NASA TESS: hon na exoplanety začne příští rok

5.8.2016, Jan Vítek, aktualita
NASA TESS: hon na exoplanety začne příští rok
Aktuálně je při hledání exoplanet využíván vesmírný teleskop Kepler provozovaný americkou NASA, ovšem ten by měl už brzy zastínit nový satelit TESS. Ten by měl startovat už v příštím roce jako nástupce Kepleru.
Kepler už dokázal objevit zdaleka nejvíce exoplanet ze všech zařízení, co k tomu byla využita, ale toto zařízení už dvojnásobně překročilo svou plánovanou životnost a také že už mu dávno začaly selhávat setrvačníky pro ovládání polohy a nasměrování. Stejně jako je JWST (James Webb Space Telescope) nástupce Hubbleova teleskopu, i Kepler má svého pokračovatelle, a to satelit TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Ten má zaměření na exoplanety přímo ve svém názvu, takže je jasné, co bude hlavní náplní jeho práce. Hledat je bude ve viditelném a infračerveném spektru a stejně jako Kepler pomocí tranzitní metody. Bude tak sledovat stovky až tisíce hvězd a pátrat bude po měřitelných poklesech jasu, jež napovídají, že přes ně zrovna přešlo nějaké těleso.

Jenomže Kepler se dokáže zaměřit na velice malou oblast vesmíru, kvůli čemuž umí sledovat jen málo hvězd. Úhel záběru satelitu TESS bude větší, takže ten bude moci dohlížet nad nějakými 200.000 hvězdami, které se nachází několik set světelných let od Země. Kepler se přitom zaměřil na hvězdy vzdálené asi 3000 světelných let.

Aby byla celá věc pro operátory satelitu jednodušší, TESS rozdělí své sférické pozorovací pole na 26 částí. Jednotlivé fotoaparáty pak budou průběžně sledovat nejjasnější hvězdy v dohledu a měřit jejich jas každé dvě minuty. Z nasbíraných dat budou astronomové poté určovat, jak velké jsou nalezené exoplanety i jak dlouho jim trvá jeden oběh kolem své hvězdy. Jak můžete vidět na následujících obrázku, směrem k pólům pomyslné sféry se obdélníková pozorovací pole stále více překrývají, což znamená, že oblasti u samotných pólů budou v podstatě pod neustálým dohledem. Na druhou stranu jsou tady i hluchá místa označená šedě, která nebudou pokryta vůbec.

TESS nepatří mezi velké teleskopy, jako je Hubble. Jedná se o zařízení třídy Explorer podobně jako Swift, který pátrá po záblescích záření gama. Chystaný JWST (třída Observatory) už bude pořádně velké zařízení s mnohem větší plochou zrcadel v porovnání s Hubbleovým teleskopem a právě to se zaměří na exoplanety, které TESS (nebo ještě Kepler) objeví.

Hledání exoplanet ale nebude jedinou pracovní náplní satelitu TESS. Bude také moci příležitostně sloužit ke sledování černých děr, supernov a různých jiných vesmírných objektů a událostí. Jde zvláště o ty krátkodobé, jako je doprovodný záblesk viditelného světla, který doprovází záblesky gama. TESS bude mít také unikátní oběžnou dráhu, kterou ještě žádný jiný satelit nevyužil. Použije totiž lunární orbitu P/2, což je velice eliptická orbita, jež umožní sledovat vytyčenou oblast v místě, kde jsou vyváženy gravitační vlivy Měsíce a Země. Vynesení na tuto dráhu zajistí raketa Falcon 9 FT (Full Thrust) soukromé společnosti SpaceX.

Zdroj: Extremetech