Testy výkonu grafického čipu GeForce 2 MX
4.8.2000, Jakub Lohniský, zpráva

Vyplatí se koupě GeForce2 MX, odlehčené verze GeForce2 GTS?
Asi nikdo se neodváží pochybovat, že společnost nVidia je nynější jedničkou ve výrobě grafických čipů (i když ATI dotahuje). V posledních dvou letech nabídla ve svých čipech podporu mnoha nových technologií a právě nová GeForce 2 MX je toho důkazem. Jde o odlehčenou verzi čipu GeForce 2 GTS a dříve byla označována jako NV11. Je postavena na stejném jádře jako GTS a obsahuje tzv. Twin View (Dual Display) architekturu, která zahrnuje Dual Link Transmission-Minimized Differential Signaling (TMDS) vysílač. GeForce2 MX zatím jako jediný grafický procesor podporuje možnost použití dvou digitálních displejů přičemž je zachována plná podpora RGB (VGA) a TV-out.
Technické specifikace
Twin View
Tato techlologie je velice podobná té co byla použita u grafického čipu G400 (DualHead). Hlavní myšlenkou těchto technologií je umožnit připojit dvě nezávislé zobrazovací jednotky k vašemu počítači. Twin View ale narozdíl od své starší kolegyně zahrnuje i podporu LCD monitorů.
Twin View podporuje několik pracovních módů :
Digital Vibrance Control
DVC je další z inovací představenou s uvedením GeForce2 MX. Dovoluje uživateli řídit saturaci všech obrázků, barevné oddělení a nastavení intenzity přes jednoduchý nastavovací panel. Výsledkem jsou pak barevnější, jasnější, čistější a na první pohled lepší obrázky.
Aby jste si udělali konkrétní představu o funkci DVC, jsou zde umístěny dva obrázky. Levá polovina je bez použití DVC, na pravou byla tato funkce aplikována.


Referenční karta s čipem GeForce2 MX
Referenční karta od nVidie má 32 MB pamětí SDR SDRAM umístěných do čtyř čipů a pracujících na frekvenci 166 MHz. K chlazení není použit žádný aktivní chladič, tudíž karta docela hřeje.
Při přetaktování se podařilo dostat frekvenci jádra na 220 MHz, ovšem poslední stabilní frekvencí bylo 210 MHz. Celkově se ale očekávaly větší možnosti přetaktování.
Testovaná konfigurace
Expendable – 32bit (fps)
Quake III Arena Fast – 16bit (fps)
OC – overclocked
Quake III Arena High Quality - 32bit (fps)
Závěr
Výkony GeForce2 MX nejsou vůbec špatné a karty s tímto čipem budou soutěžit hlavně s GeForce 256 SDR. Oproti ní má ale GF2 MX techlogii Twin View a spoustu dalších vymožeností. Cena byla stanovena na 150-170 USD a pokud se vám zdá vysoká máte pravdu. Prý ale bude možno pořídit i karty bez Twin View, čímž klesne i jejich cena. Ať už vše dopadne jakkoliv, GeForce2 MX je určitě dobrým kouskem hardwaru.
Zdroj iXBT-LABS
Technické specifikace
- 256bitové grafické jádro
- 0,18 mikronová výrobní technologie
- jádro pracující na frekvenci 175 MHz
- 2 renderovací pipeliny, 2 textury na pipelinu
- 64-128bitová šířka paměťové sběrnice
- frekvence pamětí 166-300 MHz
- podpora pamětí DDR SGRAM, SDR SDRAM/SGRAM
- 8-64 grafické paměti
- Pixel fillrate: 350 Mpixels/s
- Texel fillrate: 700 Mtexels/s
- 20 mil. Polygonů/s
- 350 MHz RAMDAC
- Maximální rozlišení - 2048x1536 (75 Hz)
- Podpora AGP 2x/4x
- Integrovaný Dual-Link TMDS
- High-Definition Video Processor (HDVP)
- Digital Vibrance Control
- HW T&L capacity (peak): 20 mil triangles/s
- Plná podpora OpenGL a DX7
- NSR (NVIDIA Shading Rasterizer) engine
- Podpora Full-Scene Hardware Anti-Aliasing (HW FSAA)
- Plná podpora DXTC a S3TC
- 8-bit stencil buffer
- 16/24bit Z-buffer
![]() | GeForce256 | GeForce2 MX | GeForce2 GTS |
Frekvence jádra | 120 MHz | 175 MHz | 200 MHz |
Renderovací Pipeliny | 4 | 2 | 4 |
Pixel/Texel Fillrate | 480/480 | 350/700 | 800/1600 |
Memory Bandwidth | 2.7/4.8 GB/s | 2.7 GB/s | 5.3 GB/s |
Polygony/s | 15 mil | 20 mil | 25 mil |
Výrobní Technologie | 0.25 mikronu | 0.18 mikronu | 0.18 mikronu |
Twin View
Tato techlologie je velice podobná té co byla použita u grafického čipu G400 (DualHead). Hlavní myšlenkou těchto technologií je umožnit připojit dvě nezávislé zobrazovací jednotky k vašemu počítači. Twin View ale narozdíl od své starší kolegyně zahrnuje i podporu LCD monitorů.
Twin View podporuje několik pracovních módů :
- Standart mode – dovoluje roztáhnout plochu na oba monitory, přičemž na každém lze nastavit libovolné rozlišení, obnovovací frekvenci atd.
- Application exclusive mode – na obou monitorech můžou být spuštěny rozdílné aplikace
- Clone mode – obrázek z druhého monitoru se objeví na prvním
- Application zoom mode – kousek obrázku z prvního monitoru je zobrazeno zvětšeně na druhém
- Virtual desktop mode
Digital Vibrance Control
DVC je další z inovací představenou s uvedením GeForce2 MX. Dovoluje uživateli řídit saturaci všech obrázků, barevné oddělení a nastavení intenzity přes jednoduchý nastavovací panel. Výsledkem jsou pak barevnější, jasnější, čistější a na první pohled lepší obrázky.
Aby jste si udělali konkrétní představu o funkci DVC, jsou zde umístěny dva obrázky. Levá polovina je bez použití DVC, na pravou byla tato funkce aplikována.


Referenční karta s čipem GeForce2 MX
Referenční karta od nVidie má 32 MB pamětí SDR SDRAM umístěných do čtyř čipů a pracujících na frekvenci 166 MHz. K chlazení není použit žádný aktivní chladič, tudíž karta docela hřeje.
Při přetaktování se podařilo dostat frekvenci jádra na 220 MHz, ovšem poslední stabilní frekvencí bylo 210 MHz. Celkově se ale očekávaly větší možnosti přetaktování.
Testovaná konfigurace
- Intel Pentium III 733 MHz
- Chaintech 6ATA4 (VIA Apollo Pro133A)
- 1x 256 MB SDRAM PC133
- IBM DPTA 20 GB HDD
- ViewSonic P810 (21") monitor
- Windows 98 SE
- Rage Expendable (Direct3D, multitexturing)
- Quake3 v.1.16h (OpenGL, multitexturing)
![]() | 800x 600 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 |
GeForce2 GTS | 76,8 | 75,4 | 74,2 | 71 |
GeForce256 SDR | 72,2 | 72 | 65,4 | 51,2 |
GeForce256 DDR | 75,6 | 74,8 | 72 | 66,7 |
GeForce2 MX | 72,4 | 71,6 | 64,5 | 48,9 |
Expendable – 32bit (fps)
![]() | 800x 600 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 |
GeForce2 GTS | 75 | 73,2 | 65 | 46,4 |
GeForce256 SDR | 76,5 | 62,9 | 37 | 24,5 |
GeForce256 DDR | 71,9 | 61,6 | 37,4 | 25,5 |
GeForce2 MX | 72,2 | 64,7 | 42,2 | 29,6 |
Quake III Arena Fast – 16bit (fps)
![]() | 800x 600 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 |
GeForce2 GTS | 103,2 | 102,2 | 92,6 | 62 |
GeForce256 SDR | 99,4 | 73,3 | 46,1 | 31,8 |
GeForce256 DDR | 106,1 | 86,3 | 55,5 | 37,3 |
GeForce2 MX OC | 102 | 92,8 | 63,2 | 50,9 |
GeForce2 MX | 100,9 | 77,4 | 50 | 34,5 |
Quake III Arena High Quality - 32bit (fps)
![]() | 800x 600 | 1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 |
GeForce2 GTS | 101 | 75,3 | 43,2 | 30,4 |
GeForce256 SDR | 70 | 43,6 | 25,2 | 16,2 |
GeForce256 DDR | 93,2 | 62,3 | 35,5 | 24,2 |
GeForce2 MX OC | 84,5 | 55,4 | 33,6 | 23,1 |
GeForce2 MX | 68 | 42,8 | 25 | 16,7 |
Závěr
Výkony GeForce2 MX nejsou vůbec špatné a karty s tímto čipem budou soutěžit hlavně s GeForce 256 SDR. Oproti ní má ale GF2 MX techlogii Twin View a spoustu dalších vymožeností. Cena byla stanovena na 150-170 USD a pokud se vám zdá vysoká máte pravdu. Prý ale bude možno pořídit i karty bez Twin View, čímž klesne i jejich cena. Ať už vše dopadne jakkoliv, GeForce2 MX je určitě dobrým kouskem hardwaru.
Zdroj iXBT-LABS