Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Toyota RAV4 ujela na elektřinu téměř 2000 km s bezdrátovým nabíjením Electreon

31.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Toyota RAV4 ujela na elektřinu téměř 2000 km s bezdrátovým nabíjením Electreon
Bezdrátové nabíjení je jednou z možností, jak vyřešit problém s malým dojezdem elektromobilů. Akumulátory by se moc nezvětšovaly, nabíjely by se ale během jízdy. S další demonstrací takové technologie přichází Electreon.
Společnost Electreon nám není neznámá. Ta vyvíjí a testuje bezdrátové nabíjení elektromobilů ze silnic, a to jak stacionárním způsobem, když vůz stojí, tak i dynamickým, když jede. Po celém světě už stojí téměř 10 takových bezdrátových silnic této firmy a společnost spolupracuje s automobilkami jako Iveco, Stellantis, Ford nebo Renault. Její další test se týkal krátkého okruhu, po kterém "do zblbnutí" jezdil plug-in hybrid Toyota RAV4 Prime s 18,1kWh akumulátorem. Ten má oficiální dojezd dle WLTP 65 km, což by mělo většině lidí bohatě stačit na každodenní ježdění do práce. Jenže v Electreonu s vozem ujeli téměř 2000 km na elektřinu, aniž by ho připojili "na drát". Nabíjeli ho totiž v průběhu jízdy.
 
Toyota RAV4 Prime Electreon
 
Vůz kroužil dokola 100 hodin, 24 minut a 15 minut (tedy více než 4 dny), přičemž ujel 1942,56 km a celkově bylo bezdrátově přeneseno 241,69 kWh energie. Podle společnosti tak bylo proti ICE ušetřeno 373,28 kg emisí CO2. Co ale tato čísla znamenají? Vůz nejel příliš rychle, jeho průměrná rychlost dle těchto čísel činila pouze 19,35 km/h. Pokud se podíváme na spotřebu, vychází nám, že bylo bezdrátově přeneseno 12,44 kWh na ujetí každých 100 km, a tady je nezodpovězenou otázkou, jaká byla skutečná spotřeba vozu, a tedy efektivita celého procesu.
 
Testovací trať Electreonu
 
Výše uvedené číslo se může zdát být docela vysokým vzhledem k průměrné rychlosti. Většina elektromobilů má nejnižší spotřebu někde v rozsahu okolo 20-30, příp. 25-30 km/h, při nižších rychlostech už začne rychle stoupat, při vyšších pak pozvolně. Bohužel, reálné testy v této rychlosti nemáme k dispozici. Např. ve městském provozu se vůz pohybuje pod 15 kWh/100 km, to je ale při vyšší průměrné rychlosti a se spoustou zastavení, rozjíždění i s občasnou jízdou mnohem vyšší rychlostí, takže k tomu, jaká by měla být spotřeba při ustálených 20 km/h, nám to bohužel moc neřekne. Tedy ani k efektivitě.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.