reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Jedna z největších překážek pro autonomní vozy mizí, lidary zlevní

10.1.2017, Jan Vítek, aktualita
Jedna z největších překážek pro autonomní vozy mizí, lidary zlevní
Nedávno ustanovená společnost Waymo spadající stejně jako Google pod Alphabet se už chystá velice výrazně zlevnit zařízení lidar využívaná autonomními vozy. Jejich cena přitom byla vždy jednou z velkých překážek, které bylo třeba vyřešit.
Společnost Waymo byla založena odštěpením od Googlu ke konci minulého roku, a tak už zanedlouho po svém vzniku nám přichystala příjemné překvapení. Jde o zařízení lidar, která pracují na stejném principu jako radar, ovšem s využitím ne radiových vln, ale laseru. Ten tak dokáže tvořit prostorovou mapu okolí vozu, aby se ten mohl dobře orientovat a bývá to hlavní instrument, s jehož pomocí autonomní systém vidí svět kolem sebe. Vedle toho tu jsou ale také jiné senzory, jako především kamery, jejichž obraz se také analyzuje a rozpoznávají se v něm objekty. Právě lidary bývaly vždy velice drahé, protože jde také o komplikovaná mechanická zařízení, přičemž na jejich vývoj se zaměřuje řada firem.





Není divu, však když ještě Google vyvinul svůj první autonomní systém řízení využívající ještě Toyotu Prius, využil senzorové vybavení o hodnotě 150.000 dolarů. A celou polovinu z toho stál potřebný lidar umístěný na střeše automobilu. Nyní už jsou tato zařízení mnohem levnější, ale stále to není ono. Waymo chce však jejich cenu dostat ještě mnohem níže, a to na pouhých deset procent dosavadní ceny.

Společnost Waymo však neoznámila, jakým způsobem toho chce dosáhnout. Jiné firmy zkusily snížit cenu svých lidarů redukcí počtu použitých laserů, které mapují okolí, což ale také přineslo méně kvalitní snímání okolí. Waymo říká, že do vývoje lidaru investovalo mnoho času a prostředků, přičemž vylepšen měl být především software, takže je možné, že díky tomu už nebude potřeba tak kvalitní hardware, jenž díky tomu může zlevnit.





Vypadá to však, že cílem pro všechny firmy budou malé a levné lidary, které pokud možno nebudou obsahovat mechanické části. Tím zmizí ze střechy nevzhledná kopule, kvůli níž nám autonomní vozy firmy Google připomínají policejní autíčka na hraní. Takové levné a malé lidary vyvíjí třeba americká DARPA ve spolupráci s MIT. Ty by mohly stát jen 10 dolarů a ani jeden jejich rozměr nemá přesáhnout centimetr, a tak by nebyl problém je do automobilů osadit ve větším počtu a využít je třeba v různých dronech a jiných zařízení, která se potřebují orientovat v prostoru.

Zdroj: Kitguru, Ars Technica
reklama