Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Diskuze k článku: Windows 7: Uf-oni jsou tady!
21.5.2009, Jiří Černý, článek
Po betaverzi Windows 7 byla v květnu uvolněna i verze předprodukční. Tento operační systém je momentálně podle většiny médií žhavým kandidátem na titul "nejlepší Windows všech dob" a nezbývá proto, než pokusit se odhadnout, jaké má šance na podobné ohodnocení i ze strany uživatelů. Dosáhnou Windows 7 větší popularity než XP, nebo je naopak postihne stejný osud jako Visty?
krysarr (160) | 19.7.200923:15
Nepochopil jsem, jak autor myslel, že
Někdo v této souvislosti u betaverze kritizoval nedostatečné rozlišení běžící aplikace od aplikace neaktivní, nicméně NĚJ osobně se to takhle naopak i líbilo a přišlo mu, že jde hlavně o otázku zvyku.
Odpovědět0  0
ugh | 13.7.20091:54
Teda fakt pořád nemůžu přijít na důvod, proč bych měl používat něco jiného než Win XP ­(možná ještě tak linux...­). Kdo potřebuje zaplácat gigo ramky operačním systémem? Používám vzhled a la Win95, takže s barevnými průhlednými blbinkami se můžou jít vycpat. Co se bezpečnosti týče, tu vám žádné windowsy samy od sebe nezajistí, musíte mít slušný antivir a firewall od někoho schopnějšího ­(comodo, kaspersky, ...­).
Odpovědět0  0
kjjhj | 4.1.20100:31
Tak to já zase ano,co třeba kvůli podpoře nového a výkonnějšího jak hardw.tak i soft. Vývoj jde směrem kupředu a to dost rychle.XP jsou už dnes prakticky mrtvé,jen si toho někteří možná ještě i pár let nevšimnou.
Odpovědět0  0
Bespi | 8.7.200916:49
Panel rychlého spouštění ve Windows Seven samozřejmě je. Jenže všechny původní ikonky co v něm byly tak nyní postrádají smysl a tak na něj není vytvořen odkaz ­(jedná se totiž o pouhou složku­) a předpokládá se, že uživatel si vytvoří jiný­/jiné vlastní panely. Na internetu je spousta návodů jak otevřít původní panel rychlého spouštění, ale jak píšu nic nebrání vytvoření vlastního panelu z jakékoliv složky na disku.
Odpovědět0  0
Prem | 17.6.20091:19
Já jsem to zkoušel 2x nainstalovat tu 64bit.verzi a pokaždé se to seklo na 14% a pořád to načítalo a načítalo a instalovalo,až jsem to zrušil. Neušlo mi něco náhodou?
Odpovědět0  0
no.667 | 22.6.20090:06
To vypadá na špatné instalační médium. Buď došlo k chybě při stahování nebo při vypalování DVD. Zkuste stáhnout a vypálit obraz znovu a uvidíte, jestli to pojede. Pokud ne, berte na vědomí, že je to stále pouze testovací verze.
Odpovědět0  0
dawerazim (2) | 1.6.200913:18
jo notebook sem samozrejme myslel :)
Odpovědět0  0
dawerazim (2) | 1.6.200913:18
no ja W7 rozjel i na starym asusackym stroju, 1.4ghz intel p4, 32mb int. grafika + 512mb ram, a slapalo to na ten stroj celkem slusne
Odpovědět0  0
Jirimi | 28.5.200922:12
Zkousel jsem rozchodit W7 i s 512MB RAM a ono to chodi naprosto bezprolemove­- zatim vse napovida za W7 bude velmi povedeny OS
Odpovědět0  0
Toustik | 26.5.200914:29
Ahoj, vsem.
Tak jsem W7 nainstaloval na SCSI ­(řadič Adaptec 39320­) s driverem pro Windows Server 2008 ­(32bit­). K mému překvapení to šlo jako po másle ­(na řadiči je aktivní RAID 0­). Instalace mi trvala cca 30min, spíše méně. Zatím to vypadá rozumně, ale ještě jsem neměl moc času si systém ­"osahat­". Zabýval se někdo možnostmi ohledně volitelně instalovaných komponent systému, tj. instaluje se všechno hned nebo se různé rozšiřující služby a funkcionalita isntalucjí dodatečně, obdobně jako Win Serveru 2008, máte nějaké postřehy?
Odpovědět0  0
tik-tak (113) | 25.5.200913:20
Urcite je to kus prace a som presvedceny ze vyvoj to chcel urobit dokonale.No marketing je asi ten hlavny dovod preco je to tak.Pre co to spravit OK hned od zaciatku? Tak toho predame viac aj za cenu ze nanas kazdy pluje.Vrecka si namazeme MY ­- tj. MICROSOFT.
Odpovědět0  0
modrymysak (10) | 21.5.200912:18
Někdy mi připadá, že v Microsoftu pracují na vývoji dva týmy. Jeden dělá spolehlivé věci a druhý experimentuje. Protože povedený systém je vždycky ob jednu verzi. 2000 ­- Me ­- Xp ­- Vista ­- W7 ... :­-)
Odpovědět0  0
mech13 (422) | 21.5.200914:40
1­) milenium rozhodne nepatri mezi 2000 a XP
2­) co sakra maji vsichni proti mileniim? imho prvni poradny OS od M$
Odpovědět0  0
HeadLesS_2 (10) | 21.5.200910:51
Tak by mě zajímalo, jestli už konečně w7 budou umět dát taskbar i na druhý monitor. To mi citelně chybí už od w2k a řešit to pirátěním ultramonu není úplně košer. Zatím i na Vistách používám mmtaskbar, ale je to už starý soft a má svoje mouchy. Řešení od M$ by docela bodlo.
Odpovědět0  0
ptipi (139) | 21.5.200911:55
A v čem je problém? Teď nemám po ruce Vistu, ale v XP cyhtneš taskbar a přetáhneš ho na druhý monitor naprosto bez problému. Jen v případě, že jsi ho uzamknul budeš muset zajít ještě navíc do kontextové nabídky.
Odpovědět0  0
acw (6) | 21.5.200915:13
a nebo systémově prohodit primární a sekundární monitor. Tak to řeším u notebooku, ke kterému mám připojený LCD. LCD mám pak jako hlavní a displej notebooku slouží jako odkladiště.
Odpovědět0  0
HeadLesS_2 (10) | 22.5.20099:20
Problém je ten, že ho nechci přetáhnout, ale ­"roztáhnout­". Prostě na každém monitoru vlastní taskbar, kde každý z nich zobrazuje pouze aplikace, které jsou spuštěné na tom konkrétním monitoru. A to standardně nefunguje.
Odpovědět0  0
631275 (287) | 21.5.20099:12
Já jsem W7 zkusil jen na minibooku. Pro mě to bylo ideálně načasovaní vydání RC verze, protože jsme si vyhlédl HPčko, které má distribuce od SUSE přes XP po VistaBusiness. Přičemž peněžní úspora mezi linuxovou a Vistí verzí byla značná. SUSE mi nesedl ­(byl jsem líný se přeučovat­), Visty používám ode dne oficiálního zahájení prodeje v obchodech ­(vzpomínky bolí­), W7 je zatím na rok zadarmo, tak proč to nezkusit.
S W7 jsme spokojený, ovládání mi přišlo intuitivní, žádný problém nenastal. Systém se chová i na relativně hodně slabé atomové konfiguraci velmi svižně. Za mě jednoznačné +. Pokud si finální verze udrží svižnost RC, nebudu váhat s nákupem. S desktopem si to ale ještě pořádně rozmyslím, zatím jsme neměl potřebu na něm W7 testovat podle hesla, neměň, co ­(konečně­) funguje.
Odpovědět0  0
Puskin (6) | 21.5.200913:41
Moje rec... Muzikanti tomu rikaji heslo ­"Nejebej do housli, dokud hrajou!­" :­-)
Odpovědět0  0
El Cid (126) | 21.5.20097:54
Je usmevne, jak nekteri lide porad maji Vistu za nejhorsi system a Win7 opjevuji ­- pritom Win7 je pribarvena Vista s par ­"vychytavkama­" navic. Osobne nevidim duvod proc fungujici Vistu preinstalovavat na Win7. Vista, tak joky jine systemy­(naposledy Win2K­) mel porodni bolesti ale casem se proste vychytal. Je to uplne stejne jak kdyz prisli Win2k a kazdy si drzel Win98 a na Win2k nadaval, ze je nekompatibilni atd...prisli pribarvene WinXP a najednou to byl nejlepsi system...jak je videt, placebo funguje
Odpovědět0  0
Ne3210 | 21.5.20098:11
Seven nevypadaji moc jako prebarvene Visty. Faktem je, ze velmi slusne a to dokonce rychleji nez XPcka bezi na systemech na kterych se Visty ani nepovede nainstalovat. Zatim to tedy vypada, ze nekdo zamakal i na nejake te optimalizaci, no uvidime v praxi.
Odpovědět0  0
El Cid (126) | 21.5.20099:10
Prvni se podivejte na testy ­- s tou rychlosti to neni zase takove...ale ano v radu % Win7 tezi z lepsi optimalizace ale to hlavne pri startu ­- jinak jsou rozdily docela zanedbatelne, takze nedelejme z komara velblouda. Nevim jakou mate zkusenost s instalaci systemu ale kde pobezi Win7 pobezi i Vista ­- akorat Win7 je na tom zase krapet lepe s optimalizaci, tudiz Vistu je treba trosku prenastavit, respektive povypinat nejake veci...a ze se da velice ocesat.
Odpovědět0  0
wizaard (23) | 21.5.200912:08
Rozdíl ve výkonu Windows Vista a Windows 7 je zásadní, ať si říkáte, co chcete. S oběma systémy mám svou zkušenost, Vistu používám rok a půl a problém s ní nemám, ale Windows 7 jsou prostě minimálně o řád lepší proto, že jsou rychlejší. Nevím, jak to udělali ­(a je mi to jedno­), ale to je fakt.
Odpovědět0  0
sAd (87) | 21.5.200914:43
Musím s Vámi souhlasit. Na mém ntb je rozdíl v rychlosti Vista vs. Seven minimální. V některých případech je Vista dokonce rychlejší.

Po čisté instalaci někomu Seven může přijít bleskově rychlá, ale nainstalujte si tam stejné aplikace jako do Vist, a nějakou dobu s tím pracujte. Z vlastní zkušenosti vím, že rozdíl prostě není postřehnutelný.
Odpovědět0  0
jeninicicek (6) | 21.5.200915:36
Kde běží win 7 win vista běžet nemusí, mám interní grafiku, kterou už vista nepodporovala a do win 7 se mi podařilo ,,narvat´´ ji i s ovladači­(sice ne bez problémů, ale vše jede­). Visty se mě při instalaci sekli hned na začátku, že nesplnuji min. požadavky. Win 7 jedou bez problémů, a jsem s nim zatím spokojen.
Odpovědět0  0
daniel2345 | 21.5.200914:00
win7 su tak hrozne pomaleeee
Odpovědět0  0
libb (12) | 21.5.20098:13
Ono to je trošku složitější. Win 2000 byly opravdu profesionální, relativně strohé a hlavně, opravdu bylo dost věcí, které v nich prostě nejely. XP přišly v době, kdy už se to lepšilo, systém byl přívětivejší pro BFU, existovala Home verze, jely pod tím hry...
Vista­/W7 ­- tady Vám dávám už víc za pravdu, mám Visty B., zkusil jsem W7, připadlo mně, že těch pár věcí, které mají navíc, mně nestoj za reinstal systému, zvláště na RC verzi. Nehledě k několika problémům, které se u mě objevily ­- mimochodem podobného rázu, jako když přišla Vista coby novinka.
Ostatně, po zkušenostech s Vistou opravdu nemíním přecházet na W7 zbytečně brzo, pokud je rovnou nepřeskočím. Záleží asi hlavně na licenční a cenové politice.
Odpovědět0  0
El Cid (126) | 21.5.20099:15
Tak nejeli hlavne proto, ze vyrobci SW­/HW neoptimalizovali pro tento system...jinak docela dobre to resila utilitka od MS, ktera byla distribuovana mezi powertools a to velice dobry rezim kompatibility ale ze zacatku to samozrejme byla bida ­- tak jako vzdy kdyz prijde neco noveho.

S tou cenovou politikou musim souhlasit ­- chtit za tento SP takove penize je otres...ale marketing je marketing. Bohuzel funguje dobre a lide budou radostne instalovat...
Odpovědět0  0
kjjhj | 4.1.20100:13
pro většinu lidí nejsou win.7 service pack­-em pro vistu,protože nebyly zbrklí a nikdy si slavnou vistu nekoupily,víš?
Odpovědět0  0
krysarr (160) | 4.1.201021:26
Proč si myslíš, že to zajímá jen ženský? Podle mě se o to naopak zajímají mnohem víc chlapi!
Odpovědět0  0
Stolker | 21.5.200911:19
Ja bych spis rekl ze microsoft neni schopnej ­"na poprvy­" ­- myšleno vzhledem k novému jádru u w200 ­/vista­- vyladit poradne system, rozumný byly az xp a doufam ze 7 se taky povedou
Odpovědět0  0
lt | 21.5.200912:15
Jenze rozdil mezi W98 a W2k byl znacny, W2k jsou NT .. kdezto W98 MSDOS.

WXP jsou znacne vylepsene W2k ... nejenom graficky. Takovej upgrade.
Odpovědět0  0
Crakonos (1) | 21.5.200914:08
mě ty win7 nepříjdou zas tak užasný..na mém ntb­(HP 6735s­) jsou určitě pomalejší než XP, což je asi způsobeno zvýšenou náročností na disk.. a Visty B. co mám na stolním PC jsou znatelně rychlejší než Win7 na ntb...můj názor je ten, že pro toho kdo má Visty nemá určitě smysl přecházet..
Odpovědět0  0
Mirxon (1) | 29.5.20091:18
Tak s tímhle plně souhlasím a klidně se pod to podepíšu. Mám obyčejný dvoujádro AMD Athlon x64­/5000+ s taktem 3,1GHz, 4GB RAM Kingston na 880MHz a HD Samsung se 7200 ot­/min a OS Win Vista Ultimate­-64bit a nemůžu si v ničem vůbec stěžovat. Ty Visty mi běhají na tomhle naprosto běžným a průměrným železe úplně bez problémů a s ovladačema, kodekama ani různým softem problémy taky nemám. Kolem Visty je zbytečně moc povyku pro nic.... přesně jak to tu popisuješ. Já už bych dneska do XPéček rozhodně nešel. A až všichni ti obhájci XP začnou přecházet na tolik vysněný a předem opěvovaný Win7, stejně zjistí, že budou mít vlastně jen nově vyladěný Visty s drobnou kosmetickou úpravou.
