reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Tesle se opět podařilo získat zpět rekord v nejrychlejším produkčním elektromobilu na slavném závodním okruhu Nürburgring. V zeleném pekle, jak se okruhu říká, překonalo elektrický Taycan o 8 sekund.
maraou (460) | 7.6.202319:25
Hezky pěkně, tak přece z té masňácké šlupky jde udělat auto. To jsem nečekal. Už je skoro tak rychlá jako o milion levnější GT­-R ­(7:19 po dešti­). :­)

Vím, dětinská reakce. Relativizovat jde všechno a uznávám, že odvedli kus dobré práce!

Jenom by mě zajímalo, jestli je ten WLTP dojezd pro tu opravdu nejostřejší verzi?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 7.6.202319:42
Co se týče WLTP, tak těch 600 km platí pro Model S Plaid, ale nevím, zda i s tím Track Packem. Osobně si myslím, že ne a že to platí jen pro ­"standardní­" ostrou verzi Plaid. Standardní Model S má dle WLTP 634 km.
Odpovědět0  0
snajprik (1555) | 7.6.202322:12
Ze vraj dojazd 600km :D tak si to rozoberme, aku že to ma baterku to autičko... dajme tomu 80kWh? To znamena že si na 100km musi vystačiť priemerne s 13kWh, rovinka bez zrychleni a brzdenia :D
Pointa je inde vykon toho autična na baterky je 750Kw, to znamena že na plný plyn dokaže isť 6 minut a baterka je prazdna :D a na takom okruhu sa ide 50% casu na plny plyn, to znamena že za 12 minut aktivnej jazdy, vydrži toto autičko na baterky a je koniec :D okruh trva 7,5 minuty, to znamena že druhe ostre kolo by už nedošlo a museli by ho tiskať do ciela :D
Toto som si už zažil na elektro bicykli, ano mam dojazd vraj 160km, lenže do kopca zo stupanim 15­-20° 1 km ma stoji 10% baterky, tak že do brutal kopca je dojazd nie 160km ale 10km, toto plati aj na elektro auto, teoreticky 600km, ale v športovom režime po 30km a baterka je na 0% :D
Odpovědět0  4
Milan Šurkala (4490) | 7.6.202323:34
"Ze vraj dojazd 600km :D­"

Jasně, WLTP norma jistojistě měří dojezd vozů na Nürburgringu. :­)

"dajme tomu 80kWh?­"

100 kWh

"to znamena že na plný plyn dokaže isť 6 minut a baterka je prazdna­"

Není pravda. Těch 750 kW můžete odebírat max. 20 sekund ­(cca 4 kWh­). Jednoduše proto, že to je tak rychlé, že už dosáhnete max. rychlosti. Takže pak to udržuje těch 322 km­/h, což je asi 400 kW. Těch zbývajících 95­-96 kWh Vám vydrží dalších 14,5 minuty, tedy celkem 15 minut ­(touto rychlostí to znamená 78 km, ne 30­). Což je třeba více, než pod plným plynem vydrží spalovací Veyron ­(12 minut­) nebo Chiron ­(9 minut­). Mimochodem benzínový Jaguar s V8 dá ty okruhy 3krát ­(dojezd cca 80 km­), pak má prázdnou nádrž.

"to znamena že druhe ostre kolo by už nedošlo a museli by ho tiskať do ciela :D­"

V průměru to bude spotřebovávat tak 300 kW. 7,5 minuty je 0,125 hodiny, to máme cca 35­-40 kWh na okruh. Mělo by to vydržet tak na 2,5­-3 okruhy.

Odpovědět6  0
maraou (460) | 8.6.20237:00
To srovnani výdrže na plný plyn s Veyronem kapku kulhá, protože ten pojede přes 400 v hodině, zatímco Tesla o 80 míň a jak známo potřebný výkon ­(spotřeba­) roste podle Newtona minimálně s kvadrátem rychlosti.

Co se týče kombinace vysokého výkonu a výdrže, tam jasně vládnou hybridy viz 24h Le Mans.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 8.6.20238:29
"jak známo potřebný výkon ​­(spotřeba​­) roste podle Newtona minimálně s kvadrátem rychlosti.­"

On roste dokonce s třetí mocninou. Zatímco na 150 km­/h Vám stačí zhruba 40 kW, na dvojnásobnou rychlost 300 km­/h už budete potřebovat zhruba 8krát tolik, cca 320 kW.

"protože ten pojede přes 400 v hodině­"

To sice máte pravdu, ale než se na ni dostane,... Nicméně řekněme, že od první sekundy po poslední by ta auta jela maximálkou. Tesla 15 min ­(0,25h­) * 322 km­/h = 80,5 km, Veyron 12 min ­(0,2h­)*401 km­/h = 80,2 km. V podstatě by ujela stejnou vzdálenost. Problém je, že ze začátku pojedou dost podobně, takže zatímco Tesla by měla průměrnou rychlost za celou dobu asi tak 315 km­/h ­(a cca 78 ujetých km­), Veyron bude s průměrnou rychlostí někde kolem 370? To máme 74 km. Sice v závěru pojede výrazně rychleji, to ano, ale časově i kilometricky ujede méně.
Odpovědět2  1
asip80 (1164) | 8.6.20238:41
co být trochu férový a buď tedy započítat i tu dobu doplnění energie a nebo spotřebu při stejné rychlosti ;­)

Veyron má logicky horší spotřebu ­(drag­) kvůli výrazně lepší ovladatelnosti ve vyšších rychlostech a velkému objemu motoru, ale stále má násobně více energie­(cca 3x­) pro jízdu jak Tesla a dotankovat jde i na běžné stanici za 2­-3 minuty

Odpovědět2  1
maraou (460) | 8.6.20238:50
Pointa byla v tom, že stačí aby Veyron nejel maximálkou , ale stejnou rychlostí jako Tesla, pak pojede výrazně déle a dál ;)
Odpovědět1  1
haunter (200) | 7.6.202322:21
Tak on Nissan je taky trošku jiná kategorie auta, že ano? :D Kdyby to ořezali jako Nissan, klidně by o milion méně stála... Jinak Nissan GT­-R Nismo s časem 7:08 stojí 220,990USD jen tak pro info ;­-)
Odpovědět2  0
maraou (460) | 8.6.20239:52
Jak říkám všechno jde relativizovat a ano GT­-R určitě není stejný typ vozu.
Čas na Nordschleife určitě nereprezentuje užitnou hodnotu, komfort, jizdní vlastnosti za běžných okolností, což jsou u sériového auta nepochybně důležitější věci, než že máte o 5 vteřin lepší lap time.

Porsche chtělo dodat na trh auto, které bude lepší než Tesla S, což se jim v řadě ohledů podařilo. Tesla chtěla porazit Porsche, tak udělali řádně upravený Plaid a zase se jim to podařilo. Pro mě je překvapení, že ta platforma to zvládla i když na to nebyla původně navržená.

Jinak dalo asi čekat, že když do něčeho přidáte 350 koní, odemknete omezovač ­->320 a přidáte karbon­-keramické brzdy, tak že to zrychlí a bude to rychlejší než něco jiného s omezovačem na 260.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1503) | 7.6.202314:58
Překoná i klasické auto v závodech na výdrž?
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4490) | 7.6.202315:44
Normálně asi ne, ale přesto tu je pár nečekaných zajímavostí.

Je otázkou, kolik se toho spotřebovalo a kolik zvládne spalovací auto. Třeba takový Veyron zvládne jet na maximum jen 12 minut, Chiron dokonce jen 9. U Tesly, kdyby dokázala pořád brát max. výkon 750 kW a neomezil se výkon, by byla schopna to vybít za 8 minut. Což není možné a bude to déle, protože jakmile dosáhne max. rychlost 322 km­/h, už nezrychluje kvůli omezovači a bude brát tak okolo 400 kW. Takže asi 20 sekund 750 kW než dosáhne max. rychlosti, tj. spotřebuje 4,2 kWh, zbývajících cca 95 kWh pak už bude zvládat max. s oněmi plus minus 400 kW, tedy 14,5 minuty. Dohromady 15 minut. To je po rovině. Na zatačkovité trati to bude mnohem déle, protože 1­) má to zatáčky, takže max. výkon se nedá odebírat pořád, 2­) může rekuperovat ­(silná rekuperace ale pro takový pokus není ideální, více to zahřívá baterku­)

