O historii a vzniku společnosti jsme se dozvěděli podrobnosti již v předchozím díle, takže pouze pro zopakování a upřesnění:
Společnost Symbian jako nezávislá firma vznikla v červnu 1998. Její ústředí se nachází ve Spojeném Království. V současné době má přes 750 zaměstnanců rozmístěných v pobočkách sídlících v Japonsku, Švédsku, Spojeném Království a Spojených Státech Amerických. Centrum vývoje se nachází v Bangalore. Údaje o prodeji za rok 2003 ukázaly rostoucí oblibu telefonů vybavených Symbian OS. Za rok 2003 bylo celosvětově evidováno 6.7 milionů Symbian OS telefonů, a z toho přes jeden milion pouze za prosinec. Čísla pro rok 2004 budou ještě několikanásobně vyšší.

Ani ten nejlepší manager však nezmůže nic bez kapitálu. Symbian je v současné době vlastněn silnými společnostmi zvučných jmen: Ericsson, Panasonic, Nokia, Samsung, Siemens a Sony Ericsson. Jejich vlastnická práva jsou procentuálně vyjádřena na obrázku níže:

Ředitelé jednotlivých investorů jsou sdruženi v takzvaném „Dohledovém výboru“. Jejich úkolem je tvorba licenčních podmínek a pravidel pro Symbian OS. Technologické záležitosti má na starosti „Operační výbor“ složený z managerů Symbianu.
Skvělé možnosti a vzrůstající popularitu operačního systému Symbian si uvědomuje stále více společností. K tomu, aby firma vyrábějící mobilní telefony mohla ve svých zařízeních používat Symbian OS, musí nejprve získat licenci na jeho nasazení. K dnešnímu dni jsou podle stránek společnosti evidovány tyto firmy: Arima, BenQ, Fujitsu, Panasonic, Lenovo, LG Electronics, Motorola, Nokia, Samsung, Sanyo, Sendo, Siemens, Sony Ericsson. Speciální typ takzvané vývojové licence má Mitsubishi Electric. Partnerství mezi Mitsubishi Electric a Symbianem bylo oznámeno již na veletrhu CeBIT v březnu 2003, kde Mitsubishi zároveň představilo svůj první koncept telefonu se Symbian OS v7.0.

Společnost Symbian nabízí svůj operační systém k úpravě výrobcům mobilních telefonů v několika variantách, takzvaných referenčních designech. To jsou jakési předlohy, které výrobci upravují podle svých představ za dodržení smluvně dohodnutých podmínek a instalují je pak do svých telefonů.
Existují tři designy. Každý z nich má pevně dané rozlišení displaye, ale měnitelnou barevnou hloubku, velikost pixelu, použitelná vstupní zařízení a další specifika. Pokud budeme chtít procentuálně vyjádřit podíl jednotlivých funkčních složek operačního systému, zjistíme, že jádro systému zabírá okolo 5 %, systémové knihovny asi 55 %, aplikační prostředí 20 % a uživatelský interface zbylých 20 %. Z toho jasně vyplývá, že různé referenční designy mají pouze 20 % určených ke změnám (UI). Výrobci telefonů mohou k obrazu svému přizpůsobovat pouze tuto část.
Crystal
Koncepce operačního systému pro komunikátory. Display otočený na šířku a velká plnohodnotná klávesnice, to jsou její hlavní charakteristiky. Prvním zástupcem designu Crystal se stala Nokie 9210 (9290 v USA) uvedená do prodeje 20. června 2001. Psion tou dobou vyvíjel svůj vlastní design, tato snaha však ztroskotala v roce 2001 společně s projektem Odin, podporovaným Motorolou.

Quartz
Koncepce navržená pro komunikátory ovládané stylem, vybavené QVGA (240 x 320) displayem, rozpoznáváním znaků po celé ploše obrazovky a virtuální klávesnicí. První zařízení této koncepce bylo představeno Ericssonem na CeBITu v roce 2000.

Pearl
Tento design byl určen výhradně pro chytré telefony, pro které jsou klíčové hlasové funkce. Tento koncept neumožňoval přidávání dalších aplikací a zájem o něj rychle opadl. Několik výrobců se snažilo o jeho implementaci kvůli jednoduchosti ovládání (7 funkčních tlačítek). Ve finálních výrobcích byste však nejspíše vůbec nepoznali, že jde o Symbian.

V současné době se však již příliš nepoužívají tato označení. Nyní se ve vztahu k zařízením Symbian setkáte zejména s pojmy jako Series 60, 80, 90 a UIQ. Jedná se o označení pro vývojářské platformy a zároveň různá uživatelská rozhraní. V dalším díle našeho seriálu o Symbianu se zaměřím na tyto pojmy spíše ve smyslu uživatelských rozhraní. Popis specifik vývoje aplikací pro jednotlivé platformy by byl na delší povídání a přesahuje rámec tohoto seriálu.