reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mercedes vyjel na německé dálnice s autonomním truckem Actros

3.10.2015, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes vyjel na německé dálnice s autonomním truckem Actros
Autonomní vozidla čím dál častěji dostávají od států povolení k testům na reálných silnicích v reálném provozu. Mercedes-Benz Actors je prvním nákladním vozidlem, které dostalo funkci automatického řízení s možností testování na německých dálnicích.
Společnost Daimler (pod kterou spadá např. Mercedes) je jedním z průkopníků na poli autonomních vozidel. V květnu představila v USA samořídící se nákladní automobil Freightliner Inspiration Truck, nyní představuje nákladní automobil Mercedes-Benz Actros, který disponuje funkci autonomního řízení na dálnicích. Protože provoz bez zásahů řidiče není ve většině států schválen, řidiči si této funkce zatím moc neužijí, což se ale v průběhu času může změnit. Pro včerejší test dostal Mercedes povolení od Bádenska-Württemberska a byla provedena testovací jízda na zdejších dálnicích.


Autonomní Mercedes-Benz Actros Highway Pilot

Zdroj: YouTube/Daimler AG


Té se zúčastnil zdejší premiér Winfried Kretschmann a zástupce výkonné rady Daimleru Wolfgang Bernhard. Trasa o délce 14 kilometrů vedla po dálnici A8 mezi Denkendorfem a Stuttgartem. V průběhu jízdy byla aktivována funkce Highway Pilot, která se právě starala o samostatné řízení vozidla bez zásahu řidiče. Systém se skládá z radaru, stereo kamery a adaptivního tempomatu ACC. Řidič je nicméně za vozidlo stále odpovědný, takže i nadále musí hlídat okolní dopravu.


Systém nabídne převzetí řízení v momentě, kdy auto vjede do pravého pruhu dálnice. Řidič pak může povolit nebo zamítnout tuto funkci jednoduchým stiskem tlačítka. Systém pak hlídá 80km/h rychlost a bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Pokud jsou podmínky velmi špatné a systém by nemohl správně pracovat, varuje řidiče zvukovými i světelnými signály o tom, aby převzal kontrolu nad řízením. Pokud se tak nestane, vozidlo samo zastaví. Společnost Daimler dále tvrdí, že díky inteligentnímu řízení, předvídání a optimalizovanému řazení může automobil dosahovat až o 5 % nižší spotřeby než při řízení člověkem. Funkce Highway Pilot už doposud byla otestována na 20 tisících testovacích kilometrech v Německu a USA. Podle Daimleru tento systém snižuje únavu řidiče až o 25 %.

Zdroj: daimler.com, rt.com, yahoo.com

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama