V Pittsburghu se našly počítače NASA z éry Apolla

Překupník šrotu našel ve sklepě domu po již mrtvém inženýrovi malý technický poklad, a sice počítače NASA využívané v éře programu Apollo. Jde tak o zapomenutý kout plný letité techniky z doby, kdy se lidé vydávali na Měsíc.
Konkrétně byly objeveny dva počítače a k nim neméně zajímavé stovky magnetických pásků s většinou neznámým obsahem, pokud tedy na nich něco uloženého dosud vůbec je. To ohlásila samotná NASA, respektive zpráva její kanceláře Office of the Inspector General (OIG), kterou překupník raději kontaktoval právě díky štítkům označujícím počítače za majetek NASA. Pokud jsou některé pásky označeny, pak se týkají misí Pioneer 10, Pioneer 11 a také Helios.

Pioneer 10 představovala vyslání planetární sondy k Jupiteru, kolem nějž prolétla a pokračovala dále ven ze Sluneční soustavy. Byla to vůbec první sonda, která se naší největší planetě podívala. Pioneer 11 se také vydala k Jupiteru, ale pak také k Saturnu a opět to byla první sonda, která se k němu dostala. Co se týče misí Helios, ty čítaly dvě sondy startující ke Slunci, k němuž se dostaly na vzdálenost 0,29 AU, čili před oběžnou dráhu Merkuru. Pokud se tak nějaké pásky týkají samotných programů Apollo, nebyly dosud objeveny.

Zajímavé je, že tyto počítače musel již zemřelý inženýr dostat domů s pomocí těžké techniky, však jde o velice těžká zařízení, pro jejichž přesun bude třeba přivolat mobilní jeřáb. Ve sklepě by přitom měly být už od začátku 70. let minulého století.

Nicméně i když jsou počítače označeny za majetek NASA, dle dědice nebyly ukradeny. Patřit měly IBM Allegheny Center Pittsburgh v letech 1968 až 1972, kdy se jich NASA zbavovala a měla umožnit, aby si je zmíněný inženýr vzal. To čítá i celkem 325 kotoučů v průměru 14 palců, které jsou plné půlpalcových magnetických pásek. Ty budou již těžko k přečtení, neboť téměř všechny už postihla plíseň a celkově jsou ve špatném stavu. NASA samotná ale stejně o tuto zapomenutou techniku už nemá zájem, stejně jako ji nechtěla před desítkami let.