reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Životnost SSD může být problém aneb Tesly ničí samy sebe

21.10.2019, Milan Šurkala, aktualita
Životnost SSD může být problém aneb Tesly ničí samy sebe
Většina SSD disků má takovou přepisovací životnost, že se ke smrti disků z tohoto důvodu většina uživatelů ani nepřiblíží. Problémy však mají uživatelů vozů Tesla. Tam totiž kvůli přepisování odchází čipy v multimediálním systému.
I když je přepisovací životnost SSD disků pro mnohé docela strašákem, faktem je, že se k papírovému limitu většina uživatelů ani nepřiblíží a ke skutečnému limitu, který bývá násobně vyšší, už vůbec ne (to ostatně ukázal i náš test disku OCZ Vector 150). Přesto jsou tu flash paměti, které s životností mají nemalý problém kvůli špatnému využití. Konkrétně jde o automobilku Tesla a její MCU (Media Control Unit). Na základní desce multimediálního systému jsou jen malé 8GB eMMC paměti a poněvadž jde o systém na bázi Linuxu (běží na bázi Nvidia Tegra), kde programátoři ponechali spoustu logování, velmi rychle dochází k tomu, že se celá paměť zaplňuje a neustále přepisuje. I když Tesla využívá wear-leveling, tedy postupné využívání jiných buněk, aby docházelo k rovnoměrnému opotřebení, bobtnající firmware vozů značně limituje volné místo a také možnosti wear-levelingu.
 
Tesla logo
 
Výsledkem je, že mnozí majitelé začínají mít problémy s infotainment systémy, které odmítají poslouchat kvůli chybám v ukládání dat na paměti, která už nedokáže spolehlivě rozeznat 0 od 1. Zatímco Tesla tvrdí, že to byl problém MCUv1, která se používala do přelomu let 2017 a 2018, někteří lidé tvrdí, že MCUv2 má podobný problém. Výměna jednotky MCU např. v USA vyjde na $1800 (40.000 Kč), v Kanadě až na 4000 CAD (70.000 Kč), takže nejde o zrovna levnou záležitost, která vzniká tím, že Tesla použila příliš malou paměť a nechala zapnuté logování, u kterého je otázkou, zda je potřeba až v takovém rozsahu.
 
Firmware Tesly totiž v průběhu let bobtnal a při aktualizaci se tak dostává i na notně opotřebované buňky, což pak zvyšuje problémy (zatímco datové chyby v logu nejsou až tak velkým problémem, totéž ve firmwaru multimediálního systému je už vážnější průšvih). Některé společnosti se už věnují opravám těchto systémů a umožňují místo výměny celé jednotky MCU udělat kopii čipu, přenést data na nový a ten zpět připájet na desku. Mnohdy se navíc použije 16GB čip místo malého 8GB čipu, což by mělo zlepšit jeho výdrž. Za takový úkon si některé z firem účtují $400, což je přeci jen snesitelnější částka. Jason Hughes z 057 Technology např. říká, že jen během září takto opravil asi tucet vozů. Tesla prý o problémech ví a byla na ně mnohokrát upozorněna, ale zatím je nijak zvlášť neřešila.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama