Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia
13.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Elektrická budoucnost si to šine dál a objevuje se i tam, kde bychom nasazení elektřiny asi nečekali. Ve Švédsku totiž začali testovat elektrický nákladní vůz, což by nebylo nic až tak divného, kdyby nešlo o 80tunový kolos na svážení dřeva.
Milanese (42) | 14.7.202218:00
Samozrejme to nie je ­"osumdesáti tunový kolos­"...píšte normálne a nie sprosto! Nenaložený ­"osumdesáti tunový kolos­" má iba pár ton...břídilové!!! To že plno naložený môže za sebou ťahať 80 ton dreva je ale niečo úplne iné..ani na to netreba megawatty!!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
paja666 (119) | 13.7.202213:54
Mě by spíš zajímalo, kde přišli na těch ušetrených 55 tun CO2, když neví jakým způsobem bude daná elektřina vyrobena, ale to je furt dokola ... tu 180kW nabíječku budou asi taky muset nečím živit, ale o tom asi mlčí, že?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(5)
DarkRichelieu (1182) | 13.7.202214:03
55 tun C02, to je zhruba 55 statných smrků.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(2)
Milan Šurkala (3269) | 13.7.202214:18
Tak to se dá spočítat celkem snadno. Ten vůz najede 180 km denně, cca 250 dní v roce ­(45 tisíc km­), běžný truck by měl na té trase spotřebu tak 40­-45 l­/100km ­(tedy cca 1060­-1200 g­/km­)? 180*250*1060 = 47,7 až 54 milionů gramů CO2. Švédská elektřina má emise 29 g CO2­/kWh a tohle bude mít spotřebu, počítám tak okolo 150 kWh­/100 km? To mi vychází na cca 2.000.000 gramů CO2 na elektřině ­(150*450*29­). Výsledek 45,7­-52 milionů. Mně to docela sedí. Docela brutální rozdíl nafta vs elektřina.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(0)
DarkRichelieu (1182) | 13.7.202211:49
Jeden truck na 30km ty naftové kolosy ze silnic nedostanou. Nejlepší bude, že když letos prodají jeden a příští rok 4, tak budou psát obrovské titulky jak zájem o elektrické nákladní vozy vzrostl o 400% :D
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(1)
Jardadoma (1288) | 13.7.202212:16
Je to taková první vlašťovička :o)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
zolo_sk (1215) | 13.7.202212:48
Ktorá môže v zime umrznúť ­(nie doslovne­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(4)
Jardadoma (1288) | 13.7.202210:22
Na takové ježdění může být elektro fajn. Nevadí ani váha baterek.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
wrah666 (6135) | 13.7.202216:50
Na takovéhle specifické nasazení ani nebudou muset být moc obří. Vždyť to má ujet 30 km a pak asi hodinu vykládat,l při čemž se může dobít. Zrovna na podobný účel by byl ekeotromobil docela šikovný. Tedy pokud baterka nebude hořlavá, toxická, spotřebovávající vzácné materiály a podobně. Průěvih a to na co nadávám, je právě jeho neuniverzálnost. Dokud vám stačí najet to, co se dobije ­(třeba přes noc­) je to v pohodě. Ale nouzová situace, vyžadující jednou najet o 20 km víc je problém. A až nebude možnost to v případě potřeby narvat do nafťáka, bude opravdu vělký problém, minimálně pro všechny logistické firmy.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3269) | 13.7.202217:11
"Ale nouzová situace, vyžadující jednou najet o 20 km víc je problém.­"

No a když potřebujete najet o 20 km navíc, musíte snad nabíjet celou baterku? Nestačilo by na rychlonabíječce strávit jen chvilku a dobít jen těch chybějících 20­-30 km? Není třeba to nabíjet celé. A to navíc takřka kdekoli v průběhu celé cesty. Za další. Když vím, že jezdím 200 km denně, nebudu si kupovat EV s dojezdem 200 km, propána. To zas vytváříte umělý problém. Je přeci naprostá blbost mít v logistické firmě EV, které by i třeba mělo tu 20km dojezdovou rezervu. Ta musí být přece mnohem větší.

A znova, je to o přístupu. Spalovací auta se většinou tankují, když je nádrž skoro prázdná. Elektrické naopak se nabíjí, když je k tomu příležitost, vůbec nemusí mít prázdnou baterku a vůbec se nemusí nabíjet do plné baterky. Každopádně lze souhlasit, že se najde spousta nasazení v nákladní dopravě, kde ta elektrická auta budou hodně dlouho nesmyslná a velmi, velmi nepraktická.

"Vždyť to má ujet 30 km a pak asi hodinu vykládat,l při čemž se může dobít.­"

Ano, to zhruba tak vychází, ale nějak divně to počítáte. Celá otočka má trvat 75 minut. Cesta tam a zpět zabere minimálně 30 minut, spíše o něco více ­(není to osobní auto, ale nákladní, které jezdí pomaleji­). Takže zbývá na vykládku a nakládku dohromady celkem 40 minut. Děleno dvěma, 20 minut. 180kW nabíjení dá sice teoreticky 60 kWh, ale v reálu to bude spíše někde k 40­-50 kWh. Jednu otočku, počítám, dá za těch cca 45 kWh ­(150kWh ­/ 100km * 30 km­).

OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
wrah666 (6135) | 13.7.202217:24
Jasně, že to nemusíte dobíjet celé. Stačí na nějaké nabíječce postát třeba čtvrtho´dku. A napřed jí najít, když to normálně nepotřebujete a nevíte, kde je. A pak pořešit přes jakou aplikaci se tam dá nabíjet, když to normálně nepotřebujete atd. A celodenní rozvrh je okamžitě v tahu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3269) | 13.7.202218:49
"A napřed jí najít, když to normálně nepotřebujete a nevíte, kde je.­"

Ale no tak, zase vytváříte umělý problém. Mnohá auta si umí najít nabíječky už dneska, natož v budoucnu.

"A pak pořešit přes jakou aplikaci se tam dá nabíjet, když to normálně nepotřebujete atd.­"

V podstatě totéž. Vždycky všechno směřovalo ke standardizaci. Proč by tomu nyní mělo být jinak?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(1)
wrah666 (6135) | 14.7.20222:39
Až pochopíte, že je problém reálný a například pro rozvoz zboží a zásilek zcela smrtící, bude už pozdě. Tohle se musí řešit nepřed a ne až v okamžiku, kdy distribuce zkolabuje.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3269) | 14.7.20228:23
"například pro rozvoz zboží a zásilek zcela smrtící­"

Záleží jakých. Pro převoz věcí přes republiku elektřina není ideální, ale je nepoužitelná? Pro poslední míli, rozvoz zásilek službami jako DPD, PPL,... z dep po okolí, je to ideální. Ta auta najedou 100­-150 km denně a tam jsou ty 300km+ dojezdy s rezervou dostačující. A i kdyby nějaký den bylo potřeba najet třeba 200 km a bylo jo hrozně, že by dojezd výrazněji spadl, tak bude chybět pár km, které se dají nabít za minuty. Kdykoli v průběhu toho dne.

Každopádně to, co bylo řečeno dříve, problém dle mého názoru nebude. Vždyť ta auta si ty nabíječky umí najít už dnes. Proč by to nemohla umět v budoucnu? Opravdu kurýr nebude vědět, kde jsou po jeho cestě nabíječky? Ke standardizaci napříč aplikacemi postupně dochází už dnes, proč by se to mělo zhoršovat v budoucnu? Vždyť se to už řeší.

Elektromobilita problémy má, nebudeme si nalhávat, že ne. Ale hledejme problémy tam, kde jsou. Nezlobte se na mně, ale tvrdit v roce 2022, že s navigací nedokážete najít blízkou nabíječku, je fakt mimo.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
grol2 (40) | 13.7.202210:02
Jen pro zasazení do kontextu ­- maximální hmotnost jízdní soupravy je v ČR 48 tun a 70 tun vážil Tiger II :)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.