reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
20.1.2022, Jan Vítek, aktualita
To, co zaznělo včera v naší diskuzi, bylo potvrzeno jedním ze zaměstnanců firmy AMD. Grafický čip Navi 24, který se ocitl i na tolik kritizované kartě Radeon RX 6500 XT, patří především po bok mobilních Rembrandtů. 
pcmaker (263) | 21.1.202222:35
Jsou už v česku na skladech. MSI a Sapphire cca 6600 a 6700.­- Kč bez DPH. ASUS Dual cca 9000,­- Kč bez DPH. Sapphire má 6pin přídavné napájení. Ostatní jsem ještě neměl v ruce. Použil jsem ovladač 22.1.2. Výstupy jeden HDMI + jeden DP.
Odpovědět1  0
congi (317) | 21.1.20228:38
vzdycky se nekde vyroji nekdo, kdo si vybere libovolnou technologii a nesmyslne ji prosazuje stylem uboheho marketaka viz aktualne verze PCIE, na ytb je spousta videi, kde je videt ze i prepnutim na PCIE v1 ztrati karta desitiny az maximalne jednotky procent vykonu, rozdil mezi 3 a 4 je naprosto minimalni, ale proste pro nekoho je to jedinej duvod k upgrade lol...btw temhle low kartam do budoucna zbyva pouze funkce prehravace videi, absence HW dekoderu jim zivot­(pouzitelnost­) vyrazne zkrati, no peknej bullshit
Odpovědět1  4
armagedon (203) | 21.1.202211:48
To v tom mas trochu gulas...ten rozdil neni jen ve verzi PCI­-e ­(1,2,3,4­), ale taky v poctu prenosovych linek. Jedno by to bylo, pokud by slo u takove karty o 16 linkove zapojeni pcie 3 vs. 4, to by ty polovicni rychlosti u pcie3 x16 kartu takoveho ­"musiho­" vykonu jeste nijak vyznamne nelimitovaly. Pravdepodobne by jeste obstojne stacilo i x8 linek pcie3, ale pcie3 s x4 linkama je svou prenosovou rychlosti jen na urovni x16 zapojeni u uplne puvodniho PCI­-e 1.0.
Ano, je pravda ze v nekterych ukonech nenarocnych na data to pri pouziti na pcie3 x4 nemusi omezovat, ale v jinych zase uz urcite bude. Tahle karta je vpodstate jedinna, u ktere bude opravdu uzitecne a prinosne ji pouzit prave v systemu s pcie4.
Odpovědět5  0
congi (317) | 23.1.20228:48
samozrejme ze zalezi na poctu linek, ale z pohledu rychlosti je to ­"jedno­" viz tabulka : https:­/­/www.minitool.com­/images­/uploads­/lib­/2019­/08­/pcie­/pcie­-2.png ....koukal jsem se na ytb na nekolik videi s kartama 5700XT, RTX3080 atp. a porovnavali tam ve hrach PCIE1­-4, celkove byl vykon hodne podobny i s PCIE1, coz odpovida PCIE4 x2, problem by snad nastal pri multi gpu a kopirovani obrich dat mezi nekolika nvme
Odpovědět0  2
HoCh (295) | 22.1.20229:25
Myslim, ze v tom gulas nema. Protoze mezi verzemi se ­(vetsinou­) rychlost zdvojnasobi a pri polovicnim poctu linek dosahne o verzi vyssi sbernice stejne prenosove rychlosti jako predchzi verze s dvojnasobkem linek.

Jak jsem uz psal ­(viz nize­) rychlost ani sirka sbernice rx6500xt neni zadny problem, kdyz ji clovek netlaci do takove kombinace kvality a rozliseni obrazu, ze se potrebna data nevejdou do 4GB te karty. Pak misto, aby se vse nacetlo pred spustenim vlastniho hrani, musi karta za behu hry data dotahovat z disku a to muze zpusobovat velke propady fps.

Jedna linka PCIe 3.0 ma rychlost 1GB­/s a 4 linky jsou tedy ­(teoreticky­) schopny zaplnit celou pamet 6500xt za 1 sekundu. A protoze nacitani hry trva podstatne dele, je uzke hrdlo nekdu jinde.

Pricinou horsich vysledku srovnani fps pro PCIe 3.0 a 4.0 je to, ze testeri tlaci kartu do situce, kdy se hra do jeji pameti nevejde, a pri nacitani se dvojnasobna rychlost sbernice preci jen trochu projevi. Casto je rozdil i v tom, ze PCIe 3.0 testuji na starsim a slabsim procesoru , protoze desek, kde jdetestovat obe verze PCIe je jak safranu.

Kdyz se udela mereni rozdilu vykonu za srovnatelnych podminek a karta se netlaci do nesmyslych nastaveni, na ktere nema, tak nema rychlost sbernice na fps ­(temer­) zadny vliv viz https:­/­/www.pugetsystems.com­/labs­/articles­/Impact­-of­-PCI­-E­-Speed­-on­-Gaming­-Performance­-518­/. Pri samotnem hrani se neprenasi velke objemy dat a zpozdeni i 4x pomalejsi sbernici je proti dobe ostatnich cinnosti zanedbatelne.



Odpovědět1  0
armagedon (203) | 22.1.202211:54
Sorry, ale za srovnatelne podminky se fakt neda povazovat test SLI zapojeni dvou GTX Titan a jejich srovnani na pcie2 vs 3 pri x8 vs x16 linkach. Jak jsem psal drive, za urcitych podminek souhlasim, ze ten vliv nemusi byt vyznamny, ale za jinych znat fakt uz bude a cim narocnejsi situace, tim bude rozdil vyssi. Opravdu takovou kartu s klidem doporucit lidem do pcie3 systemu, kdyz na tom chteji hrat treba i nove AAA hry ­(kdyz uz si porizuji novou kartu­)? Tvoje slova budou platit, pokud se uzivatel bude zajimat jen o stare a nenarocne tituly, cokoliv novejsiho, ve FullHD, dnes ty 4GB sezere i na stredni detaily jak nic a nadchazejici tituly budou uz jen kvuli novym genracim konzoli jen rozezranejsi. Za me nejlepe, kdyz tyhle karty zustanou v mobilnich PC jako doplnek APU. Do desktopu, to by si uzivatel mel vazne dobre zvazit vsechny tyhle vlastnosti a u pcie3 systemu bych obzvlaste zapremyslel spise nad necim bazarovym..
Odpovědět2  0
HoCh (295) | 22.1.202218:31
Ale ja nesrovnaval test v odkazu s testy 6500xt. Je to jeen ukazka, ze kdyz kartu nezenete za meze dane jejim navrhem a za srovnatelnych podminek ­(procesor, zakladni deska,..­) ji provozujete na ruznych sirkach a verzich PCIe, tak to nema to na fps, ktere karta dosahuje temer zadny vliv. V testu z odkazu bylo rozpeti rychlost PCIe dokonce jeste 2x vetsi, nez je u 6500xt na PCIe 4.0 a 3.0.

To, ze 6500xt nebude zadny trhac asfaltu se vedelo davno pred jejim vydanim. A to, ze 4GB pameti je na narocnejsi hrani malo, je taky jasne asi kazdemu. Ale to byla volba vynucena okolnostmi, protoze s 8 GB by byla zajimava na tezbu a bezni hraci by nemeli sanci ji koupit.

Proto byla ta 6500xt uvedena na trh jako karta pro zakladni hrani pri rozliseni 1080. To zakladni hrani znamena nizke a u nekterych her mozna i stredni dataily. Pro 1080 a plne detaily je uzcena 6600­(xt­). Takze pokud nekdo tlaci 6500xt na vysoke, nebo ultra vysoke detaily, tak se nemuze divit, ze ma propady fps.

U tak slabe karty si clovek holt musi vybrat bud vysoke fps, nebo vysoke detaily. Oboji u ni soucasne vetsinou nejde. I kdyz treba u velmi dobre optimalizovaneho Dooma dostali tu kartu do kolen opravdu az pri nastaveni ultra detailu. A pres velky pokles ­(proti fps s nizsimi detaily­) byly fps porad slusne.
Odpovědět1  0
Wick0 (168) | 20.1.202218:13
poteram ze u nas su skladom tie karty
271.52 EUR bez dph Sapphire PULSE AMD Radeon RX 6500 XT OC 4GB GDDR6 HDMI DP
a
276.47 EUR bez dph ASUS DUAL­-RX6500XT­-O4G 4GB­/64­-bit GDDR6 HDMI DP

podmienka je ale kupa s doskou, takze pri novom pc by to este slo
Odpovědět1  0
Wick0 (168) | 20.1.202216:06
uvedena karta by bola asi vhodnou k doskam s 4800S nepodarkom z PS5 a Xbox, ta ma pcie 4.0 len keby ta doska nestala viac nez funkcny xbox :­-­) mali by to predavat za 200 dolarov ale nie 350 a viac
Odpovědět1  1
Nitram1980CZ (130) | 20.1.202215:30
Popravdě jedu ted nouzově na GTX 750 Ti a tuto RX 6500XT bych hned bral jelikož mám desku s PCIe 4.0 pokud bych měl verzi 3.0 tam už bych dost přemýšlel jestli ji vzít. Co jsem koukal na testy tak v PCIe 3.0 je to dost katastrofa snímky nižší o cca 10­-30 FPS a tam už by to bylo znát, kdo má PCIe 4.0 tak bude více méně v pohodě a proboha kdo normální by na této kartě zapínal ray tracing by měl navštívit Dr. Chocholouška vždyt s tím mají problémy pořádně i karty mnohem výkonnější ­( no nová generace je na tom už líp)
Odpovědět3  2
HoCh (295) | 20.1.202216:54
Na PCIe3,0 jsou ty FPS nižší proto, že je testeři v rozlišení 1080 ženou na ultra detaily, aby se textury nevešli do 4GB, musely se tahat z disku a testy vypadaly dostatečně dramaticky. Když jí člověk nastaví rozumné detaily, aby se do paměti vešel, tak žádné propady nebudou.

Navíc se ty propady uvádějí často v % a bez informace o původním FPS. Jestli spadne hra ze 120 fps o 30 fps ­(25%­) na 90 fps, to bude asi lidem, na které je tahle karta hlavně mířena, celkem jedno. Ze svých starých karet jsou zvyklí na horší detaily i fps a ty vysoké stejně nevyužijí, protože budou mít většinou obyčejný 60Hz monitor.

Pokud někomu odešla rtx2080 a teď se trápí na nějaké vykopávce, tak má v podstatě 3 možnosti:
1­) dát 20+ ­(spíš 30+­) tisíc, za nějakou jemu přiměřeně rychlou kartu
2­) koupit za ­(možná­) 8k nějakou 6500xt a jet na nízkých detailech, ale na pro něj dostatečných fps
3­) přežít s tou vykopávkou další rok, nebo víc, až se trh s grafikami ­(snad­) trochu zlepší
Co si zvolí, je na něm.
Odpovědět3  2
Wick0 (168) | 20.1.202214:18
Ja ani na mojej 3060ti nemavam zapnuty RT, radsej stabilnejsi vyssi pocet FPS + HDR ako krasne odlesky a male FPS. U takej 3090 by mi to bolo asi fuk ci to je zapnute.
Odpovědět4  1
HoCh (295) | 20.1.202213:22
Díky, pane Vítku, za potvrzení toho, že 6500xt byla vyvíjena pro notebooky. Dokládá to, že výkřiky některých, že v AMD jsou idioti, kteří navrhují nepoužitelné grafické karty, jsou sice možná projevem hlouposti, ale asi ne u AMD.

Ale snaha přesvědčit čtenáře, že je to nekompletní a neuspokojivý produkt, je v situaci, kdy se nová grafika nedá koupit pod 30 tisíc, trochu úsměvná. Omezení na 4 linky PCIe není reálný problém. Způsobuje potíže jen tehdy, když někdo tlačí detaily tak nesmyslně vysoko, až se hra nevejde do 4GB. Chybějící AV1 dekodér je nepříjemnější, ale to zvládne bez problému CPU. Byť s o něco větší spotřebou.

Ale zvlášť mne pobavila argumentace, že výkon v ray tracing ­(RT­) režimu je strašný. Ano díky RT se možná dají udělat realističtější stíny a odlesky, ale není to nic, co by ovlivňovalo hratelnost. A z pohledu člověka, který skutečně hraje, místo aby s lupou studoval rozdíly mezi dvěma snímky z hry zachycené při různých nastaveních, je RT jen zbytečnou brzdou a žroutem energie.

To, že RT není to nejpotřebnější, ostatně dokládá i obrovská popularita e­-sport her, jejichž grafické provedení je tak jednoduché, že běží i na integrované VEGA grafice vysoko nad 60 FPS. Nebo třeba titulů jako World of Warplanes­/Warships, které běží na historickém DirectX9.

Asi nikdo soudný při běžné hře RT nezapne ani na výkonnějších kartách. Tím spíš na na takhle slabé 6500xt. To že na 6500xt jsou RT jednotky, je proto, že AMD nemá dost zdrojů pro vývoj odlišné architektury pro slabé grafiky a tak je navrhuje ze stejných stavebních bloků jako ty vyšší verze. Vyhozením RT z výpočetních jednotek ­(CU­) by se sice asi ušetřil nějaký křemík, ale dělat odlišnou architekturu a řešit ji i v ovladačích by bylo ekonomicky neprůchodné.

Ostatně RT je a ještě dost dlouho bude spíš marketingový nástroj, který má přesvědčit lidi, aby si koupili novou grafiku. Holt v době, kdy začala Nvidia RT masivně tlačit, netušila, že v dalších pár letech bude situace, kdy se grafiky nebudou stíhat vyrábět.

Stejně tak je zábavná myšlenka, že informace od Johna Bridgmana naznačuje, že Radeon RX 6500 XT mohl být vypuštěn na trh jen tak do počtu. Ani to, že někdo včera zachytil karty jen v nabídce na newegg.com, a že v českých obchodech nejsou, neříká nic o objemech jejich výroby.

Když jsou 4 z 11 grafik na newegg za 199usd a ostatní, až na jednu jsou do 300usd viz https:­/­/www.newegg.com­/p­/pl?N=100007709%20600100181%20601399313 , tak se ani nedivím, že nejsou. Že grafiky nemají v nabídce jiné obchody, asi neznamená, že je dostal jen newegg. Může mít různé důvody. Včetně toho, že si je rozebrali zaměstnanci a za pár dní je nabídnou za 2­-3x vyšší cenu z druhé ruky.

To, že 6500xt nejsou u nás, není překvapivé. My jsme až skoro na konci potravního řetězce a tak se k nám dostanou drobky, až se zažene největší hlad ve Spojených státech a v západní Evropě. Ostatně při uvedení 6600­(xt­) to bylo stejné. Ale tehdy, díky slušným zásobám a tlaku AMD na velké prodejce, se nakonec karty daly, při troše snahy a štěstí, přibližně měsíc koupit za ceny ne moc vyšší než doporučené.

Tentokrát to asi bude horší, i kdyby byly připravené zásoby větší, než u 6600­(xt­). Koupěschopná poptávka při zhruba poloviční ceně proti 6600­(xt­) nebude 2x, ale mnohonásobně vyšší. Protože příjmy lidí mají exponenciální rozložení. Dát za grafiku 6 tisíc si může dovolit mnohem víc lidí, než za nic zaplatit 12 tisíc.

Vzhledem k potvrzení, že 6500xt byla vyvíjena pro notebooky, se dá čekat, že její dostupnost bude záviset na zájmu o notebooky osazené AMD CPU+GPU. V prezentaci na CESu bylo jako partneři uvedeno 6 největších výrobců počítačů. Jestli opravdu budou všichni vyrábět větší množství AMD+AMD notebooků, tak může být 6500xt čipů pro grafické karty málo. I když AMD si tentokrát asi mohla dovolit výrazně vyšší objednávky. Má už víc peněz a taky ví, že případné přebytky bez problému prodá do samostatných karet.

Z pohledu lidí, co staví počítače sami, by byla optimální varianta, že by OEM naslibovaly AMD velkou spolupráci a pak se na reálnou výrobu a prodeje vyprdly, jako to udělal vloni Dell. Pak by mohl být pro 6500xt připraven dostatek výrobních linek a čipů pro samostatné grafiky by mohlo být hodně. Myslím, že to bude za pár dní jasnější.
Odpovědět6  3
armagedon (203) | 20.1.202213:10
Jasne, tahle karta je jednoznacne postavena jako doplnek k APU, parametry to jen potvrzuji. Proc prisla i na desktop? No protoze je situace na trhu jaka je a proto, ze to je lepsi nez vubec nic. Pro AMD by bylo jednoznacne vyhodnejsi a snazsi si ji nechat jen pro mobilni platformy. To ze pusti nejake kusy i do desktopu, i kdyz pro nej neni zrovna idealni, je jenom vedlejsi bonus ­(za urcitych okolnosti i pro nektere zakazniky­).

Resit u takoveto karty Rytracing mi prijde jako naprosta blbost...nikdo soudny u takove karty nad uzranim vykonu prest RT efekty nemuze ani uvazovat a uz vubec nikdo, si tu kartu kvuli RT fakt nekoupi. Sice to tu funkci nejakym zpusobem umoznuje, ale nikoho kdo ji vlastni tohle opravdu zajimat nebude..
Odpovědět8  2
Pavel Matějka (1575) | 20.1.202214:52
AMD vyrábí pořád spoustu procesorů bez grafického obvodu ­- a asi je nechce prodávat jen na upgrady. Jenže bez grafické karty jsou tyto Ryzeny jen k vzteku ­- možná i proto se AMD snaží dostat na trh alespoň nějaké grafiky.
Odpovědět3  1
siddhi (262) | 21.1.20221:54
Problém je v tom PCIe 4.0. Nejlevnější desktop procesor s PCIe 4.0 od AMD je aktuálně AMD Ryzen 5 5600X za necelých 8tisíc.
Odpovědět2  0
HoCh (295) | 21.1.20229:08
V PCIe 4.0 žádná problém není, pokud člověk netlačí tu grafiku někam kam nepatří. Ty její 4 linky stačí bohatě i na PCIe3.0. Jen je potřeba nastavit ne ultra vysoké, ale třeba střední detaily. Dokud se textury a data pro vykreslování obrazu vejdou do 4GB tak nebude s rychlostí rozhraní PCIe žádný problém.

Hra se totiž snaží nejdřív načíst vše potřebné do paměti a až pak spouští hraní. A pak už jdou přes rozhraní jen relativně malá data pro řízení vykreslování objektů. Spousta testerů tlačí kartu do nesmyslných detailů a pak se musí dotahovat data z disku za běhu hry. A to způsobuje propady, které vypadají jako velký problém. Stačí ale stáhnout rozumně detaily a je po problému.

Navíc některé redakce testují kartu v PCIe 4.0 na vyladěné špičkové sestavě a v PCIe 3.0 na jiné desce s mnohem slabším procesorem, A tváří se jako by mezi nimi nebyl žádný rozdíl ve FPS.

V tomhle testu https:­/­/www.pugetsystems.com­/labs­/articles­/Impact­-of­-PCI­-E­-Speed­-on­-Gaming­-Performance­-518­/ použili stejnou desku i procesor, karty nehnali za hranice jejich paměti a typ PCIe přepínali v BIOSu. A rozdíly FPS mezi měřením s 8x PCIe 2.0 a 16x PCIe 3.0 nejsou téměř žádné, i když má silnější varianta 4x vyšší rychlost přenosu přes PCIe.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.