JEDEC zveřejnil specifikace HBM2: až 32 GB a 1 TB/s

JEDEC zveřejnil specifikace HBM2: až 32 GB a 1 TB/s
, , aktualita
Asociace JEDEC dokončila a zveřejnila specifikace pamětí HBM2, které jsou určeny pro nové karty AMD Polaris a NVIDIA Pascal a potvrdilo se, že jim nabídnou propustnost až 1 TB/s a kapacitu až 32 GB. Omezení první generace HBM jsou tedy pryč.



reklama
První generace pamětí HBM použitá na kartách s čipy AMD Fiji byla pouze předvojem toho, co můžeme od této technologie očekávat. HBM1 dosahují propustnosti 512 GB/s, což není zase tak daleko od toho, co dokáží GDDR5, ale především je značně omezena jejich kapacita na 4 GB. Paměti HBM2 řeší oba tyto limity, neboť nabídnou datovou propustnost až 1 TB/s a kapacitu 32 GB, kterou plně využijí leda profesionální karty a serverové akcelerátory. Lze také očekávat, že výroba a sestavení GPU s paměťmi do jednoho celku prostřednictvím křemíkového interposeru už výrobcům půjde lépe než u první generace pamětí.





Potvrzuje se tedy to, co se už delší dobu o pamětech HBM2 tvrdilo. Zdvojnásobila se jejich propustnost na pin z 1 Gb/s na 2 Gb/s a kapacita jednotlivých vrstev paměťových čipů je rovnou čtyřnásobná, tedy 8 Gb a jeden takový čip může mít 4 nebo 8 vrstev. Pro slušně výkonnou grafickou kartu by tedy v podstatě stačil jeden čip HBM2, který může nabídnout 4 nebo 8GB kapacitu a propustnost 256 GB/s. Z toho vyplývají i možnosti škálování s využitím jednoho až čtyř čipů HBM2.

Paměti HBM2 také slibují další snížení spotřeby, a to o cca 8 procent v porovnání s HBM1 (nejspíše počítáno s přihlédnutím k datové propustnosti). Už ty mají přitom oproti GDDR5 o cca polovinu nižší spotřebu, ale stále se očekává, že paměti GDDR5 ještě jen tak nezmizí a možná budou vystřídány rychlejšími čipy GDDR5X, které slibují až dvojnásobnou propustnost, ale s HBM2 z hlediska výkonu a spotřeby stejně nemohou soupeřit. Jejich nasazení by ale mělo být levnější.

Asociace JEDEC přišla konkrétně se specifikacemi JESD235 High Bandwidth Memory (HBM) DRAM, které budou určeny všude tam, kde je důležitý výkon, dobrý poměr propustnosti a spotřeby a prostorová úspornost. Jde tak o oblasti počítačové grafiky, HPC a serverů či sítí. Popis specifikací dále mluví už o tom, co jsme pokryli výše. Paměti HBM2 tedy jsou jednou z hlavních technologií, na něž se můžeme v tomto roce těšit a dle těchto údajů to vypadá, že je čeká zářná budoucnost. NVIDIA ale nesouhlasí a dle její analýzy bude už bezprostředně další generace pamětí HBM mnohem náročnější než dnešní GDDR5 a poměr propustnosti a spotřeby bude už příliš velký. No uvidíme.


Ikona Odkaz na databáziDDR3GDDR54-Hi HBM14-Hi HBM2
I/O163210241024
Prefetch8822
Max. propustnost4,3GB/s
(2133 na pin)
32GB/s
(8Gbps na pin)
128GB/s
(1Gbps na pin)
256GB/s
(2Gbps na pin)
tRC4x - 5xns40ns(=1,5V)
48ns(=1,35V)
48ns45ns
tCCD4ns (=4tCK)2ns (=4tCK)2ns (=1tCK)2ns (=1tCK)
VPPinterní VPPinterní VPPexterní VPPexterní VPP
VDD1,5V, 1,35V1,5V, 1,35V1,2V1,2V


Zdroj: wccftech
reklama
Nejnovější články
Protézy s umělou kůží by mohly být poháněny sluneční energií Protézy s umělou kůží by mohly být poháněny sluneční energií
Odvětví protetiky se neustále rozrůstá. Vědci si představují, že v budoucnu bude taková protéza plnou náhradou chybějící končetiny. K tomu je ale třeba ujít ještě kus cesty, může pomoct například tato umělá kůže.
Dnes,  aktualita, Kateřina Hoferková
Disney Research předvádí chytání skutečného míčku ve virtuální realitě Disney Research předvádí chytání skutečného míčku ve virtuální realitě
Virtuální realita může dodat našim smyslům nový rozměr. Pokud se do VR přidají další dodatečné informace, můžou se zlepšit lidské dovednosti. Disney Research předvedlo chytání skutečného míčku s pomocí virtuální reality.
Dnes,  aktualita, Kateřina Hoferková
DX12 vs. DX11, aneb rozdíl ve výkonech GPU na aktuálních hrách DX12 vs. DX11, aneb rozdíl ve výkonech GPU na aktuálních hrách
Server HardOCP se zaměřil na srovnání toho, co aktuálně nabízí API DirectX 12 v porovnání s verzí 11, a to na nejnovějším hardwaru. Využil k tomu hry, které podporují obě API a zaměřil se na graficky intenzivní benchmarky, ne CPU.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Farmáři kupují kradený software, aby si mohli sami opravit traktory Farmáři kupují kradený software, aby si mohli sami opravit traktory
Společnost John Deere je známý výrobce zemědělských strojů s ikonickou zelenou barvou a žlutými koly. Ovšem je to také firma, která dělá velké drahoty ohledně oprav, jež se farmáři napříč USA snaží obcházet.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  2 komentáře
Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal
Skupina Khronos na sebe vzala úkol přinést jedno jediné API zastřešující všechna tři moderní API, čili Vulkan, DirectX 12 i Metal, po čemž prý celý zainteresovaný průmysl přímo prahne. Na co se tak máme připravit?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  4 komentáře