Záhadná kometa konečně ukázala své koma

Nedávno zaujal astronomy záhadný objekt blížící se směrem do středu Sluneční soustavy, i když s úctyhodným odstupem, který byl později vyhodnocen jako velká kometa, a to možná taková, která tu ještě nikdy nebyla.
Nyní již oficiálně označený objekt C/2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) bohužel proletí až někde za dráhou Jupiteru i Saturnu, takže na nebeskou podívanou se těšit nemůžeme.

Dle nových údajů jde ale opravdu o kometu, a to skutečně velkou s průměrem kolem 100 kilometrů, která nyní už ukázala své koma. Odhalily to snímky z Las Cumbres Observatory a na níže uvedeném můžeme vidět, jak má tato kometa (uprostřed snímku) kolem sebe mlhavý závoj, jenž byl označen za koma, čili plynovou obálku kolem jádra. Kometa by pochopitelně měla mít také ohon, ovšem my ji ze Země pozorujeme z podobného úhlu, odkud přichází záření Slunce, jehož vítr ohon vytváří. Čili ten, pokud jej UN271 v takové vzdálenosti vůbec má, bude směřovat směrem od nás a těžko bude viditelný, ale i koma je samozřejmě velice slabé v porovnání s tím, jak by mohlo narůst ve vzdálenosti jednotek AU.

V každém případě jde o potvrzenou kometu, která se poprvé objevila v astronomických pozorováních už v roce 2014, ovšem to se zjistilo až letos v červnu, kdy si jí vědci všimli a zpětně ji identifikovali ve starších datech. Dříve se přitom pracovalo se staršími daty, kdy byla kometa až 29 AU daleko, čili v podstatě stejně daleko jako Neptun, což platí právě pro rok 2014

Nyní ji už v Las Cumbres zachytili ve vzdálenosti necelých 20 AU právě i s jejím koma, čili UN271 je aktuálně přibližně stejně daleko jako Uran. Bude se ale stále přibližovat a nejblíže se k nám dostane v dubnu roku 2031, a to na 10,1 AU, jak si můžeme ověřit zde. Bude tak vzdálena cca 1,5 miliardy kilometrů a to je bohužel stále moc daleko na to, abychom ji viděli bez dalekohledu.

A to je škoda, neboť jde o kometu, jejíž jádro je více než třikrát větší než Hale-Boppova kometa objevená v roce 1995, která byla doposud největší známá, takže Bernardinelli-Bernsteinova kometa by jistě nabídla velice zajímavou podívanou na obloze. V relativní blízkosti se ale bude držet velice dlouho a je jisté, že uvidíme alespoň mnoho snímků ze všemožných dalekohledů.