Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Rychlosti nabíjení elektromobilů se stále zvyšují a čínská společnost Xpeng nyní představila nabíjecí stojan S4, která má zvládat dodat až 480 kW. Pro jednotlivá auta to bude sice trochu méně, ale i tak má nabít dojezd na více než 200 km za 5 minut.
Tomcat2 (639) | 18.8.202218:30
480kW a 670A ?!! To vychází na 716V. Z čeho a jak tlustý budou ty dráty?!! Nebylo by lepší radši 7,16kV a jen 67A?
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 18.8.202218:56
Já bych zrovna nechtěl držet v ruce, byť izolovaných 7 kilovolt. Jsou napětí, se kterými je jistější si netykat. A ano, ty dráty budou muset být pěkně tlusté, aby se neroztavily. Ještě pár ampér a člověk je ani neuzvedne :­)
Odpovědět0  1
jiriji (31) | 18.8.202219:39
...na těch ­"drátech­" jsou přes jejich tloušťku takové ztráty, že musí být chlazené :­-­) Ale jinak můžete být klidný, napětí není 7 KV, jde o standardní 800V architekturu.
Odpovědět1  0
indyan (77) | 18.8.20220:00
U nás v obci je jedna ­- opravdu slovy JEDNA benzinka. V obci je asi 2000 osobních automobilů, každý má v průměru jednu 50l nádrž. to znamená, že se rychlostí 45l čerpá minutu a něco. Zajet ke stojanu, načerpat benzín­/naftu, zaplatit trvá tak 6 minut v průměru. To znamená, že 2000 aut z obce tam bude denně 12000minut ­/ 3 stojany je zhruba 4000 minut děleno 60 je 66 hodin. Ale den má jen 24 hodin. Toto přece nemůže fungovat a není možné aby auta jezdila na benzín nebo naftu. Nebo mám něco blbě?
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4820) | 18.8.20228:20
Ano, bohužel máte. Vycházíte z mylného předpokladu, že všechna auta v průměru vyjedou celou nádrž za jeden den a každý den se objeví s prázdnou nádrží na benzince, kterou úplně celou vyjedou přes den. Tedy, že průměrné auto ujede 700 km denně, přes 250 tisíc km ročně. Resp. není sice nutno tankovat plnou ­(a ten nájezd může být menší­), ale asi nepředpokládáme, že budou lidé všeobecně trávit na benzince každý den 6 minut kvůli natankování pár deci, případně malých jednotek litrů benzínu.
Odpovědět3  0
wrah666 (6205) | 18.8.202210:09
Zrovna na podobném maloměstě není dobíjení elektromobilu problém. Jelikož naprostá vtšina lidí parkuje na svém, nebo před svým a prostě si natáhne prodlužovačku. ­(a například všichni co mají zahrádku rozhodně mají i vhodnou zásuvku a prodlužovačku... K sekačce.­) Ale co mají dělat lidé z města? Šance, že si zaparkujte před barákem je minimální. A lidské vztahy naopak maximální. Pokud nějakou intrikou získáte vhodné parkovací místo, tak vám do rána tu prodlužku někdo čistě sobě pro radost uřízne.
Odpovědět4  1
Radek Jahoda (60) | 19.8.202212:24
Ta normální zásuvka je 3,5kW, dodá auto za hodinu tak 5­-10 minut jízdy. U třífázové je to 3x tolik, tedy asi 15­-30 minut jízdy. A teď si vemte, že každý přijede domů a strčí auto do zásuvky. Na to ta trafačka na vesnici není stavěná. Proto také byl levný tarif, aby topné spotřebiče topily mimo špičku, nejen kvůli elektrárnám, ale i rozvodné síti. U běžného jističe v domě 25A navíc dobíjení auta sežere 16A, zbyde 9A. Sepne bojler, zapnete rychlovarnou konvici a ten jisitič vypadne. Rozvody na to nejsou stavěné. Takže nejen na městě je problém. Problém je to všude.
Odpovědět1  2
wrah666 (6205) | 19.8.202212:43
Pravda, nebudou to moci píchnout na 3 fáze, pač by okamžitě vyletěl celý vidlákov. A asi bude muset elektrikář chvíli uvažovat, na kterou fázi tu ­"pomalou­" zásuvku přidělá, aby to v kombinaci se zmíněným bojlerem nevyrazilo pojistky na baráku :)
Odpovědět0  0
john (109) | 20.8.202222:49
ja jsem instaloval do baraku hlavni jistic 50A ­/ uvazoval jsem r.1990 pri rekonstrukci o akumulacnim ohrevu vody na nocni proud ­/, takze min. 3x32Ax400V, tj. skoro 40kW, resp. 3x40Ax400V coz by davalo 56kW, tehda jsem mel moznost sehnat veskere komponenty za ­"hubicku­"..., hlavni vedeni by to utahlo...
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1136) | 17.8.202219:06
Logika nemožnosti připojení do sítě má chyby.
Dnešní rodinné baráky by taky nešli připojit do sítě před sedmdesáti lety. Od začátku elektrifikace odběr v síti stoupá a původní síť na to nebyla stavěná, ani elektrárny, ani rozvodny a trafa. Připojování rychlonabíječek do sítě bude taky probíhat postupně. Budou se připojovat jen tam kam to momentálně půjde a jen v takovém množství, mezi tím se bude síť posilovat, protože to probíhá pořád a taky se budou používat vyrovnávací baterie v nabíječkách a další věci, jako třeba řízení výkonu podle aktuální možnosti sítě, nebo možná i odběr z nabitých aut, který to výhodně nabídnou když nespěchaj, nebo odběr z domácích baterií, vše jen podle možností. V číně u dálnice třeba postaví výkonnou síť, tak si tam rychlonabíječky nabouchají hned a u nás to půjde pomalu. Na střechách se aktuálně hodně rozrůstají solární elektrárny, někde v česku se staví elektrokotel pro regulaci sítě a vše se postupně mění.
Lidi v diskuzi můžou uzavírat sázky aby ukázali jak moc si jsou svým názorem jistý :­-)
Odpovědět1  5
Bison (848) | 17.8.202218:15
ak vezmeme do úvahy reálny výkon súčasných nainštalovaných transformátorov, takéto nabíjačky 10ks v rade a máme tmu aj cez deň, budúcnosť áut na baterky vo veľkých mestách bude na investície extrémna, len protipožiarne opatrenia budú stáť mld €.
Odpovědět3  0
Lukáš Petříček (286) | 17.8.202216:29
Skvělé. Nabíjet tedy budeme jezdit vždy k vysokonapěťovým transformátorům nebo rovnou k Temelínu. Provozovat to v síti určitě taky bude radost. Už se na to těším. Vlasně je to nesmysl. Vrchnost pro nás plánuje necestování nebo ideálně jen pěšky. A doma 18°C a k jídlu Potemníky. ;­-­) Omlouvám se za nesouvisející spam, ale ta představa mě pobavila...
Odpovědět9  1
Tech-boy.lukas (1381) | 17.8.202216:44
taky se mi líbí tyto teoretické možnosti, je vidět že teoretici pokulhávají na obě nohy, tady bulhar který prý vyrobí ultrasport, ­"ano bulharsko je velmoc na aku sportovní auta­" k němu dodá i nabíječku, tak pokud takto tak na doma tím pádem asi na 230V, a že 180kWh akumulátor nabiješ za 4 minuty. Nic proti ale mi vychází jistič na 63kA
https:­/­/www.autorevue.cz­/bulharsky­-sen­-nebo­-mistrovske­-dilo­-vizionare­-elektricky­-hypersport­-ma­-trysky­-a­-5221­-koni­-je­-jako­-z­-jineho­-sveta
Odpovědět0  1
wrah666 (6205) | 17.8.202219:34
Dávají tam jako vyrovnávače sestavené články z použitých baterií na dožití. Což ovšem na druhou stranu oddaluje recyklaci. Těžko můžete ze staré baterky vyrabovat lithium a udělat z něj novou, dokud slouží jako vyrovnávač někde v nabíječce. A že takových vyrovnávačů budou potřwba obrovské kapacity. Obrovské... Stojen v zástavbě je v cajku, ale taková nabíječka na ­"benzínce­" na dálnici, kde bude potřeba, aby mohlo současně tankovat alespoň 20 aut a několik kamionů? Buffer MWh nebo větší a samotná přípojka též schopná dodat alespoň ten MW.. A obvykle bývají budovány pěkně u obou směrů dálnice proti sobě, čili dvakrát tolik.. Pro srovnání dodám, že si zatím MWh baterky platí spíš státy, jak je to nákladná legrace..
Odpovědět2  0
Jirka-77 (1136) | 17.8.202220:18
To je zajímavá poznámka že se oddaluje recyklace. Jsem zvyklej číst že baterie se sníženou kapacitou z elektromobilů jsou ještě dost dobré pro stacionární využití v domovních bateriích nebo jinde a že je dobrý, že se recyklují až doslouží tam, že se tím prodlouží jejich životnost než je potřeba provést recyklaci. Takže asi je to energeticky a chemicky efektivnější v použití těch kyselin pro recyklaci, ale proti tomu je potřeba víc lithia v oběhu, takže těžko říct co je lepší, spíš bych věřil těm článkům o oddálené recyklaci že to snad řeší odborníci. V každém případě dnešní množství lithia se v pohodě využije v budoucím oběhu většího množství.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4820) | 17.8.202220:46
" ale proti tomu je potřeba víc lithia v oběhu, takže těžko říct co je lepší, spíš bych věřil těm článkům o oddálené recyklaci že to snad řeší odborníci­"

V jedné diskuzi jsme to počítali a odhadovali, kolik těch prvků se tím druhým životem asi tak ­"zablokuje­". Vyšlo zhruba okolo 0,5 % potřebného množství.
Odpovědět0  0
jiriji (31) | 18.8.202215:32
Recyklaci oddaluje rovněž to, že těžba­/výroba ­"nových­" surovin pro výrobu li­-ion aku je mnohem ­(i násobně­) levnější než použití těch recyklovaných. Nicméně to není nic, co by nezměnilo vhodně zaměřené nařízení EU nebo nějaká forma daňového zvýhodnění. Asi nelze očekávat, že by to bylo ponecháno přirozenému průběhu a počkalo se na možné efektivnější způsoby recyklace. To spíš dojde k zdražení surovin vlivem jejich nedostatku, pak ale nelze očekávat zlevnění EV, jak nám bylo slibováno.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4820) | 17.8.202220:43
"Což ovšem na druhou stranu oddaluje recyklaci. ­"

Což je přece žádoucí stav.

"Těžko můžete ze staré baterky vyrabovat lithium a udělat z něj novou, dokud slouží jako vyrovnávač někde v nabíječce.­"

Už jsme si snad v minulosti vysvětlili, že tohle ­"zablokuje­" asi tak 0,5 % potřebného množství, což mi nepřijde jako nějak zásadní problém.

"A že takových vyrovnávačů budou potřwba obrovské kapacity. Obrovské.­"

Tohle číslo dost záleží na tom, jak moc se podaří zajistit, aby se většina nabíjení prováděla pomalu. Pak může být poměr instalovaných kWh v bufferu v nabíječce zlomkovým proti tomu, kolik energie tím proteče při vyrovnávání odběrové špičky a instalovaným kWh v těch elektromobilech.

Ročně potřebujeme pro EV cca 20 TWh ­(20 000 000 000 kWh energie­). To je v průměru za hodinu 2 300 000 kWh, tedy nabíjecí výkon 2 300 000 kW. Jestli buffery mají zálohu tak na 1,5 hodiny, hovoříme o tak o 3 500 000 kWh v bufferech. Můžeme namítat, že v noci se rychle nabíjet nebude, tedy denní průměr na hodinu bude vyšší ­(nemluvě o tom, že ne vždy jsou všechny stojany vytížené a jedou na max., ať tu nehrajeme s průměrem, který může být zavádějící­), takže můžeme být v bufferech třeba na desetinásobku, 35 000 000 kWh. Na druhou stranu asi ne všech 20 TWh se bude nabíjet v rychlonabíječkách s bufferem, takže číslo nám zase klesne. Ne každá nabíječka také má buffer na 1,5 hodiny. Řekněme, že budeme mít třeba 25 000 000 kWh v bufferech nabíječek.

Máme tu 6 300 000 aut. Předpokládejme, že jsou všechna elektrická a mají v průměru 70kWh baterku. To je celkem 441 000 000 kWh instalovaných v elektrických autech. Ty buffery nejsou úplně malé, ale vzhledem k tomu, kolik baterek bude v samotných EV, zas až taková tragédie to není.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 17.8.202221:02
Ale ano, samozřejmě, že je žádoucí, využít ten jednou vyrobený článek až do mrtě, dokud slouží. Jenže současně to dost účinně hází vidle do hlášek ekomagorů, kteří vyřvávají, jak se bude recyklovat... Protože ano, JEDNOU se recyklovat bude. Ale od teď to bude za dalších 18­-20 let a zpočátku půjde o směšně malá množství. Taou dobou už by měla být ­"plná elektromobilita­" a nevyrábět se nic jiného než elektromobily a přitom k recyklaci buou baterie z doby, kdy elektromobil tvořil méně než 1% produkce samohybů. Recyklát může posloužit k výrobě významnějšího počtu baterek až o spoustu let později. Dávám k zamyšlení dvě, velmi podstatné otázky. A­) víme o dost velkých ložiskách lithia, abychom z nich mohli vyrábět baterky příštích 30 let? Z toho 20 let by se vlastně nemělo vyrábět už vůbec nic jiného, než elektromobil... ­(odpověď je, že ani náhodou­) B­) A jelikož toto ví i odborníci, tsak je snaha množství lithia v bateriích redukovat, nebo vymyslet jiné, bez něj... Ovšem tím pádem, KAM se budou recyklovat současné lithiové baterie, jestliže za těch xy let až to bude zapotřebí už skutečně budeme mít jinou baterku, jinou technologii a lithium nebude zapotřebí? ­(toto je ta nejlepší varianta, jelikož horší zahrnuje realitu, že se prostě nová ložiska vlůbec nenajdou a celý elektromobilo byznys padne na hubu a s tím patrně rovnou celá civilizace­)


Na férovku: nepřijde vám dost nezodpovědné vyrabovat veškerá známá ložiska nějakého materiálu s vizí, že to s ním stejně nikdy nemůže fungovat a je to jen řešení na pár let? A ještě k tomu to farizejsky vydávat za zelené a eko... ­(a ano, vím, že lithia je ve skutečnosti ­"dost­". Že jsou megatuny jen tak rozpuštěné v mořské vodě.. Jenže dostat se k němu by bylo energeticky příšerně náročné. ­)

Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4820) | 17.8.202222:17
" Jenže současně to dost účinně hází vidle do hlášek ekomagorů, kteří vyřvávají, jak se bude recyklovat­"

Nerozumím tomu, jak by to mělo házet vidle do čehokoli.

A, B­) Pořád ten Váš nesmyslný 100% diskuzní extrémismus. jako by snad existovalo jen jedno řešení, které se musí používat. Že dnes baterky využívají lithium, znamená, že ho budou využívat i za 50 let? Neznamená. A když se tedy stane, že nebudou a za X let vyvineme baterky nepotřebující lithium, znamená to automaticky, že 100 % všech baterek bude nutně bez lithia? Také neznamená. Není jen jedno řešení problému. Těch řešení je celá řada. Každé má své výhody a nevýhody jinde. To, co píšete, nedává moc smysl. Vývoj baterek bez lithia neznamená, že se budou používat ve 100 % aplikací a že budou pro 100 % aplikací nejvhodnější.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 18.8.20226:39
Právě že to neznamená, že za 50 let budou používat lithium. Respektive, nebudou ho ASI používat ani za 20, protože prostě nejsou další známá ložiska, kde to lithium brát. A ano, s tím, že se používají a budou používat různá řešení máte samozřejmě pravdu. Jenže bych oponoval třeba příkladem nabíjecích nimh baterek Zavzpomínejte, jak rychle zmizely ze scény. A klaiscké olověné akumulátory se sice držely hodně dlouho, ale také už asi definitivně končí. A držaly se díky výhodným vlastnostem. Kdežto lithiové baterie mají krom kapacity a rychlosti nabití jinak snad samé nevýhody. Drahé, potřebují vzácné materiály, nestabilní, hořlavé atd. Osobně si myslím, že jakmile bude alespoň trochu přijatelná altenativa, tak půjdou velmi rychle ze scény.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4820) | 18.8.20228:33
"Jenže bych oponoval třeba příkladem nabíjecích nimh baterek Zavzpomínejte, jak rychle zmizely ze scény. A klaiscké olověné akumulátory se sice držely hodně dlouho, ale také už asi definitivně končí.­"

Ale vždyť ty se ještě pořád používají tam, kde jsou výhodné některé jejich vlastnosti. Nemám pocit, že by nějak velmi rychle zmizely ze scény.

"Drahé, potřebují vzácné materiály, nestabilní, hořlavé atd. Osobně si myslím, že jakmile bude alespoň trochu přijatelná altenativa, tak půjdou velmi rychle ze scény. ­"

Tohle třeba až na to lithium splňuje LFP. Nahrazuje to jiné lithiové baterky tam, kde to má pro dané použití lepší vlastnosti, ale nenahrazuje je tam, kde nemá.

Dodnes máte k dispozici desítky naprosto odlišných architektur baterek podle toho, jaké mají specifické vlastnosti a použití. I v těch autech máte dnes několik různých typů baterek podle toho, o jaké auto jde ­(jak důležitá je cena, hmotnost, velikost, kapacita,...­). Třeba sodík patrně nahradí lithium u motorek, možná aut do plus minus 60kWh, kde nevadí jeho malá energetická hustota, ale asi se nedá předpokládat, že se v dohledné době ­(20 let­) objeví u aut, která mají 90kWh+. Tam tu hustotu za tu dobu asi nedostaneme. Pořád je to stále o tom samém. Není jedno řešení, které vyřeší 100 % nasazení. Lithium nejspíš částečně eliminujeme v části baterek, ale asi ne ve všech.
Odpovědět0  0
ka-r-los (18) | 17.8.202222:40
matematický kalkul asi nemusíme řešit, základní díra v úvaze bude asi ten 1fázový odběr. ono Jouleovy ztráty na 63kA by asi potrápili i supravodič.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4820) | 17.8.202217:27
"Provozovat to v síti určitě taky bude radost.­"

Tak to záleží, jak se to napojí. Ono ty rychlonabíječky mohou mít vyrovnávací buffery, takže ty výkyvy pomáhá vykrývat interní baterka ­(dimenzována zpravidla na 1­-1,5 hodiny, tedy v tomto případě by to mohlo být plus minus 500 kWh­). To může mít překvapivě stabilní ­(a relativně malý­) odběr. Bohužel přesné detaily zde neznáme.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1136) | 17.8.202219:11
Já bych to necestování upravil o kompromis, že bysme používali aspoň elektrokola :­-­) Na tom se dá dojet docela daleko :­-)
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 18.8.20229:09
Použitelné maximálně pro možná půlku populace ­(pokud počítám každého, kdo by na to vůbec vylézt MOHL, ne že by chtěl­) a možná půlku dní v roce. Když není extra zima, extra vedro, nebo extra hnusně. Plus na tom uvezete malý nákup a tím to hasne. A když to doženete do čísel podobných motoristům, tak mají cyklisté TAKÉ dost problémů. Neřvou motory, ale zvoní a řvou kreténi. Nesmrdí výfuky, ale zpocená podpaždí. Nepotřebují benzín a naftu, ale vodu, ionťáky, bagety. A nemálo z nich pak obal vyhodí, tam kde zrovna jede. No a všude podél cesty zápach moči a v každém křoví poppapíráky. A jak jsou zvyklí na sebe ječet za mjízdy, tak i když zastaví, řvou dál. Ano, připouštím, že jsou ­(snad­) i slušní cyklisté. Ale vxy doufám připusítte, že je hodně těch neslušných.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.