Vývoj teleskopu JWST pokračuje dle plánu, za anomálii může západka

Vývoj James Webb Space Telescope je ostře sledovaný, neboť jde o velice nadějné zařízení, které nám umožní se podívat na vzdálené hvězdy a planety tak, jak dosud nebylo možné. Je tak dobrá zpráva, že testování probíhá dle plánu i přes vibrační anomálii.
JWST je v podstatě už dostavěn a nyní probíhají testy a plánuje se jeho sestavení do finální podoby, v níž má v říjnu příštího roku konečně letět do vesmíru. Na konci minulého roku se přitom v jednom testu objevila anomálie při vibračních testech, která naštěstí nezpůsobila žádné poškození teleskopu, ale přirozeně se pátralo po tom, co ji způsobilo. Testovalo se konkrétně to nejdůležitější, a to zrcadlo a jeho vnitřní nástroje, což je celé zařízení známé jako Optical Telescope element and Integrated Science (OTIS). Především to totiž musí přežít start rakety, což bylo simulováno v Goddardově vesmírném centru a inženýři při tomto testu zachytili nezvyklé údaje z akcelerometrů, kvůli čemuž byl test zastaven.

hlavní část JWST transportována do čisté místnosti v Goddardově centru po dokončení vibračních a akustických testů

Nyní už je známá příčina problémů při vibračním testu, a to nesprávně uzavřená západka, která měla za úkol držet jedno z křídel primárního zrcadla skládajícího se z 18 hexagonálních dílů. To bude částečně složeno, aby se JWST vůbec vešel do nákladového prostoru rakety Ariane 5 a pak se až ve vesmíru rozvine do plochy. Západka je tvořena z ozubených koleček, která si po uzavření úplně nesedla a to se stalo až vlivem vibrací, což přineslo nezvyklé hodnoty zachycené akcelerometry a také blízcí inženýři uslyšeli ostré cvaknutí. Tato situace pak byla simulována ještě jednou se samotnou západkou, díky čemuž se NASA ubezpečila, že šlo opravdu o danou věc.

Nyní už jsou vibrační a akustické testy zařízení JWST v ceně 8,8 miliard dolarů dokončeny, a to tak bude prozatím uloženo v čisté místnosti Goddardova vesmírného centra, než bude připraven transport do Johnsonova vesmírného centra, kde zase proběhnou tepelné testy ve vakuu v renovované komoře postavené ještě za programu Apollo. Pak už poputuje do zařízení firmy Northrop Grumman v Jižní Karolíně, kde bude složen celý výsledný teleskop z hlavního OTIS, základové platformy a slunečního štítu, aby byl připraven na start.

JWST se usídlí z pohledu Slunce za Zemí v druhém libračním bodu

Anomálie ovlivnila plánování testovací fáze, takže OTIS poputuje do Johnsonova centra až v květnu namísto v březnu. Základovou platformu také potkaly problémy, které se v jejím případě týkaly pohonného systému a konkrétně převodníků energie, jež musely být vyměněny. Ale přes to všechno celý projekt zůstává v rámci schváleného rozpočtu a díky časovým rezervám se nemění ani celkový plán. Aktuálně je v časové rezervě ještě téměř 5 měsíců, ale ta se bude dle předpokladů postupně tenčit, neboť se počítá s tím, že se ještě objeví nějaké problémy.

Zdroj: Space.com