reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.10.2021, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Tesla Elona Muska opět ukázala, že dokáže být ve slušném zisku. Dokonce k tomu ani zdaleka nepotřebovala emisní kredity, které jsou pro automobilku čím dál méně významným zdrojem peněz.
Neverminde (359) | 23.10.20213:51
Tady Tesl tvrdi ze je v zisku? A diky cemu diky dotacim ­(dostal pres 30 miliard­),emsinim povolenkam? Pritom elektromobilita je slepa vetev. Akorad sasek Musk na tohle dostava dotace. Pritom ty jeho Tesly jsou krapy ­(at je panu Teslovi zeme lehka ten se musi tocit v rakvi jak vrtule u vrtulniku­) Elektromobily jako takove je proste to nejhorsi co nas mohlo potkat uz jen kvuli tomu ze na to neni pripravena infrastruktura za druhe kde si ty auta budete nabijet az to bude mit kazdej i kdyz doufam ze to brzo skonci. Je to proste slepa vetem jsem elektrotechnik a elektromobilita je kravina at uz kvuli bezpecnosti,kapacity ­(zivotnosti­) baterii nebo ceny. Jako sorry abych dal za Teslu 3 mega kde za 8 let budete mit kapacitu baterie v haji...Jako elektroauto nechci ani zadarmo...A nebudete to mit kde nabijet. A cena energii se do toho taky promitne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4498) | 23.10.20219:05
"A diky cemu diky dotacim ​­(dostal pres 30 miliard​­),emsinim povolenkam? ­"

Asi jste nečetl ten článek. Tesla má zisk přes 1,6 mld., povolenky byly 0,28 mld. Takže ne, povolenky to nejsou. Dotace také ne, protože dotace nedostává Tesla, ale zákazníci. A pokud už myslíte pobídky, daňové úlevy a tak, tak někde jsme to tu počítali a pro nevadskou Gigafactory to vychází na 0,018 mld. čtvrtletně ­(setina zisku, 1­/800 příjmů­). Takže tím to asi také nebude.

"Akorad sasek Musk na tohle dostava dotace.­"

Opravdu? Co vím, tak dotace na elektrická auta ­(nebo třeba i zefektivnění spalovacích­) dostává kdekdo.

"je kravina at uz kvuli bezpecnosti,kapacity ​­(zivotnosti​­) baterii nebo ceny­"

Tak bezpečnost záleží také na typu akumulátoru. Jako elektrotechnik byste mohl vědět, že třeba NCA, NMC není totéž jako LFP. Ne každá Tesla má stejnou tendenci k hoření.

" Jako sorry abych dal za Teslu 3 mega kde za 8 let budete mit kapacitu baterie v haji­"

Ano, a proto statistiky životnosti akumulátorů Tesly, především typu NCA, který životností až tak nevyniká, ukazují, že po 320 tisících km mají průměrně ještě okolo 90 % původní kapacity. Teď tam začali montovat i LFP, a jak jistě jako elektrotechnik víte, zde hovoříme o životnostech v mnoha tisících cyklech ­(obvykle 4000+­). Tak si to spočítejte. Jestli to bude mít dojezd na jeden cyklus 400 km ­(papírově tak 500 km, což ty Tesly mají­), tak během životnosti se to ze 400 srazí na 320 km, průměrně řekněme 360 km. Krát 4000 = 1,44 milionu km. To je málo? Problémy tam budou jinde.
Odpovědět0  0
x3m (149) | 21.10.202117:34
To obchodovanie s emisiami je tiez dobra uchylarna. Ten kreditny system mal fungovat na to, aby firmy neprodukovali viac emisii a nie na to, ze ja som uspornejsi, tak tebe predam ten zvysok a ty zasmrad celu planetu. To uz ich rovno mozu zrusit.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4498) | 21.10.202122:39
No, kdysi jsem si myslel totéž co Vy. Ale když se nad tím pořádně zamyslíte, tak to vůbec úchylárna není. Je nutné si uvědomit, že cílem je dosáhnout nějakého snížení emisí. Obchodování s emisemi Vám dává svobodu, jak toho dosáhnout. Když ty kredity mít nebudete, tak se všichni výrobci musí snažit nějak. Nikdo není tlačen do elektromobility, protože proč by to dělal, když nemusí? Stačí mu plugin hybrid. Ten se dostane do limitů a OK, větší snahu nijak zvlášť nezúročí. Ten, kdo by se nesnažil, holt bude muset taky do plugin hybridů. Takže se oba musí snažit stejně. A Vy jako zákazník? Nemůžete si koupit klasické levné auto, patrně nebudete mít ani na výběr moc elektromobilů, jen hafo plug­-in hybridů. Jednotvárná nabídka.

