reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mozilla skončí se sponzorovanými dlaždicemi ve Firefoxu

6.12.2015, Milan Šurkala, aktualita
Mozilla skončí se sponzorovanými dlaždicemi ve Firefoxu
Nějakou dobu jsme se mohli setkávat s doporučenými a sponzorovanými dlaždicemi v internetovém prohlížeči Mozilla Firefox. Tento experiment ale už nebude mít dlouhého trvání a Mozilla jej hodlá v nejbližší době ukončit.
Internetový prohlížeč Mozilla Firefox je zdarma a tak jeho tvůrci potřebují získávat peníze na jeho vývoj někde jinde. Dlouhou dobu získávala Mozilla největší balík peněz od Googlu, neboť jeho vyhledávač byl ve Firefoxu jako výchozí. Partnerství mezi Googlem a Mozillou skončilo koncem roku 2014 a na mnoha trzích byl vyhledávač Googlu zrušen. V USA jej nahradilo Yahoo!, v ruské verzi Firefoxu se používá Yandex a v čínské Baidu.


Mozilla Firefox logo


V Evropě je nadále používán Google, ale Mozilla už za tuto službu nedostává žádné peníze. Připomeňme, že tyto smlouvy s vyhledávači tvořily většinu příjmů společnosti (smlouva s Googlem tvořila zhruba 75-90 % veškerých příjmů Mozilly). V roce 2014 se tedy přišlo s novou strategií, která měla zajistit další přísun financí. Touto strategií byly sponzorované dlaždice. Když ve Firefoxu otevřete nové okno (panel), většinou se zobrazí dlaždice s nejoblíbenějšími stránkami. Mohou se tu ale objevovat i doporučené a sponzorované stránky, za které Mozilla měla získávat nějaké ty finance.

Experiment se ale neosvědčil a Mozilla jej přestane v dohledné době podporovat. Doběhnou již zaplacené kampaně a sponzorované odkazy prozatím zmizí. Zástupci Mozilly v něm sice vidí potenciál, ale údajně pro tento systém ještě není vhodná doba a hodlá se zaměřit na lepší "získávání obsahu" a vylepšit uživatelský komfort. Dá se tedy předpokládat, že se Mozilla k tomuto nebo podobnému systému v budoucnu vrátí, nebo se možná dočkáme jiné formy monetizace. Výpadek financování nadace nebyl zrovna nejmenší, ale zatím se daří jej zalepit smlouvami s jinými vyhledávači.

Zdroj: pcworld.com, mozilla.org
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama