Životnost SSD může být problém aneb Tesly ničí samy sebe
21.10.2019, Milan Šurkala, aktualita

Většina SSD disků má takovou přepisovací životnost, že se ke smrti disků z tohoto důvodu většina uživatelů ani nepřiblíží. Problémy však mají uživatelů vozů Tesla. Tam totiž kvůli přepisování odchází čipy v multimediálním systému.
I když je přepisovací životnost SSD disků pro mnohé docela strašákem, faktem je, že se k papírovému limitu většina uživatelů ani nepřiblíží a ke skutečnému limitu, který bývá násobně vyšší, už vůbec ne (to ostatně ukázal i náš test disku OCZ Vector 150). Přesto jsou tu flash paměti, které s životností mají nemalý problém kvůli špatnému využití. Konkrétně jde o automobilku Tesla a její MCU (Media Control Unit). Na základní desce multimediálního systému jsou jen malé 8GB eMMC paměti a poněvadž jde o systém na bázi Linuxu (běží na bázi Nvidia Tegra), kde programátoři ponechali spoustu logování, velmi rychle dochází k tomu, že se celá paměť zaplňuje a neustále přepisuje. I když Tesla využívá wear-leveling, tedy postupné využívání jiných buněk, aby docházelo k rovnoměrnému opotřebení, bobtnající firmware vozů značně limituje volné místo a také možnosti wear-levelingu.

Výsledkem je, že mnozí majitelé začínají mít problémy s infotainment systémy, které odmítají poslouchat kvůli chybám v ukládání dat na paměti, která už nedokáže spolehlivě rozeznat 0 od 1. Zatímco Tesla tvrdí, že to byl problém MCUv1, která se používala do přelomu let 2017 a 2018, někteří lidé tvrdí, že MCUv2 má podobný problém. Výměna jednotky MCU např. v USA vyjde na $1800 (40.000 Kč), v Kanadě až na 4000 CAD (70.000 Kč), takže nejde o zrovna levnou záležitost, která vzniká tím, že Tesla použila příliš malou paměť a nechala zapnuté logování, u kterého je otázkou, zda je potřeba až v takovém rozsahu.
Firmware Tesly totiž v průběhu let bobtnal a při aktualizaci se tak dostává i na notně opotřebované buňky, což pak zvyšuje problémy (zatímco datové chyby v logu nejsou až tak velkým problémem, totéž ve firmwaru multimediálního systému je už vážnější průšvih). Některé společnosti se už věnují opravám těchto systémů a umožňují místo výměny celé jednotky MCU udělat kopii čipu, přenést data na nový a ten zpět připájet na desku. Mnohdy se navíc použije 16GB čip místo malého 8GB čipu, což by mělo zlepšit jeho výdrž. Za takový úkon si některé z firem účtují $400, což je přeci jen snesitelnější částka. Jason Hughes z 057 Technology např. říká, že jen během září takto opravil asi tucet vozů. Tesla prý o problémech ví a byla na ně mnohokrát upozorněna, ale zatím je nijak zvlášť neřešila.
Zdroj: insideevs.com