Vydělávají palmovští programátoři dost peněz ?
12.2.2002, Zdeněk Michálek, článek

Pro PalmOS jsou vyvinuty desetitisíce aplikací, nové se objevují každým dnem. Je jejich vývoj (a následný prodej) ale opravdu natolik lukrativní ?
Prý to není žádná velká sláva, říkají Američané. Proč ?
Američtí analytikové v současnosti tedy radí: Ano, vyvíjete pro Palma - ale pro firmy. Pokud chcete vyvíjet běžné programy pro masovou spotřebu, dělejte to jako koníček při svém běžném zaměstnání.
Smutné, že ? Na druhé straně - v ČR jsou přeci jen platy o hodně nižší, třeba by se leckterý český programátor spokojil i s tím jedním procentem...
- Chybí "killer application", neboli aplikace, která strhne masy lidí k tomu, aby si pořídily právě danou platformu. U Windowsů je to bezesporu kancelářský software (no, řekněme to na rovinu, MS Office), u Apple třeba DTP software. U Palma nic tak výrazně vyhraněného - ani z oblasti vážné, ani z oblasti herní - neexistuje.
Díky tomu ovšem není možné psát - a prodávat - ani aplikace, které na "killer application" parazitují, rozšiřují její možnosti a stávají se její nástavbou.
- Příliš velké množství malých firem a naopak malá angažovanost "zavedených" softwarových domů. V důsledku toho mezi sebou bojuje obrovské množství podobných programů a žádný nemá šanci na své zavedení jako standardu. Nesouhlasíte ? Podle údajů zveřejněných na InfoSyncu nejprodávanější náhrady úkolovníku a kalendáře (bez kterých se - podle mého názoru - téměř nedá s PalmOS přístroji pracovat), tj. DateBk a ActionNames jsou dohromady nainstalovány na méně než 7% PalmOS přístrojích. Statistika bohužel neříkala, jsou-li nainstalované legálně či nelegálně a zda se do tohoto počtu zahrnují i "bundlovaná" verze DateBk+ u Visorů a jim podobné. Každopádně těch necelých 7% je žalostně málo...
- Princip shareware, kterým je u kapesních počítačů distribuována většina software. Pouze 1% z lidí, kteří si stáhnou hru nebo aplikaci pro Palma, ji skutečně zaplatí. A to je při cenách programů kolem 10 až 40 USD příliš málo na rozumné uživení se. Jak říkají analytici - shareware je pro koníčkáře...
- Výborně vydělávají programátorské firmy, které se zaměřují na implementaci kapesních počítačů do podnikových informačních systémů. Jinými slovy - píší programy pro pořizování dat obchodníky, interface pro management umožňující získávat aktuální data z jejich - například - SAPu nebo - třeba - software pro správu využívání golfového hřiště.
- Příliš nízké ceny her a všeho souvisejícího - psychologická hranice ceny za hru na Palma je kolem 15 USD, dražší je již obtížněji prodejná. To je méně než třetina ceny běžné hry na PC - přitom s podstatně nižším počtem (placených) instalací (pravda, s podstatně nižšími náklady).
Američtí analytikové v současnosti tedy radí: Ano, vyvíjete pro Palma - ale pro firmy. Pokud chcete vyvíjet běžné programy pro masovou spotřebu, dělejte to jako koníček při svém běžném zaměstnání.
Smutné, že ? Na druhé straně - v ČR jsou přeci jen platy o hodně nižší, třeba by se leckterý český programátor spokojil i s tím jedním procentem...