Odpovědět0  0
no.667 | 22.6.20090:01
Dovolím si nesouhlasit. Na mém notebooku ­(Dell XPS 1330 4GB RAM, C2D T8100, GF8400­) je Win7 výrazně rychlejší než Vista. Po neúnosném zpomalení Vist SP1 64bit ­(start trval okolo 8min­) bez vystopovatelného důvodu ­(nepomohl mi ani Win Performance Toolkit, přesto dodnes podezírám studentský balík Adobe CS4, po jehož instalaci se systém zpomaloval čím dál více­) jsem se rozhodl místo reinstalu rovnou vyzkoušet Win7 RC 64bit. Od té doby, co jsem W7RC nainstaloval a obnovil instalace takřka všech aplikací, které jsem na Vistách používal ­(včetně CS4­), je systém velmi svižný, zmizely občasné problémy při uspávání notebooku, zmizela neustálá práce s diskem i ve chvílích, kdy se dlouho nic nedělo. Upozorňuji, že jsem proti Vistám nikdy nic zásadního neměl a před každým jsem je hájil, jak to šlo. Přesto se mi zdá, že Win7 jsou skutečně mnohem lépe optimalizované, což je na rychlosti znát. Starosti mi nicméně dělá složka ­"winsxs­" ­(systémové úložiště pro různé verze dll souborů atd­), která stejně jako u Vist pomalu bobtná a po 2 měsících používání zabírá 6GB místa. Zatím ale žádné výrazné zpomalení oproti stavu při čerstvé instalaci nepozoruji a můj dojem, že Visty byly vlastně takové Win7 pre­-beta, stále přetrvává. Vyplývá to ze situace, ze jaké MS Visty vydal, což MS nicméně nikterak neomlouvá. Řadím se mezi ty, kteří jsou názoru, že upgrade z Vista na Win7 by měl být cenově zvýhodněn, jelikož Vista zdaleka není tak kvalitní systém, jak se původně očekávalo, a to především po stránce výkonu. Argumenty typu ­"kupte si více RAM, je levná­" jsou sice do jisté míry pravdivé, ale 1­) s vydáním Win7RC vidíme, že to jde i jinak a 2­) Vista rozhodně nebyla nikde prezentována tak hardwarově náročná jako ve skutečnosti je.
Kdo pamatuje Vistu bez SP1 ­(bugy způsobující přenos po LAN v rychlostech v řádu stovek kBps namísto jednotek MBps atd.­), ví, o čem mluvím. Vzhledem k tomu, že servisuji počítače, si dovoluji říci, že nejsem v této problematice žádná ­"lama­", proto žádám nesouhlas s mými výtkami podložen pouze relevantními a pádnými argumenty.
Odpovědět0  0
Keff (4) | 10.7.20094:05
Ad bobtnání winsxs ­- podívej se pozorně, je tam hromada duplikovaných souborů, ty jsou ale na disku ve skutečnosti každý jen jednou a zbytek jsou symlinky, utility pro výpočet obsazeného místa ale počítají každý symlink jako soubor ­(protože v případě hardlinků není nic jako ­'originál­' a ­'kopie­', soubor prostě existuje 1x dokud na něj vede aspoň 1 odkaz­), a tak postupně ukazují čím dál tím víc zabraného místa ­(jak přibývají symlinky­).
Čím změřit opravdu zabrané místo nevím, ale rozhodně to bude spíš 2GB než těch 8...
Odpovědět0  0
no.667 | 10.7.20099:29
Díky, vím, jak funguje symlink, hardlink atd., ale nenapadlo mě, že hardlinky se započítávají do zabraného místa vícekrát. Já jsem odpověď na bobtnající winsxs hledal a narazil jsem na fóra MS, kde nějaký admin sofistikovaně odpovídal, že jde o dll v různých verzích a že se s tím nedá nic dělat. Neřešil jsem to dál, díky za objasnění.
Jen dodám, že u symlinků se to zabrané místo nepřipočítává, teď jsem to zkoušel.
Odpovědět0  0
Keff (4) | 10.7.200911:29
Čau, taky mě to zaujalo, hledal jsem víc a našel http:­/­/twpol.dyndns.org­/weblog­/2008­/10­/31­/01 ­- tam autor používá Hardlink scanner.exe, ale tom neníé nikde jinde na netu zmínka, takže buďto si přejmenoval jiný nástroj, nebo je to vlastní výroba.
