www.svethardware.cz
>
>
>
>

MSI GTX 950 Gaming 2G vs Sapphire Nitro R7 370 4G

MSI GTX 950 Gaming 2G vs Sapphire Nitro R7 370 4G
, , recenze
GeForce GTX 950 je novinkou v nabídce grafických karet společnosti Nvidia, která míří především na nenáročné a příležitostné hráče počítačových her. Jak si tedy tato grafická karta vede proti stávají konkurenci v podání Radeonu R7 370? O tom je dnešní recenze.



reklama

GeForce GTX 950



Dalším přírůstkem do rodiny grafických karet založených na architektuře Maxwell 2 se stala grafická karta GTX 950. Protože vše nasvědčovalo tomu, že jde o grafickou kartu založenou pouze na grafickém čipu GM206 s několika deaktivovanými bloky SMM, zaměřovaly se dosavadní recenze především na testy výkonu a samotnému čipu se nevěnovala moc velká pozornost.

Jistě jste si časem již všimli, že náš přístup k testování grafický karet je tak trochu jiný, protože v našich testech nesledujeme pouze snímkovou frekvenci, ale také komplexní chování grafických karet v průběhu testů. Proto nám také neuniklo, že grafická karta GTX 950 založená na upraveném čipu GM206 označeném GM206-250-A1, se v určitých věcech chová poněkud jinak, než co bychom očekávali od prostého "ořezance" GM206. Pojďme se ale podívat na grafický čip GM206-250-A1 trochu podrobněji.


GM206 blokové schéma


Jak by se dalo očekávat, na rozdíl od čipu GM206-300-A1 přišel grafický čip GM206-250-A1 o dva SMM (Maxwell Streaming Multiprocessor), kde každý SMM obsahuje 128 CC (Cuda core) a 8 TMU (Texture Mapping Unit). Celkově tak grafický čip GM206-250-A1 disponuje 768 CC48 TMU. ROP (Raster Operations Pipeline) jednotky zůstaly ve stejném počtu, tedy 32 ROPs. Tady se žádné překvapení nekoná a vše běží dle dřívějších zvyklostí.

Ačkoliv je Maxwell 2 velmi povedenou architekturou, každý "řez" do plnohodnotného grafického čipu přinesl zatím vždy nějaký ten problém. Jistě vzpomínáte na kauzu kolem GTX 970, kde byl čip GM204 "oříznut" tak nešťastně, že přišel nejen o SMM bloky, ale také o část L2 cache a některé ROP jednotky jen kvůli tomu, aby se mohl pyšnit 4 GB VRAM. U grafického čipu GM200 bylo jeho "oříznutí" provedeno mnohem ohleduplněji, nicméně problém s nevytíženými ROP jednotkami u GTX 980 Ti zůstal. Legitimní otázkou tedy je, jak se společnosti Nvidia povedlo vypořádat s "oříznutím" grafického čipu GM206, na kterém je založena právě dnes testovaná grafická karta GTX 950?

Při pohledu na blokový diagram hned zjistíte, že ony dva odstraněné SMM bloky nepocházejí z jednoho GPC (Graphics Processing Cluster), jak tomu bylo zvykem dříve u GTX 970 a GTX 980 Ti, ale každý deaktivovaný blok SMM pochází z jiného GPC. Symetrické rozložení SMM bloků u obou GPC tak zůstává zachováno obdobně, jako tomu je u konkurenčních Radeonů, kde každý SE (Shader Engine) obsahuje vždy stejný počet CU (Compute Unit).

Toto symetrické rozložení výpočetních jednotek v GPC pak s největší pravděpodobností dovolilo provést i některé další změny v návrhu čipu, které sice nejsou nikde popsány, ale námi provedené syntetické testy je s určitostí zaznamenaly. Vřele proto dopuručujeme si tuto kapitolu se syntetickými testy pozorněji přečíst.

