Tým McLaren z Formule 1 používá součástky vyrobené 3D tiskem
7.4.2017, Kateřina Hoferková, aktualita
Technologie 3D tisku se používá už i při závodech Formule 1. Britský tým McLaren se rozhodl modernizovat způsob výroby dílů a zavedl výrobu některých součástech do svých aut právě pomocí 3D tisku.
Technologie 3D tisku už není jen na výrobu plastových kostiček lega. 3D tiskárna je dnes schopná vyrábět funkční součástky pro potřeby robotiky, modely pro oblast medicíny i jídlo. Tuto technologii se nebál použít ani tým McLaren, který si nechal vytisknout některé součástky do svých vozů.
Závodní tým McLaren, který je možné znát z utkání Formule 1, navázal v lednu tohoto roku partnerství se společností Stratasys, která se zaměřuje na 3D tisk. Nyní, o několik měsíců později, McLaren potvrzuje, že jejich závodní vůz MCL32 je vybaven 3D tištěnými součástkami. Britský tým chce zkusit něco nového, aby v letošní sezóně překonal neúspěchy z minulého roku.
Auta McLarenu tuto sezónu pilotuje nováček Stoffel Vandoorne a šampion Fernando Alonso. Technologie 3D tisku v těchto vozech pomohla vyrobit například klapku na zadním křídle, držáky hydraulických trubek či chladicí kanálky k brzdám. Klapka na zadní křídlo byla vyrobena pomocí 3D tištěné formy, nikoliv přímo vytištěna sama o sobě.
Držáky hydraulických trubek byly vytištěny ze speciálního nylonového materiálu, který byl vyztužen pomocí uhlíkových vláken. Proces výroby trval asi čtyři hodiny, což je o mnoho rychleji v porovnání s odhadovanou dobou výroby dva týdny s použitím tradičních výrobních procesů.
Chladicí kanálky k brzdám byly vyrobeny z kompozitního materiálu a také vyztuženy uhlíkovými vlákny. Jejich hladký povrch uvnitř zajistí správné proudění chladného vzduchu do brzd. I klapka zadního křídla byla vyrobena mnohem rychleji, než kdyby nebyla použita technologie 3D tisku.
McLaren se dokonce pro technologii 3D tisku nadchl natolik, že uvažuje o zavedení 3D tiskárny přímo v boxech u závodní tratě. Tato 3D tiskárna by mohla být použita pro rychlou výrobu dílů a nástrojů v kritických situacích. Tiskárna Stratasys uPrint SE Plus by měla být dopravena už na testování na Velkou cenu Bahrajnu, která se pojede 16. dubna.
Hlavním důvodem, proč se britský tým z Formule 1 rozhodl používat technologii 3D tisku, je rychlost výroby součástek. Jednotlivá vylepšení se tak budou moct rychle dostat z podoby návrhu rovnou do skutečnosti a otestovat se v reálném světě. Ze spolupráce je nadšená i sama společnost Stratasys.
Zdroje: 3ders.org, engadget.com
Závodní tým McLaren, který je možné znát z utkání Formule 1, navázal v lednu tohoto roku partnerství se společností Stratasys, která se zaměřuje na 3D tisk. Nyní, o několik měsíců později, McLaren potvrzuje, že jejich závodní vůz MCL32 je vybaven 3D tištěnými součástkami. Britský tým chce zkusit něco nového, aby v letošní sezóně překonal neúspěchy z minulého roku.
Auta McLarenu tuto sezónu pilotuje nováček Stoffel Vandoorne a šampion Fernando Alonso. Technologie 3D tisku v těchto vozech pomohla vyrobit například klapku na zadním křídle, držáky hydraulických trubek či chladicí kanálky k brzdám. Klapka na zadní křídlo byla vyrobena pomocí 3D tištěné formy, nikoliv přímo vytištěna sama o sobě.
Držáky hydraulických trubek byly vytištěny ze speciálního nylonového materiálu, který byl vyztužen pomocí uhlíkových vláken. Proces výroby trval asi čtyři hodiny, což je o mnoho rychleji v porovnání s odhadovanou dobou výroby dva týdny s použitím tradičních výrobních procesů.
Chladicí kanálky k brzdám byly vyrobeny z kompozitního materiálu a také vyztuženy uhlíkovými vlákny. Jejich hladký povrch uvnitř zajistí správné proudění chladného vzduchu do brzd. I klapka zadního křídla byla vyrobena mnohem rychleji, než kdyby nebyla použita technologie 3D tisku.
McLaren se dokonce pro technologii 3D tisku nadchl natolik, že uvažuje o zavedení 3D tiskárny přímo v boxech u závodní tratě. Tato 3D tiskárna by mohla být použita pro rychlou výrobu dílů a nástrojů v kritických situacích. Tiskárna Stratasys uPrint SE Plus by měla být dopravena už na testování na Velkou cenu Bahrajnu, která se pojede 16. dubna.
Hlavním důvodem, proč se britský tým z Formule 1 rozhodl používat technologii 3D tisku, je rychlost výroby součástek. Jednotlivá vylepšení se tak budou moct rychle dostat z podoby návrhu rovnou do skutečnosti a otestovat se v reálném světě. Ze spolupráce je nadšená i sama společnost Stratasys.
Zdroje: 3ders.org, engadget.com