reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia
5.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Čínská společnost Zeekr, která patří pod koncern Geely, představila netradiční MPV Zeekr 009. Vedle zvláštních tvarů přináší obří až 140kWh akumulátor Qilin. Podle výrobce a čínských norem to má stačit na ujetí 822 km.
cdwN (469) | 15.11.202217:03
Na malá elektroauta skončí dotace a tak se je nevyplatí vyrábět, protože by je za ty prachy nikdo nekoupil. Takže se budou dělat velká a obyčejný člověk prostě ve svém vlastním autě jezdit nebude. Tak to mají soudruzi do budoucna. A to nejen ti Čínští. Howgh.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
paja666 (127) | 7.11.20229:38
To si může fakt koupit jen Číňan :­-­) Akorát nevím, kde s tím tam zaparkuje :­-D Ale vážně, nechápu ten trend dělat co nejvetší auta, těžká, která potřebují silnější motor, tím padem větší baterky, z čeho se to bude nabíjet. Připomíná mi to, že jeden ekolog nechce uhelnou elektrárnu, druhý atomovou, třetí větrnou nebo solární ... a když se zeptate, kde teda tu elektriku vzít, tak řeknou ­"ze zásuvky­".
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202212:24
"Akorát nevím, kde s tím tam zaparkuje :​­-D Ale vážně, nechápu ten trend dělat co nejvetší auta, těžká, která potřebují silnější motor, tím padem větší baterky, z čeho se to bude nabíjet.­"

Na zodpovězení těchto otázek je potřeba se nejprve ptát ještě na jinou otázku. Kdo je cílovkou? Odpověď na tuto otázku Vám možná může pomoci odpovědět i na ty zbývající.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
wrah666 (6205) | 7.11.202216:48
Ale s tím závěrem má pravdu. Naprostá většina ­"ekologických aktivistů­", případně ­"ochránců přírody­" a podobně ví, že proud vezmou ze zásuvky. A naprosto jim ušlo, že se do té zásuvky napřed musí dostat. A že to není nic snadného.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(2)
vaclav2211 (273) | 6.11.202219:16
To je co za hnus????? Akde je aerodynamika????? Je to jeden hnus, a tou uz aj Prius vyzera lepsie!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Choakinek (1380) | 6.11.202221:48
Ano, Prius je spíše ošklivé auto, ale proti tomuto Zeekru je nádherné :­-­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202211:29
Toto auto má koeficient aerodynamického odporu 0,27, což je na MPV doslova fantastická aerodynamika. Zabíjí to pochopitelně rozměry auta ­(velká čelní plocha­), ale to auto samo o sobě má excelentní aerodynamické tvary, ačkoli se to nezdá ­(všimněte si např. tvar čelního skla­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1283) | 7.11.202214:24
"a slibuje 702km dojezd dle čínské normy CLTC. Ta je ale známá obrovskou nepřesností, která je ještě horší než u starší evropské NEDC­"

Vy zjavne chcete veriť tomu, čo píšete. Už z princípu veľká čelná plocha nemôže urobiť dobrú aerodynamiku. Ale kľudne verte tej hodnote. Pokiaľ nebudete mať nezávislé merania nejakej skúšobne tu v EU, tak ja tomu hausnumeru neverím.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202214:48
" Už z princípu veľká čelná plocha nemôže urobiť dobrú aerodynamiku. Ale kľudne verte tej hodnote.­"

Aha, takže Vy nevíte, co je to aerodynamický odpor a koeficient aerodynamického odporu, jak tyto dvě veličiny spolu souvisí a v čem se liší.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1283) | 7.11.202215:48
Asi som urobil chybu, že som dal dokopy aerodynamiku ­(kde som myslel aerodynamický odpor­) a váš koeficient odporu.
Pre silu aerodynamického odporu platí, že je priamoúmerná čelnému prierezu telesa ­(pri turbulentnom prúdení, pri laminárnom sa ináč počíta a je to je obtiažne na bežnom aute dosiahnuť­). No a ešte je tam hustota prostredia a rýchlosť na to vplýva kvadraticky. No a samozrejme aerodynamický koeficient, ktorý v podstate vyjadruje tvar ­(aké dobré je obtekanie­). No a tá čelná maska rozbije prúdenie vzduchu a aspoň z čiastočne laminárneho sa stáva turbulentné.
Takže áno, s takým blbým dizajnom je aj aerodynamika blbá a vzhľadom na veľký čelný prierez ­(široké a vysoké MPV ako ste písali­) to bude mať zlú aerodynamiku ­(aerodynamický odpor­).
Ale ak sa ešte chcete baviť o aerodynamickom koeficiente, tak napríklad nová ŠKODA OCTAVIA štvrtej generácie má 0,24 a Combi má 0,26.
Škoda Octavia RS mala 0,29, Škoda Superb I mala 0,30 a Škoda Octavia II mala 0,31. Kde by táto čínska obluda mala 0,27? Proste na ten ­"krabicový tvar­" to nesedí. Číňania si radi vymýšľajú a prikrášľujú. Tak ako s dojazdom.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202216:41
Jsem rád, že si aspoň v tomto rozumíme :­-­)

Vaše příklady jsou správné, ale zapomínáte na pár detailů. To, co jste popsal, jsou ICE a ne EV. ICE potřebuje chladit a část z toho odporu vzniká na masce chladiče, kdy jde část vzduchu dovnitř do auta. Tohle EV nemá. Neudělá to nějaká kvanta ­(cca 0,005­), ale trochu to pomůže. Vidíme i výrazný spoiler vzadu, silně skloněné čelní sklo, možná to bude mít plně zakrytovaný podvozek ­(což je něco, co se ve zvýšené míře začalo řešit u EV, a proč najednou spousta aut zázračně klesla s odporem­). Nemít tyhle detaily, jako ICE by to možná mohlo mít 0,33 při stejné karoserii.

Když už jste u těch příkladů, tak se podívejte právě na ty moderní elektrické vozy, v našem případě ideálně alespoň SUV. Enyaq 0,257, Q4 etron 0,25, EQC 0,25, Model X 0,24­-0,25, EQE 0,242, Solterra 0,26, ID.5 0,26. Třeba i taková šílená krabice jako i3 měla 0,29. Můžeme se mrknout i na nějaká krabicová ICE: B­-Class 0,26 ­(0,24 s Aero balíčkem­), 7 let stará krabice V­-Class bez těchto vymožeností 0,31. Elektrická dodávka VW Transporter T7 má jako ICE 0,30. V elektrice má ID.Buzz 0,285.

0,27 je prostě na auto tohoto typu vynikající hodnota, ale zároveň to není číslo, které by se nějak neuvěřitelně vymykalo zvyklostem.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
vaclav2211 (273) | 7.11.202215:27
a co tvar prednej casti???? a tym 0,27 verim veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelmi tazko
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
zolo_sk (1283) | 7.11.202215:59
Šurkala zjavne tomu verí. :­-­)
Ale však nech si verí, čomu chce.
Najskôr odkaz na základné tvary a ich aerodynamické odpory.

https:­/­/www.autolexicon.net­/obr_clanky­/cs_aerodynamika_005.jpg

No a teraz jeden popis, z ktorého musí byť jasné, že táto ­"krabica­" o 0,27 môže len snívať.

Opel Insignia 2.0 CDTi Ecoflex. Ve větrném tunelu inženýři bojovali o každou desetinu koeficientu cx. Již tak skvělý základ cx=0,27 se jim podařilo snížit o jednu desetinu. Zakrytí nádrže ze spodu vozidla ubralo 0,009, částečné zaslepení mřížky na masce ubralo 0,005, zaslepení štěrbiny pod chladičem ubralo 0,001, úprava spoileru snížila koeficient o dalších 0,003. I taková bezvýznamná maličkost jako je plastický nápis na bočnici pneumatik Michelin Energy Saver zvýšila koeficient o 0,001 ve srovnání s holou maketou shodného rozměru i dezénu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202216:01
Jenže nejen tvarem přední masky je dán koeficient aerodynamického odporu. Důležitých je zde hodně věcí, např. co ten vzduch dělá vzadu za autem ­(hodně to sníží např. spoiler nad zadním oknem­), zakrytování podvozku ­(to se v poslední době postaralo o mnoho zázračných koeficientů­), nezapomeňte, že jde o elektromobil, takže žádné nasávání do chladiče jako u ICE, což také zvyšovalo odpor...

Mnoho aut má třeba koeficient ve velkém rozmezí jen na základě motoru a malých rozdílů z toho plynoucích ­(např. Calibra měla 0,26 jen u základní verze a ostatní měly tuším 0,29­). Třeba SUV Q4 e­-tron má 0,26, a také je to velká kráva s poměrně obří maskou. To lže i Audi? Škoda Enyaq má 0,257, EQE má 0,25. Z MPV třeba druhá Zafira měla 0,28. Já tam těch 0,27 také nějak nevidím, ale na druhé straně to auto může využívat spoustu fíglů, které přechodem z ICE na EV můžete použít ­(resp. které se s přechodem na EV začaly používat­) pro snížení koeficientu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
vaclav2211 (273) | 7.11.202221:32
verte si comu chcete ale ako bolo spomenute vyssie turbulentne prudenie je neziaduce a u tejto krabice sa o laminarnom prudeni mozeme len bavit cisto teoreticky. Aj lietadla pouzivaju rozne techniky ako dosiahnut co najlepsie laminarne prudenie, to jest, aby sa vzduch neodtrhaval od plochya nevznikali turbulencie, ktore su neziaduce. Toto je proste krabica od topanok a strasne mi to pripomina design auticiek ktore sme kreslili ako decka v skolke.


OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202222:02
Jak jsem psal výše, třeba VW ID.Buzz má koeficient 0,285 a podívejte, jaká krabice to je. https:­/­/www.autocar.co.uk­/sites­/autocar.co.uk­/files­/vw_id_buzz_front_dynamic.jpg Podle Vašich definic by to nemělo být vůbec možné. Jak je možné, že i VW dosáhl s tak krabicoidním tvarem tak dobrého koeficientu? Nebo taky lže?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zolo_sk (1283) | 8.11.202211:38
Ten ID.Buzz má od nárazníka sklonenú plochu smerom k oknu. Tá čínska obluda má kolmú čelnú plochu snáď v polovičke profilu, ktorá bude vytvárať značný odpor proti prúdeniu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 8.11.202213:13
https:­/­/www.autojarov.cz­/uploads­/images­/models­/75­/22054­-idbuzz­-title.jpeg

Nevím jak Vám, ale mě to až po horní hranu světel přijde docela dost kolmé a až pak se to začíná trochu více svažovat. Také to navzdory dojmu z většího sklonu u tříčtvrtečních pohledů u VW vypadá, že v oblasti světel a pod nimi je Zeekr více skloněný než VW.

https:­/­/www.topgear.com­/sites­/default­/files­/2022­/11­/FZsQ4N8akAA0g7X.jpg

Sklon čelního skla je u Zeekru větší ­(a to výrazně­). Když se podíváte na ty dva profily, opravdu Vám nepřijde být Zeekr aerodynamičtěji tvarovaný?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Choakinek (1380) | 5.11.202221:19
Vzhled toho automobilu je opravdu doslova hnusný, nic hnusnějšího jsem snad dosud neviděl.

Obecně mi přijde, že auta s příchodem elektromobility nasadila ještě horší design, než byl kdy předtím. Čest některým výjimkám.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Blaazen (241) | 5.11.202222:56
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Choakinek (1380) | 6.11.202211:33
Toto RR se mi taky moc nelíbí, ale ve srovnání s tím Zeekrem je to nádherné auto :­-­).

Světla někde u podvozku, nad nimi padající tetris kostičky, stříbrná maska s příšerným vzorem na tmavě modré karoserii... to je fakt strašné, autor snad ani nemůže být člověk.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
wrah666 (6205) | 6.11.20229:46
Vzhled je nepodstatná drobnost, auto má jezdit a vozit. A ano, i jako zapřísáhlý nepřítel elektomobilů přiznávám, že tohle vypadá jako přijatelná věc. Na cesty pod 500 kiláků. Te%d už jen pořešit, aby baterie nevyžadovala nedostatkové prvky, aby se při jejich těžbě nemusela kvůli ­"ochraně přírody­" někde rozkopávat panenská příroda, aby kvvůli tomu nevznikala toxická jezera, aby to bylo čím rozumně nabíjet ­(ne,. solární panel opravdu není rozumně­) a podobně.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Choakinek (1380) | 6.11.202211:48
"Vzhled je nepodstatná drobnost, auto má jezdit a vozit.­"

Chápu, že některým lidem je to ­"buřt­", ale historicky se výrobci vždy snažili zaujmout designem. Věřím tomu, že to je tak jistě i dnes, ale je jasné, že to bude ve většině případů pro lidi se zcela odlišným vkusem, než mám já. No a pak tu jsou vozy jako třeba tento Zeekr a v těchto případech je pro mě naprostou záhadou, na koho vzhled auta cílí. Jedině snad na lidi, kterým je to ­"buřt­" :­-­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
asip80 (1053) | 6.11.202219:24
zrovna tohle je hodně subjektivní ..milonu se to může líbit, milionu se to zase nelíbí a milon si řekne, že to není špatné..
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
wrah666 (6205) | 6.11.202219:41
Není to holt auto na krásu, ale pokud to berete jako elektrickou dodávku, 4 lidi a kubík nákladu, tak není proč se stydět.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
asip80 (1053) | 6.11.202221:21
- subjektivně je docela hezké ­- kontroverzní je akorát ten naleštěný čumák, který mi přijde nepraktický ­(tohle udržet aspoň trochu v pohledném stavu nebude sranda :D ­)
- sice se asi chlubí nejvyšší výbavou­(logicky­), ale ten interiér je naprosto v pohodě se vším všudy ...prostě taková MPV­-limuzína pro prachaté rodinky :­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
wrah666 (6205) | 7.11.202216:36
Koukám, je například bílá varianta s černou maskou a nevypadá vůbec zle. Ostatně i celotmavá by podle mě byla ok. Jen ta leská je divná.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 7.11.202211:39
Tak ono se můžeš snažit zaujmout i škaredým designem ­(lépe řečeno šokujícím­). Někdy se to podařit může, někdy naopak ne ­(vzpomeňme např. na Fiat Multipla­). Uvědomme si, že toto už míří spíše na třídu aut, ve kterých se člověk nechává vozit. Jako MPV si to dost dobře dokážu představit jako alternativu různým nízkokapacitním shuttlům pro letiště, hotely... byť to nemá kapacitu jako třeba V­-Class, takže tady je třeba spíše, aby to vypadalo luxusně, než hezky. Nemyslím si, že tohle je auto, které míří na běžné větší rodiny.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
vaclav2211 (273) | 9.11.202219:53
Tak si to kupte a potom sa podelte o svoj nazor. Osobne si myslim ze moj Tuareg ma lepsi aerodynamicky odpor ako tato krabica od topanok.
Pardon, vazim si Vas Pan Surkala ale mam pocit ze toto je zaplatene PR.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Milan Šurkala (3714) | 9.11.202220:28
Ale proč bych si to kupoval? Nepotřebuju tak obrovské auto, osobně se mi vůbec nelíbí ­(a opravdu nevím, jak bych jeho koupí vyřešil problém měření aerodynamického odporu­). Jenže nevidím důvod, proč bych neměl věřit, že to nemá koeficient aerodynamického odporu, který tvrdí, že to má, když např. dodávkově tvarovaný ID.Buzz má 0,285 nebo krabicoidní BMW i3 má 0,29. Když prostě vidím, jaké koeficienty může mít kdejaká krabice, do které bych to nikdy neřekl ­(řekl byste např., že 15 let staré Ducato má 0,31?­), tak mě to tak moc nepřekvapuje.

Ukazoval jsem to výše, porovnejte toto
https:­/­/www.autojarov.cz­/uploads­/images­/models­/75­/22054­-idbuzz­-title.jpeg
https:­/­/www.topgear.com­/sites­/default­/files­/2022­/11­/FZsQ4N8akAA0g7X.jpg

Já nevím jak Vám, ale mě ten ID.Buzz teda přijde jako podstatně větší krabice od bot než ten Zeekr a má 0,285. Vám ten VW opravdu přijde být méně krabicoidní?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.