reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vyroben byl první funkční prototyp baterie Lithium air

2.11.2015, Jan Vítek, aktualita
Vyroben byl první funkční prototyp baterie Lithium air
Čas od času se objeví nová technologie týkající se baterií, která slibuje zajímavé vlastnosti a pokrok oproti dnes používaným Li-ion a dalším typům. Nyní se podařilo vyrobit baterie Lithium air, jež se do této doby pohybovaly jen v teoretické rovině.
Nedávno se podařil průlom v oblasti draslíkových baterií, jejichž výroba byla dlouhých 80 let považována za nemožnou. Netrvalo to ani měsíc a máme tu další novinku, která se týká dosud pouze teoretických baterií Lithium air (Li-air). Tyto baterie pracují na principu oxidace lithia na anodě a redukce kyslíku na katodě a poprvé se o nich začalo mluvit v 70. letech jako o jednom z možných zdrojů energie pro elektrovozy. Vědci se ale o tuto technologii začali více zajímat až s koncem prvního desetiletí nového tisíciletí, a to díky novým materiálům i celkově vyšší propagaci obnovitelných zdrojů energie. Jejich největším potenciálem je velice vysoká měrná energie, tedy poměr kapacity na hmotnost baterie, který je prý srovnatelný s benzinem. To díky tomu, že tyto baterie si berou potřebný kyslík z okolního vzduchu.





Fungující prototyp baterie Li-air se podařilo vyrobit výzkumníkům z univerzity v Cambridge. Jejich baterie dosáhla vysoké energetické hustoty (přesná čísla zveřejněna nebyla), přičemž dle zatím provedených testů je možné tuto baterii dobít více než 2000x. To představuje významný pokrok v této technologii, na němž se může dále stavět. Dle zástupců univerzity se ještě nepodařilo vyřešit všechny překážky, ale dle dosavadních výsledků už lze vidět cestu vedoucí ke konečnému produktu. To ale bude ještě trvat, a to dle odhadů přibližně deset let.

Pokrok v technologii Li-air byl uskutečněn právě díky novým materiálům a konkrétně díky vysoce porézní uhlíkové elektrodě vyrobené z grafenu s různými příměsemi. Máme tu tedy další slibnou technologii týkající se baterií, ale snad se taky dočkáme toho, že bude některá z nich už uvedena na trh a nabídne oproti dnešním Li-ion či Li-pol něco navíc, ať už jde o lepší poměr kapacity a hmotnosti/velikosti, nižší cenu nebo třeba rychlejší nabíjení. Ideálně tedy vše dohromady.

Zdroj: Cambridge
reklama