www.svethardware.cz
>
>
>

Vývoj počítačových myší a jejich technologie

Vývoj počítačových myší a jejich technologie
, , článek
Dnes se podíváme na původ, vývoj, technologie a ostatní témata související se zařízeními, bez nichž je dnešní PC s GUI operačními systémy v podstatě neovladatelné. Ano, řeč bude o počítačových myších.
Kapitoly článku:
  1. Vývoj počítačových myší a jejich technologie
  2. Myší technologie
  3. Myší specialitky a ostatní polohovací zařízení
reklama
Zatímco klávesnice mají za sebou sáhodlouhou a pozvolně se rozvíjející historii, díky níž jejich použití logicky navázalo na osobní počítače, počítačová myš se objevila zcela náhle a nečekaně. Za to si také ve svých začátcích vysloužila posměšky, pohrdání a nepochopení, což ale na druhou stranu musíme dnes chápat my, jakožto ti, pro které je toto zařízení naprostou samozřejmostí.




Douglas Engelbart


S prvním konceptem myši přišel její vynálezce, Douglas Engelbart již v roce 1963, tedy v době sálových počítačů, kdy byl i koncept terminálů přinejlepším v plenkách. Engelbart, tehdy pracující v institutu SRI - Stanford Research Institute, vyvíjel ‚ukazovací zařízení’ (pointing device) pro svůj systém NLS (oN-Line System), což měl být v té době velmi pokrokový systém, mimo jiné zahrnující podporu přístupu více uživatelů najednou a předchůdce toho, co dnes označujeme jako grafické rozhraní (GUI).




Engelbartův prototyp myši


Právě ono rozhraní mělo poskytnout smysl novému vstupnímu zařízení. Engelbart zkoušel různé přístupy, například přístroje, které umístěné na hlavu sledovaly uživatelovy pohyby, joysticky, či světelná pera. Myš, nebo v té době ještě nazývaná jako brouk (bug), však vyhrála díky své jednoduchosti konstrukce a snadnému používání. Vynález však zůstal po dlouhou dobu před očima veřejnosti skryt a až v roce 1968 jej jeho tvůrce představil veřejnosti.





V tom roce se v San Francisku konala konference Fall Joint Computer, na které Engelbartův tým představoval výsledky vývoje svého NLS zahrnující představení hypertextu, hlasové a vizuální komunikace dvou osob přes počítačovou síť a nebo právě i počítačovou myš, která v tu dobu byla spíše na okraji zájmu. Tuto část konference má Stanford University pečlivě zdokumentovánu a sami se tak na streamovaných videích můžete podívat, jak probíhaly jednotlivé části.




Náčrtek Engelbartovy myši


Po dvou letech byl vynález konečně patentovaný SRI (jako "X-Y Position Indicator for a Display System", neboli „Indikátor pozice v osách X-Y určený pro zobrazovací systém“. Samotná myš však byla vyrobena kolegou z jiné laboratoře, Billem Englishem. Měla dřevěné tělo, dva kovové kotoučky pro udávání změn pozice v obou osách a jedno červené tlačítko. Blíže vám však napoví obrázky, včetně náčrtku, jenž byl součástí Engelbartova patentu. Z nich je také vidět, že nejdříve byl datový kabel veden směrem k uživateli, to ale bylo po prvních zkouškách velmi brzy upraveno.




Náčrtek - pohled seshora


O novinku se dále téměř nikdo nezajímal, až nastoupila firma Xerox a její hlavní výzkumná divize – PARC (Palo Alto Research Center – podle umístění v lokaci Palo Alto, Kalifornie). Její práci nejvíce symbolizuje výzkum a vývoj základů pro GUI, zosobněný v počítači Xerox Alto a následně i Xerox Star. Právě k tomuto počítači Xerox vyvinul třítlačítkovou (tlačítka byla pojmenována jako červené, žluté a modré) myš, jež se uživatelům ihned zalíbila. Myš od Xeroxu však nebyla bezproblémová; kromě její ceny ($400) si uživatelé stěžovali i na její křehkost a nespolehlivost. Zde se také udál přechod od původní koncepce myši s dvěma kotouči směrem k modernějšímu návrhu s kuličkou, která přenášela pohyb na vnitřní prvky. Za Altem následovaly další počítače využívající myš, ale žádný z nich se nestal tak slavným, jako Apple.




Počítač Xerox Alto


Apple si licencovalo myš od SRI za nějakých $40.000, aby ji vzápětí použilo u svého nového počítače Apple Lisa. Projekt začal v roce 1978 a počátkem osmdesátých let již byly Lisy dostupné koncovým uživatelům. Počítač byl samozřejmě vybaven GUI operačním systémem a dodával se s jednotlačítkovou myší, na niž mělo Apple při jejím vývoji specifické požadavky. Především se dbalo na sníženou cenu, jež byla stanovena na méně než 10% ceny myši Alta. To ale kladlo nároky na inženýry, kteří museli přijít s novým, levnějším způsobem přenesení pohybu na data. Vymyšlen byl mechanismus, jenž přetrval až do příchodu optických myší.




První myš od Apple


Kulička myši přenášela pohyb na dvě zdířkovaná kolečka – každé pro jednu osu. Detekci pohybu zajišťovaly světelné diody na jedné straně kolečka, prosvítající skrz zdířky na protilehlé fototranzistory. Ty pak předávaly informace o pohybu do řídící jednotky myši a dále do počítače. Levný způsob byl tedy vymyšlen a zbývala praktická aplikace. Ta ovšem vyžadovala, aby byly myši dílensky dobře a přesně zpracovány a přitom zůstaly jednoduché a levné. Nakonec se vše vyřešilo zhotovením jamky, ve které kulička (nyní již opatřená gumovým povrchem) dobře seděla, ale také pomocného kolečka, jež pružně tlačilo kuličku proti dvěma osovým zdířkovaným kolečkům. Tato konfigurace útrob myší se poté víceméně dochovala až dodnes.




První myš od Microsoftu


Myš, vyrobena původně pro Apple Lisa, se s příchodem slavného Apple Macintosh změnila jen kosmeticky. V tu dobu, počátkem osmdesátých let, si ji ale vzal na mušku Microsoft a v roce 1983 uvedl svoji verzi. Počátky firmy v hardwarových závodech sice začaly již o 4 roky dříve spoluprácí s firmou NEC na počítači PC-8001, avšak uvedení myši počalo éru hardwarové divize Microsoftu, zabývající se výrobou periférií. Nová myš měla dvě tlačítka a spolupracovala s IBM PC, jakožto i s ostatními počítači založenými na MS-DOSu, nebo PC-DOSu.

Od této doby, počátku 80. let, se tedy myš stala víceméně standardní periferií osobních počítačů a ani dnes neexistuje žádný jiný výrobek, který by její pozici nějak vážně ohrožoval, i když se jich od té doby objevilo na trhu dost.
reklama
Nejnovější články
Valve na Steamu ruší video sekci Valve na Steamu ruší video sekci
Společnost Valve nezačala rok 2019 dobře. Na konci minulého roku se najednou objevila konkurence v podobě Epic Games Store, která rychle vyrostla ve vážnou hrozbu a nyní tu máme zprávu o zrušené video sekci. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Exploitů jako Spectre už se moderní procesory možná nikdy zcela nezbaví Exploitů jako Spectre už se moderní procesory možná nikdy zcela nezbaví
Výzkumníci firmy Google se zaměřili na podstatu exploitů Spectre a Meltdown, aby zodpověděli otázku, nakolik představují problém nejen pro Intel, ale i jiné společnosti ne nutně vyrábějící procesory x86. Co k tomu mohou říci?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Sphero RVR: jezdící robot pro Raspberry Pi a Arduino Sphero RVR: jezdící robot pro Raspberry Pi a Arduino
Společnost Sphero rozjela na Kickstarteru kampaň, která se týká financování dálkově ovládaného autíčka, které bude kompatibilní s minipočítači Raspberry Pi, Arduino i BBC micro:bit. Zájem je obrovský a cílová částka padla během chvíle. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
CPU chladiče Noctua nyní běžně obsahují montážní sady pro AMD AM4 CPU chladiče Noctua nyní běžně obsahují montážní sady pro AMD AM4
Noctua sice už dávno nabízí chladiče ve speciálních verzích SE-AM4, které jsou určeny i pro moderní procesory AMD Ryzen do patice AM4. Nyní se příslušné montážní sady dostanou do všech chladičů Noctua jako jejich hlavní výbava. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Microsoft chystá nový odlehčený systém jako konkurenci pro Chromebooky Microsoft chystá nový odlehčený systém jako konkurenci pro Chromebooky
Na konci ledna se objevila zpráva o jistém systému Windows 10 Lite, který by byl založen na notně osekaných Windows 10. Není jisté, že se bude takto jmenovat, ale ukazuje se, že něco takového si Microsoft opravdu chystá a půjde o jiný OS než obvykle. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář