reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vědci ve virtuální realitě simulují zdi elektrickou stimulací svalů

19.4.2017, Kateřina Hoferková, aktualita
Vědci ve virtuální realitě simulují zdi elektrickou stimulací svalů
Virtuální realita přináší stále více možností a snaží se přibližovat skutečnému světu. Vědci z Německa s cílem vylepšit zážitek z VR pracují na vývoji systému, který pomocí elektrických impulsů simuluje třeba zdi.
Vědci se stále snaží přijít na nové způsoby, jak docílit toho, aby byla virtuální realita ještě více skutečná. S VR headsetem se ošálí lidský zrak a sluch, k autenticitě mohou napomáhat i nejrůznější ovladače do rukou nebo i speciální podložky, které mohou sloužit například pro lyžování ve virtuální realitě. Tým vědců z Postupimi z Hasso-Plattner-Institut se na to ale rozhodl jít jinak. Vědci hodlají ošálit přímo naše svaly, takže hráč se bude cítit, jako by před ním byla zeď.

Svůj haptický systém předvedli výzkumníci na konferenci CHI'17 v Denveru. Cílem projektu bylo, aby ve virtuální realitě mohli hráči dosáhnout podobného fyzického pocitu jako ve skutečnosti. Tak by mělo nastat nejenom, když se dotknou zdi, ale také při nošení různých těžkých předmětů či otevírání dveří. Svaly dostanou elektrický impuls a člověk si bude připadat, jako by danou věc skutečně dělal.

Výzkumníci zveřejnili i video, ve kterém je možné vidět, jak celý proces probíhá. Na zádech má muž batoh, ve kterém je schovaný lékařský osmikanálový svalový simulátor. Samozřejmě je nutné mít nasazený headset pro virtuální realitu, v tomto případě se jedná o Samsung GearVR. Na rukou má muž připevněné senzory systému na sledování pohybu. Hlavní výhodou tohoto projektu by tedy mělo být podle tvůrců to, že k simulaci zdi je třeba jen málo hardwaru.


Elektrody jsou připojeny na předloktí a biceps uživatele, a když je to potřeba, vysílají mírný elektrický šok. To nastává, když se hráč ve virtuální realitě dotkne virtuální stěny nebo má zvedat nějaký těžký předmět. Svaly jsou tak aktivované a uživatel se cítí, jako by tlačil rukou proti zdi.

Vytvořit realistickou simulaci nebylo pro tým vědců jednoduché. Museli do svalu aplikovat takový proud, aby byl úměrný uživatelově síle - jen aby se zabránilo průchodu ruky zdí. Jeden z účastníků testování však simulaci označil za nepříliš realistickou, protože cítil, jak byla jeho ruka přitažena zpět k tělu.

Hráči mohou vyzkoušet dvě různé simulace povrchů. Intenzita elektrických impulsů je v prvním případě omezená a to umožňuje uživatelům proniknout do povrchů simulovaných objektů třeba o deset centimetrů. To může znázorňovat pěnový nebo jiný měkký povrch. V druhém případě krátké impulsy odhodí uživatelovu ruku ihned dozadu, takže se končetina přes stěnu nedostane. Intenzita je vedena v bezpečné míře, aby nedošlo k žádnému zranění.

Tato technologie byla používána už mnohem dříve například v oblastech fyzioterapie, nejedná se tedy o nic nového. Velmi podobný systém využívá i Teslasuit, o němž jsme se zmínili už dříve a který také přináší haptickou odezvu ve virtuální realitě. Německý systém by měl být též vhodný k zakomponování do běžného textilu, a přinášet tak nové rozměry do oblastí virtuální reality.

Zdroj: engadget.com

reklama