Hubbleův teleskop bude v provozu ještě dalších pět let

Hubbleův vesmírný dalekohled ještě bude nějakou dobu na oběžné dráze pokračovat ve snímání vesmíru a pořizovat zajímavé snímky, protože mu byla prodloužena doba jeho služby na dalších pět let.

Hubbleův vesmírný dalekohled ještě nebude jen tak rychle odepsán, ale dostane šanci sloužit dalších pět let navíc. Tento teleskop byl na oběžnou dráhu Země vynesen v roce 1990 a od té doby ze zemské orbity pořizuje snímky vesmíru a přináší tak nejrůznější objevy. Všechna taková vesmírná plavidla ale jednou doslouží, to platí i pro tento teleskop, i když absolvoval již několik servisních misí. Jen tak rychle ale jeho konec nebude.

Hubbleův vesmírný dalekohled přinesl za dobu své působnosti spoustu zajímavých objevů. Byl využit i ke studiu trpasličí planetky Pluto, přispěl i ke studiu černých děr, v poslední době pomohl tento teleskop i zjistit, že vesmír se rozpíná rychleji, než se původně myslelo.

NASA ale zveřejnila zprávu, ve které potvrzuje, že Hubbleův vesmírný dalekohled ještě tak hned službu nevypoví. Smlouva na provádění operací pro vědu na institutu Space Telescope Science Institute v Baltimoru byla o pět let prodloužena, a to od 1. července tohoto roku do 30. června roku 2021. Snímky pořízené Hubbleovým vesmírným dalekohledem tak mohou vědce i lidi ještě nějakou dobu ohromovat.

A proč je možné si toto prodloužení smlouvy dovolit? Po servisní misi, která proběhla v roce 2009, funguje totiž Hubbleův vesmírný dalekohled opravdu dobře. Proto byla tedy smlouva o dalším provozu prodloužena a Hubbleův teleskop tak může pomáhat objevovat vesmír ještě do začátku dvacátých let tohoto století. Původně si však vědci nebyli jistí, jak dlouho tento teleskop po poslední opravě ještě vydrží.

Na rok 2018 je naplánováno vynesení vesmírného dalekohledu Jamese Webba do kosmu, tento dalekohled má být Hubbleův nástupce. Teleskop nemá přímo nahradit Hubbleův vesmírný dalekohled, ale spíš navázat na jeho dlouhá léta provozu. A právě od tohoto dalekohledu se čekají další objevy, co se vesmíru a jeho tajemství týče.

I použití těchto dvou teleskopů zároveň bude zajímavé, i když to bude jen na nedlouhou dobu. Oba vesmírné dalekohledy si nebudou přímo konkurovat. Hubbleův vesmírný dalekohled totiž využívá především viditelnou část spektra a ultrafialové záření, zatímco vesmírný dalekohled Jamese Webba bude zkoumat vesmír v infračervené části spektra. Astronomové tak díky tomu dostanou dvojí pohled na vesmír.

Zdroje: engadget.com, NASA