
Odpovědět1 1
"a né odřel ale sebral mi celý zadek"
Tak podobnou zkušenost má asi každý.
"Takže co cestujícímu zabrání před obchodem jebnout tveřma do druhého auta?"
Nic.
No očividně Vy účastníkem takového programu nebudete. Spousta jiných lidí ano. Nevím, co na tom pořád vlastně řešíte. Někteří lidé to udělat chtějí, jiní ne. Je očividné, do které skupiny patříte Vy.
Odpovědět3 2
já na to neřeším nic, máte pravdu že nebudu účastníkem takového programu.
"a né odřel ale sebral mi celý zadek"
"Tak podobnou zkušenost má asi každý. "
nevím zda má podobnou zkušenost každý, tam píšu že auto nebylo podřené ale vyrvaný nárazník a jiná poškození.
loni měja ale podřené auto sestra. Já před obchode taky nechtíc podřel auto, ale hned jsem tam šel že tam nechám vizitku. Nakonec nenechal, to auto bylo dojebané tak že jsem ani nebyl schopen najít zda jsem něco udělal.
a když už jsme u těch autonomních vozů, nikde jsem nenašel jak se zachová jak pojede křižovatkou auto s předností v jízdě? Zastaví i když bude zelená, nebo ho bude půl a posádka bude dělat nové logo na hasičském nákladním voze?
Odpovědět1 2
No a teď je otázkou, jak ten odřený nebo sebraný nárazník souvisí s car-sharingem. Jasně, minimalizovat to můžete parkováním dál, vždy je to o daném člověku. Někdo se k půjčené věci chová hůře než k vlastní, já se k půjčeným věcem naopak chovám spíše ještě opatrněji, právě protože není moje (ale znám lidi, kteří to mají přesně naopak). Od toho jsou také různá pojištění, hodnocení obou stran v rámci těchto platforem, aby se to riziko minimalizovalo (což neznamená, že je nulové, ony ty platformy také nejsou vždy úplně bezproblémové).
Pokud si v podstatě každý (kdo na to bude mít peníze) bude moci vytvořit "vlastní taxislužbu" a nebude muset pro to najímat řidiče nebo to odřídit sám, tak si myslím, že se do takového systému mnozí lidé docela pohrnou. Jen to autonomní řízení prostě musí konečně dostatečně dobře fungovat. Řeší to spoustu nepohodlných záležitostí kolem provozování takového systému jak pro pronajímatele, tak pro pronajímajícího.
Odpovědět5 0
"No a teď je otázkou, jak ten odřený nebo sebraný nárazník souvisí s car-sharingem."
až tak úplně nesouvisí, ale článek je o tom že mám půjčit své vlastní auto někomu jinému (za asi určitě extra velký obnos pro mě), a teď záleží právě jak se někdo bude chovat. Toto byl příklad férového chování, a ruku na srdce kolik takových je že co není moje to mě nepálí. Pak třeba většina může říct že cokoliv půjčeného je v naprosto perfektním stavu. A k tomu sharingu, jsem z Ostravy tak i ty půjčené koloběžky a kola které vidím povalovat se kdekoliv, svědčí o tam jak je svědomitě lidé vracejí, jen je problém že je vracejí kde je napadne. 🤣
Odpovědět1 0
"článek je o tom že mám půjčit své vlastní auto někomu jinému (za asi určitě extra velký obnos pro mě)"
Tak to záleží na platformě. Tady to bude asi centrálně řízená cenotvorba, u jiných systémů si sám volíte, za kolik to půjčíte. Ideální je to především pro velká auta (MPV, karavany,...).
"A k tomu sharingu, jsem z Ostravy tak i ty půjčené koloběžky a kola které vidím povalovat se kdekoliv, svědčí o tam jak je svědomitě lidé vracejí, jen je problém že je vracejí kde je napadne."
V každé populaci najdete svědomité lidi i jejich opak, tady taky musíte počítat s tím, jak jednoduché je dostat se ke sdílené koloběžce a jak ke sdílenému autu (je trochu rozdíl, když Vám na tom jezdí dva nevyzrálí puberťáci hulákající na celou Ostravu, a když to řídí někdo, kdo má alespoň věk na to, aby mohl mít řidičák). Car-sharing není nic nového, ve spoustě měst a zemí to funguje už roky. Dokonce i v ČR.
Odpovědět1 0
"V každé populaci najdete svědomité lidi i jejich opak, tady taky musíte počítat s tím, jak jednoduché je dostat se ke sdílené koloběžce a jak ke sdílenému autu (je trochu rozdíl, když Vám na tom jezdí dva nevyzrálí puberťáci hulákající na celou Ostravu, a když to řídí někdo, kdo má alespoň věk na to, aby mohl mít řidičák). Car-sharing není nic nového, ve spoustě měst a zemí to funguje už roky. Dokonce i v ČR."
proto jsem dal i ten příklad z mým starým rozbitým autem, a pak to loňské zrcátko. Že moc nepomůže jestli to má půjčené starý či mladý. Že vím o dost lidech kteří se vůči ostatním zachovali velmi nehezky. Proto bych viděl jako pomatení mysli nechat své auto, a tesla není moc levná dělat autonomního taxíka.
a když mluvíme o tom car sharingu, tak ani třeba nevím jak píšu že máme všichni zkušenost s něčím půjčeným. Zda bych si chtěl půjčit auto třeba od kolegy z práce. Bo ten ho má i na soukromé účely a předpokládám že pokud bych namočil sedačky, tak určitě něco vyroste. 😝
Odpovědět0 0
Už v současnosti vas v běžném provozu středního města bere tolik kamer, že ujíždět od urvaného zrcátka je holý nerozum.
Nota bene Tesla, která bere nonstop pole 360 identifikuje kolize z akcelerometrů a akustiky, doplní časovou a geolokační značkou
. Ta vás napráská majiteli raz dva.
Každý škrábanec bude mít svůj podpis.
Odpovědět1 1
je to sice holý nerozum, ale co to pomůže majiteli, vymahatelnost je nulová. Zase vím z vlastní zkušenosti. Zloděj/škůdce si půjde sednout ale vy jako poškozený neuvidíte ani korunu. Popsal jsem právě to zrcátko, bo to by škůdce nic nestálo, šlo by to z pov. Jen tam stačilo nechat číslo. Á ano jsou pojištění na takové případy jako by mi taky někdo poškodil teslu použitím, ale na 95% se to neobejde bez spoluúčasti a na teslu takové pojištění nebude nijak levné
Odpovědět1 2
"ale na 95% se to neobejde bez spoluúčasti a na teslu takové pojištění nebude nijak levné"
To může platit pronajímající v ceně pronájmu.
Odpovědět2 0
3x mi způsobil někdo významnou škodu na zaparkovaném autě. Vždy se dohledal pachatel (sousedé, kamera, jednou hlídka MP). Jednou to bylo přímo vtipné, kdy dopadená pachatelka tvrdila, že vůbec neví, že si ničeho nevšimla. A na kameře nádherný záznam, jak bouchla auto, vyskočila, prohlédla škody, nastoupila a odjela Bo). V případě vandalství se pachatel tak dlouho kroutil, až jsem to předal pojišťovně a ta peníze včetně nákladů na něm vysoudila. Mě to nestálo nic. A nevidím rozdíl, zda auto bude půjčené, moje, služební.. rizika jsou stejná, řešení také. Samozřejmě dost lidí se nechová k půjčenému hezky, ale to se započte do režie, holt bude auto dřív obnošené..
Odpovědět2 0
Tu vidim aj dalsi problem , dasli faktor. Mne dost vadi, ze tie auta snimaju svoje okolie aktivne a spravaju sa ako obrovsky videorekorder s rozpoznavanim tvare. Dalsi bod, ktory uz naozaj porusuje GDPR je, ze nemoze majitel na moj podnet zmazat ten zaznam. Dalej tu mame nieco, co sa vola DPIA (Posúdenie vplyvu na ochranu údajov).
Ak kamerový systém predstavuje vysoké riziko pre práva dotknutých osôb (napr. používa rozpoznávanie tvárí alebo monitoruje citlivé miesta), vypracujte DPIA, ktoré:
Posúdi potrebu a primeranosť spracovania.
Identifikuje riziká pre súkromie.
Navrhne opatrenia na ich zmiernenie.
Na toto tesla serie, nakolko v USA nic take nieje. Problem nastane a podla mna uz nastal, ze ak niekto bude chciet monitorovat vas a vase spravanie pocas dna, tak taketo vozidla, su zlata bana. Staci sa dohodnut, ak ich bude dostatok, tak vas zarucnenie niekde nasnimaju. Nemusite byt zlocinec, staci ak budete v hladaciku, alebo nepohodlny (napriklad zalozite novu politicku stranu). Hned vas daju dole. Neviem, ci chcem aby taketo nieco jazdilo po cestach.
Este ma napadla dalsia zaludnost. Co ak toto autonomne vozidlo sa pouzije k pachaniu trestnej cinnosti. Pripadne ako nepohodlneho vas tam zatvoria (lebo ste si zavolali taxik), pripadne to auto sa pojde okupat aj s vami, alebo si zajde na srotovislo? Unesu vam dceru pomocou "bezpecneho" taxika a budu vydierat?
Odpovědět0 0
Nebojíte se ráno vstát a vyjít ven? :oO
Odpovědět2 0
Zapoměl jsem napsat, že zatím mi nikdo na tu otázku neodpověděl, ani autor článku.
Odpovědět0 0
Ak požičiate Teslu rak zabásnu Elona , je predsa majiteľ. :)
Odpovědět1 0
Zapoměl jsem napsat, že zatím mi nikdo na tu otázku neodpověděl normálně.
