reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.3.2022, Milan Šurkala, aktualita
Dlouho očekávané otevření další Gigafactory společnosti Tesla je tady. Elon Musk dnes předal prvních 30 vozů vyrobených v továrně v Německu blízko Berlína. Plánovaná výrobní kapacita má dosáhnout půl milionů vozů ročně.
Jardadoma (1502) | 23.3.202212:20
Ještě nezjistili, že zatím jsou osobní elektromobily kravina?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 23.3.202212:41
Tak ono aby osobní elektromobily nebyly kravinou, tak je potřeba ty dobré elektromobily vyvinout. Ale to bez těch horších nepůjde. Ta technologie sama z nebe nespadne. Všechny technologie šly vždy od méně dokonalých k lepším. I první spalovací auta byla kravinou, první LCD byly mnohem horší než dnešní LCD a tehdejší CRT, první mobilní telefony byly hrozné, ani první letadla nebyla dokonalá,... Proč všichni čekají, že první skutečné elektromobily ­(které opravdu někdo myslí vážně a ne jen jako technologické cvičení­) budou hned dokonalé?
Odpovědět2  0
honza1616 (3625) | 23.3.202215:25
Přesně tak,
stejně jako jejich cena na kterou všichni nadávají.
Někdo to musí vyvinout a ten vývoj něco stojí, takže je logicky lepší zpočátku vyrábět drahé luxusní vozy než malé cenově dostupné lidové vozítka na kterých by nebyla žádná nebo skoro žádná marže a nebylo by z čeho financovat vývoj
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 24.3.20226:11
Nebude to tím tlakem na výrobu ­"technologických cvičení­" v multimilionových sériích? Bez ohledu na recyklaci, upcykling a podobněš přijde část ­(nemalá­) takto využitých ­(zneužitých­) materiálů vniveč. A to materiálů, které nemáme k dispozici zrovna v nekonečném množství a které potřebujeme i pro jiné účely. ­(ono i kdyby se z nich vyrobily také JEN baterky.. Kolik notebooků, tabletů a telefonů by mohl pohánět materiál nesmyslne naplácaný do baterky jednoho elektromobilu? Přístrojů, které na rozdíl od auta jinak pohánět neumíme... A navíc k provozování elektromobilů nemáme ani ­"zelené­" elektrárny. Pálit plyn ­(získaný frakováním­) v paroplynové elektrárně, abychom mohli pohánět elektromobil|? Jediný efekt je, že je komín za kopcem, a navíc ke spálení plynu vznikly díry, kde se těžil materiál na baterie a toxická jezera po jeho zpracování. Ne, tohle fakt není eko, natož udržitelné. Natož trvale udržitelné. A už vůbec to nemá nic společného s trvale udržitelným rozvojem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 24.3.20228:38
Jenže dnešní elektromobily už nejsou technická cvičení, která nelze používat. Těmi byly např. v podstatě nepoužitelné elektromobily třeba z 90. let, které se na 100km­/h rozjížděly půl minuty, dojezd měly v desítkách km a stály mnohonásobky běžných aut. Už dnešní elektromobil je normálně použitelný vůz a vím o lidech, kteří s tím nalítají hodně přes 50 tisíc km ročně a nemají s tím vůbec žádný problém. Naopak, do spalovacího auta by se už nikdy nechtěli vrátit. V podstatě většina lidí, co má elektromobil, se nechce vracet.

Recyklace se řeší, upcycling se řeší, životnost se řeší, výroba elektřiny se řeší...
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 24.3.20228:58
Dovolím si nesouhlasit. Výroba elektřiny se neřeší. Technicky. Probíhá jakýsi ideologický nesmysl, to ano. Ovšem technicky neživotaschopný. A i kdyby se řeklo, že to bude jen pomocný zdroj, malé procento v energetickém mixu.. PRostě chybí ten hlavní zdroj. A TEN se neřeší. A recyklace, upcykling a životnost nemohou vyřešit prostý fakt, že není dost těžitelného lithia pro nahrazení ani půlky aut elektromobily. Aut. A kde jsou nápady typu lodě, kde jsou nápady typu, že bude powerpack v každém baráku atd?

A ano, lithia je na zemi ­"hodně­", ale obecně je naprostá většina netěžitelná. Tak směšně malé koncentrace, že to nemá smysl získávat.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 24.3.202210:27
V tomto se prostě neshodneme. Zásadní je totiž ten fakt, že já nevycházím ze stavu technologií roku 2005 a připouštím, že existuje něco, čemu se říká vývoj. To, že se to politicky tlačí více, než čeho je vývoj schopen, na tom se ale shodneme.

"A recyklace, upcykling a životnost nemohou vyřešit prostý fakt, že není dost těžitelného lithia pro nahrazení ani půlky aut elektromobily. ­"

Baterky přece nemusí mít jen lithium. Jste si tak moc jistý, že za 10 let nebude alternativa, která by např. pomohla snížit podíl lithia jinými prvky nebo ho srazit na nulu? Už dnešní akumulátory mají pro mnoho lidí dostatečný dojezd, takže můžeme i vylepšovat jiné nově objevující se technologie, které dnes nejsou dostatečně dobré, na dnešní stav těch dobrých ­(třeba v kategorii do 50­-60 kWh­). Dobře to ukazují LFP. Postupně se dostávají tam, kde byly před lety NMC, NCA a podobné. Takže dnes LFP tvoří nadpoloviční většinu baterek do EV ­(přes 50 % co do kWh, odhadem tak 70%+ co do počtu EV­). Vyvíjí se organické baterie, různé hybridy,...

Za 10 let tu pořád nebude skoro žádný elektromobil. Uvědomte si, že v tom Norsku, kde už přes 10 let brutálně, ale opravdu brutálně propagují elektromobilitu, má stále okolo 90 % aut spalovací pohon. Za 10 let se ty technologie opět výrazně posunou, a to budeme pořád v situaci, kdy na silnicích ve většině zemí ­(včetně evropských­) nebude EV ani každé desáté auto.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 24.3.202210:52
Äle já uznávám, že vývoj je. Ale Sám víte, jak dlouho trvá zavést do výbory novou technologii. Za 10 let budou možná masově nasazené baterky, co jsou dnes v laboratořích. A upřímně, nevidím tam takový pokrok, aby celý elektromobilní nápad nepadl na ústa. A spolu s tím možná celá planeta. NEbo minimálně civilizace.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 24.3.202211:48
"Ale Sám víte, jak dlouho trvá zavést do výbory novou technologii. Za 10 let budou možná masově nasazené baterky, co jsou dnes v laboratořích.­"

To je pochopitelně naprostá pravda. Ale jde o to, že za 10 let tu nebudou masově jezdit elektromobily. To Norsko to krásně ukazuje. Po dekádě brutální podpory EV se konečně dostali přes 10 % ­(dnes něco okolo 12­-13%­). Dánsko je na 5 %. Nevěřím, že se Evropa v roce 2035, kdy chtějí zakázat prodej spalovacích aut, dostane ve vozovém parku s EV nějak výrazněji nad 15 %. Mnohé země nejsou ani na jednom procentu.

"A upřímně, nevidím tam takový pokrok, aby celý elektromobilní nápad nepadl na ústa. ­"

Já ho tam vidím. Obrovské pokroky v recyklaci a výstavbě recyklačních středisek, zvyšování životnosti a upcycling, který ty baterky pošle k recyklaci jednou za čtvrt století, alternativní materiály v akumulátorech, které potlačují potřebu těch nedostatkových, výrazně se zvyšující hustota akumulátorů v laboratořích a prototypech, která se dá očekávat reálně na trhu na přelomu 20. a 30. let,...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 24.3.202212:19
Za 13 let má být v EU zákaz výroby aut se spalovacím motorem. Čili od tehdy bude muset být vše elektro. Absolutně každý nový vůz bude povinně elektro a žádný jiný.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 24.3.202212:44
No však o tom píšu. Uvědomte si, že kdybychom dnes, už dnes, prodávali jen o pouze elektro, tak poměr EV ve vozovém parku stoupne asi o 3 % ročně. O tolik to pak bude stoupat. To máte 30 let na to, abyste se dostal na 100 %, kdybyste s tím začal hned dnes, natož za 13 let. V některých zemích by se to mohlo blížit k 5 % ročně a vyjít to na 20 let. V Norsku se ke 100% elektromobilitě ve vozovém parku dokopou tak okolo roku 2040. A to nemluvím o nás. Ta naše cca 2 % u nových registrací znamenají navýšení podílu EV ve vozovém parku o 0,04 %. 0,04 %! Než začne být elektromobil něco běžného, tak uplyne opravdu mnoho a mnoho let. V Norsku se nad polovinu nedostanou dříve než tak okolo roku 2030­-32. U nás počítám s polovinou tak někde okolo roku 2045.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 24.3.202217:39
JAsně. Jenže se nebude vyrábět nic jiného než elektrobezmeky.|Nejde o to, že se to nebude SMĚT vyrábět, ale že firmy pochopitelěn zbytečné linky rozeberou. A co se stane, pokud nebudou současně vynalezeny nové baterie a nové zdroje energie? Tak nějak vzpomínám, jak mao v dobré víře nechal střílet ptáky, že žerou obilí. A pak se mu tam namnožily breberky a byl z toho hladomor. Jenže TEHDY se šílený nápad pošahaného megalomana týkal jen Číny. Tentokrát jde o celý svět. JAsně, lidička mohou sedět na pozadíčku. Sice budou brblat, ale to jde zvládnout. JEnže něco musí obhospodařit pole. Něco musí tu úrodu z polí svézt. Něco musí pochytat ryby atd. A představa, jak je za pár desítek let nutno vyrabovat stovku elektromobilů, aby se baterky přendaly do rybářského trauleru, nebo kombajnu a bylo co žrát.. No řekněme, že postapo hry hraju rád, ale v reálu.. No naštěstí tohohle se nemám šanci dožít.

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.