reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.10.2019, Milan Šurkala, aktualita
TP-Link přichází s relativně levnými W-Fi routery řady Archer, které podporují nový standard Wi-Fi 6 (802.11ax). Slibují tak vysokou propustnost a maximální přenosové rychlosti až 1,5 Gbps, resp. 3,0 Gbps.
pevan (40) | 11.10.201922:32
Hmm, tak to by mne fakt zajímalo, jak tyhle reklamní rychlosti protlačí tím gigabitovým portem...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 11.10.201922:35
Nikdo přeci neříká, že ty 3 Gb­/s musí jít ven. Ony také mohou létat v rámci vnitřní LAN. To, jak moc je to v praxi potřeba, je otázka jiná.
Odpovědět0  0
pevan (40) | 11.10.201923:20
V rámci vnitřní LAN = tím gigabitovým portem. V rámci Wifi je to poněkud...nereálné.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 12.10.201911:58
Proč nereálné? Ve vnitřní Wi­-Fi ­(ano,měl jsem napsat WLAN a ne LAN­) to má zvládnout na všech pásmech dohromady 3 Gbps, s tím přeci nemá gigabitový port vůbec nic společného, protože přes něj nic nejde.
Odpovědět0  0
pevan (40) | 12.10.201912:36
A co si tak budu přes tu Wifi posílat, aby to nešlo přes metaliku? Videa? To jako fakt? Třeba z notebooku na tablet? To je reálné nasazení? Velké soubory, které potřebuji rychle přenášet, mám na NASu a ten asi fakt na Wifi nebude. Tisky? Fakt? Tiskárna to nepotřebuje. Co ještě?
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4481) | 12.10.201913:41
A co to s tím má společného? Jestli nenajdeš reálné využití pro takovou velkou rychlost, přeci neznamená, že takovou rychlost neumí dosáhnout. Když si koupíš Veyrona a nenajdeš tu žádnou silnici, kde bys těch 408 km­/h ­(či kolik to dá­) vytáhl, přeci neznamená, že to těch 408 km­/h nedokáže jet. AX router si opravdu nekupuješ proto, abys k tomu připojoval dvě Wi­-Fi zařízení. Výhody Wi­-Fi 6 jsou právě v tom, když máš těch zařízení opravdu hodně, aby se to mezi ně rozdělilo a pořád běželo rozumně rychle. Na domácí malou síť je nesmysl si připlácet za Wi­-Fi 6 router. To, že ty takovou rychlost nepotřebuješ, neznamená, že to nepotřebuje někdo jiný.
Odpovědět3  0
pevan (40) | 12.10.201914:28
Jo, nezapomeň se hned olajkovat. Když mám těch zařízení FAKT hodně, tak asi nebudou v okruhu 10 metrů, kde ta rychlost je dosažitelná. Teoreticky. A schválně mi ukaž taková zařízení, která potřebují vysokou rychlost přes Wifi a je jich hodně na jednom místě, prosím. A nezapomeň si dát lajk. S Veyronem můžu klidně na brněnský okruh, například.
Odpovědět0  1
wrah666 (6205) | 12.10.201920:04
Btw, ono je docela otázkou, za jakých podmínek to tu maximální rychlost udrží. Věřím, že jí lze v pohodě dosáhnout v laboratoři, ale nakolik to pújde v reálu? Přes nějaké to rušení, přes nějaké překážky..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 12.10.201923:12
jasně, že to v reálných podmínkách nebudeš dosahovat. Nicméně, pokud člověk potřebuje třeba 1 Gb­/s v reálu, tak tu mu třeba i se vším tím zarušením 3Gb­/s router poskytne. 1Gb­/s router nikoli.
Odpovědět1  0
sroobik (599) | 12.10.201923:26
obhajujes neobhajitelne, proste ten router mal mat min 1x 10Gbit sfp+ inak to nema zmysel.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4481) | 12.10.201923:48
Nikdo neříká, že by to nebylo lepší, kdyby měl rychlejší port. Zajímavé ale je, že tu všichni argumentujete tím, že v reálu to dosahovat nebude, ale nějak přehlížíte ten fakt, že ta vyšší teoretická rychlost současně znamená, že se ten router alespoň má šanci v praxi dostat na to, aby ten gigabitový port vytížil.
Odpovědět2  0
GogoX (515) | 13.10.20197:37
Milane, neřeš to, někteří evidentně ani netuší, o čem blábolí ...
