Pokud se hovoří o grafických kartách, vybaví se většině čtenářů jména jako Voodoo, GeForce nebo Savage2000. Ovšem tyto karty jsou určeny pro široké nasazení zejména v domácích počítačích. Ale výkonnou grafiku nepotřebují pouze hráči, hodí se i designérům a konstruktérům. Ti si, pokud chtěli opravdu dobrý výkon, většinou kupovali unixové grafické stanice (např. SGI). Existuje ale i jiné řešení – profesionální grafický akcelerátor pro PC. V tomto článku bych vám rád představil jeden z nich – WildCat 4110 od firmy Intense3d (součást Intergraphu) která je dle testů nejrychlejší na trhu.
Technologie ParaScale
Jádro karty je založené na patentované technologii ParaScale, která je a klíčem k výkonu této katry.
Jak můžete vidět z obrázku, základem WildCat jsou tři základní jednotky. První, Bus Interface se stará o komunikaci (I/O) mezi kartou a okolním světem přes sběrnici PCI nebo AGP. Druhá, Geometry Accelerator, tvoří hlavní výpočetní jádro karty. Její výkon dosahuje 3,2 miliardy operací v pohyblivé řádové čárce (GFLOPS). Složitost této části čipu se téměř rovná současným procesorům – obsahuje 9,5 miliónů tranzistorů. Třetí, Rasterization engine obsluhuje operace s texturami a vykreslováním obrazu. Stará se také o výsledný výstup pro monitor či LCD displej.
Jak můžete vidět na blokovém schématu karty, WildCat má oddělenou paměť pro textury a výsledný obraz (frame-buffer). Proto ve chvíli, kdy se provádějí operace s texturami (načítání apod.) může se paralelně pracovat i s obrazem.
Jak již napovídá název technologie ParaScale, karta velmi dobře podporuje pipelining – současné provádění několika operací najednou. To umožní jednak zrychlení (2x či 4x, podle počtu rour), nebo generování více obrazů pro více monitorů. Tuto vlastnost využijí zejména konstruktéři při práci s CAD programem, kdy mohou mít na každém monitoru jiný pohled na editovaný model.
Technické parametry
Technologie ParaScale
Jádro karty je založené na patentované technologii ParaScale, která je a klíčem k výkonu této katry.
Jak můžete vidět z obrázku, základem WildCat jsou tři základní jednotky. První, Bus Interface se stará o komunikaci (I/O) mezi kartou a okolním světem přes sběrnici PCI nebo AGP. Druhá, Geometry Accelerator, tvoří hlavní výpočetní jádro karty. Její výkon dosahuje 3,2 miliardy operací v pohyblivé řádové čárce (GFLOPS). Složitost této části čipu se téměř rovná současným procesorům – obsahuje 9,5 miliónů tranzistorů. Třetí, Rasterization engine obsluhuje operace s texturami a vykreslováním obrazu. Stará se také o výsledný výstup pro monitor či LCD displej.
Jak můžete vidět na blokovém schématu karty, WildCat má oddělenou paměť pro textury a výsledný obraz (frame-buffer). Proto ve chvíli, kdy se provádějí operace s texturami (načítání apod.) může se paralelně pracovat i s obrazem.
Jak již napovídá název technologie ParaScale, karta velmi dobře podporuje pipelining – současné provádění několika operací najednou. To umožní jednak zrychlení (2x či 4x, podle počtu rour), nebo generování více obrazů pro více monitorů. Tuto vlastnost využijí zejména konstruktéři při práci s CAD programem, kdy mohou mít na každém monitoru jiný pohled na editovaný model.
Technické parametry
- Plná podpora OpenGL 1.2
- 64 MB paměti pro textury a 64 MB pro frame-buffer
- SuperScene antialiasing – antialiasing celé scény
- Podpora 3D textur (že jste o nich ještě neslyšeli? Používají se hlavně v GIS programech.)
- Podpora digitálních displejů (DVI výstup)
- Připojení přes AGP 2x, AGP 4x, AGP Pro
- Výpočet osvětlení (až 24 světel)
- Transformace (perspektiva, matice, okénkové transformace)
- Mapování textur, dithering, antialiasing
- Další viz zde