Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

USA dá 5 mld. USD na nabíječky, Tesla otevře 7500 Superchargerů jiným značkám

16.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
USA dá 5 mld. USD na nabíječky, Tesla otevře 7500 Superchargerů jiným značkám
Americká vláda ve středu odsouhlasila velkolepý plán pro elektrifikaci Spojených států nabíječkami pro elektromobily. Do roku 2030 chce nechat postavit 500 tisíc nabíječek a ke slovu přijde i Tesla, která jich otevře 7500 dalším značkám.
I když si mnozí myslí, že tlak ne elektromobilitu máme jen tady v Evropské unii (kde byl před pár dny oficiálně uzákoněn zákaz prodeje vozů se spalovacími motory na rok 2035), ani zdaleka to není pravdou. Snahu o přechod na elektrickou dopravu najdeme takřka po celém světě. Velký krok nyní udělalo i USA. Vláda Joe Bidena totiž odsouhlasila plán na rychlý přechod, k čemuž je potřeba vybudovat potřebnou infrastrukturu. A právě té se tento plán týká. Cílem dotačního programu NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure) je postavit 500 tisíc nabíječek do roku 2030. Celkem má být poskytnuto 7,5 mld. USD, přičemž 5 mld. USD je samotný program NEVI na stavbu nabíjecí infrastruktury a 2,5 mld. USD pak na podporu nabíjení na venkově a environmentální politiku pro sociálně slabší komunity. 
 
Tesla Supercharger
ilustrační obrázek, autor: Jakob Härter, CC BY-SA 2.0, přes Wikimedia Commons
 
Jednou z firem, která by měla dosáhnout na část těchto dotací, by měla být i Tesla. Ta do roku 2024 otevře 7500 nabíječek i uživatelům jiných značek vozů než Tesla, což je něco, co už rozjela v mnoha evropských zemích nebo Austrálii (celosvětově má cca 4700 Superchargerů se 43 tisíci nabíjecími stojany). Minimálně 3500 z nich budou rychlonabíječky na Superchargerech s výkonem alespoň 250 kW, další budou pomalejší, příp. půjde o Destination Charging. Kolik by takto Tesla mohla dostat, není známo, ale čistě teoreticky by 7,5 tisíce z 500 tisíc nabíječek bylo 1,5 % a z 5 mld. USD to znamená 75 mil. USD. Aby ale Tesla na dotace dosáhla, bude ale muset udělat pár kroků, tedy splnit podmínky dotačního programu.
 
Předně se to týká nabíjení přes CCS konektory, které sice používá v Evropě, ale nikoli v USA, kde má proprietární konektor. Své Superchargery, které chce uvolnit jiným značkám, tak bude muset předělat na tento systém. Program také vyžaduje jednotný platební systém přes jednu aplikaci. Bidenova administrativa tak chce ulehčit uživatelům nabíjení elektromobilů po celých Spojených státech jednotným konektorem i jednotným systémem placení, snadným přehledem o lokaci, cenách i dostupnosti. Nabíječky musí být dostatečně spolehlivé a fungovat minimálně 97 % času. Také by měly splňovat systém Plug and Charge, být max. 1 míli (1,6 km) od Interstate Highway System. Dalším požadavkem je, že nabíječky musí být vyrobeny v USA, a to minimálně z 55 % komponent vyrobených v USA. Požadavek na výrobu nabíječek v USA platí okamžitě, požadavek na zastoupení komponent pak od července 2024.