Odpovědět0 0
Tak normálne.
Riešiť sa to bude , až sa to stane. Záleží ako rozhodne polícia. Či budeš sedieť za volantom a pod. Hlavne by to malo riešiť povoľovacie konanie. Niekto to určite bude musieť povoliť a tam to bude určite napísané.
Zatiaľ to nikto nevie.
Odpovědět1 0
Legislativní změna zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích konkrétně zahrnuje:
Rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá;
rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě;
přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů;
novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla;
uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému;
rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.
Odpovědět1 0
Právnicke taľafatky. Ja keď budem chcieť autonómne vozidlo, teda to zdieľané, tak určite kvôli tomu, že ho nemusím riadiť a dohliadať naň. A preto si sadnem dozadu. Už vidím, ako na pokyn auta prevezmem riadenie. Uvedomujete si vôbec, že do takého auta si môže sadnúť aj človek, čo nemá vodičský preukaz? Ako ten môže mať akúkoľvek zodpovednosť pri nehode???
Odpovědět2 1
Myslím, že jsi troll co ani nemá řidičák.
Já ti předložil předpokládané znění novelizovaného zákona, budeš se prostě v provozu chovat tak jak ti řekne zákon. Jako teď.
Odpovědět0 0
Zásadní problém je v tom, že se tu oba bavíte o jiných věcech. Je autonomní auto a jízdní asistent. ČR nemá právně ošetřeno plně autonomní auto, má ošetřeny jízdní asistenty. ČR v tom zákonu řeší SAE Level 2/3, plně autonomní auto je SAE Level 4/5. Těžko můžete mít pro plně autonomní auto "novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla", když to vozidlo ve 4./5. úrovni ani neumožňuje, nemusí mít totiž volant ani pedály. ČR plně autonomní auta neřeší. Řeší auta, která umožňují částečně autonomní řízení, ale ne plně autonomní. To je rozdíl.
Odpovědět2 0
Ja hlavne reagujem na článok a na toto:
"Společnost Tesla by letos měla spustit svou dlouho očekávanou autonomní taxislužbu."
Tak snáď niekto nepredpokladá, že budem dohliadať, či nejako reagovať, keď sa budem viezť ako pasažier. A ak toto dokáže Tesla, tak predsa tie zdieľané autá budú tiež takto fungovať. Jano poskytne Teslu, ja si ju privolám aplikáciou a niekam sa odveziem. O nič iné sa nechcem starať, tak ako pri taxíku. Že to bude na kraj mesta a nebude tam nabíjačka a dôjde mu tam šťava, ja nemôžem riešiť, to musí vyhodnotiť buď aplikácia, alebo auto. Koniec koncov, auto môže prísť od Fera, ktoré bude mať dosť šťavy. Asi toto je zmysel zdieľania, či?
Že v ČR nie sú na to zákony je logické, keď tam nefungujú autonómne autá SAE4/5.
Odpovědět0 0
Bude to stejné jako u každého jiného automatického zařízení. Bude se řešit, zda jde o nešťastnou náhodu, poruchu konstrukce, vadu sw, zavinění obsluhy zařízení atd. U pár takových vyšetřování jsem byl, jako programátor takových zařízení jsem prostě za svou práci zodpovědný. Stejné je to u drážních vozidel, letadel. není to až taková novinka.
Odpovědět2 0
Počítám, že v případě autonomního vozidla to bude vždy chyba vozidla. Pokud způsobí havárii.
Odpovědět0 0
Co je chyba vozidla? Někdo za škodu musí zodpovídat, někdo/něco tu chybu způsobilo, majitel, provozovatel, výrobce, servis, vyšší moc.. Stejně jako u havárie vozidla s řidičem, kde je řidič jen jednou z možných příčin, i když velmi pravděpodobnou.
Odpovědět1 0
"Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!"
Proto se ptám, kdo za to bude právně zodpovědný. U nás asi zatím nikdo, ale připadalo mi, že někde už to v provozu bylo, ale tohle jsem v žádném článku nezahlédl.
Odpovědět0 0
To ešte nikto nevie.
Vinný bude ten koho odsúdi súd.
Odpovědět0 0
Ešte tu nie sú také autá schválené.
Pri schvaľovacom procese sa to určí.
Ešte tu také autá nemôžu jazdiť.
Odpovědět0 1
A díky tomu každý den zbytečně umírají lidé. Člověk je k řízení naprosto nevhodný.
Odpovědět0 0
A tak to by se ostatně dalo říci o většině lidských činností. :)
Odpovědět0 0
Jéžišmarjá, už to taky po několikáte opakuji. Tedy naposledy, DLE POSOUZENÍ bude zodpovědný výrobce (výrobní vada výrobku), majitel (zanedbaná údržba), servis (dtto), vyšší moc (cokoliv zvenčí, na co nemůže automobil zareagovat) atd.
Odpovědět1 0