Ale když můžete obchodovat s emisemi, co se stane? No někdo se může snažit více a dělat více elektromobilů. Tím pádem vykryje neúsporná auta toho, kdo se nesnaží. Ale protože to vykryje, tak jste v průměru dosáhli téhož snížení emisí. Místo toho, aby oba udělali jeden krok, jeden neudělal žádný a druhý místo něj dva. Pořád ale máte dva udělané kroky. Jenže najednou si Vy jako zákazník nyní můžete vybrat, zda chcete koupit EV, plug­-in hybrid nebo úplně nehybridní auto, protože třeba nenávidíte elektromobilitu. Zrušte obchodování s emisemi a budete si muset koupit drahý plug­-in hybrid ­(zjednodušeně­).

Uvědomte si, že tohle funguje jen tehdy, když někdo vykompenzuje toho druhého. Pokud toho smradícího nevykompenzuje dostatečný počet čistých, tak za to bude platit. Nemůže smradit nad rámec toho, co udělá druhý navíc. Do toho cíle se musíte dostat. Jinak máte problém.
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1230) | 22.10.20219:54
Pořád mi to uniká. Ten co ten krok neudělá, musí koupit povolenky a ty prachy za ně musí někde vybrat ­(zákazník­) Ten, co ty kroky udělá, nemusí kupovat povolenky ­(budeme pro ulehčení nezapočítávat, že ty dva kroky taky nejsou zadarmo­) a prodá je tomu co co ty povolenky potřebuje ? Výsledek je zdražení původní ­"staré­" technologie, takže mi uniká ta možnost zůstat u levné nafty, tedy vlk se nažere a koza zůstane celá. Problém povolenek jak je chápu, je jejich volný prodej a tedy neúměrné zdražování nad už tak za vlasy přitaženýma nařízeními EU. Chápal bych omezené množství povolenek s pevně rostoucí cenou každý rok s tím, že by dopředu všichni věděli kolik je to bude stát, tedy každá tuna CO2 a spočítali si zda­-li se jim vyplatí přejít rychle nebo pomalu. Takhle může obchodovat i zmrzlinář a prodat je automobilce nebo elektrárně za přestřelený peníz a přitom je povolenek nadbytek. Potom média píší, že je energetická krize a politici v Evropě se diví ? Proč se diví? vždyť to tak záměrně chtěli, zlikvidovat tradiční zdroje energie a paliva a pak jen čumět do tabulek, že jim soláry za rok vyprodukují jen 1­/5 instalovaného výkonu. Jediné co slyším je, že se nejspíš bude žehlit prádlo jen v neděli a energie bude obecně na příděl, jak kdysi mandarinky na vánoce. To je pokrok.
Odpovědět0  0
Bespi (157) | 22.10.202110:56
Ten kdo bude kupovat jen povolenky a jinak nic, tak casem krachne. Prirozena selekce. Celkove toto reseni prinasi rychlejsi vyvoj a posun. A vyresi to nepruzne dinosaury, ty jsou problem i z jinych pohledu.


Jinak prosim nemotat do toho nedostatek energie, to s tim nema zadnou souvislost a je to uplne samostatny problem, ktery se take uplne samostatne bude resit. Vi se o nem, vi o nem kazdy, tak ted je to jen o tom hledat reseni. A reseni jsou.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4498) | 22.10.202111:05
"Pořád mi to uniká.­"

Protože si pletete průmyslové povolenky a emisní kredity u automobilů. I když mají spoustu společného, jsou tam také rozdíly. Zmrzlinář je nemůže obchodovat, protože zmrzlinář nevyrábí a neprodává elektromobily. Množství ­"povolenek­" ­(kreditů­) je omezeno tím, kolik nízkoemisních vozů ­(a s jakými emisemi­) prodá výrobce pod jeho emisní limit ­(v EU­). Jaká je cena, to záleží na výrobci A, který se dostal pod limit, a výrobci B, který se pod ten limit nedostal. To je na jejich dohodě. Ty kredity si výrobci prodávají přímo mezi sebou. S nimi nikdo jiný neobchoduje. To nejsou klasické průmyslové povolenky, u kterých je těch diskutabilních vlastností přeci jen více. Povolenka pro auta funguje jinak než povolenka pro elektrárnu.

