Známá galaxie má překvapení: nejspíše druhou supermasivní černou díru

Radioastronomové spatřili nový nečekaný objekt i středu galaxie Cygnus A, která je jedním z nejsilnějších zdrojů rádiových vln na obloze. Dosavadní vysvětlení je takové, že tato galaxie nemá jednu, ale rovnou dvě supermasivní černé díry.
Že by nějaká galaxie měla dvě supermasivní černé díry, to už nelze považovat za nic výjimečného, ale přeci jen jde o pozoruhodné demonstrace toho, co vše se může stát ve vesmíru. Nedávno jsme se podívali na to, jak se mohou takové černé díry srazit, aby ta výsledná byla obrovskou silou zpětného rázu vymrštěna pryč ze středu galaxie. Možná že něco podobného se chystá také v galaxii Cygnus A.

Cygnus A je eliptická galaxie vzdálená od nás na 800 milionů světelných let a už nějakou dobu se ví, že v jejím středu sídlí černá díra o hmotnosti alespoň miliardy Sluncí. Dosud se ale netušilo, že má vedle sebe nejspíše konkurentku, což odhalilo sledování pomocí Very Large Array (VLA). Na uvedeném obrázku můžete vidět velice zářivý samostatný objekt poblíž centra galaxie, dle jehož polohy to vypadá, že srážka a spojení obou černých děr je nevyhnutelné.

Nicméně tato předpokládaná druhá supermasivní černá díra je stále nějakých 1500 světelných let od středu galaxi Cygnus A a objevena byla v materiálech pořízených v letech 2015 a 2016. Zajímavé je, že na rádiových snímcích z roku 1996 ještě nic takového vidět není a je otázka, proč se na nich tento objekt neukázal. VLA sice v roce 2012 prošel upgradem, který vylepšil jeho pozorovací schopnosti, ale nově nalezený objekt je tak jasný, že by musel být vidět dříve i tak. Nyní je už viditelný i okem Hubbleova teleskopu, který jej sledoval v infračerveném spektru. Zachycen byl jím už dříve, ale mělo se za to, že jde o hvězdokupu. Samotná galaxie Cygnus A přitom byla objevena už v roce 1939 americkým průkopníkem radioastronomie Grotem Reberem.

Pokud se tak na obloze v oblasti galaxie Cygnus A mezi rokem 1996 a současností "rozsvítil" nějaký velký objekt, je třeba se ptát, co to způsobilo. Jde snad o supermasivní díru, která se najednou začala krmit, nebo je to snad exploze supernovy? To jsou zatím jediná dvě možná vysvětlení, ovšem supernova je tím méně pravděpodobným. To proto, že i na supernovu je tento objekt příliš jasný a vidět je už příliš dlouho. Pokud tak má jít o černou díru, znamenalo by to, že Cygnus A jsou ve skutečnosti dvě nedávno se spojivší galaxie (nedávno v astronomickém měřítku) a její dvě hlavní černé díry jsou sobě nejbližší takové objekty, které kdy byly nalezeny.