reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
15.11.2007, Petr Papež, článek
Dnešním dnem končí NDA na jeden z nových produktů ATI/AMD. ATI Radeon HD 3850 a HD 3870 jsou grafické karty určené do středního cenového segmentu. Pojďme si projít co o nové kartě povídá samotná ATI a jak je to ve skutečnosti.
Lukáš Hora | 14.3.200814:04
Kartu HD 3870 mam od zacatku roku a zatim naprosta spokojenost.
Používám 20­" monitor HP L2065, který umožňuje připojení dvou PC a jednoduché přepínání mezi nimi. Bohužel po nainstalování zmíněné karty tato nějakým způsobem usurpovala vstupní signál a přepnuti na zobrazení signálu z druhého PC již nefunguje. Obrazovka zčerná a za chvíli se vrátí zpět na signál HD 3870.
Nesetkal jste se s tim nekdo?
Odpovědět0  0
Jirka254 | 17.1.200819:56
Dobrý den zajímalo v čem jsou roždíly mezi verzemi grafických karet lite, full a bulk. Je to rozdíl čistě jenom v dodávaném softwaru ­(který jde normálně stáhnout ze stránek výrobce?­) a nebo je v tom určité ­"ořezání­" karty o některé funkce? Zdá se mi nějak divný, že např HD 3850 ve full verzi může stát skoro stejně ­(v jiném e­-shopu­) jako výkonnější HD3870 v lite verzi. Rozum mi říká kup si 3870, ale nějak mi to označení full a lite smrdí
Odpovědět0  0
Preston (2) | 7.12.200712:42
Dobrý den, prosím o radu. Pořídil sem si 3850, ale mam problém s přehráváním filmů. Zvuk a dokonce i titulky mi jdou, ale místo obrazu je jen černo. Zkoušel sem už codec pack all in 1, i k­-lite, stáhnul jsem si i nejnovější ovladače grafiky, přeinstaloval windows a pořad stejný efekt. Nevíte někdo čím by to mohlo být? Filmů jsem zkoušel několik a různé formaty ...
Odpovědět0  0
pegy (258) | 8.12.200713:29
Nazdar, stiahol si aj ovldace pre AVIVO a WDM Integration Driver??? Je mozne ze sa to bije z aktualnymi kodekmi, ak si to neinstaloval tak ich skus ak si ich instaloval, tak to skus bez nich, teda len driver + CCC stiahol si najnovsiu verziu k­-lite mega code pack? Pouzivas Xp alebo Vistu?
Odpovědět0  0
Preston (2) | 9.12.200719:32
Ano stahl jsem ovladace s tim i bez toho. K­-lite sem stahl ze stahuj.cz takze by to mela byt dostacujici verze, navic s predchozi grafikou sem tento problem nemel. :­( Pouzivam winXP a aktualizace mam vsechny, zkousel sem i media player 9,10,11 i ve winampu sem to zkusil prehrat a porad nic. :­( titulky, zvuk jo, ale obraz nikde nako nechapu v cem by mohl byt problem, asi to bude naka desna blbost
Odpovědět0  0
pegy (258) | 9.12.200723:29
Skusal si to spustit po cistej instalacii Windowsu? teda bez ovladacov, nieco co vie prehrat aj sam windows bez kodekov, tusim avi by mal zvladnut, teda len holy system a postupne to skusat prihadzovat ciste Xp ­-> ovladace ­-> kodeky ­(alebo naopak,najprv kodeky potom ovladace­) inka my dochadzaju npaday :­( Nejake specialne driver od ovladacu nepouzivas???
Odpovědět0  0
mreasy (14) | 16.11.200713:55
Zvlada tahle karta respektive tahle serie tzv. bios resize, ktery je nutny pro zobrazovani biosu pri bootu pro rozliseni 2560x1600? Moje 1950pro to nedava :(
Odpovědět0  0
polki123 (8) | 16.11.200714:16
Bohužel musím říct že větší blábol na CZC jsem v životě neviděl. Jen pro srovnání: skutečná cena v českém obchodu je u 3850 4200kč, 3870 5500kč a 8800GT 5800kč. Takže dvě 3850 nas vyjdou na 8500kč... ha, myslím že takový nárust výkonu za takvou cenu a za zvýšenou spotřebu se mi nevyplatí.
Odpovědět0  0
Lukiino | 16.11.200716:01
Skutečná cena v internetových obchodech je zhruba o 300 Kč nižší u všech tebou uvedených modelů.
Použij vyhledávač jyxo.cz. CzC není zrovna nejlevnější.
Odpovědět0  0
polki123 (8) | 17.11.200712:26
Neboj, ceny nemám z CZC, nejsem blázen, ale z obchodu co mám kousek od baráku. JInak, ten vyhledávač je každopádně fajn!!!
Odpovědět0  0
Skutečný expert | 15.11.200716:53
ATI v podstatě skončila. Přiznává, že neumí zkonstruovat nic, co by mohlo špičkovým řešením nVidie jakkoli konkurovat. Nějakou dobu bude ještě vyškrabávat ­"výhody­" typu výkon­/Watt, prodá ještě pár karet, které s každým týdnem ztrácejí krok, a pak zavře krám. Kdo si ještě koupí kartu od firmy, která sama přiznává, že neumí?
Odpovědět0  0
Nóblhóch | 15.11.200717:14
já a Stratos a dokud budem žít, Ati bude s námi ;)
Odpovědět0  0
Skutečný expert | 15.11.200717:21
Vlastně ano, to je pravda! Sběratelskou hodnotu tyhle poslední kousky mít mohou. Že bych taky pár koupil? Po pár letech je střelím na eBay.
Odpovědět0  0
pegy (258) | 16.11.20070:57
Hig End bol vzdy len o papiery, ze nieco vieme a mame vykone za neskutocne kompromisi, vsak sa kukni na 8800GT, je to tiez nova karta a dotahuje sa na 8800 GTX, ktora je cenou v high Ende. dnes je zaklad mat dobry mainstream a si za vodou, vsak doteraz X1950 PRO­/GT. A High End by mal prist na buduci rok 3870X2 no uvidime ;)
Odpovědět0  0
Usm (78) | 16.11.20079:20
Vážený experte ­- pusť si Crysis na tý tvý 8800 GT a z té kvality obrazu se pozvracíš ­- ono se začíná proslýchat, že milá zlatá nVidia u 8800 GT zase možná začala používat tu svojí špínu se snižováním kvality obrazu za účelem vyššího počtu framů ve hrách, aby světu ukázala, že je výkonnější :­-­)­))
Odpovědět0  0
ptipi_ | 16.11.200713:47
Vážený usm ­- těch ­"podvodů­" v crysis si týden nikdo na světě nevšimnul, tak proč by měl kdokoliv zvracet? Nehledě na fakt, že jsou venku nové ovladače 169.09, které jednak zvedají výkon a jednak v nich zatím nikdo neobjevil nic závadného­(resp je explicitně napsáno, že jsou opraveny jmenované chyby­).
Každopádně klidně můžeme zapomenout na crysis a stále nám výjde 8800GT v průměru o 15% výkonnější, než ta nejvýkonnější grafika, co v dané chvíli ati má­(to je údaj převzatý z anandtech.com ve kterém je zahrnuto cca 10 her v 5­-ti nastaveních­).
Takže ať se nám to líbí nebo ne, ati­(amd­) skutečně vyklízí posty a nic dražšího než 5k od nich v dané chvíli moc nemá cenu kupovat. A teď lekce z historie ­- byly spousty výrobců grafik a když vynecháme integrované, tak se solidní dobu držely jen ti výrobci, kteří high­-end nabízeli. Jinými slovy high­-end SE NEPRODÁVÁ, ale high­-end PRODÁVÁ!
Odpovědět0  0
L@W@R (3) | 16.11.200721:53
Tak to ti budu muset oponovat jelikož Nvidia opravdu snižuje kvalitu obrazu u her nejenom u Crysis. Jsou různé testy u kterých je to jasně patrné např World in conflict. Já sem tedy spíš pro lepší kvalitu obrazu než přímo pro hrubý výkon a tím jasně ATI vede a vždycky vedla. Zkus si zahrát hry na 7600GT a na Radeonu 1950pro je to stejná evoluční řada ale kvalita velmi rozdílná. Sám mám doma obě ­(7600 ve SLI­). V téhle zemi zas tak bohatejch lidí neni aby si kupovali super drahý grafiky viz highend a tak je mnohem rozumější jít do toho středního trhu kde je víc poptávky což ATI správně dělá.
Odpovědět0  0
adams (50) | 29.11.20073:21
Stejná evoluční řada? No, spíš generace. A kdyže to vylezla 7600 GT? A kdyže to vylezla X1950?
Odpovědět0  0
L@W@R (3) | 29.11.200714:43
Mno GF 7600 byla v polovině srpna 2006 a 1950 byla v září až spnu 2006. No nějak dlouhý období mi to nepřijde.
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 27.11.200710:56
ja kupuju ati grafiky protoze jejich absolutni vykon je spickovy ­(nehlede na to ze o nejaka procena zaostava za nvidii­) a jejich cena je mnohem vyhodnejsi nez u konkurence ... cili ati rozhodne nezkoncila, ostatne pokud by to mela byt pravda pak se chlapce nedoplatis protoze svet ve kterem ma nvidia monopol na vyrobu hernich GPU je svet ve kterem za mainstream grafiku zaplatis 10 000,­- ­(tesis se na to moc ?)
Odpovědět0  0
Skutečný expert | 1.12.200719:30
Netěším, samozřejmě. I když by mi to osobně mohlo být jedno, můžu jet klidně přes integrovanou grafiku. Ale ať se těším nebo ne, přesto je skutečností, že ATI je kaput. Narazila na hlušinu. Kdo nedokáže v tomto oboru vyvíjet high end, nedokáže nic. Může ještě určitou dobu paběrkovat, stejně jej ale čeká rychlá cesta do zapomnění.
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 5.12.200716:58
Hiend muze byt vzdy jen jeden, ze ten druhy zrovna neni nejlepsi jeste neznamena ze je kaput. Vzpamatuj se. ..
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 5.12.200717:00
Tvrdil snad nekdy nekdo o Intelu ze je kaput v dobe kdy vyrabel naprosto nenazrane a nevykone pentia 4 netburst, zatimco amd byla energeticky uzpornejsi, efektivnejsi a levnejsi ? ... no mozna tvrdil, ale sam vidis ze to takhle proste nefunguje ... AMD dnes nabizi stale velmi zajimave produkty a lide je proste kupuji, co na tom ze nema extra vykony hiend o ktery stejne normalni smrtelnik nestoji a ktery slouzi jen k ­"demonstraci sily"
Odpovědět0  0
kochren (74) | 24.12.200719:38
HELE TY TZV SKUTECNY EXPERTE UZTEN NIK JE DESNY :­-­) ASI TAKHLE ATI MELA VZDY LEPSI OBRAZA CO SE VYKONU TYCE JA PAMATUJI DOBY KDY TOMU BYLO PRAVE NAOPAK A NVIDIA BYLA V NOUZI. ATI JE TU DYL JAK NVIDIA A KDYZ SE PODIVAM JAKYM VYVOJEM PROSLA JA JI FANDIM. OTAZKOU JE JAK MOC JI UBLIZI SPOJENI S AMD KDERE JDE TED SPISE DOLU. PROSTE NVIDIA SE TED DALA JINOU VYVOJOVOU CESTOU A TE SE TED VICE DARI. ONO VEMME SI I TY TAKDY U ATI VSE BERI NA STEJNEM TAKTU ZATIMCO SHADERY U NVIDIE FICI NA TEKTECH 1800 A POD TREBA KDYZ K TOMU ROZDILNEMU TAKTOVANI SAKHNE I ATI TAK TU POMYSLNOU MISKU VAH PREVRKNE ZAS K SOBE.
Odpovědět0  0
Skutečný expert | 24.12.200720:30
Nick je děsný asi tak stejně jako zaseklý Caps Lock.

Vždyť tvrdíš přesně to co já. Jo, bývaly doby, kdy ATI uměla. Nebo alespoň nebyla zřetelně horší. Jenže to je pryč. V tomhle segmentu se nebude čekat stovky let až se jí třeba možná někdy snad asi určitě pravděpodobně začne dařit. Nějakou dobu se dá žít z podstaty, to je to, co dnes předvádí ATI, ale pokud nebudou drtit konkurenci v high endu, bude i main stream klesat směrem k low endu až se položí celá ATI. Spojení s AMD jim nepomůže, vzhledem k situaci, v jaké AMD právě je. A nepomohou jim ani žádné takty přetakty, protože kdyby to šlo, použili by je už dávno. Pravděpodobně tu bude nějakou dobu nVidia víceméně sama, než se jim vynoří nový konkurent ­- což bude Intel.

Bohužel, nemám z toho žádnou radost, ale ATI končí.
Odpovědět0  0
Skutečný expert | 24.12.200720:46
S Intelem to nemusí být přesně tak jak jsem napsal. Jedna věc je technologická nadřazenost Intelu nad oběma firmami a jeho převaha finanční. Druhá věc ale je, že Intel v podstatě nemá žádný zájem na tom vyřídit posledního existujícího konkurenta. Stejně jako asi přinejhorším pomůže AMD aby se nepoložilo patrně nebude chtít úplně zničit nVidii. U Intelů dobře vědí, že je výhodné vydržovat si bezmocného kašpárka, na kterého vždycky mohou ukázat: ­"Monopol? My?! Ale prosím váš, jakýpak monopol, vždyť přece AMD a nVidia...­". Stejně jako Microsoft nikdy nechtěl doopravdy rozdrtit Apple.
Odpovědět0  0
Mark352523 | 1.1.200812:26
to je zajimava teorie, ale v praxi se domnivam to takto nefunguje. Intel dela vsechno proto aby amd vyridil, nasazuje dumpingove ceny, uzavira dohody ktere maji dolozku o zakazu pouzivani konkurencnich produktu, atd, atd ... zrovna tak priklad microsoft versus apple take neni prilis vhodny protoze jde o uplne jiny pripad. AMD hraje na uplne stejnem pisecku jako intel a je s nim 100% kompatibilni, zatimco apple dela uplne jiny bussines nez microsoft ­(iTunes, vlastni domaci pocitace s vlastnim os­) microsoft proste zatim nema jak by apple znicil, protoze jeho zune je naprosto smesny a jeho pokusy kokurovat itunes jsou jen v pocatcich a podle meho nazoru take stoji za starou belu. Na poli operacnich systemu si tito vyrobci vubec nekonkuruji protoze kazdy vyrabi pro de ­"jinou platformu­" nemluve o tom ze uzivatele macu se nikdy nenchaji pretanout na nejaka wokna, ktera jen ­(z uzivatelskeho uhlu pohledu­) kopiruji napady applu ... ti chci rici ze jediny kdo dokaze udrzet AMD v pozici fungujiciho konkurenta je AMD samo a predevsim pak jeho zakaznici kteri si umi spocitat pomer cena­/vykon a nepodlehnou chabemu marketingovemu triku v podobe predrazeneho zlateho trunu ultra­-hi­-endu ....
Odpovědět0  0
JaMiskater (27) | 5.12.200720:23
Třeba já si klidně koupim. Ati byla moje první grafika a doufám, že Ati bude i moje poslední grafika. V tomhle směru si vždycky vyberu věc, který věřim a můj názor nikdo nezmění. Navíc já mam asi třetí grafiku od ati a kámoš pátou od nVidie a já jsem zatim neměl problémy, maximálně s ovladačema. To se o jeho nvidiích nikdy říct nedalo. ATI!!!
Odpovědět0  0
Mr._Dragon | 15.11.200714:21
jak funguje CF na jeden monitor druha vipocita a posle prvni ­(ta to nezdrzi ­) jak sou vlastne sinchronirovany
Odpovědět0  0
Dobys (3) | 15.11.200713:30
Ackoli je to obecny trend vsech ceskych internetovych IT magazinu, tady mi to neda a musim vytknout uroven clanku:
1­) ­"Po nepříliš úspěšném DirectX 10, jenž koncovým uživatelům nic moc nepřineslo, se nikdo nemůže divit­" ­-­- tahle veta postrada smysl. Ktere API kdy co prineslo uzivatelum? API je pro programatory a uzivatele se to muze dotknout pouze neprimo diky jejich produktum! DX10 je revolucni skvele navrzene API a az vejde v obecnou platnost ­(=bezna podpora low­-end HW­), tak se to ZATRACENE odrazi na kvalite her, protoze programatorovi usetri pekny ranec trablu.
2­) ­"Multi­-sample buffer reads and writes ­- obecně kvalitnější FSAA­" ­-­- zvlastni vystrel do tmy. Tohle je ale specifikum uz DX10. U DX10.1 se pouze pridala ta sama podminka pro depth buffer.
3­) ­"Totiž kolize míček ­- míček je zcela pochopitelně věc počítaná sériově, každý míček se chová ­"nezávisle­" a nelze přesně určit, co se stane v dalším okamžiku.­" ­-­- aha! Takze protoze micky se chovaji nezavisle, tak se pocitaji seriove? :­)
4­) ­"Je stanoven minimální požadavek na 4 vzorky MSAA ­(minimální podpora 4x MSAA­) ­- to vše samozřejmě ve spojení výpočtu s shadery jak je vyžadováno u DirectX 10.­" ­-­- ve spojeni vypoctu s shadery? To je nejaky dramaticky preklad ci co? Co tim chtel vlastne basnik rici?
5­) ­"Nutnost počítání čísel v plovoucí desetinné čárce pomocí FP32 ­(což je dvakrát tak náročný výpočet oproti dosud převážně používané FP16­). ...­" ­-­- cely tento odstavec je nesmysl. Jedine co se v tomto smeru pridalo, je povinna podpora FILTRACE FP32 textur, vsechno ostatni zustava stejne. Jeste stale jsou podporovany ­(a nejblizsi desetilieti jiste budou­) FP16 textury a rozhodne tedy neni 16bitovym flatum konec. Proto take zminovane ­"vetsi naroky na pamet­" postradaji smysl ­- porad mate sirokou volbu texturovych formatu a kazdy ma sve pametove naroky! ­(Tedy, dobre, abych to neprehanel ­- posledni veta o HDR je rozumna :­).­)
6­) ­"Výpočty s pevnou desetinnou čárku při ­"míchání­"/spojování textur ­(blending­) musí nutně být typu Int16, tedy 64­-bitové výpočty.­" ­-­- ne, nemusi, a nejsou 64bitove. Stejne jako v pripade FP32 filtrace ­- povinna je pouze podpora, programator ma stale moznost vyuzit jine formaty textur s nizsi presnosti. Mimochodem, Int16 textura obnasi 16 bitu na kanal ­(prekvapive­), takze vypocty jsou 16bitove ­(v pripade 4kanalove textury to znamena ctyri 16bitove vypocty ­- docela rozdil­).
... ja vim, ze rychly ­(nesmyslny­) preklad odstavcu ze zahranicnich clanku je levnejsi, ale casto takovy clanek pak postrada prakticky vyznam!
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.200716:35
1, Dobře, v první větě chybí prozatím nic moc nepřineslo. API je pro programátory, ale jak píšete to se přenáší na uživatele. Ano, DirectX 10 je revoluční API, ale zatím jsme z toho my, jako uživatelé, příliš nevytěžili. Zcela jistě se kvalita odrazí v nových hrách, to je trend. Ale prozatím jsme toho z výhod DirectX 10 neviděli ­(samozřejmě jsou myšleni, a také zmíněni, koncoví uživatelé­).
2, OK, dobře. Alespoň kosmeticky upraveno.
4, Básník chtěl říci, že je nutná znalost ­"Shader AA resolve­" u GPU využívajících DirectX 10 a zároven minimální podpora čtyrech vzorků u MSAA u DirectX 10.1.
5, Ano, jedná se pouze o nutnost použiti FP32 u filtrování textur. Opraveno. Ovšem pokud použijete filtraci pomocí FP32 namísto FP16 máte vyšší nároky na systémové požadavky, což by mělo být zmíněno správně.
6, Int16 blending required ­- ­"Blending of 64­-bit integer pixel formats now a requirement instead of an optional feature"
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.200716:42
Vynechal jsem trojku :­). Ano, protože reakce míček ­- míček je mezi dvěma míčky, může dojít přece k tomu, že míček narazí do míčku, který počítá jiné vlákno­/jádro. Potom se rychlost výpočtu sníží.
Odpovědět0  0
Dobys (3) | 15.11.200717:13
1­) Pokud berete v uvahu neprimy vytezek, pak je ten Vas vyrok prinejmensim kratkozraky, protoze uzivatele ­(predevsim hraci­) z toho budou tezit obrovskou merou ve chvili, kdyz native DX10 tituly zaplavi trh. Vzdyt to je jako tvrdit, ze z chozeni do prace nic nemate, protoze vyplatu dostanete az v pulce dalsiho mesice...
5­) Ne tak docela. To co tam ­(i nyni­) pisete, by znamenalo, ze prechod na DX10.1 prinese vetsi pametove naroky kvuli nutnemu pocitani s FP32. Jenomze tak to neni ­- naroky na pamet jsou pro DX 10 i 10.1 stejne a odpovidaji volbe formatu textury. Pouze s 10.1 ma programator garantovano, ze kdyz pouzije 32bitovy format textury, tak mu to pobezi na kazde karte stejne.
6­) Spatna interpretace ­- ­"64bit integer pixel format­" je format textury, kde kazdy kanal je celociselny a 16bitovy ­(napriklad R16G16B16A16_SINT­). VYPOCTY, ktere zminujete, budou 16bitove.
3­) Kdyby se micky chovaly nezavisle, tak vypocty muzete idealne paralelizovat ­(nezavisle operace jsou novodobym snem programatora :­)­) a na 1000 vypocetnich jednotkach si spocitate 1000 micku za cenu jednoho. ­"Nezavisle­" a ­"musime serializovat­" nejsou pojmy, ktere by sly dohromady.
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.200722:30
1, Ano, přesně tak. Je stále půl měsíce. Udělali jsme nějakou práci ­(zvýšily se nároky na GK­), ale stále nemáme zaplaceno. Vy ­(jako programátor­) vidíte výhody z toho v budoucnu. My, jako uživatelé, jsme toho zatím moc nedostali. Problém je v tom, že jsme zatím neviděli jediný screen z nějaké nadcházející hry, která je DX10 only ­(resp. je celá postavená na DX10­). To je jako vyrábění aut: zatím se prodávají auta s větší spotřebou a někdy v budoucnu nám přidají i lepší motor...
5, Ano, ale když použijete právě ten 128­-bitový formát textury ­(to by např. mělo být R32G32B32A32_FLOAT­), tak se zvýší nároky na filtraci. Samozřejmě pokud použijeme filtraci FP32 u DX10 a DX10.1, dostaneme stejné zatížení na PC. A teď si pomůžu citací: ­"Filtering of 128­-bit floating point texture formats now a requirement instead of an optional feature­". Vlastně je to stejný požadavek jako toho Int16. Jestli se Vám to stále nelíbí, napište mi, jak byste tu větu upravil, aby dle Vás dávala smysl.
6, Smazána část o 64­-bitových výpočtech.
3, Upraveno, aby Vás to tak ­"nerajcovalo­" ;­).
Odpovědět0  0
Dobys (3) | 16.11.20070:04
1­) Jde o to, ze *zadne* API neda uzivateli ­(­-programu, ne toho API­) nic ­(primo­). Proto DX10 v tomto IMO nemuze byt horsi nez kterekoli jine. Naproti tomu, pokud posuzujete *neprimy* uzitek ­(vyplatu v pulce dalsiho mesice­), pak je a­) obrovsky, i kdyz neni zatim videt; b­) stejny, jako u jinych povedenych API, protoze vzdy ho nejdrive musi vyuzit programatori, nez se vysledky dostavi k uzivateli ­(v kazdem zamestnani dostanete penize az dalsi mesic, takze kvuli tomu nebudete jedno zavrhovat­). Screenu bude jiste jiz v pristim roce dost, ackoli o celoplosnem rozsireni se nebude dat mluvit jeste asi radu let.
5­) Prave ta veta, kterou jste sem nyni vlozil, dava smysl. Staci ji prelozit. Nemluvi se v ni totiz vubec o ­"narustu pametove narocnosti­" ­- ten se objevil ve chvili, kdyz poprve programator vyuzil 128bitovy format textury, ne tehdy, kdyz mu nekdo slibil ­(DX10.1­), ze s ni muze delat povedene kousky a budou fungovat vsude. Tohle je neprijemny dopad ­(uprimne ci dobre myslene­) snahy fakta pri prekladu z cizich materialu ­"okecat­", pritom to puvodni sdeleni je spravidla jasne, vystizne a presne...
3­) Dekuji, uz me to nerajcuje :­)
Vlastne me to uz vubec nerajcuje, ve skutecnosti jsem si tu vubec nechtel s nekym dopisovat :­) Pouze muj pohar tolerance nepresnosti ve vyjadrovani a faktickych, gramatickych ci slohovych chyb pretekl prave u Vaseho clanku, ackoli zrovna ten by si to zaslouzil mene, nez mnohy jiny tady i jinde ­(prinejmensim po gramaticke strance:­). Takze jsem se nechal trochu unest ­(omlouvam se­) a hnidopissky to vsechno zkritizoval.
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 16.11.20070:50
5, Ano, to o těch nárocích jsem tuším vyčetl z nějakého prohlášení NVIDIA. Upraveno.
-­-­-
Děkuji za připomínky, Petr Papež
Odpovědět0  0
mariann | 15.11.200713:21
U slova ­"mit­" ­(nizkou spotrebu­) se pise mekke ­"i­" ­(nikoliv tedy myt jako umyvat­), u druheho ­"interniho testu­" jde, pokud se spravne koukam, o 2600 ­(a nikoliv 2900­).
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.200716:45
Děkuji, opraveno.
Odpovědět0  0
snajprik (1541) | 15.11.200712:42
No asi my neco uniklo , ale preco kartu 3850 čo stoji menej ako 8600 porovnavaju s 8800ULTRA??? vsak ked sa nemylim tak 3850, je zaradena k 2600 a 8600 a nie 8800ULTRA. To by bolo trochu moc keby krata za 3500Kč bola vykonejšia ako karty radovo drachšie :­)
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.200712:52
No tak to je snadné. Porovnávají nejlepší karty ATI a highend NVIDIA. Což je GF 8800 Ultra vs. Radeon HD 3870. No a protože vyšla i ATI Radeon HD 3850, tak jí k testu připlácli :­). Ale samozřejmě jsou to zcela neporovnatelné karty spotřebou, cenou i výkonem.
Odpovědět0  0
dan.straka@post.cz | 15.11.200710:45
Hezký den, myslíte si, že by mohla exitovat alespoň šance, že by někdo vyráběl 3850 s pasivním chlazením? Tedy bez větráku. Klidně i nějaká podtaktovaná či ořezaná verze... Nebo je to mimo realitu?? Dan
Odpovědět0  0
quix | 15.11.200710:56
Odpovědět0  0
nono3 | 15.11.200710:12
ale podla recenzie na tweaktown su hry na nativnom rozliseni 19``LCD­(1280x1024­) nadherne hratelne na ATI 3870
pokial je pravda, ze 3850 ide dost pretaktovat a na 1280x1024 nie je 256MB pamate az tak poznat, tak 3850 by mohla byt dobra kupa
Odpovědět0  0
mech13 (423) | 15.11.200710:38
jiste, pokud nepujdes do extremniho rozliseni a na vysoke AA­/AF, tak 256MB staci
Odpovědět0  0
zero8324 | 15.11.200714:55
Ja by som bol v tomto opatrný, s príchodom Unreal 3 enginu ­(Gears of War­) začína masívny nástup používania Normalových máp, preto by som radše bral 512MB, aby tých 256MB už nebolo málo.
Odpovědět0  0
sud (4) | 15.11.20078:47
By mne zajímalo jak si přišel na cenu 7000,­- Kč za 8800GT? Prodejní cena 8800GT je 5500,­- prodejní ceny Radeonů jsou od 4200,-
Odpovědět0  0
sud (4) | 15.11.20079:34
Hluboká omluva cena je od 6000,­- :­) s DPH
Odpovědět0  0
Smeli (99) | 15.11.20078:40
Neskončilo NDA i na čipsety rodiny RD7x0 a na Phenomy?
Odpovědět0  0
Petr Popelka (252) | 15.11.200712:59
ne, zde ještě NDA trvá
Odpovědět0  0
Pchlad (6) | 15.11.20078:36
Na www.czechcomputer.cz maj HD3870 v rozmezi 5500­-7000.podle verze.to jen pro doplneni clanku,kde se pise,ze cena je zatim neznama.
Odpovědět0  0
polki123 (8) | 15.11.200715:58
U nás mají 3870 za 5400 a 8800GT za 5800. Uvidíme časem jak se cena pohne. Ale zatím mě ta cena nijak oproti 8800GT neoslovila.
Odpovědět0  0
xmen2 | 15.11.20077:15
No ja si myslim ze z hlediska koupe jsou lepsi atiny protoze sou levnejsi a vetsina lidi ma desku s intel chipsetem na ktery jde jen crossfire.Takze ted si muzou v klidu koupit HD3850 a kdyz budou chtit hrat crysis na vysoky detaily aspon pri 30FPS tak si dokoupi druhou.Cenove se dostanou nekam k osmi az deviti tisicum coz pri cene 8800GT ted kolem 7000KC je skvela koupe a maji vykon i na dalsi hry v budoucnu.Jinak kdo ma Nvidia chipset jde automaticky vetisnou do 8800GT akorat se mu to SLI trochu prodrazi no.
Odpovědět0  0
joghurt (12) | 15.11.20079:47
Tohle mi nepřipadá moc rozumné. Při ryhlosti vývoje graf. karet už se větčinou nevyplatí později dokupovat další kartu do SLI ­/ CF. To radši prodat kartu, připlatit si a koupit lepší. Výkonově to vyjde líp, nehledě na nevýhody dvou kartet ­(spotřeba a s ní spojené náročné chlazení a hluk)
Odpovědět0  0
gUstaFO (1) | 28.11.200717:21
přesně tak, naprosto souhlasím.....když už tak SLI­/CF je vhodnější využít ihned, a užívat si opravdu výkonu při při dostupných technologiích s DX10­/10.1 ­(u vyšších rozlišeních 1680x105 20­"-21­"wide LCD je výkon potřeba, jsem majitelem karty 8800GT a je mi jasné že karta mě splní moji náročnost na 1,5­-2 roky dostatečně a každému musí být jasné že za dva roky budou modernější výrobní technologie grafických karet ať už ATI či nVidie, což SLI­/CF ­(hrubým výkonem nenahradí)
Odpovědět0  0
LMatejka (12) | 15.11.20077:09
Bohuzel po dukladnem precteni clanku musim konstatovat, ze clanek neni rozhodne nezaujaty!!! Skoro v kazdem druhem odstavci je napsano, ze je neco na karte ci technologii spatne. Autor clanku to chce zachranit posledni vetou ­"Držme ATI palce, konkurence je prospěšná pro všechny spotřebitele.
" coz o ironii mluvi samo za sebe. Bohuzel musim rici, ze posledni clanky na tomto webu jsou silne orientovany smerem k nVidii ­(a to nejsem zastancem ani jedne strany­-sam jsem pred nedavnem jeste vlastnil 6600GT­). Posledni clanky z oblasti grafik jsou, ale hrozne...HD2900HD ­- silak s jepicim zivotem ­(ano tato karta je nedostupna­) na druhou stranu 8800GT novy graficky polobuh ­(Rekl bych ze momentalni situace vypada tak, ze si je take nekoupite ­- sic by mela byt v blizke dobe­).Takze by to chtelo trochu nadhledu!! Obrazky jsou u DX10 a DX 10.1 pravdepodobne prehazene. Trochu smedomi do toho a hodne stesti pri psani dalsich clanku
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.20079:30
Zdravim,
1, k obrázkům: Co máte na mysli?
2, nechápu Váš postoj. První strana je DirectX 10.1, za které jsem rád a nic záporného tam snad ani není. Vlastně je, zvyšující se přesnost a s tím nároky. Jenže uvědomte si jak náročné je DX10 samo o sobě, jak chcou karty zvládat DX10.1? Ale to příliš nekritizuji, navíc jsem velmi rád za zprovoznění GI. DX10.1 přijde až v příštím roce, když to dobře půjde do půl roka, což je daleko. Nemohu skákat radostí nad novým API, které ta karta možná nakonec ani nerozhýbe.
-­-­-
My jsme kartu k dispozici neměli ­(z důvodu nedostatku času­). Karta nepřináší víceméně nic extra nového. Možná jsme si nadšení okolo PCIe 2.0, integrace akcelerace HD videa vyčerpali už u minulé recenze. Bohužel, ATI přichází s těmito technologiemi jako druhá, ne jako první...
-­-­-
Při psaní článku o GF 8800 GT měla být dostupnost celkem bezproblémová. Nakonec to tak nebylo. Asi i z tohoto důvodu jsme opatrní, ale to nemá ve smyslu s ATI vs. NVIDIA nic dělat. Je to pouze zkušenost z minula, nikoliv zaujatost.
-­-­-
Závěr bych jako záporný také rozhodně nebral. Není sice ­"šíleně radostný­", ale jestli zato za karta bude stát, tak čekejte ­"šíleně radostný­" závěr v recenzi.
Odpovědět0  0
LMatejka (12) | 15.11.200711:02
1­) dle meho ON­/OFF je trochu na jinne strane
2­) pokud nechcete kvalitu muzete si v nastavenim orezat obraz tak, aby hra chodila rychle ­-> at je uz treba DX 11, ale hlavne at to implementuji programatori ­(vyssi verze=vice moznosti=rozmanitejsi obraz­). A vety tipu a proc ne 300% a podobne...kde to jsme
3­) Jestli prichazi s necim Ati prvni nebo druha o tom by jsme si mohli povidat...BTW co noveho prinesla 8800GT ­(krom vykonu­), rekl bych ze nic prevratneho to take neni
4­) Co se tyce vykonu nove Ati tak se vi, ze bude cca o 15%pomalejsi ­(v realu cca 5fps­) a cena tomu bude take odpovidat. Proc to pisi, protoze ta zaverecna veta po tom co si prectete clanek o ATI a v kazdem druhem odstavci je odkaz na 8800GT ­(aniz by to byla recenze­)tak si clovek musi rovnou rict no to je zase peknej smejd=pekna skryta reklama a nebo nesolventni pristup redaktora. VIZ VETA : Obě karty jsou tak orientovány do nejprodávanějších segmentů trhu, měly by mýt nízkou spotřebu a na svou cenu výborný výkon ­(to ostatně musí, aby porazily žhavé zboží společnosti NVIDIA GeForce 8800 GT­)­-­- Napr ani problem mit nemusi jestli bude na pultech narozdil od nV!!!
5­) Komentovat vysledky na cizim webu stylem pomluva take neni zrovna koser
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 15.11.200711:36
1, Kde? Nic špatně nevidím.
2, Jsme na SHW. Asi si tu pasáž budete muset přečíst ještě jednou. Hovořím o využívání procesorových jader v grafických aplikacích. Navíc je to vysvětleno z jakého důvodu to není možné provádět s 300% zrychlením. Pletete jablka s hruškama. Tato pasáž prakticky nemá s ATI jako takovou co dočinění ­(ta ­"pouze­" program vytvořila­). Vytrháváte procenta z kontextu, navíc věta je myšlena jinak než jste si jí převedl Vy. Hledáte ­"spiknutí­" tam kde žádná nejsou... Opět opakuji, je snad něco v článku proti DirectX 10.1 jako takovému?
3, Až na chybějící podporu DirectX 10.1 to samé jako ATI Radeon HD 38xx. Snížená spotřeba, zrychlení přehrávání HD, PCIe 2.0... Opačná otázka co tedy předvedl ATI Radeon HD 38xx tak světaborného, že jej mám vynést do nebes?
4, Zda a jaká dostupnost bude­/je u HD 38xx zatím neznámá. Samozřejmě, že je v textu porovnání s GF 8800 GT, dyť je to konkurence?!? Jaká bude dostupnost GF 8800 GT je také oficiálně neznámé.
5, Pomluva? Jakápak pomluva? Opět něco vytrháváte z kontextu. Žádná pomluva tam byť jediným slovem není. Doporučuji si vůbec projít zdroje těch recenzí.
Odpovědět0  0
Lukiino | 16.11.200715:57
ad 1­) ať kliknu na obrázek ON či OFF oba jsou stejné v provedení OFF.
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 16.11.200716:11
Je to jeden obrázek, kde nalevo je OFF, napravo ON.
Odpovědět0  0
SmartMole (93) | 15.11.200711:47
Člověče, proberte se! :­-­)

Hezký den
Odpovědět0  0
Kenji (1) | 15.11.200712:22
Co to meles? Je jasny ze se clanek bude zamerovat i na nevyhody novych technologii. Tak jak je v kazdem odstavci napsano co je na karte spatne, tak je v kazdem odstavci napsano co je na karte dobre. Ty ze nejses zastance ATI? Nechapu jak bys mohl v tomhle clanku najit neco proti ATI pokud bys nebyl fanATIkem. Tohle je fakt naprosto nesmyslne, smesne...
Odpovědět0  0
LMatejka (12) | 16.11.20077:45
Musim se ohradit proti tomu co jste napsal..nejsem Atifanatik ani nVidiot, jen me proste stve, kdyz do preview jsou vnaseny prvky recenze. Dalsi veci je to, ze mi je to uplne sumak jestli bude karta Ati dobra ci spatna, protoze si tuto generaci urcite kupovat nebudu z duvodu slabych vykonu.