Teď budu střílet čísla, jen pro ukázání konceptu. Takový Renault, který se dostal pod svůj limit, může třeba ­"přepsat­" svých 20000 elektromobilů na někoho jiného. Řekněme třeba na Mazdu, pokud ta se pod svůj limit nedostane. Renault tak své emise papírově zvýší ­- jako by ty EV neprodal ­(ale pořád neplatí pokutu­) a Mazda je připsáním si EV od Renaultu sníží, takže také nebude platit pokutu. Pro Mazdu bude rozhodně levnější zaplatit třeba v přepočtu 100 USD na auto za koupi emisních kreditů než 10násobek za každé auto na pokutě. Kdyby ten kredit nebyl levnější než pokuta, tak by ta Mazda žádný kredit nekupovala a zaplatila by pokutu. Takže to auto je levnější, než by bylo s pokutou ­(resp. není o tolik dražší, o kolik by bylo, kdyby si nemohla koupit povolenku ­- problémem je ta pokuta, ne povolenka­).

A co je potřeba si uvědomit, je to, že pokud tu nebude žádný Renault, Tesla nebo prostě někdo, kdo se dostal pod limit, tak tu také nebude nikdo, od koho by se ta ­"povolenka­" ­(kredit­) dala koupit. Takže celé odvětví se musí emisně posunout. Pokud to spolu nedokážou, tak někdo to bude muset zaplatit. Jen EU je jedno, zda jeden výrobce udělá dva kroky vpřed a jeden žádný, nebo oba dva udělají jeden krok vpřed, protože v obou případech byly udělány dva kroky a podobného snížení emisí.
Odpovědět0  0
Don Q (239) | 21.10.202115:50
Kritici a odpůrci elektromobilů jsou tak nešťastní, že jejich milované spalovací motůrky mizí v propadlišti dějin. Místo aby byli rádi, že mohou zafinancovat svým potomkům lepší svět :­-­) ;­-­).
Odpovědět2  9
Neverminde (359) | 23.10.20213:45
No nejdriv si neco o te elektromobilite zjisti nez neco zacnes psat. Slepa ulicka to byla od zacatku. Viz zivotnost baterii,kapacita,bezpecnost. Nas to ucili uz na stredni elektrotechnicky. Ale ocividne ti co to delaji to vedi a je jim to jedno.
Odpovědět0  0
Bison (807) | 21.10.202115:37
Tesla je mini automobilka ktorá profituje z Eco biznisu, ak však začne vyrábať rovnaké počty ako veľký výrobcovia už to nebude také ekonomické , bude potrebovať z rozpočtu USA dotácie. Uvidíme či to budú chcieť zo svojich daní amíci zaplatiť.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4498) | 21.10.202122:29
Tesla je mini automobilka? Uvědomujete si, že míří letos na nějakých 900 tisíc vyrobených vozů ročně? To už je sféra někde jako u Škody a je asi cca 25. největší automobilkou na světě. Brzy otevře továrnu v Berlíně a Austinu, roční výroba patrně vzroste někam přes 1,5 milionu vozů ­(teoretická výrobní kapacita bude patrně atakovat 2 miliony, ale tu se jistě nepodaří dosáhnout­). To už se bavíme o překonání např. Mitsubishi nebo Mazdy. Rok 2023 má být ve znamení Cybertrucku, kde jsou stovky tisíc rezervací. Pro zajímavost, BMW a Daimler ­(Mercedes­-Benz,...­) mají okolo 2,5 milionu. Tesla je mladá automobilka, to ano, ale rozhodně ne mini.

