reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Newyorská společnost Wink přichází se svou ideou lidového elektrického vozu. K dispozici bude maličký Sprout, a to i v solární verzi, přijdou také pokročilejší modely Mark 1 a Mark 2 Solar. Dojezdy ale nepřekročí 100km hranici.
honza1616 (3625) | 14.11.202215:57
Japonci vykoupí celou produkci firmy až se to rozjede, ti jsou přesně na tyhle autíčka....

Když jsem koukal na stejnojmenou sérii Top Gearu, lidové autíčko, tak tam byl díl právě z Japonska.
Ti Japonci mají dokonce i hasičská auta v této 2 místné verzi ­"nákupního košíku­" ­(možná o trochu větší­)
Odpovědět0  0
Akulacz (201) | 14.11.202218:21
Tak oni na to mají i legislativu.
Normální auta tam platí šílené daně, Kei car mají velké zvýhodnění hlavně kvůli prostoru, který zabírají v jejich přeplněných městech. Dnes jsou omezené na tuším 3,4x1,4m 660ccm Turbo 64HP což těm prckům dá i docela hbitost a najdete tam i sporťáky v tomto provedení. Do Evropy se některé také dodávaly ­(třeba Daihatsu­), ale většinou s 1.0­-1.3l aby to tu aspoň někdo koupil.
Takže bych řekl, že většina Japonců si odplivne, půjde si koupit od Nissanu Sakuru za 11k$, krám co jede 130 a ujede až 180km... Jen nemá elektrárnu na střeše...
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1118) | 14.11.20226:26
Líbí se mě pokusy se solárním panelem.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 14.11.20227:36
I mě. Lidé se potřebují poučit, že takhle ne. I když pravda, vzhledem ke směšnému aku to může dobít docela slušná procenta a při minimální ­"maximální­" rychlosti to moc odporu vzduchu nenadělá.
Odpovědět3  0
Jardadoma (1505) | 14.11.202210:05
Spíš bych měl strach aby se auto při silném protivětru nepřevrátilo na záda :o)
Odpovědět3  0
Mirek55 (602) | 13.11.202223:18
Porouchaný kapitalismus se zacyklil v extrémech. Máme tady čtyřtunové EV Hummery a pak tyhle trochu lepší a těžko prakticky použitelné golfové vozíky, které neuspokojí ani hodně skromné motoristy askety. Cesta zdravého rozumu už je opuštěna.

Vemte rozměry Aygo, zmenšete je o zadní sedačky, ten litrový tříválec předělejte na Atkinsona, počet převodových stupňů převodovky zvyšte na 6, odlehčete od všeho zbytečného ve stylu Loremo a vznikne něco hodně levného co dokáže jet i maximální cestovní rychlostí 120 km­/hod při hodně nízké spotřebě, ve městě ještě výrazně lepší spotřebou, s příjemnou akcelerací a dojezdem nejméně 500 km. A dokonce si to i někdo koupí i bez umělého zvýhodnění, což je pro praktickou ekologii to podstatné!
Odpovědět4  0
wrah666 (6205) | 14.11.20222:51
A cenově je sice 10 ­(i těch 12­) tisíc doláčů pro slušně vydělávajícího amíka pakatel, ale za tohle? OMG. Za 500 koupíte pickup s nájezdem 200 tisíc mil, do kterého dalších 100 tisíc budete lít olej a benzín a tím to končí. ­(pokud se ceny brutálně nezmenily, bývalo to fakt kolem pětistovky za sice orezlé a nevábné, ale zcela funkční­)
Odpovědět0  0
scratchy27 (265) | 14.11.202220:15
Ach jo, ty s tou tvoji znalosti Ameriky...naposledy doktori a jejich vyplaty, ted auta za petistovku :D Nez prosimte budes priste psat nejaka fakta, zkus si nejdriv zjistit jaka je realita.

Za 500 USD si tu fakt pickup do ktereho nemusis nic investovat nekoupis. A nebo jsi fakt klikar teda ;­) Ta realna cisla jsou tak na 4 nasobku za 15­-18 let stare auta s minimalne 300­-350t milema.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 14.11.202220:27
Bývalo. Akorát to si s tebou ještě asi tatíkcvrnkal v gatích. Ale celé roky se říkalo, jak je USA ráj a že tam krom jiného není inflace. Hm, že by ono to nakonec bylo trochu jinač? Z toho co uvádíš mi přijde, že za 20 let zvládli tak 300%, pokud ne víc.
Odpovědět0  0
scratchy27 (265) | 14.11.202220:41
Tak byvalo nebo je? Pises ze stoji 500. Takze opet si to pouze cucas z prstu abys vypadal.... zajimave? Co maji tve vycucane ­"informace­" spolecneho s tim jestli tam je­/byla inflace nebo ne je mi zahadou, stejne tak jako to kdo by tvrdil, ze nekde inflae neni...zajimavy komplot...