Obrazky DX10 vs DX10.1..mineno tak, ze by bylo vhodne dat vsechny obrazky na stejnou stranu ­(to jest upravit vsechnyaby byli na jedne strane­)i presto ze je to v textu.
S temi 300% jsem se asi vyjadril spatne, za to se omlouvam, ale ta narazka byla na celkovy popis toho odstavce...vysvetleno nize ­(od Dobyse­),ze to je v podstate blabol ­(hrusky a jablka si pletete asi vy­-­-ja o zadne ati v tomto odstavci nemluvil­). Mozna by jste si mel udelat v DX10 vs DX10.1 jasno a dat k dobru clanek zvlast ­(treba pred vydanim prvnich GK s podporou novych DX­-­- S nazvem co nam prinasi nova DX­).
Bohuzel srazite uroven webu a kazite tak praci kolegum jako je napr. Petr Kovac jehoz clanky jsou na podstatne vyssi urovni. Prectete si jeho recenzi pak svoji a mozna pochopite proc mluvim o zaujatosti ­(uvadel jsem priklad vyse..bez vety v zavorce, by ta veta take davala smysl­).
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 16.11.200711:21
Obrázky ­- už Vás asi chápu. Vy máte na mysli, horní obrázek vs. ty spodní. Ale dyť pod horním obrázek je komentář a odstavec pod ním se váže na spodní obrázky. To tedy je snad jasné každému čtenáři ­(dyť je to popsané....­).
300% ­- Není to blábol a ani nebyl. Neodkazujte na Dobyse, ten měl na mysli něco jiného než Vy ­(alespoň to tedy napsal odborně a napsal co se mu nelíbí, to jste Vy neudělal­).
Příklad nevidím, ale zatím jste bohužel nenapsal nic, co bych mohl brát jako použitelný návrh. Snad je nezaujatost s NVIDIÍ, v každém případě děkuji alespoň za tuto připomínku.
Odpovědět0  0
LMatejka (12) | 16.11.200713:26
Viz obrazek...Jak jsem napsal vyse ­"sic je to uvedene v textu­" bylo by lepsi to udelat tak, aby to bylo vse na jedne strane ­(nebudte tak vztahovacny hned­).
Viz neodkazujte se na Dobyse:Odkazuji se na Dobyse, protoze se mi to nechtelo rozepisovat ­(v podstate jsme se shodli v 1­-3bodu­). Cely odstavec s 300% uprostred ­(jako nadsazka a nerealnost v dnesni dobe­) je nesrozumitelny a castecne scestny
(2GK take nemaji 2xvykon­).A pokud by jste si to precetl jeste jednou po sobe a po me, tak by jste pochopil, ze ja jsem neco psal a vy jste mi na to odpovedel neco o ati, coz me docela pichlo pod zebra, jelikoz nemam rad, kdyz mi nekdo vklada do ust vety co jsem nerekl.
Priklad asi nevidite, protoze nechcete a nebo nectete po sobe takze zopakuji vetu a moji odpoved:
Obě karty jsou tak orientovány do nejprodávanějších segmentů trhu, měly by mýt nízkou spotřebu a na svou cenu výborný výkon ­(to ostatně musí, aby porazily žhavé zboží společnosti NVIDIA GeForce 8800 GT­)
ODPOVED:Uvadel jsem priklad vyse..bez vety v zavorce, by ta veta take davala smysl.
Doufam, ze chapete co jsem myslel tou zaujatositi..par takovyhle vet prakticky shodi cely clanek, sic jsou tam treba nektere zajimave informace.

Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 16.11.200713:46
Upravil jsem popis tak, že je již maximálně srozumitelný. Úprava obrázků je na delší dobu a opravdu v tom nevidím žádnou výhodu.
-­-­-
Hmmm nezbývá mi než Vám věřit, že jste to myslel stejně jako Dobys...
-­-­-
No vzhledem k tomu, že Váš první příspěvek byl celý pojat jako útok na zaujatost, ani jsem nepočítal s tím, že to myslíte jinak. Pravda, přímo jste to neřekl. Omlouvám se za nedorozumnění.
-­-­-
No je 8800 GT konkurenční? Je. Je žádaná? Je. Je prodávaná? Byla by, kdyby byla skladem. Z toho také vycházím při opatrnosti s dostupností i u ATI ­(+ zkušenost s HD 2900 XT, jež byla kvůli revolučnímu výrobnímu procesu taktéž odložena. HD 38xx má také nový výrobní proces, takže se to těžko odhaduje­). Nahradím tedy slovo žhavé slovem konkurenční, ale za původní větou si 100% stojím.
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 27.11.200711:03
vicemene souhlasim. Clanek vyzniva skutecne az prilis negativne, pritom nove ati karty jsou opravdu spickove byt nepredcili vykonem nvidii. Jsou ryche a levne, co chcete vic ? kde nvidia 8800GT da ve F.E.A.R. 185fps tam ATI Radeon 3870 zvladne 175 fps, a ja se ptam ... NO A, je to takovy rozdil ? No cenove jiste ano. Ale vazne vam 175 fps pripada nehratelne ? pripada vam score 11375 bodu v 3DMarku 2006 MALO ? ­(to je score ATI radeonu 3870­) .. cili je to nabusena karta, je lacina, je vyhodna, neni vykonejsi nez mnohem zdazsi 8800GT ­(mirne, ale opravdu jen velmi mirne na nej ztraci, to vsak dohani nizsi cenou­) ...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.