A až bude větší, jak to zhorší ekonomiku firmy? Nechápu. Spíše naopak se všechny fixní náklady ­(vývoj,...­) rozpustí ve větším počtu vyrobených vozů, takže náklady na vůz klesnou.
Odpovědět1  0
DarkRichelieu (1230) | 22.10.202110:31
Spíš bych řekl, že dojdou zákazníci. Kolik lidí si může dovolit kupovat drahé auto s vědomím, že rychle zastarává a jeho zůstatková hodnota je tragická. Navíc šéfové automobilek jednohlasně tvrdí, že zlevňování el. aut nenastane, ba naopak. Je tlak na suroviny a jejich zpracování aj. Se stoupající cenou energií bude i provoz dražší než na klasická paliva a podle statistik ze servisu je i servis těchto aut dražší a to se tvrdil opak. Lidé z malých měst a vesnic to vidí jinak než lidé z velkých měst, kde je všude MHD. Momentálně nikdo neposiluje linky, aby jezdilo více a častěji, ale jen se zdražují, ruší a i odstavná parkoviště na okrajích velkých měst se nestaví a ty co jsou zdražují nebo ustupují kancelářím. Někdo chce zlikvidovat mobilitu Evropy? Vždyť na tom je vybudována prosperita, to věděli už ve starém Římě. Chápal bych možná, kdyby politici řekli, zdražujeme paliva pro auta o CO2, ale posilujeme celorepublikově linky elektroautobusů, vlaků a mohutně stavíme záchytná parkoviště a zavádíme troleje 50km od Prahy. Jo že je to předražené a nerealizovatelné ? To si myslím o green dealu taky.
Odpovědět0  1
Bespi (157) | 22.10.202111:02
Zivotnost elektromobilu je delsi nez u benzinu­/nafty. Uz to mnozi rozebirali, ze v realne naklady na porizeni Tesly Model S jsou z dlouhodobeho hlediska nizsi nez treba Skody Octavia.

Chce to nad tim vic premyslet a hlavne uvazovat nad tim, ze mnohe veci u elektro jsou uplne jinak nez driv.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4498) | 22.10.202111:30
Tak tohle už záleží na konkrétních městech. Třeba tady v Ostravě bych s Vámi rozhodně nesouhlasil a situace se, co se týče hromadné dopravy, stále zlepšuje, byť se pořád najdou nějaké mouchy. Spojení z okolních měst se zlepšuje, odstavná parkoviště tu máme nově také a další P+R jsou v plánu, spojení do centra pravidelné a rychlé. Více se integrují další systémy, autobusy i s vlaky dohromady, Wi­-Fi ve všech vozidlech ­(byť dnes s mobilními daty to už není tak potřeba­), máme nové parciální trolejbusy ­(většinu cesty po centru obslouží jako trolejbus, okraj města a okolní dědiny jako elektrobus­), chtějí zavést vodíkový pohon ­(jak Ostrava sama, tak Havířov na meziměsto­), autobusy z velké části na CNG, několik elektro, rozšiřuje se podpora bikesharingu,...

Že to nefunguje v Praze, neznamená, že se nesnaží ani nikde jinde. Kdysi jsem jezdil autem skoro všude, dneska ho vytáhnu jednou za 3 týdny, a to ještě spíše jen proto, aby se občas projelo, než že bych musel. Nicméně toto je spíše záležitostí regionů. EU to podporuje, ale jak moc se to realizuje v praxi, to už je na krajích a městech.
Odpovědět1  0
snajprik (1557) | 21.10.202113:49
Elektrika ide hore o 50­-100% baterky vydržia len 500 nabiti a auto môže isť na odpis cca 6 rokov.
Mame v robote take elektricke autičko celu noc je pod nabijačkou a cez deň sa prevezie po meste za 20km a zase putuje pod nabijačku.
Odpovědět0  11
Milan Šurkala (4498) | 21.10.202114:05
Tak 500 nabití při 400km dojezdu je 200 tisíc km. To najedete za 6 let? Ty baterky ­(NMC, NCA­) mají výdrž přes 1000 nabití, takže tak 350 tisíc km+. Ostatně statistiky hovoří jasně, Tesly mají po 320 tisících km stále okolo 90 % původní kapacity. To rozhodně není na odpis a kdo tolik najede za celou životnost auta? Autíčko s 20km dojezdem asi nemá takový teplotní management jako Tesly a většina pokročilejších elektromobilů, který zásadně, ale opravdu zásadně ovlivňují životnost akumulátoru. Stačí se podívat třeba na to, jak mizerná životnost je baterek v Leafu, Golfu nebo Zoe se vzduchovým chlazením a jaké jsou výsledky u jiných s kapalinovým.
Odpovědět9  1
631275 (287) | 21.10.202112:54
Zase propagandistické polopravdy.
Samozřejmě že tesla potřebuje veškeré dotace a státní zásahy. Protože přesně tyhle věci dělají z jejich aut žádaný artikl.

To, že by byla v zisku i bez prodeje povolenek je totiž jen střípek celého obrazu.

Ono když jedné automobilce zakážete celou řadu motorů, vyhodíte do koše astronomické investice na vývoj, zdaníte neúnosně její výrobky a z výsledného produktu tak uděláte ve výsledku nepříliš zajímavou věc a druhou firmu postavíte do situace, že jsou její výrobky státem dotovány, majitelé mají úlevy na kdečem a ještě si může přijít na zajímavý bonus z prodeje ničeho ­(povolenek­) tak to není konkureční prostředí.

A kdyby ani za takovýchto podmínek neměl výrobce zisk, tak by to musel být nejhorší obchodník. Protože doslova státy se mu starají o prodeje a dusí konkurenci.

Takže abych to shrnul. NÁZEV ČLÁNKU JE LŽIVÝ. Tesla potřebuje emisní kredity. Možná nepotřebuje nutně jejich prodej, ale potřebuje jejich systém, aby křivil konkurenční prostředí a aby si díky tomu mohli za produkty říkat kolik potřebují. Protože na koupi tesly se skládá jejímu majiteli několik majitelů aut se spalovacím motorem.

Odpovědět6  10
Milan Šurkala (4498) | 21.10.202113:58
"Samozřejmě že tesla potřebuje veškeré dotace a státní zásahy. Protože přesně tyhle věci dělají z jejich aut žádaný artikl.­"

Jak bylo řečeno v článku, Tesla má jeden problém. Nestíhá vyrábět. Bez dotací by jistě byl zájem menší, to nelze popřít. Byl by ale o tolik menší, že by najednou měla větší výrobní kapacity, než stačí pokrýt? Vždyť se podívejte, že zájem dokonce stoupá, i když dotace mizí ­(USA, viz níže­). Uvědomte si, že i kdyby zájem klesl, pořád by Tesla vyrobila stejně, protože nestíhá vyrábět. Jestli je zájem třeba o půl milionu aut a vyrobí 250 tisíc, tak i když zájem klesne na polovinu, pořád prodá stejně.

"Tesla potřebuje emisní kredity. Možná nepotřebuje nutně jejich prodej, ale potřebuje jejich systém, aby křivil konkurenční prostředí a aby si díky tomu mohli za produkty říkat kolik potřebují. Protože na koupi tesly se skládá jejímu majiteli několik majitelů aut se spalovacím motorem.­"

To se pak ale nebavíme o kreditech. Si to spočítejte. Ta Tesla je díky kreditům levnější o 1150 USD na auto ­(a spalovací auto dražší asi o 100­-200 USD, neplatí­-li emisní pokutu­). Při průměrné ceně za Teslu 50000 USD. Opravdu si myslíte, že by se při ceně 51150 USD za Teslu zájem dramaticky zmenšil?

Jen tak pro zajímavost, Tesly v USA za poslední dva tři roky zdražily o více než 10000 USD ­(úplně zmizela 7500USD federální dotace ­- během roku 2019 ­- a bylo několik kol zdražování, celkově o nějakých 4­-5 tisíc USD­). A prodávají se stále. V letech 2018 a 2019 ­(tam už byly dotace pomalu snižovány­) prodala okolo 196 tisíc aut ročně. Za prvních 9 měsíců letoška prodala v USA už 223 tisíc aut ­(takže za rok to bude cca 290­-300 tisíc­). Navzdory tomu, že ta auta pro zákazníky zdražila o více než 10 tisíc USD, prodeje stouply o 50 %. Tak kde vidíte to, že Tesla potřebuje kredity? Cena by bez nich byla jen kapánek vyšší ­(desetina toho, o kolik to zdražilo za poslední 3 roky­), a přesto prodeje stoupají.
Odpovědět6  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.