Vzhledem k tvym infantilnim narazkam na gate, predpokladam, ze asi nebudes uplne nejvyrovnanejsi osobnost ;)
Odpovědět0  0
kapa (148) | 14.11.202212:00
Až na odobratie tých zadných sedačiek, kde by moja žena dala deti do školy súhlasím. tohto roku v marci som kúpil nové auto Benzín + lpg za cc 11.000eur bez DPH a neviem si to vynachváliť, zatiaľ 15.000km, Benzín som tankoval zatiaľ iba raz, ten LPG zatiaľ super, dnes 0,85 euro za liter, spotreba 7,5L­/100km. paráda. Ale elektro nezavrhujem, mam elektro skúter a tiež spokojnosť.
Odpovědět3  0
vaclav2211 (357) | 14.11.202222:50
7,5l­/100 na com na plyne ci benzin? a 15k km iba na plyne? tak to mas odvahu teda. bezne 2x plyn, 1 x benzin na nadrz, drzim palce pri decarbinizacii, tam sa ti vrati to usetrene.
Odpovědět0  1
kapa (148) | 16.11.202215:28
7,5 l plynu a nepreháňaj, sestra má plyn, jazdí iba na plyn ak je to možné a 200.000 km už má. Záleží od motoru, ja to mám od výroby :­-­) a každé 4 roky mením auto....
Odpovědět1  0
scratchy27 (265) | 16.11.202216:21
V roce 2013 instalovano LiquidSI od Vialle do Subaru Legacy 2005. Najezd od doby instalace urcite pres 200tis. Spotreba kolem 9l LPG­/100km ­(pri lehke noze­). Urcite vice nez z 90% jezdeno LPG a krome pravidelnych rocnich revizi ­(na ktere vsak pravidelne zapominam a delam je jen pred STK...takze jednou za dva roky­) nemam duvod resit cokoliv jineho. Jedine co prestalo fungovat jsou diody indikujici stav naplneni LPG nadrze.
Ono ale asi spis zalezi na motoru ­(u me jeste kovana sedla ventilu­) a na pouzitem systemu LPG. Pri ted asi nejvice pouzivanem systemu privstriku benzinu nevidim duvod k nejake vyssi karbonizaci ci vytloukani ventilovych sedel z duvodu vyssi teploty spalovani LPG.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 16.11.202216:39
Jasně, to je základní organická chemie. Metan při dostatku vzduchu shoří bezezbytkově na co2 a vodní páru. Kouřit a karbonizovat může leda při nedostatku kyslíku, čili špatném seřízení.

PS: Vyšší teploty spalování plynu? Já měl vžycky za to, že je to naopak, že teplejší plamen má benzín.
Odpovědět1  0
scratchy27 (265) | 16.11.202216:48
Teplota spalovani LPG je cca o 100­-150 stupnu vyssi nez u benzinu a pomaleji hori. Cili teplotni namahani je mnohem vetsi. Coz nebyva problem u starsim motoru ­(pred cost cuttingem­). U novejsich se tento problem resi prave tim privstrikem benzinu ­(pri urcitych otackach­) a dodatecnym primazem ­(Flashlube myslim se to jmenuje­).
Odpovědět0  0
zzw30 (221) | 14.11.202212:17
Mirek55: Ad porouchaný kapitalismus ­- upřímně vážně si myslíte, že ono násilné protežování a tlačení EV ze strany států a EU je kapitalismus?
Kdyby mohly firmy na oteveřeném trhu nabízet všechno, tak lidé by si kupovali to, co pro ně bude nejvhodnější. Někdo EV, někdo PHEV, někdo klidně diesel.
To, že se na dnešním centrálně přeregulovaném trhu s automobily nachází čtyřtunové EV a pak nepoužitelné varianty golfových vozíků je proto, protože ti výrobci to vyrábět musí, aby splnili regulace a zároveň aby něco vydělali. A ne proto, že je to ­"porouchaný kapitalismus­".

Ad atkinsonův cyklus ­- jezdím mj. s Priusem PHEV, a díkybohu za elektriku co mu vypomáhá. Ona ta účinnost je sice vyšší ­(kolem krásných 40%­), nicméně ta 2ZR­-FXE oproti běžné 2ZR­-FE je dost lenoch. To by v tom Aygu musela být opravdu 1.8čka, kdežto ty klasické Aygácké motory vyvinuté v Daihatsu ­(teď z hlavy nevím jestli tam dávají jenom litry nebo i čtyřválce 1.3­) jsou do toho miniautíčka imho mnohem lepší volba.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 14.11.202212:38
"To by v tom Aygu musela být opravdu 1.8čka­"

To zas nepřehánějte ­(a navíc, nebyla řeč o Aygu, ale o zmenšeném autě na jeho základě­). Aygo má normálně 50 kW a jezdí to ­(není potřeba, aby to mělo skoro 100 koní co ta 1.8­). Na něco takového stačí s Atkinsonem tak 1.3. Pokud by to bylo ještě menší než Aygo, tak litrový Atkinson by přinášel tak 38­-40 kW, což by na malé městské vozítko bylo stále použitelné. Pokud se tedy opravdu bavíme o malém vozítku s rozměry tak do 3 metrů.
Odpovědět1  0
Akulacz (201) | 14.11.202217:08
Tak na courání po městě stačí třeba Aixamu na 6kw omezená ­"500­" diesel.
Za mě by bylo optimum pro normální 4 místné pohybovadlo o velikosti toho Ayga, případně trochu větších, PHEV ústrojí s baterkou aspoň na 50km­(6­-10kwh­) 50kw e­-motorem a 20­-30kw ­"generátorem­" což by mohla být nějaká dlouhozdvihová ­"650­" co by si v případě potřeby brumla na 2000ot. Ve městě a okolí by se to pohybovalo dostatečně a i na té dálnici se dalo jet a určitě by to pokrylo nároky velké části lidí...
Určitě lepší než podivné 12v systémy co sníží spotřebu o deci aby se byrokrat nažral a koza nechcípla úplně...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 14.11.202220:09
Toto ovšem neprojde přes zelenopošahance a ve velkém ani přes automobilky. Jelikož by šlo o skutečně úsporné a tudíž EKO autíčko. ­(pohon možný například syntetickým ethanolem, což následně ZCELA ČISTĚ shoří na CO2 a vodní páru. Díky nízké teplotě a tlaku hoření se ani NOx nevytváří­) Jedněm vadí, že by vynikla nesmyslnost elektra, druhým, že by takové autičko nemohlo být dostatečně drahé. Malý a skoro nenamáhaný motorek je prakticky věčný, ­"asistenty­" všeho možného to nepotřebuje, maximálně velmi jednoduché ABS.
Odpovědět1  0
scratchy27 (265) | 14.11.202220:31
Porouchany kapitalismus :D a pak tu radis naroubovat extremne drahy­/komplikovany motor s atkinsnem s extreme drahym servisem do auta v cene kolik 300­-350k? Tohle by bylo hodne ­"porouchany­".
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 14.11.202220:49
Co je tak drahého na Atkinsonovi? V podstatě na to stačí jen trochu jinak tvarovaná vačka ­(resp. trochu plošší a o pár stupňů pootočená proti standardu­), tedy součástka, která tam už je. Není důvod, aby to bylo o cokoli dražší a komplikovanější než motor bez Atkinsona ­(snad jen to, že to musí mít pro stejný výkon o něco vyšší objem­). Případně se to míchá s variabilním časováním ventilů ­(přepínání z Atkinsona na Otta a zpět­), ale opět to máme technologii, která tam už je, a proti normálnímu motoru je tam jen mírný rozdíl ve tvaru a poloze součástky, která by tam byla i bez toho. Není to o nic komplikovanější a už vůbec tam není důvod pro nějaký extrémně drahý servis.
Odpovědět1  0
scratchy27 (265) | 14.11.202221:23
Mate pravdu Milane, tady slo o mou zbrklost a neblahe a drahe vzpominky na Xedos9. Je vsak pravdou, ze tady byl Atkinson doplnen o preplnovani, takze vlastne Miller. Byl to snad jediny motor­/model, kde Mazda tuto koncepci pouzila a v podstate hned od ni upustila.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4501) | 14.11.202221:39
Ono je potřeba dávat pozor na to, zda to byl nepovedený motor ­(problém u jednoho typu motoru nemusí nutně hovořit o spolehlivosti daného řešení obecně­) a také na to, co bylo zdrojem problému ­(on Xedos 9 byl obecně pořádně drahá hračka na servisování­). Atkinsona používá dnes snad už většina japonských atmosférických motorů ­(Honda a Toyota to cpou do standardních aut už tak 15 let, a to i nehybridních, např. Civic to má minimálně od roku 2005, Accord od 2008­) a mnohdy to jsou jedny z nejspolehlivějších motorů na světě. Millera používá např. VW u některých verzí TSI.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.