Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla rozpoutala v Číně cenovou válku, zlevňovalo už 30 automobilek

24.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Tesla rozpoutala v Číně cenovou válku, zlevňovalo už 30 automobilek
Mnozí Tesle vyčítají, že je předražená, ale pokud se podíváte na ceny konkurence, je spíše z těch nejlevnějších. Nedávné slevy vozů Tesla v Číně zde rozpoutaly doslova cenovou válku a mnoha společnostem hrozí existenční problémy.
Podle mnohých vyrábí Tesla předražené elektromobily, ale ve své třídě naopak nabízí překvapivě levná auta. Uvážíme-li, že např. Model 3 a Model Y jsou za cenu základního Volkswagenu ID.3, nabídka německého výrobce opravdu není moc lákavá. Nedávné snížení cen vozů Tesla, které se projevilo v Číně, Americe i Evropě, ale dělá vrásky konkurenci. Zatímco Tesla má navzdory relativně nízkým cenám svých vozů opravdu slušné marže, jiné automobilky na tom tak dobře nejsou. Např. Ford říká, že na elektromobilech letos prodělá asi 3 mld. USD, Tesla na nich loni vydělala 12,6 mld. USD (dle non-GAAP měla zisk dokonce 14,1 mld. USD). Poslední data z Číny ukazují, že konkurenci slevy Tesly moc nevoní a mohou jí přinést existenční problémy.
 
Tesla Model Y
 
Připomeňme, že drtivá většina zdejších elektrických startupů se stále nedostala do zisku (např. XPeng, NIO, Li Auto). Na snížení cen Tesly ale musely reagovat i tradiční firmy jako Volkswagen nebo Mercedes-Benz, výrazně zlevňoval např. i již zmíněný Ford. Podle Bloombergu Tesla v Číně rozpoutala hotovou cenovou válku a na její snížení cen v posledních třech měsících reagovalo už okolo 30 automobilek (a to nejen s elektromobily).
 
Tesla - Cenová válka v Číně
 
Např. Dongfeng Citroen snižoval cenu u svého spalovacího sedanu C6 skoro o 40 %. Hovoří se o tom, že Čína má až příliš mnoho výrobců aut, a to jak s vozy spalovacími, tak i elektrickými. Je zde reálná možnost, že někteří z nich tuto cenovou válku nepřežijí, protože na tom nebyli moc dobře ani předtím, než začala. Pokud jde o Evropu, zde se zatím společnosti k nějak dramatickým slevám neodhodlaly a na Teslu automobilky výrazněji nereagovaly tak jako v Číně. Každopádně kroky Tesly by přece jen mohly postupně způsobit, že se elektromobil stane o něco lidovějším dopravním prostředkem i tady. Dalším důvodem pro to, proč lze předpokládat postupné snižování cen některých elektromobilů, je výrazné snížení cen lithia (nyní na úrovni prosince 2021) a záměr automobilek přecházet u základních modelů na levnější články LFP místo NMC (např. VW nebo Ford).
 
Bude nicméně také zajímavé sledovat, jak moc si svými slevami Tesla uškodí. Jak moc klesnou její marže a zisk za další čtvrtletí? Nebo naopak navzdory výraznému snížení cen vzroste? Co myslíte? Pravdu se dozvíme zhruba za měsíc.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.