Jinak, co se týče Ring Taxi, jezdí tam s elektrickým I­-Pace a benzínovými V8. Benzínová V8 nedá více než 3 kola na nádrž, elektrický I­-Pace se většinou dává nabíjet po třech nebo čtyřech, takže během dne zvládne více jízd. Překvapivě je tam totiž rychlejší i nabíjení. To se dá zvládnout za zhruba půl hodiny, zatímco u benzínky jsou kvůli lidem, kteří si sem zajedou, i hodinové fronty. Divné, že tam nemají vlastní systém pro tankování.
Odpovědět2  1
haunter (200) | 8.6.20238:04
Konkrétně na tu rychlost jsem se nedíval, ale na NR nejde jet 322km­/h, ne? Natož 400, na což je potřeba rovný úsek dlouhý minimálně kolik ­- 5 nebo 7km?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 8.6.20238:37
Ne, 322 tam nedosáhnete, alespoň ne s tou Teslou. Ta se přiblížila 290 km­/h. Na 400 potřebujete ideálně klopený okruh, něco jako Nardo.
Odpovědět0  0
asip80 (1164) | 8.6.202310:08
"To se dá zvládnout za zhruba půl hodiny, zatímco u benzínky jsou kvůli lidem, kteří si sem zajedou, i hodinové fronty. Divné, že tam nemají vlastní systém pro tankování.­"

hádám, že Total energies mají pár stojanů i uvnitř areálu a taky hádám, že ta hodina mimo areál nebude úplně standardem od rána do večera víkend nevíkend, taky hádám, že když se tam sejde víc BEV, tak ta ­"hypotetická­" půlhodina nebude zrovna příjemná ;­) ­(navíc za půl hodiny nabije jen část kapacity ;­) ­)
Zkuste si udělat vlastní analýzu a snad ta hodina bude realitou ;­) http:­/­/www.doettinger­-hoehe.de­/Webcam­/webcam.html


Odpovědět0  0
haunter (200) | 8.6.202311:28
Když je benzínka i na okruhu v Brně, bude i tam určitě ­- násobně větší vytížení okruhu.
Odpovědět0  0
asip80 (1164) | 8.6.202312:40
Myslím, že tam je, ale už si nepamatuji jestli 2 nebo tři stojany ­(nic velkého to, ale nebylo­) ..taková malá vesnická pumpa :D :D

jinak ta ­"slavná­" pár minut od areálu bývá opravdu hodně vytžená ­(obzlvlášť některé hodiny o víkendu­), ale nějak nevěřím, že by to bylo pravidlem víc jak 15­-20 minut ve frontě­(samozřejmě při různých akcích se to může stát a vyplatí se zajet k další pumpě­)

Za to i v ČR se mi stává, že ultra rychlé nabíječky jsou obsazené ­(obzvlášť Praha a její okolí­) a musím hledat pomalejší stojany do 50 kW ... Nevěřím, že na okruhu bude tolik stojanů s nesdíleným rezervovaným příkonem, aby to vykrylo větší nával BEVkařů a že každý si kdykoliv nabije plnou rychlostí bez čekání ;­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 8.6.202312:35
"hádám, že Total energies mají pár stojanů i uvnitř areálu­"

A tam údajně i hodinové fronty ­(pochopitelně, je to ­"až­"). Já si to nevymyslel, mluvil o tom jeden z řidičů, který tím RIng Taxi ty lidi vozí ­(https:­/­/insideevs.com­/news­/389618­/i­-pace­-laps­-nurburgring­-more­-times­-v8­/­). Taky bych čekal, že Ring Taxi tam bude mít svůj vlastní stojan.
Odpovědět1  0
asip80 (1164) | 8.6.202313:09
Ono když se to hodí do krámu, tak se hodí každé ­"až­" ;­)

btw např. ta XE SV Project 8 má cca dvakrát více energie na jízdu jak i­-PACE, takže rychlejší ­"vyschnutí­" nádrže má zřejmě svůj důvod, když trhl i rekord brutálně výkonného S PLAIDu ;­)

Někdy je dobré dávat si to do souvislostí. Věřím, že kdyby např. XE SV Project 8 omezil na úroveň I­-PACE, tak vydrží mnohem víc, ale to asi není účel jízdy na okruhu ;­)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.