Tesla v zisku: nepotřebovala by k tomu ani emisní kredity
21.10.2021, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Tesla Elona Muska opět ukázala, že dokáže být ve slušném zisku. Dokonce k tomu ani zdaleka nepotřebovala emisní kredity, které jsou pro automobilku čím dál méně významným zdrojem peněz.
Tesla včera večer vydala čtvrtletní účetní závěrku a ačkoli nejsme finanční web, rozhodně může být zajímavé podívat se na to, jak si vlastně tato firma Elona Muska vede. Firma si za poslední čtvrtletí (Q3/2021) přišla na příjmy ve výši 13,757 mld. USD, což je 57% nárůst proti loňskému roku (Q3/2020). Auta z tohoto množství tvoří nadále většinu (necelých 88 %), jde o 12,057 mld. USD (o 58 % více než loni). Výsledkem celého hospodaření je čistý zisk 1,618 mld. USD, takže Tesla má 11,8% marži. To je už velmi pěkné číslo.
Zároveň se ukazuje i to, na co jsme nedávno upozorňovali v článku o tom, proč Tesla "ještě" nezbankrotovala. Mnozí tvrdí, že Teslu to nejhorší ještě čeká, až nebude mít komu prodávat emisní kredity a že firma na tom vyloženě stojí. Poslední finanční výsledky ale znovu ukazují, že je to právě naopak. Dosud tvořil prodej kreditů 3,7 % příjmů firmy, v posledním čtvrtletí to s 279 miliony USD bylo už jen 2,0 % a jde o 30% pokles proti minulému roku. A jak vidíme, firmu to ani zdaleka nepokládá. Naopak, má rekordní čtvrtletí s 5krát tak vyšším ziskem než loni, přestože prodej kreditů proti loňsku klesl téměř o třetinu.
Dodaná auta měla průměrnou cenu necelých 50000 USD (patrně méně, protože zde jsou i jiné příjmy z předplatných, dodatečných nákupů,...), což s 30,5% marží na kus znamená, že má Tesla na autě cca 15200 USD. Připomeňme však, že celková marže firmy s dalšími výdaji nesouvisející přímo s výrobou auta, které ale musí tato cena vozů také zohlednit a výsledný zisk z auta snižují, je 11,8 %. Tedy při přepočtení na celou firmu má Tesla zisk okolo 5900 USD na autě.
Tesla za poslední čtvrtletí dodala 241391 vozů (+73 % proti minulému roku), drtivou většinu tvořil Model 3 a Y (231102 aut, +87 %). Naopak počet Modelů S/X klesl na 9289 aut (-39 %) a tvoří tak už jen 3,8 % automobilové produkce. Tesla je také energetická firma a instalovala solární panely s výkonem 83 MW (+46 %) a úložiště energie s 1295 MWh (+71 %). Celkem je k dispozici 3254 Superchargerů po celém světě (+49 %) s celkem 29281 nabíjecími stojany (nárůst o 51 %).
Instalovaná roční výrobní kapacita Tesly činí 100 tisíc vozů Model S/X a 500 tisíc Modelů 3/Y v kalifornské továrně a 450 tisíc Modelů 3/Y v Šanghaji. Ta tak přesáhla milion vozů, to se ale firmě ještě nepovedlo prakticky dosáhnout a za posledních 12 měsíců vyrobila přes 804 tisíc aut. Pro rok 2021 se dá předpokládat, že se bude pohybovat někde okolo 900 tisíc. Také se ukazuje, že minimálně 4 roky od uvedení Modelu 3 přetrvává zásadní problém Tesly, kterým je paradoxně to, že je o vozy obrovský zájem. Automobilka stále není schopna dodat požadované množství aut, což nyní přiživuje ještě čipová krize. I kdyby tak nebyly dotace (a ty např. v USA zůstaly už jen na úrovni jednotlivých států), pravděpodobně by ani pak nezvládla uspokojit případný snížený zájem. Na Cybertruck má stovky tisíc rezervací a výroba je stále v nedohlednu (odsunuta na rok 2023).
V říjnu firma rozšířila FSD City Streets k více beta testerům, upravila také mobilní aplikaci, která zjednodušuje nákup upgradů, předplatných a dalšího příslušenství. Umožnila si také předplatit Disney+. Pokud jde o články 4680, probíhá výroba testovacích vzorků, které prozatím splňují slibované parametry prezentované na Battery Day.
Zde ještě podotkněme, že zatímco Tesly Standard Range mají v Číně LFP baterie už dlouhou dobu, to nebyl případ amerických verzí. To se nyní změní a akumulátory LFP dostanou i Tesly Model 3 a Y SR z továrny ve Fremontu. LFP mají své výhody i nevýhody. Pokud jde o výhody, tak je to jednoznačně vysoká odolnost vůči požáru (takže minimum hořících elektromobilů od baterky, pokud vůbec nějaké), výhodou je také absence niklu či kobaltu, výrazně snazší recyklace, značně nižší cena a velmi dobrá životnost (LFP najdeme např. v úložištích k solárním panelům). Tisíce nabíjecích cyklů znamenají, že takové akumulátory přežijí auto, poněvadž zde hovoříme o životnosti hodně přes milion kilometrů. Není to ale zadarmo. Mají nižší energetickou hustotu, takže přestože poberou méně kWh, jejich hmotnost může být i vyšší než u standardních článků NCA, které používá verze Long Range. Také mají ještě méně rády nízké teploty než stávající články.
Zdroj: ir.tesla.com