reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.10.2019, Milan Šurkala, aktualita
Většina SSD disků má takovou přepisovací životnost, že se ke smrti disků z tohoto důvodu většina uživatelů ani nepřiblíží. Problémy však mají uživatelů vozů Tesla. Tam totiž kvůli přepisování odchází čipy v multimediálním systému.
kokyn1 (93) | 22.10.20195:38
...kdy si to začnou novináři po sobě číst

"Firmware Tesly totiž v průběhu let bobtnat..."
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.20197:58
Tak oni to čtou. Jenže problém je v tom, že když si člověk opravuje vlastní text, tak je k chybám docela slepý, protože ví, co napsal ­(resp. chtěl napsat­), co v textu čekat. I když dává pozor, něco mu uteče, protože tam vidí něco jiného, než tam ve skutečnosti je. Chybu jsem opravil, díky.
Odpovědět6  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.20199:23
Já když píšu nějaký manuál,tak to potom dám přečíst někomu jinému ­(kolegovi­). Vlastní chyby,bych v životě nenašel. U redaktrů taková praktika bude docela problém.
Odpovědět1  1
mch81 (421) | 22.10.20199:37
Děkujeme za názornou ukázku :­-)
Odpovědět2  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.201910:34
ale to není chyba,ale překlep. Pokud máte na mysli toto ­"redaktrů­"
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 22.10.201911:11
Pak ještě chybějící mezera za čárkou a přebývající čárka před bych.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.201914:34
víte kolik textů jsem dnes zkurvil. Bydlím v paneláku a pode mnou si někdo koupil psa,a má asi noční. Tak mám za dva dny naspáno cca 6h. Pejsánek večer kňučí. V práci jsem říkal,jestli to tak bude pokračovat,tak zítra přijdu po čtyřech.
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 22.10.201914:59
To je blbé no. Ale jestli je to štěně a nějaká malá rasa, tak si za pár dní zvykne a dá pokoj. Nejspíš se ten pes bojí, že ho smečka opustila, tak takhle kňučí a vyjí. Ale časem to třeba pochopí. Nicméně já bych kvůli tomuhle psa nechtěl, aby pak byl celý den zavřený doma...
Odpovědět0  0
potooczech (345) | 22.10.201913:18
Souhlas, proto mé závěrečné práce četla žena, naprosto neznalá daného tématu a oboru obecně ... pak se ty chyby daly najít celkem dobře ... protože autor je prostě nevidí :)
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 22.10.20199:25
Tady si to alespoň po sobě opraví, jinde píší ptákoviny jako spotřeba ve Wattech za hodinu, chyby tam nechají a ještě se hádají, že to mají správně...
Odpovědět1  0
mch81 (421) | 21.10.201921:08
Ty moderní systémy jsou holt samý problém. Tesly za pár let nepůjdou ovládat, Windows padají, Boeingy padají...
Odpovědět2  1
Tech-boy.lukas (1254) | 21.10.201917:42
Proč by to měla tesla řešit dostane přeci ekologických 40k za výměnu. Tesla přeci ekologická je,né. No hold je třeba tu ekologii trochu popohnat. Já jim zase mám za zlé to využívaní li­-ion na skladování energie. Je to přeci velmi ekologické,až na to že zatím nejde li­-ion recyklovat
Odpovědět3  0
Andir (747) | 22.10.20199:41
problém je že zatím nic lepšího není ale to jistě nevíš :D a je to cesta čím dříve se začne tím dříve se někam dojde říká se tomu vývoj ;)
Odpovědět0  2
mch81 (421) | 22.10.20199:50
Jenže oni tu za každou cenu tlačí něco, co má v řadě věcí horší vlastnosti a negativa moc nezmiňují. Ať jde o elektromobily nebo soláry, větrníky atd. Až se to bude používat ve větším množství a začne hromadně končit životnost, tak to bude ještě zajímavé.
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.201910:30
a nezaspal jste s tím vývojem trochu? Ten samý dojezd už měli elektroauta cca před 50 lety. Akorát v té době používali Pb akumulátory,které jsou jaksi recyklovatelné
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201910:45
Li­-Ion se snad recyklovat nedá? To, že se to prozatím nedělá v masovém měřítku, ještě neznamená, že to nejde a vývoj jde kupředu ­(jde recyklovat čím dál více, snáze, levněji, ekologičtěji,...­). Někde se začít musí a ideální řešení samo z nebe nespadne. Navíc ty výdrže baterek se hodně prodlužují, takže to, co se dnes používá v elektromobilu, může ještě dalších 10­-15 let vesele fungovat v lokálních úložištích energie ­(např. soláry­) a věřím tomu, že recyklace lithiových akumulátorů bude v letech 2030­-2035 na trochu jiné úrovni než dnes.
Odpovědět0  0
15degren (143) | 22.10.201911:17
Věřit v tom určitě můžeš ale velmi pravděpodobně se to nikam neposune.
Reálnější je, že automobilky, jako škoda a pod. padnou na hubu, pošlou východní evropu na doby kamenné. Západní evropa se dostane na úroveň původní východní a VW bude vyrábět vozy pro pár vyvolených.
I kdyby se recyklovali, tak to neřeší ekologickou stopu. Elektrické auto na baterie, prostě nikdy nebude čistější než klasické spalovací auto.
Myslím si, že lidé co rozhodují o našem osudu to dobře vědí a taky si uvědomují, že automobilový průmysl pro plebs je neudržitelný. Podle mě probíhá proces, kde se prostě pro 90 % populace Evropy stane automobilová doprava nedosažitelná, jinak se totiž ta ekologie vyřešit nedá.
To co ve finále vyprodukuje spotřebitel provozem samotného vozu už je zanedbatelná stopa o proti výrobě toho vozu a údržbě infrastruktury ­(logistika, výroba dílů, údržba silnici atd.­) Je to neudržitelné i kdyby auta jezdila na CO a vycházel z nich naprosto čistý horský vzduch. Problém je v tom že to nikdo nechce říct nahlas.

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201911:49
No především osobní doprava směřuje od vlastnictví aut ­(což chtějí některé státy zakázat­) k jejich sdílení ­(tedy auto jako služba­). Proč by elektrické auto nemohlo být ve výsledku ekologičtější než klasické spalovací? To, že to tak není dnes, neznamená, že to tak nemůže být časem. Baterie se vyvíjí, zlepšují se metody recyklace, mohou se dále zlepšovat technologie, které sníží potřebu velkých baterií ­(indukční nabíjení ze silnic, solární panely lehce prodlužující dojezd,...­). Jasně, výstavba infrastruktury si toho dost vezme, ale tu budeš budovat tak či tak, ať je auto spalovací nebo elektrické. Navíc nepočítej jen s tím, co má EV navíc, ale také s tím, o co má méně. Samozřejmě, v dnešním stavu to není žádná výhra, ale vezmi si situaci třeba za 50 let. Dokážeme se za 50 let dostat dál se spalovacími auty nebo EV?
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 22.10.201912:55
Elektrická auta už existují snad déle než těch 50 let...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201912:58
To sice ano, ale jak dlouho jde o opravdu aktivní vývoj a zaměření se na EV? Ten začal tak v roce 2010. Do té doby to byly pokusy spíše jen tak mimochodem.
Odpovědět0  0
potooczech (345) | 22.10.201913:52
EV jsou tu déle než vozy se spalovacím motorem. A stále se nedokázaly vozům se spalovacím motorem vyrovnat.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201914:43
Jak jsem psal výše, EV jsou tu sice dlouho, ale pokud jde o opravdu aktivní vývoj a ne jen nějaké osamělé pokusy bez konceptu, tak hovoříme o zhruba 10 letech. A přijde mi, že se za těch 10 let změnilo hodně. Nabíjecí výkon šel nahoru v podstatě o desítkový řád, hustota baterií se zvýšila o mnoho desítek procent, dojezdy nejsou mezi 100­-200 km, ale už spíše kolem 300­-500 km...
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.201911:27
Ale já psal že li­-ion recyklovat zatím nejde. Nic o tom že jdou použít ještě v dalších zařízeních,ve formě až dosloužím chci do sběru. Už jsem četl článek že nějaká firma dokáže z li­-ion recyklovat 100% těžkých kovů. Což je 100% pravda bo v li­-ion žátné těžké kovy nejsou.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201911:38
Nějak mi přijde, žes nečetl, co jsem psal.

Říkal jsem, že se už dnes Li­-Ion recyklují ­(sice velmi málo, ale recyklují­), takže není pravda, že to zatím nejde, když se to už dělá. Za další jsem řekl, že tím, že akumulátory použiješ ještě jednou a odložíš dobu jejich recyklace, získáš více času na to, aby ta recyklace byla v mnohém lepší, než je dnes.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.201912:02
Aha ale li­-ion není tak cený jako vyjetý uran aby se pro něho stavěli sklady atd. aby se dal v budoucnu zužitkovat. Teď jsem to hledal li­-ion už recyklovat jde ale nedělá se to bo vyrobit nový akumulátor vyjde levněji. Já to četl co je na tom tak světoborného? ­"No především osobní doprava směřuje od vlastnictví aut ​­(což chtějí některé státy zakázat​­) k jejich sdílení ​­(tedy auto jako služba​­). Proč by elektrické auto nemohlo být ve výsledku ekologičtější než klasické spalovací? To, že to tak není dnes, neznamená, že to tak nemůže být časem. Baterie se vyvíjí, zlepšují se metody recyklace, mohou se dále zlepšovat technologie, které sníží potřebu velkých baterií ​­(indukční nabíjení ze silnic, solární panely lehce prodlužující dojezd,...​­). Jasně, výstavba infrastruktury si toho dost vezme, ale tu budeš budovat tak či tak, ať je auto spalovací nebo elektrické. Navíc nepočítej jen s tím, co má EV navíc, ale také s tím, o co má méně. Samozřejmě, v dnešním stavu to není žádná výhra, ale vezmi si situaci třeba za 50 let. Dokážeme se za 50 let dostat dál se spalovacími auty nebo EV? ­"

Sdílení aut­-to teď naráží na lidské chování ­- ­(půjčit si auto plné bordela a špíny je sen každého­)
Proč by elektrické auto nemohlo být ve výsledku ekologičtější než klasické spalovací? ­- k tomuto nic neříkám určitě to tak bude jen je potřeba vyvinout jiný způsob skladování energie jak li­-ion které k tomu nejsou vhodné a nabíjení je případ sám pro sebe
za 50 let se dostaneme nejdále,počítám tak na koni
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201913:03
No a světe div se, car­-sharingové společnosti zažívají docela slušný boom. Pohodlnost vždycky vítězí a čí více budou tyto služby pro zákazníky pohodlné, tím více je začnou používat.
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 22.10.201913:17
Taky záleží na tom, kolik člověk najede kilometrů, na každodenní dojíždění desítky km to asi výhodné nebude. Ale pokud někdo auto potřebuje jednou za týden, auto samo přijede a pak odjede, tak to může vyjít i levněji než to auto vlastnit a platit povinné poplatky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201913:44
Samozřejmě, není to koncept vhodný vždycky pro všechny, stejně jako ani elektromobil není vhodný pro všechny a ještě velmi dlouho nebude. Prozatím to má obrovské množství nevýhod. Jenže jak se ty služby a produkty zlepšují, jsou dostupnější, najde se postupně čím dál tím více lidí, kterým to začne vyhovovat.

Stačí se podívat na bike­-sharing, který je i u nás opravdu hodně populární a lidé nemají problém si půjčovat cizí kolo a někam na něm dojet. Až se vyladí autonomní řízení aut, tak si budeme i ta auta půjčovat na to každodenní dojíždění, kdy si to jen objednáme a za pár minut už jedeme. Přes den to auto využije někdo jiný a večer dojedeš domů úplně jiným autem, než kterým jsi tam přijel. V mnoha městech už car­-sharing funguje a lidé s tím nemají až takový problém.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 22.10.201914:08
Jsem z Ostravy,tady u nás je jedna hodně rozšířená firma která půjčuje ­(pro mě rádo by kola­) asi na dojezd do hospody dobré,pro mě by to bylo docela drahé jak by po vyjížďce chtěli zaplatit celé kolo. Další věc jak mi řekl kolega tak ty firmy které půjčuji auta a účtují za kilometr. Prej mají problém s lidmi kteří si ho půjčí na přespání atd. a kolik je to stojí když se platí za kilometr a najeli 0? A jak jste říkal za 50 let,co ujede více jestli elektroauto nebo auto se spalovacím motorem? Tak moje nafové auto ujede na nádrž cca 1100km a na pumpě strávím cca 5 min a můžu ujet dalších 1100km. Kolik toho zvádne dnešní tesla a jak dlouho stráví na nabíječce, aby nabila li­-ion akumulátory a mohla znovu jet?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201918:24
Tak spalovací auto má svůj jasně daný limit. Benzín­/nafta obsahuje určité množství energie a při 100% účinnosti ­(což je nereálné­) se ten dojezd dá navýšit tak na 2,5násobek. Víc to fyzikálně nejde, pokud nezvětšíš nádrž. Pokud jde o elektromobil, tam zatím nevíme, jakými způsoby se dá ještě elektřina skladovat. Zatím to není žádná sláva, ale kdo ví, na co přijdeme v budoucnosti? Navíc, výhoda elektromobilu je v tom, že se dá snáze pravidelně nabíjet, tedy se výrazně sníží počet situací, kdy potřebuješ nabít celou baterii najednou.
Odpovědět0  0
15degren (143) | 22.10.201911:45
Snažit se řešit ekologickou stopu atomobilové dopravy recyklací liona akumulátory, je stejné jako se snažit ochladit sluncem tím že se něj budeš snažit chcát.
Odpovědět0  0
potooczech (345) | 22.10.201913:50
Dají se recyklovat, ale je to velmi drahé. Kdyby měla být cena recyklace započtena v ceně vozu, tak jako se dávají příspěvky na recyklaci u běžné elektroniky, tak to bude ještě o dost dražší sranda ta Tesla.
Odpovědět0  1
cztajtrlik (25) | 22.10.201914:23
Otázka nákladů je spíše marginální ­(s rostoucími objemy náklady a tím i cena vždy klesnou­).

Co mne nejvíc zajímá je ekologická stopa, když už to má být ta über­-eco technologie.

Čas od času chci u všech typů pohonů dohledávat kalkulaci spotřeby CO2, vody a dalších zdrojů a to samé na následnou recyklaci ­/ likvidaci po ukončení životnosti.

Prostě porovnat např. eko­-stopu na repas či výrobu nového litrového eco­-boostu po 120000 najetých km, co má tak úžasně nízké emise. Porovnat to s lion ­- získáním lithia, zpracováním do bateriá... A následná recyklace.

Mít to tak někde pěkně srovnané ­- když někdo budete vědět, budu za to rád.

Pořád jsem v šoku, že takovouto přehlednou tabulku nemá naše totálně ekologická EU v nějaké studii, aby to pochopil i kdejaký jednoduchý člověk, jako já :­)

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 22.10.201918:29
Tak takových studií byly už mraky. Problém je v tom, že každá chce něco dokázat, podle toho si nastaví kritéria, a tak každá studie říká něco jiného. Třeba ta jedna slavná, která tvrdila, že Prius je ekologicky větší zátěž než Hummer. Což se dosáhlo jednoduše tak, že se Hummeru naprojektovala 3krát delší životnost, takže tím náklady na jeho výrobu vydělili třemi.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.