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4481) | 12.10.201923:10
1, Už vidím, jak na brněnském okruhu vytáhneš s Veyronem 408 km­/h, kde je nejdelší rovinka asi 640 metrů dlouhá. Veyron na to potřeboval okruh s 8 km dlouhou rovinkou a nájezdovou rychlost do této rovinky okolo 200 km­/h. To se ti v Brně fakt nepovede, na D1 také ne a přestože to auto v reálu asi nikde takhle rychle nerozjedeš, tolik jet může.
2, Co máš pořád s těmi lajky? Fakt nemám takovou ubohou potřebu si sám dávat lajky.
3, Pokud těch zařízení hodně nemáš, tak si nekupuj WiFi 6 router. Co pořád řešíš? Jsou lidé a aplikace, které to potřebují. Třeba v nějakém podnikovém prostředí budou lidi pracovat s lokálním NASem, další budou stahovat­/uploadovat data z­/na firemní cloud... Stačí vytížit ten gigabitový port ven ­(což není zas tak velký problém­) a pak máš pořád rezervu pro vnitřní síť.
Odpovědět0  0
pevan (40) | 13.10.20190:03
Ok, na Nurnburgring to mám řekněme 3 hodinky, to zase není tak moc a jezdí tam F1.
Všechny činnosti, které jmenuješ, ale potřebují přístup na páteřní linku té podnikové sítě, tedy na tu gigovou LANku.
A jak tak koukám na parametry, tohle fakt na podnikové nasazení není, tragická paměť, tragické CPU. Takže na stovky IOT zařízení taky zapomeň, nezvládne to obsloužit, to by musel být kapku silnější HW.
Tohle jen hračka na machrování, jak rychle mi Iphone dovede poslat fotku do druhého Iphonu.
Jediné využití vidím jako veřejný hotspot někde v galerii, kde se lidem do smartfonů nauploadují informace o vystavených dílech, to jsou stovky mini textů, to by mohlo zvládnout. Na vážnou práci to ale není.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 13.10.20190:32
Co s Nürburgringem? Ani tam to nedáš. By ses zabil mnohem dříve, než by ses k těm 408 km­/h vůbec přiblížil není tam žádná dostatečně dlouhá rovinka, nemluvě o tom, že to tam skáče i do výšky­). Takže zase vedle. Potřebuješ naprostou rovinku ­(horizontálně i vertikálně­) a hodně dlouhou. To Zelené peklo fakt není.

Zajímavé. Nejdřív říkáš, že je těch 3 GB­/s strašně moc a nelze to v praxi protlačit, jak je to rychlé ­(a GLAN pomalý­) a najednou je to slabé a není to na vážnou práci. Tak už si vyber, co to teda je.
Odpovědět0  0
pevan (40) | 13.10.20198:21
Ono je to rychlé, až moc. Ale má to slabý procesor a málo paměti, takže to nezvládne tu rychlost solidně rozdělovat na víc zařízení. Možná 10 ­- 15, ale pak to přestane stíhat. To není nic pro firmy.
A Evropa je malá, můžu zajet kamkoli.
Odpovědět0  0
GogoX (515) | 13.10.20198:45
tož teď nám tady vysvětli, proč třeba profi Microtic má giga lan a 2 giga wifi ... jak to koresponduje s tvou teorií?
Odpovědět0  0
pevan (40) | 13.10.201910:32
Tož třeba proto, že Microtik má ­"kapku­" lepší hardware a jak znám TP­-Link, tak i software. A ta ­"teorie­" je hrubě podpořena praxí, kdy na 5 metrů jsou ty udávané rychlosti bezdrátu sotva poloviční i jen při částečné zátěži a lepší to bývá u těch profi zařízení, než u bastlů pro domácnost.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 13.10.201911:05
Evropa je malá a můžeš zajet kamkoli. Skvěle. Je dobré, jak v argumentaci sám sebe skvěle podkopáváš.

Když tedy nemáš problém s tím, že autem zajedeš do místa někde na světě, kde tu maximálku vytáhneš, a tedy mu dopřeješ ideální podmínky, proč máš takový problém s naprosto tímtéž u routeru? Proč tedy nejdeš s tím routerem do nezarušeného místa, kde budeš mít ideální podmínky a ty 3 Gb­/s vytáhneš? Proč nemáš vůbec žádný problém jet s autem na jiný kontinent, abys našel dostatečně rovný a dlouhý úsek silnice a tam dosáhl maximálky, ale máš tak neskutečný problém vzít ten router pár desítek metrů mimo několik paneláků a budeš v naprosto nezarušeném místě?

To půjdeme zažalovat škodovku, že udává u Oktávky maximálku 210 km­/h, ale ty se plahočíš v pražské zácpě 15 km­/h? Jak může škodovka vědět, v jak moc ­"zarušeném­" místě se bude to auto bude pohybovat? Jak může vědět, zda s tím budeš brázdit pražské ulice, německé dálnice nebo okruh v Nardo? Proč udávání maximální rychlosti u aut nikoho nevzrušuje ­(byť tou vůli podmínkám, ať už je to tvarem silnice nebo ­"zarušením­" provozu skoro nikdo nikdy nejel­), ale u routeru je udávání max. rychlosti tak neskutečný problém? To má TP­-Link nabídnout aplikaci, která bude měsíc měřit zarušení signálu u tebe doma, aby ti vyplivlo, že v úterý v 10 ráno ti to pojede asi s 1842 Mbps, ale ve čtvrtek v 8 večer kvůli většímu zarušení jen 1321 Mbps?
Odpovědět0  0
pevan (40) | 13.10.201911:24
Co to meleš, truhlíku? Nepleť hrušky s jablky. Podle tvé logiky má ta Oktávka maximálku 50+90+130=270 km­/h. Pokud jsi to nepochopil, tak u té Wifi NIKDY nenaměříš 3Gb­/s, protože podle toho marketingového krasožvástu jsou tam prostě sečteny maximálky na 2,4 a 5 GHz. TP­-Link se má vybodnout na blbé aplikace a vytvořit firmware, který nebude zabugovaný jako prase a děravý, jako ementál, to v první řadě.A ty se nauč pochopit psaný text, ono to celkem pomáhá při filtraci polopravd v prodejních materiálech.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 13.10.201911:49
Ne, tohle podle logiky rozhodně nevyplývá ­(Octavia fakt nejede ve dvou směrech najednou, jeden router ale nabízí dvě přenosová pásma a ne jedno, jako auto­). Ten router snad nemůže běžet současně na 2,4 GHz a 5 GHz? Já nevím, ale můj router tohle umí a nevidím důvod, proč by to TP­-Link také neměl umět. Tak proč by se ty rychlosti nemohly sčítat? TP­-Link ostatně i říká, kolik můžeš dosáhnout na které frekvenci v ideálním případě. To, že ty ten router nebudeš provozovat v ideálních podmínkách, není problém TP­-Linku. To, že v reálu maximum nebudeš dosahovat kvůli různým vlivům ­(např. kvůli zarušení­), je snad každému jasné, stejně jako každému je jasné, že Octavia v pražské zácpě nepojede 210 km­/h a tam to nikomu nepřijde divné. Tak ani v nejmenším nechápu, proč se nad tím tak pozastavuješ u routeru.
Odpovědět0  0
pevan (40) | 13.10.201915:11
OK, nemá to cenu, pořiď si Wifinu třeba 3 TB­/s, ale pokud to nemá odpovídající metaliku, je to k prdu. A tím, že do toho motáš auta, tak to fakt vylepšíš. Ale co, tvůj boj, hlavně si nezapomeň vylepit reklamní samolepky o nejrychlejší Wifi na světě, i když jen teoreticky.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 13.10.20195:18
Patrně to zvládne do cca desítky zažízení rozdělit většinu onoho gbitu z kabelu. A pokud ano, tak je to za tu cenu vynikající nákup. Nějak si nevzpomínám, že by někdo prodával podobně výkonnou a levnou potvoru. A komu to nestačí, ten bude muset vzít palici a majznout pořádně nadité prasátko. Cokoliv od síťařiny rychlejší než 1 gbit je pěkně mastné..
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 11.10.201922:52
Já si u podobných legrácek spíš říkám: Co na to chudák soused? Zarušení hned několika kanálů jak 2.4 tak 5 ghz musí být děsně fajn.. Tuplem v místě, kde už pár wifin běží.
Odpovědět1  0
sroobik (599) | 12.10.201910:27
uplne paradne! Ani u TP­-LINK Archer C50 AC1200 Dual Band nieje problem 300Mbit na 2,4ke a 867 na 5ke aj ked wan­/lan porty su 100Mbit ;­) Imho je to na pokutu za klamanie zakaznika...
Odpovědět1  1
GogoX (515) | 13.10.20197:36
takhle to má ale většina wifi routerů ... na co ti bude na lan i wlan 100Mbit, když pak v reálu wlan dosáhne třeba jen 25­-30 Mbit? Vždyť wifi síť není o tom, že 20 lidí sedí v kruhu kolem routeru a posílají si sms ... Je tady spousta ­"moudrých­" lidí, kteří ale nedokáží napsat smysluplnou větu, natož článek ... když ale přijde na kritizování, Alexandr Dumas je proti nim úplný amatér ...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.