Specifikace grafické karty GTX 950 jsou tedy následující:


 
GTX 960
GTX 950
Čip
GM206
(GM206-300-A1)
GM206
(GM206-250-A1)
Počet GPC
2
2
Počet Cuda Core
1024
768
Počet TMU
64
48
Počet ROP
32
32
Základní frekvence
1126 MHz
1024 MHz
Boost frekvence
1178 MHz
1188 MHz
Frekvence pamětí
7 GHz GDDR5
6.6 GHz GDDR5
Paměťové rozhraní
128-bit
128-bit
VRAM
2 GB
2 GB
TDP
120 W
90 W
Výrobní proces
TSMC 28nm
TSMC 28nm



Radeon R7 370



Na rozdíl od grafické karty GTX 950, která je založena na novém grafickém čipu, není Radeon R7 370 žádnou novinkou. Jde o takový "recyklát" již dříve uvedených grafických karet Radeon R7 265 a ještě dříve šlo o Radeon HD 7850.


AMD slide


Grafická karta Radeon R7 370 je tedy založena na "oříznutém" grafickém čipu Trinidad (dříve Pitcairn) a její pozice mezi novými grafickými kartami řady R300 je následující:


Ikona Odkaz na databázi
Radeon
R7 360
Radeon
R7 370
Radeon
R9 380
Radeon
R9 390
Radeon
R9 390X
Čip
Tobago
Trinidad
Antiqua
Grenada
Grenada
Plocha čipu
160 mm2
212 mm2
259 mm2
438 mm2
438 mm2
Frekvence
1050
976
970
1000
1050
Počet SP
768
1024
1792
2560
2816
Počet TMU
48
64
112
160
176
Počet ROP
16
32
32
64
64
Paměťové rozhraní
128-bit
256-bit
256-bit
512-bit
512-bit
TDP
100 W
110 W
190 W
275 W
275 W
Výrobní proces
TSMC 28nm
TSMC 28nm
TSMC 28nm
TSMC 28nm
TSMC 28nm


Tentokrát nemá valného významu se zaobírat několik let starou architekturou, proto půjdeme rovnou k věci a obě grafické karty dnešního testu si představíme podrobněji.
Nejpopulárnější grafické karty
reklama
Nejnovější články
Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit Twitter nejspíše hledá, kdo by jej mohl koupit
Agentura Reuters přinesla zprávu, že Twitter vyjednává s hned několika technologickými společnostmi a hledá mezi nimi tu, která by jej byla ochotna koupit. Není to ani tak moc překvapivé vzhledem k tomu, jaké finanční výsledky Twitter má v posledních letech.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
NVIDIA chystá 75W GeForce GTX 1050 a 1050 Ti NVIDIA chystá 75W GeForce GTX 1050 a 1050 Ti
Už dříve se objevily informace o chystané kartě NVIDIA GeForce GTX 1050, přičemž dnes už se můžeme podívat na očekávané specifikace také lepší verze s označením GTX 1050 Ti. Co nám tyto modely s TDP pod 75 W nabídnou?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
SSD pro PCIe mají před sebou světlou budoucnost plnou růstu SSD pro PCIe mají před sebou světlou budoucnost plnou růstu
Pokud existuje nějaká oblast spojená s PC trhem, kterou v nejbližších letech čeká prudký a stabilní růst, jsou to SSD. A zvláště ta, která jsou určena pro rozhraní PCI Express, jichž je na trhu naštěstí stále více. Co je tedy dle odhadů čeká do roku 2020?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Australané varováni před vyděračskými USB flash disky Australané varováni před vyděračskými USB flash disky
Australská policie vydala varování před USB flash disky, které už řada lidí našla ve své poštovní schránce. Obsahují totiž tzv. vyděračský malware (ransomware), který zašifruje data na disku počítače a od majitele pak chce za rozšifrování zaplatit.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
No Man’s Sky je skoro mrtvý a vývojáři mlčí No Man’s Sky je skoro mrtvý a vývojáři mlčí
Pokud bylo cílem vývojářů No Man’s Sky vytvořit hru, na kterou se co nejdříve zapomene, pak to vypadá, že byl splněn. Oni samotní ostatně na tuto hru již asi zapomněli také, neboť dělají mrtvé brouky.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář