JEDEC zveřejnil specifikace HBM2: až 32 GB a 1 TB/s

JEDEC zveřejnil specifikace HBM2: až 32 GB a 1 TB/s
, , aktualita
Asociace JEDEC dokončila a zveřejnila specifikace pamětí HBM2, které jsou určeny pro nové karty AMD Polaris a NVIDIA Pascal a potvrdilo se, že jim nabídnou propustnost až 1 TB/s a kapacitu až 32 GB. Omezení první generace HBM jsou tedy pryč.



reklama
První generace pamětí HBM použitá na kartách s čipy AMD Fiji byla pouze předvojem toho, co můžeme od této technologie očekávat. HBM1 dosahují propustnosti 512 GB/s, což není zase tak daleko od toho, co dokáží GDDR5, ale především je značně omezena jejich kapacita na 4 GB. Paměti HBM2 řeší oba tyto limity, neboť nabídnou datovou propustnost až 1 TB/s a kapacitu 32 GB, kterou plně využijí leda profesionální karty a serverové akcelerátory. Lze také očekávat, že výroba a sestavení GPU s paměťmi do jednoho celku prostřednictvím křemíkového interposeru už výrobcům půjde lépe než u první generace pamětí.





Potvrzuje se tedy to, co se už delší dobu o pamětech HBM2 tvrdilo. Zdvojnásobila se jejich propustnost na pin z 1 Gb/s na 2 Gb/s a kapacita jednotlivých vrstev paměťových čipů je rovnou čtyřnásobná, tedy 8 Gb a jeden takový čip může mít 4 nebo 8 vrstev. Pro slušně výkonnou grafickou kartu by tedy v podstatě stačil jeden čip HBM2, který může nabídnout 4 nebo 8GB kapacitu a propustnost 256 GB/s. Z toho vyplývají i možnosti škálování s využitím jednoho až čtyř čipů HBM2.

Paměti HBM2 také slibují další snížení spotřeby, a to o cca 8 procent v porovnání s HBM1 (nejspíše počítáno s přihlédnutím k datové propustnosti). Už ty mají přitom oproti GDDR5 o cca polovinu nižší spotřebu, ale stále se očekává, že paměti GDDR5 ještě jen tak nezmizí a možná budou vystřídány rychlejšími čipy GDDR5X, které slibují až dvojnásobnou propustnost, ale s HBM2 z hlediska výkonu a spotřeby stejně nemohou soupeřit. Jejich nasazení by ale mělo být levnější.

Asociace JEDEC přišla konkrétně se specifikacemi JESD235 High Bandwidth Memory (HBM) DRAM, které budou určeny všude tam, kde je důležitý výkon, dobrý poměr propustnosti a spotřeby a prostorová úspornost. Jde tak o oblasti počítačové grafiky, HPC a serverů či sítí. Popis specifikací dále mluví už o tom, co jsme pokryli výše. Paměti HBM2 tedy jsou jednou z hlavních technologií, na něž se můžeme v tomto roce těšit a dle těchto údajů to vypadá, že je čeká zářná budoucnost. NVIDIA ale nesouhlasí a dle její analýzy bude už bezprostředně další generace pamětí HBM mnohem náročnější než dnešní GDDR5 a poměr propustnosti a spotřeby bude už příliš velký. No uvidíme.


Ikona Odkaz na databáziDDR3GDDR54-Hi HBM14-Hi HBM2
I/O163210241024
Prefetch8822
Max. propustnost4,3GB/s
(2133 na pin)
32GB/s
(8Gbps na pin)
128GB/s
(1Gbps na pin)
256GB/s
(2Gbps na pin)
tRC4x - 5xns40ns(=1,5V)
48ns(=1,35V)
48ns45ns
tCCD4ns (=4tCK)2ns (=4tCK)2ns (=1tCK)2ns (=1tCK)
VPPinterní VPPinterní VPPexterní VPPexterní VPP
VDD1,5V, 1,35V1,5V, 1,35V1,2V1,2V


Zdroj: wccftech
Nejpopulárnější grafické karty
reklama
Nejnovější články
Magic Leap je ve skutečnosti daleko za HoloLens Magic Leap je ve skutečnosti daleko za HoloLens
Ještě minulý rok to vypadalo, že projekt Magic Leap vyvíjený Googlem svede přímý souboj s HoloLens od Microsoftu. Ten ale už prodává svůj AR headset, zatímco od Googlu jsme toho moc neviděli. To proto, že je ve vývoji velice pozadu.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Bývalý astronaut John Glenn zemřel v 95 letech Bývalý astronaut John Glenn zemřel v 95 letech
John Glenn, známý bývalý americký astronaut a senátor státu Ohio, zemřel včera ve čtvrtek 8. prosince. Byl posledním žijícím členem Mercury Seven, skupiny zkušebních pilotů vybraných pro vesmírný program jako potenciální astronauti pro NASA.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Největší hráči v oblasti VR se spojili do jedné organizace Největší hráči v oblasti VR se spojili do jedné organizace
Oculus, HTC, Sony, Google, Samsung a Acer. Co mají tyto firmy společného? Všechny se zabývají virtuální realitou a rozhodly se zapojit do nově vzniklé organizace GVRA, která má za cíl vývoj technologií i komunikaci s veřejností.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik
Už od příštího roku bude celý Google fungovat na obnovitelnou energii Už od příštího roku bude celý Google fungovat na obnovitelnou energii
Mnoho společností se snaží o to, aby mohly říci, že jejich uhlíková stopa za nimi se neustále tenčí. Uvést můžeme Toshibu s jejími moderními továrnami, Microsoft a větrné elektrárny a velice se snaží také Google.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
Doom už není chráněn Denuvem, poslední patch jej odstranil Doom už není chráněn Denuvem, poslední patch jej odstranil
Denuvo se stalo mezi herními vývojáři velice oblíbenou ochranou proti nelegálnímu kopírování a hraní. Vybral si ho i id Software pro nový Doom, ovšem ten už nyní Denuvo mít nebude. Z jakého důvodu?
Včera,  aktualita, Jan Vítek,  8 komentářů