Každopádně tam má tuhle statistiku:

What does the saving look like for the whole of ­\Windows? ­(­"Hardlink Scanner.exe­" C:­\Windows­):

Hardlinks: Files Unique Files
<total> 93,670 76,585 ­( 81%­)
1 61,354 ­( 65%­) 61,354 ­( 80%­)
2 22,750 ­( 24%­) 12,467 ­( 16%­)
3 6,117 ­( 6%­) 2,143 ­( 2%­)
4 552 ­( 0%­) 138 ­( 0%­)
5 1,365 ­( 1%­) 273 ­( 0%­)
6 796 ­( 0%­) 133 ­( 0%­)
7 329 ­( 0%­) 47 ­( 0%­)
8 200 ­( 0%­) 25 ­( 0%­)
9 18 ­( 0%­) 2 ­( 0%­)
10 30 ­( 0%­) 3 ­( 0%­)

Naive file size: 25,266,466,330
Unique file size: 19,881,302,264 ­( 78%­)
Difference: 5,385,164,066 ­( 21%­)

That­'s more than 5GB saved by using hardlinks within ­\Windows. Scanning my entire drive ­(­"Hardlink Scanner.exe­" C:­), to include ­\Program Files ­(Internet Explorer and Media Player, for example­) gives an overall difference of 5.9GB.
Odpovědět0  0
vixlopterox | 6.7.200911:48
presne tak, nejvtipnejsi je na wiki info o ­"mojave­" experimentu, jak vsichni nadavaj na visty a pak MS udelal pruzkumy, ze maji novy system ­"mojave­" a co na to lidi rikaj... z mojave byli vsichni na vetvi a pak se jich rekli co rikaji na visty ­- vsichni, ze to je sunt. A pak jim rekli, ze to novy ­"mojave­" byly win vista... takze lidi jsou fakt smecka... mne se win vista libi, mam jej uz par let na notebooku a nestezuju si... jen tedy jsem musel dokoupit jednu pamet na 2 GB a pak uz to behalo svizne..
Odpovědět0  0
Caderom (35) | 21.5.20093:27
V některých ohledech uživatele vyslyšel, v jiných zase rozčeřil diskuzní vody. Narážím na odebrání možnosti přepnout nabídku Start do klasického zobrazení, která ve Vistách byla zachována. Chci mít možnost volby a ne aby mi MS pořád něco nutil.
Odpovědět0  0
libb (12) | 21.5.20096:50
Start menu mám už ve Vistě nativní, to mně sedlo, ale pokud nepřijdu na to, jak přepnout na klasiku panel aplikací, tak jsem v kýbli, portože to, co je ve WIn7, mně teda nesedlo vůbec :­-(
Odpovědět0  0
Miraaaa | 21.5.20097:13
kdyz vysla prvni beta tak sem na ten panel taky koukal jak blazen a za boha sem si na to nemohl zvyknout ale po par dnech sem s tim ­"radil­" no proste do pohody :­-­), pak se mi system nejak celkove zborti a vratim se na chvilku zase k viste a rikam vam ze pro praci a celkovou ergonomii je ten novej w7 panel libovej vista je fakt tak na pul cesty od win xp k win 7... je to fakt libice uvidis casem :­-)
Odpovědět0  0
DiXiE (252) | 21.5.20099:37
me to sedlo :­-P
Ale ted neco uzitrecneho ­- nejde prepnout na uplne normalni ale jdou tam zapnout popisky aspon :­)
http:­/­/nahatrpka.netfiles­/taskbar.png
Odpovědět0  0
DiXiE (252) | 21.5.200910:24
blbe link a jelikoz nejde edit ... http:­/­/nahatrpka.net­/files­/taskbar.png
Odpovědět0  0
Hovniprd | 13.7.200910:02
Popisky sice zapnout jdou ale nepřišel jsem na to jak udělat aby hlavni panel nebyl vždy navrch našel sem jen skrývaní a to se mi nelíbí :(
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.